Jump to content

bukkejakt i polen


Slakter;n

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

det er bukker over alt.... tren med to-fot. fort gjort å skyte seg bort (økonomisk). gå etter flotte sekstaggere. sikt mot 1, maks 2 bukker om dagen. bytt guide hvis ikke kjemien stemmer. tålmodighet på bukkejakt tilbake i hjemlandet spøker det for. du blir jævli bitt. din historie angående bukkejakt, blir årene før jeg dro til - og etter første gang jeg var i Polen. vær forsiktig med jakttårn - mange er pil råtne :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Du kan få 3 dages bukkejagt = 6 pürsch, jagtføring 1:1

4 dages ophold i dobbeltværelse (kat 1)

med fuld forplejning, ALT kørsel i reviret. tolk,

div. tilladelser, Polsk jagtforsikring.

KUN 5.495,00 pr. jæger.

Tillæg:

Administrationsgebyr 375 kr.

Tips

Flyreise

Leiebil

Trofeavgift

 

Skyter du 3-4 middels bukker koster det deg ca fra 5-8 tusen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

har planer om å ta en tur til polen i mai/juni for bukkejakt og lurer på:

- er det noen som kjører+ferge for å få med seg trofeskaller hjem (ikke ettersendt) og mulighet for å få med kjøtt av egen jakt uten at det blir latterlig dyrt?

 

ser at det legges opp til fly og leiebil hos de fleste selskapene.

hørt om en del som har erget seg over manglende trofeer lenge etter at de har returnert til hjemlandet

 

det var et selskap som reklamerte med turer til danmark og tyskland hvor du kunne få med kjøtt fra egen jakt til overkommelige priser, men det virker som dette selskapet har lagt ned sin virksomhet, husker ikke hva det het.

her var opplegget å ta ferga til tyskland, eller danmark med egen bil.

 

om man slår seg sammen noen stykker kan det bli en overkommelig økonomisk( tror jeg)

 

ser danskene tilbyr busstur til polen for bukkejakt (og annen jakt og)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Her kommer rapport og bilder fra nok en flott tur i Polens landskap. Vi var 4 jegere på denne turen.

Det ble valgt et revir noe lenger øst enn jeg har prøvd tidligere og landskapet var mere kupert og skogkledd.

Men desto mer spennende terreng å smygjakte i og faktisk mye likt her på mine hjemtrakter.

Bukkene i snitt på 330 gram netto. Så vedlig mye mere gris enn på tidligere bukketurer. Også ett 30 talls kronhjort.

Et par tre av disse var gromgutter som hadde satt gevirer på 70cm i bast allerede.

De blir til 7-8 kilos mente guiden, som fortalte de felte 5-6 på den størrelsen i reviret hvert år i brunsten.

Kost og losji var som alltid helt på topp. Vi bodde privat denne gangen. Husverten var guide og tolk.

Noe kaldt drag og skyet var det, men kun regn den ene kvelden. Dette ble til ett bedre jaktvær enn vi hadde forventet,

med pinseværet på østlandet i frisk minne. Det kunne fort blitt til en safariopplevelse :lol:

 

normal_min_buk_nr_1.jpg

Tranport og guide under 3 dagers jakt

normal_fine_bukker_ved_Olsztyn.jpg

Dette var ikke et typisk storbukk terreng vi hadde valgt, men jakt er jakt og you never now. Dette en mitt på "treet" og god polsk bukk

Det kan selvfølgelig dukke opp bukker, som guiden ikke har spottet før vi kom. Men det skjer helst i brunsten, da de større bukkene

som har revir i skogen, eksponerer seg mer og i flere typer landskap

normal_mig_og_buk_nr__3_-3_.jpg

Selv om det var mere kuppert terreng, så kunne det fort bli til lange hold. Denne ble felt på godt 160m med rifla i 3 fot`n

normal_min_buk_nr_1og_2.jpg

Ett par bukker til ble det på meg og dette var også snitt størrelsen på alle som ble felt

normal_griseheld.jpg

Ett kvarter ble det i tårn denne gangen (pleier å sitte noe mer enn det... :roll: )

normal_engruppe_svin_I_.jpg

...og en gruppe på 10stk 60 -70kilos kom rullende inn på "stadion"

normal_sniper.jpg

3 skudd i farta og 3 gris lå igjen. Svingen er på plass før drivjaktene starter. :mrgreen:

normal_flere_bukker_over_550gr_LB_Jagtrejser.jpg

Litt lengre syd i Polen og øst for Warszawa hadde vi en gruppe samtidig. De hadde valgt storbukk terreng. Kun medaljebukker på bildet :overrasket:

Godt man kan velge revir etter hvilket "bukkelynne" man er i :P

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

legger inn dette utdraget av jaktdagboka mi:

 

Dato:10.05 - 11.05 - 12.05(jaktdager)

Flyr Oslo Gdansk, 1time 20 min. problemfri reise. Hentes av tolk og kjøres til revir som tar ca 3 timer, inkludert stopp på butikk for diverse innkjøp av drikke og snacks.

 

Hvem: meg pluss 5 andre jegere fra Norge

 

Hva: Bukkejakt, rådyr

 

Hvor: Torun, Polen, Statsrevir

 

Hvorledes: Spot & stalk

 

Når: 09.05-13.05.2014.

 

Utrusning: blaser r93 6,5x55, kule MEGA 10.1gram, Zeiss 3-12x56 kikkertsikte, Leica 1000 avstandsmåler, Helios 8x42 kikkert

 

[imgIMG_0478_zpsf0a25fe1.jpg][/img]

Inne i «jakthytta»

 

 

 

 

 

10.05.14

økt 1

 

Dagen starter kl 0230, etter kanskje 30-40 min urolig søvn. Kaffe og ut i mørket sammen med min polske guide. Kjører nesten en hel time før vi er fremme der vi kan jakte. Reviret er enormt og siden vi er 6 jegere så krevers det at vi sprer oss godt ut. Terrenget virker relativt flatt, men der vi nå går ut er det en slags dal med busker, små treklynger og en liten sakteflytende elv i bunnen. Starter med å bruke kikkert, og ser ca 550m unna noen rådyr. Alle ser ut til å være geiter. Sannsynligvis er det bukk i nærheten. Vi starter en rolig fremdrift nedover i dalen. Plutselig hører vi ett rådyrbrøl rett til siden fra oss. En bukk har reist seg opp av gresset og spurter full fart tvers over dalen. Dette støkker opp andre dyr som ikke var synlig for oss i starten. De dyrene vi i utgangspunktet skulle smyge på, hadde alle reist opp hodet og fulgte med. Bukken som stakk av og satte i gang showet lå bare 80-90 meter fra stien vi gikk på. Vi gjør en liten pause for at dyrene kanskje roer seg ned. Guiden mener det kan være innpå 15- 20 rådyr nede i denne lille dalen. Hvorav 4-5 gode bukker. Helt utrolig, veldig ulikt hjemme for å si det sånn.

Vi fortsetter smygingen, men vi får det ikke lett. Vi er oppdaget og rådyrene virker ganske lett skremte. Selv om vi tar lengere pauser og holder oss lavt i lendet så oppnår vi ikke å komme til skudd sjanse.

Vi returnerer til bilen og kjører ca 10-15 min hvor det er ganske flatt med raps åker, gress åker og skogklynger. Hører ett skudd i det fjerne når vi stiger ut av bilen. «kollega» sier min polske guide. Det betyr at en av de andre bukkejegerne fra Norge har hatt noe action. Vi rusler ut til en diger vindmølle og bruker kikkertene i alle himmelretninger. Det virker livløst og nå har det dunkle morgenlyset blitt overtatt av ett langt klarere dagslys. Det er delvis overskyet og lite vind.

Da vi bestemmer oss for å returnere til bilen for å oppsøke nye områder, får guiden øye på noe ganske langt unna, ca 2km. Vi tar bilen og kjører nærmere. Det viser seg å være 2 rådyrgeiter. Vi går ut og stiller oss ved noen busker for å ikke bli oppdaget. Geitene er ca 200meter ute på ei gresslette, like ved en stor gul rapsåker.

Mens vi står der og glaner, spretter det ut en bukk av rapsen. Den svinser litt hit og dit i nærheten av geitene. Bukken ser ikke stor ut men jeg er sugen på å snike innpå. Vi bruker kantvegetasjon som skjul og på 119meter (målt med laser) settes skytestokken opp. Kommer i anlegg og finner rett dyr i kikkertsikte. Nå stirrer alle 3 dyr på oss. Skuddet går og en 10,1grams Mega treffer bukken i bogen. Ett lite utras på 20-30meter og den detter i det grønne gresset. Vi må faktisk bruke noen minutter på å finne dyret da gresset er knehøyt. Årets første bukk, hurra! Klokka har blitt over 8 på morgenen og vi har ca 1 times kjøretur tilbake til «jakthytta», kalt basen fra nå. Der venter en bedre frokost og velfortjent hvil.

 

 

 

 

 

 

 

økt 2

 

Hviletiden ble brukt på en felles tur til nærmeste tettsted for litt shopping, ca 1times hvil i senga og en god typisk polsk middag. Når klokka nærmer seg 6 bærer det ut, de som har lengst vei starter først. I kveld skal vi tydeligvis ikke så langt som på morgenøkta. Etter å ha tittet på noen steder uten resultat oppdager vi noen dyr ute på et bølget gressjorde. Bukker og geiter, men vi må smyge nærmere for å få oversikt. Blir busta og dyra drar av garde og ute av syne.

Vi rusler tilbake til bilen men tar en runde med kikkerten før vi drar. Får øye på en bukk nede i en av gressbølgedalene. Den ligger nede, bare hode er syngelig. Ingen storing men verdt ett forsøk. Vi må nærmere og få en annen vinkel og litt mer høyde. Det er mye flatt landskap så det er stående skyting som gjelder, og helst vinklet nedover.

Avstanden var ca 340 meter da vi så bukken, men nå har vi smyget innpå så avstanden har krympet til ca 140. noe nærmere blir vanskelig uten å krysse åpent lende. Bukken ligger fortsatt nede og det er bare å vente litt. Litt plystring hjelper den på beina til slutt.

Sjekker avstanden igjen, finner dyret i kikkertsikte. Dyret ser rett mot oss med front, ingen skuddmulighet. Nå blir det noen laaaaaaange minutter med glaning. Bukken snur seg og går 20-30meter og stopper haltveis med flanken mot oss. Den er omgitt av høyt gress, avstanden har økt til 164meter. Legger siktet i bogen og klemmer av ett skudd. Pang, klask og ingen bukk å se. Regner med at den gikk ned i smellen. Guiden som har hatt kikkerten fremme hele tiden, rekker hånden ut og gratulerer. Litt glad men ikke helt sikker på hvordan det gikk før jeg faktisk kan se hvor bukken ligger. Det høye gresset bekymrer meg litt da jeg ikke hadde 100% reint skuddbilde.

Nå blir det å vasse i gress fra knærne og opp til magen enkelte steder. Vi leiter og leiter. Utrolig hvor borte de kan bli. Guiden roper ut, bukken er ikke helt død, den ligger og trykker ca 40 meter foran meg. Får lagt ett skudd i ryggraden som avslutter saken.

Får dradd med oss dyret og sjekker hvor første skudd traff. Kula har nok sneiet bortpå noe gress før treff.

 

IMG_0447_zps2eaa85e1.jpg

Bukk nr 2

 

Nå fortsetter vi med å kjøre til nye mulige plasser, ser en og annen rådyrgeit, hare, fasan og rev. Etter en lengere runde prøver vi oss i det området vi støkket ut en del dyr i starten av økta. Ut av bilen og finne litt høyde for å få se ned i noen av disse gressdalene som bølger seg av garde flere kilometer. Etter en del kikkertbruk ser vi noen dyr ca 1 km unna. Tror det er 3-4 geiter så da er nok ikke bukken langt unna. Vi tar nå ei rute sånn at vi blir ute av syne for dyra, og vi har fått en jevn fin vind som har en fordelaktig retning for oss.

Vi smyger oss opp av den gressdalen som vi tror vil føre oss rett på de observerte dyr. Sakte over kanten titter vi. Først ser vi ingenting. Men så reiser det seg ei geit bare 60meter fra oss. Vi er busta! Geita skriker opp og drar av garde, det samme gjør 4 andre geiter og en liten bukk. Men de drar ikke langt, bare ut ca til 200 meter. Vi har satt oss ned og det virker ikke som dyra egentlig har sett oss. Vinden er fordelaktig rett i trynet, det må ha vært lyden av støvler i gress som har skremt opp dyra.

Nå blir vi oppmerksom på en bukk som vi hittil ikke har sett. Denne er omtrent der hvor vi først så geitene. Bukken har reist seg og rusler i retning av geitene. Fort opp med skytestokk, gevær i stilling, avstand 210 meter. Synes det blir litt langt og dyret er i bevegelse. Klapper sammen skytestokken og smyger oss etter. Klarer å komme oss innpå 180meter da bukken blir oppmerksom på at noe forfølger han. Bukken brøler og forsvinner ned i ett dalsøkk ute av syne. Geitene fordufter også, i en helt annen retning.

Dette lille dalsøkket som bukken forsvant ned i er ikke på mer en ca 300meter i omkrets. Og vi har ikke sett at han har kommet ut av det. Vi smyger nærmere. Guiden ber meg stille opp skytestokken (tegner og forklarer med hendene, lydløst). Bukken brøler opp på nytt, nå drar den ut av dalsøkket og i retning geitene. Han velger å stoppe på 180meter for å glane på oss. Er i anlegg, avsikrer og klemmer av: pang, klask og den forsvinner over kanten og ute av syne. Vi titter noen minutter i kikkert for å se om den dukker opp men det skjer ikke. Hadde en mer god følelse på dette skuddet. Ikke noe gress/busk i veien, dyret i ro, godt avtrekk.

Vi leter noen minutter og dyret ligger ca 10meter fra skuddplassen.

 

IMG_0450_zpse69eb22d.jpg

Bukk nr 3

 

Med denne tredje bukken på første jakt dag var det på tide å vende tilbake til basen hvor god mat og drikke ventet. Å høre hvordan de andre hadde hatt det.

 

11.05.14

Økt 1

Opp og av garde kl 0315. Det er bekmørkt og regnet pisker ned, og innimellom noen heftige vindkast. Herlig, dette kan bli godt smyge vær. Vi må leite ganske bra en periode før vi får øye på noen dyr. Sikten er dårlig og det virker som været holder dyrene i ro. Guiden retter kikkerten mot et jorde uten gress, bare brun jord så langt øye kan se. Disse partiene har jeg ikke lagt noe vekt på og heller konsentrert meg om kantsoner i terrenget. Nå oppdager guiden noen rådyr midt ute på det brune jorde, kanskje 1000meter unna. Helt utrolig, hva gjør de der midt ute på den åpne jordsletta? Kan ikke være mat, og været er guffent. Uansett, vi legger ut på en lengere smyg. Får god vind og går noen omveier for å komme innpå. Dessverre blir vi oppdaget og må gå tilbake og prøve fra en annen kant. Nå som det er vått blir det ekstra tungt å gå på jordene da gjørma her er utrolig klebrig. Svære jordkaker fester seg fast til støvlene og må skrapes av med pinner.

Nå går vi innpå en gang til. Denne gangen ser vi en bukk stående noen hundre meter unna de andre rådyrene og denne står og beiter inn mot en rapsåker. Om vi smyger over et helt åpent jorde så kan vi ha vinden i ansiktet. Det tar sin tid og jeg er sikker på at dette neppe vil gå, men utrolig nok kommer vi oss innpå 180 meter og guiden lurer på om jeg vil gjøre ett forsøk. Skyttestokk settes opp og gevær i anlegg. Skulle gjerne vært noe nærmere men da blir det overhenging sannsynlig at vi vil bli oppdaget. Bukken står med rompa mot oss og flytter seg litt frem og tilbake uten at det gir noen gode muligheter for skudd. Må tørke linsene på kikkertsikte omtrent hele tide. Været er rett i fleisen med den ene regnbygen etter den andre. Til slutt etter det som virker som en evighet med venting, snur bukken seg med bredsiden til. Skuddet går og jeg kan ikke se noe som helst. Guiden snur seg mot meg og smiler. Det er ett godt tegn. Bukken falt noen få meter fra skuddplassen. Veldig fornøyd med resultatet.

 

 

Vi fortsetter å lete etter flere bukker og på ett tidspunkt så kjører vi oss fast i gjørma. Her blir vi stående i nesten 1 time til en av de andre guidene kan komme å hjelpe oss løs.

Helt på tampen av økten får vi øye på noen dyr, 2 bukker og 3 geiter. Det er ett godt stykke unna, over 1000meter. Guiden lurer på om jeg vil gjøre ett forsøk. Så klart! Spenningen stiger og vi setter i gang, vi klarer å komme bra innpå etter ca 20min med smyg. Skytestokken settes opp og jeg finner en av bukkene i siktet. Avstanden er bare 110meter. Men vi blir busta! En geit vi ikke har sett farer opp og alle stikker i vei.

Men etter en stund roer dyrene seg og bukken som jeg hadde tenkt å skyte er nå på 240meter. Om jeg vil prøve? Vel, jeg må innrømme at jeg ikke føler meg helt komfortabel, men jeg har lyst å gjøre mitt beste. Venter til dyret stiller seg med bredsiden til, siktepunkt er litt over ryggen på dyret. Veldig konsentrert når jeg klemmer av skuddet. Fulltreff og det går rett ned! Puh, for ett øyeblikk, guiden spanderer sitt feteste glis for dagen og vi rusler bort til skuddplassen hvor bukken ligger pent. Kontrollmåler avstanden ett par ganger bare for å være sikker. Utmattet og utrolig fornøyd returnerer vi til basen hvor vi nok en gang kan kose oss med den deiligste hjemmelagde mat. Og noen timer med søvn.

 

Økt 2

Etter en god hvil i sengen og mer av den gode mat er vi igjen klar for en ny jakt økt. Været har nå blitt opphold med skiftende skydekke og noe sol.

Nå er det ny guid, eller egentlig to guider da den ene ikke kan løfte noe særlig. Og vi har med en viltsporhund. Nå starter jakten umiddelbart i nærheten av basen. Min nye guid er også en villmann bak rattet. Mellom de forskjellige punkter hvor vi kikker etter bukk, går det i en avsindig fart. Bråbrems og full fart hele tiden. Noe slitsom kjøring i lengden. Men mannen er en utmerket guid og denne kvelden skal bli den mest heseblesende actionfylte jaktopplevelse noensinne.

Kort fortalt: avstand 224 meter, skyter for langt frem på bogen, dyret skadeskutt. Løper etter denne bukken i nesten 1 time før jeg får lagt den i bakken. En del av hornet blir skutt av i hetens øyeblikk. Veldig glad det gikk godt til slutt.

 

 

Ikke lenge etter kommer neste mulighet. Her er avstand 128 meter. Dyret går ned uten tap av tid. Det faller ned i en kløft og siden mine guider ikke er helt klar for å streve opp med dyret foreslår de å hente det neste dag. Men jeg henter det greit opp selv. Det tyter av flått her og jeg har heldigvis impregnert alt av tøy med antiflåttmiddel. Og det virker utmerket. Lander en flått på skjorteermet og jeg kan se den umiddelbart krøker seg sammen og dør.

 

Nå bærer det av sted igjen. Tiden går rasende fort når man har det gøy. Lyset begynner å svinne og jeg regner med at det snart er retur til basen. Men så får vi øye på noen dyr ute ved en rapsåker. Vi går ut og etter en kort spasertur blir vi enige om at jeg skal prøve meg på bukken. Det er 2 geiter der og, men dyrene er ikke oppmerksomme på oss. Vi har et problem, det kan bli veldig vanskelig å komme noe nærmere uten å bli avslørt. Anslår avstanden som ca 200meter. Avstandsmåleren virker ikke da det er skumring og for lite lys. Raskt bestemmer jeg meg for å prøve. Sender skuddet av garde. Dyret står litt skrått i mot meg. Jeg kan ikke se dyret etter skuddet og aner egentlig ikke helt hvordan det hele har godt. Men de to guider har begge hatt kikkertene fremme og de kan berolige meg om fulltreffer. Vi finner dyret etter noen minutters leiting. Viltsporhunden som skulle hjelpe oss hadde mer lyst til å leke og tøyse men stilte villig opp når det skulle fotograferes. Dette skulle bli for meg, turens beste/største bukk, på over 400g netto.

 

 

 

12.05.14

Den tredje jaktdagen skulle bli rolig for min del, jeg hadde jaktet fra meg følte jeg men vi hadde to fine økter og så noen bukker. Kunne hatt ett par greie sjanser, og jeg prøvde meg på ett skudd som ble bom. Og det kan egentlig være bra. Jeg valgte å skyte mange bukker, og halvparten er under 300g. resten går fra 311g til 425g. Sitter med en riktig god følelse av en vellykket jakt med mange herlige jaktopplevelser. Og selv om de største bukkene laget noen

brutale sår i min bankkonto så er det noe jeg var forberedt på. Og tiden leger alle sår. Så neste vår er jeg nok atter en gang på jakt etter rådyrbukk i det fantastiske jaktlandet Polen.

 

IMG_0473_zpsc51038c8.jpg

bukk nr 8

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er det to og et halvt år siden sist jeg skrev noe på forumet. Da spurte jeg om råd når det gjaldt min nye interesse, riflejakt. Her kommer litt av det som har skjedd siden den gang. Det har blitt noen bukker...

 

Jeg har og vært i Polen nå i mai. På mitt eget lille jordbærsted. For fire år siden ville jeg bare ledd om noen skulle foreslå at jeg skulle reise på rådyrjakt. For jeg er fuglejeger. Med stående fuglehund. Og har vært hardcore sådan hele mitt liv.

 

Det har seg slik at jeg for fire år siden flytta til Polen for en periode. Fruen kommer derfra og vi hadde anledning til å gjøre det. Med fuglehunder på lasset tok det meg ikke lang tid før jeg begynte å lete etter plasser for fasanjakt. Og etter litt prøving og feiling fant jeg Stedet. Først formidla gjennom et polsk byrå. Jakta fasaner der noen ganger og ble venner med 'forvalteren' av området.

Fasan.JPG

Så var det en ettermiddag etter fasanjakt vi satt der meg og han, og han spurte om jeg var interessert i en tur etter rådyr. Avskytningsjakt. Joda, hvorfor ikke, tenkte jeg og slik ble det. Kom tilbake med to dyr. Da var en riflejeger født. Senere på vinteren var jeg der etter fasaner en gang til. Og enda noen rådyr. Feberen begynte å rive i meg. Og selv om forvalteren sin Sako i 7*64 var et trivelig våpen så ble det ikke godt nok lengre.

 

Da var det bare å få iverksatt noen tiltak når vi var hjemme i Norge i jula. For det viste seg at jeg som 'utvandret' ikke fikk innvilget søknad på ny rifle... Den gamle banemauseren ble trimma ned til en snedden liten .308, et passelig rør havna på toppen, Kahles 2,5-10*50. Og jeg begynte å tenke på hva han fortalte meg om mai måned og bukkejakt. Planer ble lagt.

 

Når så mai måned kom så fikk jeg overtalt fruen til å bli med meg. Selv om jeg behersker en del polsk så er hun tross alt litt stødigere i sitt morsmål :-). Vi hadde ikke langt å reise så jeg satsa på halvannet døgn jakt. Ut første morgenen, og nervøsiteten var absolutt tilstede. For dette var nytt for meg og det å skulle legge an på et 'stort' dyr som man ønsker å prikke ned med et presist skudd på gjerne over 100m, det er noe helt annet enn en rask haglesving etter fasaner.

Vi spotta noen dyr på litt avstand og snek oss mot dem. 'Faine koziol, albo maly' sa giuden etter litt studier. Jeg så bare seks tagger og var i himmelen. Terrenget var på vår side og vi kom oss til slutt inn på 70m. Og min første bukk var et faktum. Jeg sikta safe men må ha gjort et lite napp for skuddet satt høyt, ryggen gikk tvert av.

 

Senere samme morgenen kom vi over en plugg av en bukk som gikk sammen med ei geit. Denne kom vi ikke nærmere enn ca 130m (skritta opp etterpå, jeg trodde det var 150) Men da var den verste kanten tatt av nervøsiteten, jeg var stødig i trefoten og han dro de obligatoriske 20m avgårde etter et treff midt i motorrommet. Det var mitt første møte med 'the polish surprise'. Jeg ser på han på veggen her nå. Knapt nok en bronsebukk, minst i rekka, men med god vekt og god perling. Kosta meg 2000zloty... Det er vel ikke nødvendig å si at jeg ble hekta?

 

Neste år, samme rutine, tur i mai. Denne gang fikk jeg og lurt min far, gammel hjortejeger, ut av heimen. Første dagen ville han bare se på. Og to bukker falt. Greie sekstaggere, 320-330g bukker. Og fine situasjoner. På kvelden ble han merkbart interessert i hva jeg hadde gjort med den gamle banerifla hans, ville kjenne på, løfte, ta avtrekk, finjustere på kikkertsiktet. Jeg hadde en mistanke om hvorfor men på morgenen neste dag kom svaret.

 

' I dag tar eg børso' sa han bare. Noe som gjorde meg ekstra fornøyd. Og han fikk bukken sin. Etter et ganske kort antrekk mot en bukk i en beitekant falt et skudd på ca 100m. Og far, han kan skyte. Noen har det bare i seg. Selv 15 år etter siste hjort var det en kald fisk jeg stod bak når han slapp skuddet. Han sa bare ' skuddet sitter, han detter snart' Bukken falt når setningen endte... En høyreist og fin oppsats, spinkel men vakker. Den til høyre.

far_sin_bukk.JPG

Intermezzo - fasanjakt i fjor høst med rifle på slep. Da prøvde jeg meg på brunstjakt etter dådyr. Utrolig spennende og mange tette situasjoner. En mer dreven storviltskytter enn meg ville nok fått seg et trekilos trofe men det var rett og slett to situasjoner hvor jeg ikke turde slippe skudd pga vegetasjon. Til guidens milde fortvilelse. Tok et avskytningsungdyr. Men dette var saker! Heftig jakt. Kommer ikke ned der i oktober i år pga dårlig planlegging. Fruen har termin i oktober, hva tenkte jeg på?? Men til neste år....

 

Så, i år, for drøye to uker siden var jeg og far på plass igjen. Kjørte ut i terrenget første morgenen og så etter kort tid to dyr vi ville stille oss innpå. Gunstig vind gjorde at vi kunne komme svært nærmt og vi kunne alle se at min venn guiden hadde rett når han sa 'bardzo, bardzo dobre koziol...'. Men gresset var allerede nakkehøyt og for min del hjelper det ikke da om holdet bare er 50m. Jeg fikk anbefalt nakkeskudd men sa at det gjør jeg ikke på over 30m. Rask omgruppering av både dyr og mennesker, 5 minutter etterpå finner vi de to igjen under helt andre forhold. 90-100m vekke, med oss på 'the high point' og bukken med bredsida til. Ned på magen, opp med rifla, kikka på hodet et kort øyeblikk. Jaudå. Staseleg kar. Skuddet går og det gjør bukken og. Men med tydelig svikt i skuldrene. Så mista vi han av syne grunna terrenget.

 

Nå er guiden litt gira opp for han så hva vi hadde med å gjøre. Så jeg og han strener frem til skuddplassen og finner solide markører. Og vi fyker fram og tilbake for å finne ut hvor han ligger eller hvor han kan ha gått. Lungeblodet gjør oss begge litt roligere men likevel. Vi er begge høyt oppe og virrer rundt som hodeløse høns. Så ser jeg bak meg en eldre herre som stille og rolig fyrer opp røyken, kikker på terrenget, tenker litt, går frem i ei rett linje og til slutt vinker på oss og peker ned foran seg. Der ligger Dyret.

bukk_1_2014.JPG

Jeg kommer frem der sammen med guiden og får mitt første polske mannekyss. På kinnet, ingen tunge. Fyren er målløs. Et drog av en bukk. Veide inn på 580gram. Netto. Gammel røver, de mener han var 9-10 år.

 

Og det skal alle bukkejegere være klar over, et slikt dyr koster penger. Jeg var klar over det og jeg har som grunntanke at jeg aldri skal tenke penger idet jeg er på jakt, slikt er jeg forberedt på og tar konsekvensen av etterpå. Men det ene skuddet kosta nok over 15000NOK. Verdt det? For meg, uten tvil. Men her må hver mann tenke sitt.

 

Senere, på to og en halv dags jakt, falt fire bukker til Fra 380 til 460g netto. To til meg og to til far. Så særdeles fine dyr.

aarets_bukker.jpg

Og jeg leverte mitt første bomskudd på riflejakt. Det er lærdom i slikt også. Når jeg og far reiste derfra tenkte jeg at nå er jeg ferdig med bukkejakt. Nå har jeg gjort det.

normal_bukk_3_2014.jpg

Den tanken satt ikke fast i hodet mitt mer enn to dager. Og jeg tenker allerede på hvordan jeg skal få det til når neste vår kommer. Først skal vi på besøk til forvalteren og hans kone til sommeren når vi allikevel tar tre ukers ferie i Polen. Og hvem vet, kanskje blir det en bukk da også? Eller et villsvin.

Polen er et fantastisk jaktland. Og jeg har bare såvidt begynt å pirke i mulighetene der nede.

 

Beklager rotet med bildelinker. Jeg fikk det ikke skikkelig til i starten men nå har jeg lært. Iallefall litt...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kom nylig hjem fra polen etter å ha jaktet samme sted som ifjor.

Reiste ned litt senere, da ønsket var å jakte på bukker i rød sommerpels,

og jeg må si det føltes mer "riktig" å legge korset på en som ikke var midt i pelsskifte.

Pga. tidlig vår var vegetasjonen høy, ergo vanskeligere å finne dyra og mer trøblete å få fritt skuddfelt.

Fordelen var at det var enklere å komme innpå kortere skuddhold.

To av reisefølget jaktet med 375 og 9,3 med tunge kuler, dette viste seg å være rett medisin,

det ble klippet noen strå, for å si det sånn :wink:

r05s12.jpgjpu492.jpg

2iqh24n.jpg2zdy5ab.jpg

11t8yty.jpg2cdj3g6.jpg

es7w52.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...