Jump to content

PPC Revolver


PPC-skytter'n

Recommended Posts

Er på vei posten nå, fikk melding for 2 dager siden :D . I mellomtiden har jeg pusset på avtrekket. SA er nede i 1370 gram etter at han fikk en omgang med brynet. Var da slett ikke så vanskelig som alle skal ha det til. DA jobber jeg med, men det er utrolig hvor mye bedre det blir en originalen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kommer den tønne utløseren fra PPC-skytter'n?

Kjøkkenbenken, den er hjemmelaget.

På den andre "ræcer'n" har jeg Hogue sin utløser. Jeg har den lange versjonen fordi jeg er venstrehendt, hva som er best for høyrehendte er nok ikke jeg den rette til å svare på.

HK416 mener jeg har forsket litt med flere lengder, han kan sikkert svare bedre.

Link to comment
Share on other sites

Prøv med dette nummeret SW01XHO8 Det et et Master II grep i standard størrelse for N-ramme SB.

Legg til S, XL, eller XXL på slutten av samme nummer for andre størrelser.

 

Nei, du er ikke blind :D De sidene er ikke helt enkle.

 

Edit! rettet nummeret, siden jeg også ble blind et øyeblikk :D Nå er nummert for Master II grepet med åpen back strap.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

PPC-skytter'n, skal vi snart få høre noe mer fra deg?

Dette er bare en generell etterlysning siden du tilhører den uhyre eksklusive gruppen av skribenter her som er i besittelse av tung faglig kompetanse og som underbygger dine utsagn på en slik måte at det er åpenbart at du har lang erfaring og har forsket grundig og allsidig.

Hva er f. eks. ditt syn på Marc Kleser sitt valg av pistol - fantastisk eller oppskrytt?

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare en generell etterlysning siden du tilhører den uhyre eksklusive gruppen av skribenter her som er i besittelse av tung faglig kompetanse og som underbygger dine utsagn på en slik måte at det er åpenbart at du har lang erfaring og har forsket grundig og allsidig.

:lol::lol: Åååhh... nå var det sikkert flere enn meg som ble litt småkvalm...

 

Hva er f. eks. ditt syn på Marc Kleser sitt valg av pistol - fantastisk eller oppskrytt?

Valg? Tja.. Nå vet jeg ikke helt om det skal kalles valg eller forpliktelse. Du kan jo gjette hvem som er Marc Kleser's arbeidsgiver.

Uansett er den herren en veldig god skytter, og det spiller nesten ingen rolle hva du putter i nevene på slike folk.

 

Kleser har ellers viftet rundt med en S&W Mod. 14 (hvis jeg husker rett), og det er ikke noe dumt valg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sorry, var litt utydelig - når jeg skrev "valg" mente jeg mere presist innflytelse på selve modellen.

Det virker for meg som det er lagt ned betydelig mer med håndarbeid i siste generasjon PPC (som ikke har bokstavene ppc i s/n) og selv om grunnkonseptet 5906 ikke er direkte nytt er det vel pr nå ingen andre aktører som kan skilte med en slik konsentrasjon av presise detaljer. Den uslitelige, sfæriske titanium-bushingen er intet mindre enn unik. Selv en smed med en mannsalders erfaring må ha brukt mange titalls timer på tilpasning og finish. Når man studerer kvaliteten på produkter fra PC laget det siste året er det bare å ta av seg hatten for rekrutterings-jobben Tom Miele gjorde for et par år siden. Men det må enten være fryktelig lange korridorer, eller var det Tom som tømte standard-avdelingen for de beste ressurser?

Samtidig som kvaliteten på produkter fra PC har passert det beste fra Europa, er det nå en risikosport som aldri før å kjøpe en standard Smith; spesielt revolvere. Tønner og løp som ikke er linjert, skjev forcing cone, fravær av timing etc - listen er lang, og det er ikke enten eller, men alt samtidig. Underlig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ærlig talt ikke ikke den fjærneste anelse om at Kleser brukte en S&W PPC9? eller er jeg på gjordet her?

Det begynner å bli noen år siden jeg sist så den herren, og da var han fabrikkskytter for HK.

 

Men rla her på forumet har jo valgt seg en PPC9 til, nettopp PPC. Et flott våpen, om det blir laget flere vet ikke jeg.

En 6" 952 er ikke noe dårlig erstattning, til tross for at sikkringen er "oppned". Den er blir av en eller annen grunn, veldig ofte forvekslet med PPC9 selv om den er bygget på en lest av 39 serien og Mod. 52.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange av den "nye" PPC'en med sort logo og ny nummerserie S&W kommer til å lage, men det jeg vet er at Marc har fått sin. Det finnes ikke info om den på S&W's sider, til tross for at den ikke inngår i LEO-programmet. Slik jeg har forstått det vil likevel ikke den såkalte norske importøren få selge denne.

Jeg innbilte meg at du og Marc tilhørte samme miljøet innen skyting og at du kanskje hadde hørt litt om hvordan den presterer.

Det blir nok neppe noen volum-modell her på berget da den er så vanskelig å få tak i. Tipper at det totalt er bare ca 7 PPC'er (nye & gml) i Norge fordelt geografisk rundt omkring inklusive et par til noen av toppskytterne i klubben din. Jeg tror nok at hvis noen virkelig ville, så kunne den dominert i PPC-miljøet. Det er ihvertfall en spennende kreasjon :-)

Link to comment
Share on other sites

Kleser løper nok ikke ned dørene hos meg :D Disse fabrikkskytterherrene er tross alt selgere, så man vet hva man får høre. :wink:

 

Dessverre så er det en kombinasjon av flere ting en bare et våpen som skal til for å dominere PPC. At Smith'en duger er det vel ingen tvil om, men den har mye bra konkurranse. Sikkringen er vel det eneste som taler imot PPC9, men det spiller jo ingen rolle, for de som velger (noen steder må man) å starte med tomt kammer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan jo da få opplyse at S&W 5906 PPC går aldeles glimrende. Den skyter vesentlig bedre enn meg :D Går faktisk like bra som revoverne mine også på 50y. Men den er nok ikke lett å få tak i ennå, men på S&W forum er det sagt at de kanskje skal kjøre en serie i 2011 og da også for salg til sivile, ikke som før kun til politiet.

Og kan bekrefte det som PPC skyttern sier at sikringen går feil vei. Men nå som det sannsynligvis ikke blir tillatt med skudd i kammeret (før ild da vel og merke :lol: ) spiller det jo ingen rolle. Og dessuten har vi jo såpass god tid at det uansett ikke er noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar angående type skive. Er det noen som vet ca. hvor mye en gjennomsnittelig ladet 45 acp-kule faller på 50 meter.? Snakk om over 10 cm? Og et hjertesukk: Synes det er trist at det er så få PPC-stevner, men går ut i fra at det er vanskeligere å arrangere dette enn vanlige felt-stevner..(?) Hva må til for å arrangere dette? (Litt vidt spørsmål, men :shock: )

Link to comment
Share on other sites

PPC er betraktelig lettere å arrangere enn et feltstevne, sammenlign det heller med et banestevne. Er banen først satt opp (Permanent) trenger man kun et par karer for å arrangere ent rimelig stort stevne.

Få stevner? For en skytegren som pr. idag har ca. 150 skyttere som har gått kurset, synes ikke jeg det er så galt at vi ifjor fikk unna nær 20 stever, og et NM. Når man i tillegg har fått både Politiet og NROF til å starte sin egen PPC virksomhet, kan vi vel være fornøyd med inneværende år.

Link to comment
Share on other sites

Det som kreves for å avholde en match er en 50 m bane, skiver og "innstikk", barrikader, her kan man f.eks bruke støttepålene på en standplass, eller lage andre barrikade fester. Så må det være en som leder laget, helst to for å kontrollere sikker våpenbehandling og eventuelle sene skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hva må til for å arrangere dette?

 

Sorry.... glemte helt det du faktisk spurte om :D

Man trenger 50 meter med bane, men vi måler PPC-banen i yard. På 25 og 50 yard standplassen trenger man barrikadestolper.

Stolpene skal være 4x4" og minst 2 meter høye. Det rimeligste er å skru sammen 2 stk. 2x4". På 50 yard kan stolpene stå permanent, men på 25 yard må stolpene kunne tas bort eller legges ned på et vis. Om man ikke setter opp stolper på 25 yard går det å flytte skivene frem og tilbake. Skivestativer trenger man selvfølgelig, men det har de aller fleste klubber allerede løsninger på :wink:

Det må også være markert en linje på 3, 7 og 15 yard (3 yard brukes kun i 48 skudds matcher) Et Tau fungerer utmerket.

Til slutt trenger man en skyteleder, og noen skyttere er ikke så dumt.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk flere som har 50m til rådighet enn mange tror. Har sett flere baner der man sier at "Vi har bare 25 metersbane" ...også har de 30 meter med ingenting bak skivene :D

...eller at den eksisterende banen kan brukes på tvers, eller at en liten dugnad kan få krattet på siden av banen brukbart. Er det vilje og interesse er det utrolig hva man kan få til.

 

Du får ta fram ryddesaga, så kommer vi oppover en tur :wink:

Link to comment
Share on other sites

Holder du revolveren riktig, får du et grep som gjør at kjernelinjen til og med er lavere enn på mange pistoler.

Sikteskinnene er litt høyere, men det kommer du ikke til å merke. Det blir så til de grader kompansert av et siktebilde som er mye bedre en det du finner som "orginalvare" på de fleste revolvere.

Dessuten, og kanskje viktigst, sikteskinnene vi bruker til PPC har tre eller flere forhåndsinnstillinger. Veldig praktisk, siden vi ikke sikter på samme sted på de forskjellige avstandene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hei gutter og jenter. Ville bare legge ut mitt bidrag til denne tråden.... :mrgreen::mrgreen:

 

Endelig kom den hjem:

normal_100_1618.jpg

 

En nybygd Smith&Wesson mod.67 med Aristocrat sikteskinne, og Lothar Walther løp.

Børsemaker P.I Jacobsen gjorde metall arbeidet, mens jeg gjorde en del av finishen selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...