Jump to content

Bytte løp på CG 1900


BjornJ

Recommended Posts

Jeg har en Husquerna Carl Gustav 1900 i utmerket stand (mint) jeg har arvet etter min far. Den er i .308win og har en utmerket mekanisme det lille jeg har fått prøvd. Jeg vurderer bl.a. kolbebytte, men også å bytte til et tyngre "straight cylinder" løp gjenget for lyddemper i samme kaliber. Er det særlige regler tilknyttet dette, dvs. gjelder de samme regler dette som hvis jeg ønsket å bytte kaliber (dvs. det må søkes om politi-tillatelse med påfølgende gebyr)?

Link to comment
Share on other sites

Nytt løp, der ditt gamle blir levert inn og byttet hos autorisert forhandler eller smed er papirløst.

Skal du ha ei veldig feit pipe og ha teleskop demper bør du sjekke hvor mye plass en teleskop demper har plass til.

Gjorde sjøl den feilen i vår. Bestlte ei feit profillert pipe for hausken demper. Målte dia innvendig i demperen. Og sa dia jeg ønsket på munninge til børsemaker. Løpet ble profilert/avsmalet til ønsket mål.

Med det resultat at demperen gikk ca 10cm inn på pipa før den stoppet, siden pipa var for tykk videre.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke "ødelagt"/bygd om en mint 1900 med historie. Jeg ville kun montert en lett demper foran forsiktet på orginalpipa.

 

Til prisen av et nytt løp og skjefte til 1900'en kan du heller kjøpe ei ny rifle i tillegg og sette demper på denne. Nye Remington 700 varmint med tung pipe eller tilsvarende Hova ligger innenfor denne kostnadsrammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner meget godt hva du mener. Sitter inne med en Krag-Jørgensen i 6.5 også, brukt av min bestefar under krigen (i strid faktisk) -den ble "herpet" med tyngre løp og diopter etter krigen, men er ellers i original stand.

 

Men, kan hende 30.06 med demper er OK. Ellers er kolben ganske så strøken for å si det enkelt.

Link to comment
Share on other sites

30-06 i kragkasse? Er det helt lurt? Ikke at jeg egentlig vet det, men intuisjonen sier meg at trykket er like høyt eller høyere i en 30-06 enn i en vanlig 6,5x55 mauser, som jo regnes for utrygg i kragkasse... Nå er jo ikke større patron ensbetydende med større trykk, så kanskje tenker jeg feil... Vet du hvordan det ligger an?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...