Jump to content

finnclassic eller sabatti


CatLikeFox

Recommended Posts

Er jo litt prisforskjell her da.Kan ikke helt sammenlignes,sabatti er simpel i forhold etter min smak.Har litt dårlig erfaring med Sabatti her i huset..Den andre er vel like solid som den alltid har vært :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finn Classic er et ganske tungt våpen med nydelig avtrekk.

Sabatti’n er lettere, men har et ganske tungt avtrekk (kan selvfølgelig fikses)

Presisjonen i rifleløpet er bra på begge. Hurtigmontasjen på FC gir ingen treffpunktforandring ved av-påmontering, kjenner ikke Sabatti her.

FC kan spesialbestilles med 89mm haglekammer.

 

Sikkert mye mer å tenke på, men var det jeg kom på i farta

Link to comment
Share on other sites

Tikkaen (FC) er jo en klassiker . Har ikke prøvd Sabatti. Men FC'en er jeg veldig fornøyd med. Jeg kan imidlertid ikke skryte av avtrekket. Børsemaker har prøvd å justere dette, men han sier at kombier med løpsvelger (en avtrekker) ikke lar seg justere så mye som ønskelig. Men rifleløpet er veldig presist, selv etter flere skudd. Skal skyte mange( over 5 ) skudd før jeg merker treffpunktforrandring. En typisk RIFLE-kombi, dvs ei kombi hvor presisjonen er størst i rifleløpet kontra hagleløpet. Uansett skyter jeg bra på leirduer også med med hagleløpet. Tungt våpen men aldri "let me down". Klart førstevalg på rådyrjakt!

Link to comment
Share on other sites

Finnclassic er nok ei spagettibørse laget på Marrocchi fabrikken uten at den er noe kleinere av den grunn. Jeg vurderer å selge rifledrillingen å kjøpe meg en finnclassic. Det er noe robust ,tiltalende med den børsa og overvekten er jeg vant til fra Krieghoffen. Huff, men så er Merkel kommet med ny rifledrilling men den er det 2 års ventetid på.Pokker jeg finner aldri ut hva jeg vil ha men akkurat nå har jeg lyst på finnclassic :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hade valgt Sabatti. Har hatt en Finnclassic i tidenens morgen, den gang den het Valmet 412. Hadde tre løpssett og greier. Såvidt jeg vet er det ikke gjort store endringer på disse våpnene. Det positive med finnen er at det er et bunsolid våpen, oftest med topp presisjon. Ulempen er at det er tungt, og det finnes ikke våpenfeeling etter mitt syn. Blir som å jakte med en padleåre. Den slags er jo subjektivt, men jeg er som sagt ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg synes sikringen på sabattien er svært dårlig utført! Den er svært slarkete i og med at den egentelig skulle hatt en løpsvelger-funksjon (som haglemodell).

 

Vurderte selv sabatti tidligere, men jeg valgte den bort. Finnclassic-modellene er litt tunge...

 

Jeg endte opp med en Antonio Zoli kombi. Brukt fra finn.no

Link to comment
Share on other sites

Har en Sabatti lettvekter 12/76/7x57R jeg er veldig fornøyd med. Har fått montert ett skikkelig korn på den, og filt til skuret, og bruker nå bare disse siktene. Var på banen her om dagen og tok prøva. Da satt to skudd hull i hull, og det siste et par cm til høyre for disse. Og da hadde jeg skutt 2 3-skudds serier rett før, og løpet var glovarmt. Godt rifleavtrekk er det også på våpenet. Synes det er behagelig med et våpen som veier 2,7 kg når man går endel som hundefører/fanger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...