Jump to content

Kuler på fugl. Ressurstråd?


spets

Recommended Posts

På 26.10.2015 den 21.24, joakim222 skrev:

kaliber: 22lr

kule: 40 grain cci minimag copper plated round nose

hastighet: ca 1230 FPS

avstand 70-80m

resultat: pent slakt på rype,

(blir og bruke denne en god stund frem i tid)

 

kaliber: 22lr

kule: cci velocitor 40 gr HP

avstand: 50m

resultat: pent slakt på rype (fra siden) skjøt en i "ryggen" var ikke noe igjen og spise..

 

kaliber: 6.5x55

kule:(heimrulla) lapua 144gr FMJBT

hastighet: 770 MS

avstand: 100m

resultat: gode slakt på ryper (kaliberstort hull gjennom)

inn og ut på ei rype med 144 grains lapua FMJBT

IMG_20161015_115059.jpg

IMG_20161015_115110.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Noen som har flere gode erfaringer med tunge kuler (69 grs +) i kaliber 223 til skogsfugl og rype? Da spesielt mtp utseende på slakt.

 

Ser noen skriver litt om Scenar, amax og vld, men fint om det kunne komme noen flere kommentarer...

Ønsker å gå opp i vekt til høsten;)

 

 

 

 

Ellers, mitt bidrag:

 

Kaliber: 223Rem

Kule: 55 grs Norma FMJ, 55 grs Hornady FMJ

Ladning: 22,0 grs Norma 200

Utgangshastighet: 900 m/sek

Avstand: 70-200+ meter.

Fugl: Tiur, Orrfugl, Rype

Resultat: Meget pene slakt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mye forskjellig i flere kalibre, men har også landet på 69 grs Scenar i 223. Riktignok ikke skutt rype eller skogsfugl, men testet i mange skjærer, kråker, ravner og en...rev... Alle med fabelaktig resultat. Hull rett igjennom, ingen sprengt. Noen tok til vingene og krasjlandet etter 20 meter, andre gikk noen meter, mens atter andre stupte i smellen. Reven skjøt jeg under kontrollerte forhold i dagslys, den raste ca 60 meter med voldsomme blodspor etter skudd gjennom lungene. Kun lite hull gjennom, ikke sprengt.

 

Kaliber: 223 rem 45 cm løp

kule: Scenar 69 grs

Ladning: 23,5 grs N-140

Utgangshastighet: 800-820 m/s

Avstand: 50-100 meter

Resultat: fine slakt

 

 

 
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt flere "eksplosjoner" med 69gr Scenar, men da ladd nærmere 900m/s (fabrikkammo) og stort sett da på kort hold, og nesten bare ved skudd på langs i måse - rett bakfra eller rett forfra. Kan ikke komme på at den har eksplodert på tvers, eller på hold over 150m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hastighet på kula og skuddhold har helt klart mye å si. Til jakt legger jeg meg 1 grs under standard ladningen på Scenar. Har der kanon presisjon, samtidig som hastigheten blir så liten som mulig. Scenar er den kulen jeg foreløpig har hatt best resultat med. Har skutt fugl og hare med jaktmatch, lapua fmj, golden target, Nosler custom competition, fiocchi fmj, scenar og hornady fmj både hjemmeladd og fabrikk i 223, 6,5x55 og 308. Favoritten er som sagt 69 grs Scenar i "lav" hastighet👌

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 months later...

Etter å ha hørt/lest div historier om tiurer som seiler LANGT etter treff med FMJ  i cal 22, besluttet jeg å prøve en "slappladet" Hornady GMX til toppjakta.  

 

Kaliber:.223Rem

Kule: 50grs GMX

Ladning : 24,5grs N140

Utgangshstighet: 855m/s

Avstand: 130m og 155m

Resultat: Pent

Kommentar: Små og fine hull, og god effekt. Er man skeptisk på effekten av FMJ (i cal .22) på så store fugler som tiur og gås kan GMX være hvert et forsøk. På tiur nr.1 har kula gått inn i ryggen og ut som på bilde. Med andre ord møtt mye motstand uten å ødelegge noe. På tiur nr. 2  er det et sideskudd (litt skrått bakfra) med utgang som vist på bilde.  

92.jpg

20181223_120622.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kort svar: jeg synes du skal bruke det du treffer best med innafor de avstandene du velger å skyte på. 
 

Grunnen til at jeg starta tråden i sin tid var hovedsaklig for å få fram at veldig mye forskjellig fungerer veldig bra, og at man ikke skal henge seg så veldig mye opp i hvilket kaliber som er «best». Det viktigste mener jeg er at rifla er skutt inn skikkelig på flere avstander, at man har en klikktabell og bruker avstandsmåler. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og én ting til jeg har lært meg å sette stor pris på med årene er å jakte sammen med noen. I alle fall på toppjakt. Den som ikke skyter er spotter og ser etter treff/ikke treff og hvor fuglen evt ramler ned eller hvilken retning den tar. Sjøl synes jeg det kan være vanskelig å se sånt når jeg skyter selv

 

 

Edited by spets
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kaliber: 6x45

Kule(r): 55gr varmageddon,90gr sako fmj

Ladning: rundt 26grn n130 og 22.5grn 130

Utgangshastighet: 1020ms og 820ms

Avstand 20-200m

Resultat/kommentar: Varmageddon virker hver gang den treffer, men treffpunkt er naturlig nok høyere en sako fmj. I kombinasjon med større vindavdrift på lengre hold skal jeg pga dette finne en annen og tyngre kråkesprenger med bedre bc. Ut til omlag 100m eller ved lite vind er kula flott. Har flere titalls ryper med sako fmj. Alle veldig fine slakt, alle datt i smellen bortsett fra tre: en skutt på 217 skritt gikk omlag en halvmeter etterpå, to andre fant jeg aldri igjen, den ene av de fløy flere hundre meter. Må ha vært et dårlig treff, men den hadde blødd mye, så kanskje det var en superrype🤫 Skutt bare en gås med sako fmj, ca 80m, treff i overgang hals/nakke, den fløy litt og døde i sjøen. Fant den ikke. Har også skutt gås på omlag 150m med 185grn lapua mega i 308, det gikk fint, men man bør treffe litt høyt. 85grn tsx skal forhåpentligvis prøves på orrfugl en dag...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ønsker å blåse nytt liv i tråden. Del gjerne flere erfaringer. 
 

Kaliber: 17hmr

Kule: CCI v-Max (17grs)

Ladning : fabrikk

Utgangshastighet: ca 777

Avstand: ca 75m

Resultat: bra/ok

Kommentar: Hode/nakkeskudd på stokkand. Fungerer fint til det. Skudd i bryst fra siden ble naturligvis noe mer ødeleggelse, men 1,5 brystfilét inntakt

 

 

Kaliber: 17hmr

Kule: CCI gamepoint (20grs)

Ladning : fabrikk

Utgangshastighet: ca 724

Avstand: ca 35m

Resultat: stygt

Kommentar: Skjære skutt i bryst fra siden. Delt i to.

Edited by Eiha
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 270w

Kule: 129gr LRX

Ladning : N-560

Utgangshastighet: ca 1000m/s

Avstand: ca 740m

Resultat: pent

Kommentar: Skarv med sen/fiskekrok i kjeften. Innlandet. Ikke meg/mitt våpen. Utgangshullet tydet på ok ekspansjon fra kula. 

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 22lr

Kule: CCI Stinger

Ladning : fabrikk

Utgangshastighet: 450-500m/s?

Avstand: ca 20-100m

Resultat: stygt til ok

Kommentar: Ender, duer, nøtteskriker, trost osv. Går ok i en gammel Kongsberg M30, men ikke veldig presis. Fin på ender som er litt hardskutte og som fort kan svømme vekk, men unødvendig kraftig på trost og opp til duer. 

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 17hmr

Kule: v-max 

Ladning : fabrikk

Utgangshastighet: ca 7xx?

Avstand: ca 20-150m

Resultat: stygt til pent

Kommentar: meget god presisjon. Godt resultat på fugl skutt forfra i bryst. Dårlig ved skudd bakfra og gjennom bryst. Ekspanderer som de fleste v-max/tynnmantlede kulene gjør.. Sideskudd bør treffe høyt i rygg-området..

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 9,3x62

Kule: Norma Jaktmatch 232gr

Ladning : fabrikk

Utgangshastighet: ca 750 m/s

Avstand: 30-80m

Resultat: Fint

Kommentar: To orrhanar skutt i hjortejakta i fjor, begge sideskutt. Eine med treff i gjennom ryggsøyla nedanfor vingefeste og andre med treff i overgang kropp/nakke. Heilt supre slakt på begge to. Tung kule i lunken fart minsker sjansen for sprenging.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

image.jpeg.c9b6a7115b5a873c19434364e4cd41c7.jpeg

Kaliber: 416 Rigby

Kule: 400 grs Trophy Bonded Bear Claw

Utgangshastighet: 2420 fps

Avstand: ca 50 m

Resultat: stort utgangshull

Kommentar: prøver å skyte grågås i nedre del av hals, overgang fra hals til øvre del av brystet, for å spare brystfiletene.  

  • Like 4
  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

image.jpeg.fe3bc70f1d4edf1d275e5f6bff8ff048.jpeg

Kaliber: 7x64 Brenneke

Kule: 150 grs Norma FMJ

Ladning : 53 grs N-160

Utgangshastighet: 810 m/s

Avstand: ca 100 m

Resultat: veldig bra!

Kommentar: rundneset FMJ fra Norma er nok en bra kule til fugl som ikke ødelegger så mye, men egentlig litt risikabelt med en kule som lager et så lite hull dersom en ikke treffer i vitale områder på såpass store fugler som gås. Her var jeg litt heldig og fikk knertet to stykker før flokken fløy avgårde. 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

SteinarBM skrev (30 minutter siden):

image.jpeg.c9b6a7115b5a873c19434364e4cd41c7.jpeg

Kaliber: 416 Rigby

Kule: 400 grs Trophy Bonded Bear Claw

Utgangshastighet: 2420 fps

Avstand: ca 50 m

Resultat: stort utgangshull

Kommentar: prøver å skyte grågås i nedre del av hals, overgang fra hals til øvre del av brystet, for å spare brystfiletene.  

Bra initiativ! Tipper du er den eneste i verden som har gjort akkurat det 💪

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei, har noen få Norma Jaktmatch i .308 W igjen, ellers godt med 167 gr. Scenar for samme børsa, tenker dette burde være mer egnet for rypa enn min .243 W med 95 gr. Berger Classic Hunter i 950 ms.

Noen som har testet disse på rype? Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Biskopen said:

Det ser faktisk ut til at fabrikkladd Golden Target i 30-06 er utgått fra Norma sitt sortiment,

Ser slik ut ja. Ingen GT i 30-06å finne hos de nå. Den hadde vel samme kule som den "gamle" i 308.

 

Må vel begynne å lete etter ny fmj-bt ammunisjon da. Blir vel hjemmelading til fugl og nå da. 

Link to comment
Share on other sites

For de som vil prøve har vi gode erfaringer med Sellier & Bellots 150 grs FMJ-kule i .308 Win. ladet med 44,5 grs N150 og col 69,5 mm (ikke kronografert). Jeg får også veldig tette samlinger med Lapuas 123 grs FMJ i .30-06 ladet med 52/53 grs Norma 202/N140 (col 78,1 mm), men utgangshastighet rundt 880 m/s fra 57 cm pipe er nok i heftigste laget for matvilt....

 

Edit: Også superpresisjon med Lapuas buttnesede 100 grs FMJ i 6,5x55 ladet med 41 grs N140 og col 70,0 mm, men hastighet rundt 845 m/s (fra 53 cm pipe) er kanskje også her litt i overkant?

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har igjen litt 150grs Hornady Fmj-bt jeg skal få testa i 308 når jeg er tom for ferdigrulla GT. Har vel kun N140, N19 og N550 nå, så blir vel testa med 550 først. 

Prisene på normakuler er jo hinsides, så blir ikke det vertfall. S&B skal vurderes når jeg er tom for hornady. evt. bare gi faen å prøve med en HPBT, men har ikke helt trua på det på rype. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kaliber: .223REM (Browning X-bolt, Lothar Walther 64cm løp, 1:7 twist)

Kule: Sierra MK HPBT 80gr med lukket tupp (Whidden lukkedie)

Ladning : Ruag hylse, Ruag tennhette. 23,1gr N540, COL 61mm/CBTO 47,8mm

Utgangshastighet: 790m/s

Avstand: 172m

Resultat: Stygt

Kommentar: Voksen tiur skutt på topp. Måtte legge skuddet høyt i overgang rygg/hals på grunn av en tykk kvist, og jeg kom meg ikke nærmere på grunn av åpent lende. Traff vingebeinet lengst mot halsregionen, granateffekt etter det. Litt av fileten på baksiden måtte skjæres av. Ned i smellen, men i live ved ankomst. Oppfølgingsskudd i hals på bakken. Strengt tatt et skudd jeg i ettertid angrer på at jeg tok. 

Link to comment
Share on other sites

Skulle trodd moderat hastighet og lukket tupp ville sikret et pent resultat? Ser flere i denne tråden bruker matchammo, også med åpen hulspiss, til fugl. Kanskje tilfeldigheter med denne tiuren, men treff i vingebeinet gir uansett en brutal påkjenning på kula. Jeg bruker helmantelkuler til matvilt, kanskje disse har noe tykkere mantel enn matchkulene?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var også min forventning. Skrev det ikke, men dette er første fugl av noe slag med denne kula. Jeg ville gjerne bruke denne da den har vist seg å være meget presis i mitt våpen. Jeg har derimot ikke klart å lade meg frem til en god nok ladning med FMJ, og tyngste FMJ-kula jeg har klart å oppdrive er 55gr i 224, og lette kuler har jeg hatt mer eller mindre god erfaring med i dette løpet. Har prøvd flere ladestiger, men er ikke i mål. Tunge HPBT-kuler derimot går veldig godt i denne rifla. Jeg har mye av slikt i skapet, fra 69-90gr, fra Sierra, Lapua, Barnes og Berger. Tenkte jeg skulle dele disse kulene i to og finne den med mest solid mantel, og prøve den fremover i stedet. 

 

Men med treff i bein så er det egentlig ikke annet å forvente - derav den forferdelige følelsen av jaktetisk feil fra min side. Men det var sesongens første tiur på topp, og adrenalinet var på høyde med selvsikkerheten og motivasjonen ...

 

PS! 62gr FMJ i 224 kan byttes i matchkuler om noen har liggende.

Edited by Akto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt pussig. Jeg hadde tenkt å dele motsatt erfaring med samme kule.

Jeg har skutt tre haner de to siste dagene med 80grs SMK.

Den første traff jeg vingeknoke på tur inn uten at det hadde så mye å si. De to andre sleit jeg med å finne kulehullene før jeg hadde flådd. Knapt noe ødelagt.

Testet å lukke kuletuppen og skyte i aviser men når jeg dro på jakt orket jeg ikke å gjøre det. Forskjellen var ikke stor. 

 

Kaliber: 22 ppc

Kule: 80 grs sierra mk

Ladning : ikke relevant

Utgangshstighet: 800 m/s

Avstand: 80-150

Resultat: Pent

 

 

20231107_155256.jpg

20231107_110030.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

kaliber: 17 hmr

kule: cci gamepoint

hastight: 724 ms.

avstand: 80-110m.

resultat: fine slakt, gjennomskyting med liten inngang og utgang som et kronestykke. Se mer nedenfor.

 

 

skarvgjennomskytingsiland.jpg.2469c1fc29ebae9d34ed4439b400b2e8.jpg

 

skarvgjennomskyting2.jpg

 

 

 

 

Edited by nooben
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...