Jump to content

PPC Revolver


PPC-skytter'n

Recommended Posts

Flott Revolver 500Bowen!

Lurer på hvor design ideéne kommer fra, den ser mistenkelig "Ralf Merkle" ut :D

 

He he!! :D Ja jeg må innrømme at den er inspirert av "Ralf Merkle" sin "High Master"!!! Men jeg ville ha underluggen helt ut til løpsmunningen og en lugg som var helt rett, ikke sånn en som skrår oppover. De kan du få kjøpt over disk, og det er ikke så veldig "Custom" spør du meg.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det at man kun kan skyte singel action på 50 yard, og

at det ikke gjelder på de andre avstandene?

Hvis dette er riktig, hvorfor er det slik?

De fleste som skyter felt, har dobbelaction. Blir mange

som får problemer på 50 yard.

Link to comment
Share on other sites

Dette stemmer ikke, de fleste PPC revolverene har ikke singel action.(utkoblet for å kunne lette duble action tilstrekkelig) De aller fleste skyter kun double action på alle stager.

 

Det står vel i reglene at en KAN skyte singel action men da kun på 50y.

Link to comment
Share on other sites

Dette var rart. Kan du sjekke/lese på innbydelsen under punkt 5.6.1 under

utgangsposisjon en gang til?

Det var leder i fagkomite pistol som viste meg dette punktet. Begge to mener

klart at det står at det kun er lov å skyte single action på 50y.

Tar vi feil, eller er det en skrivefeil?

Har lest det flere ganger nå. Er det noe jeg missforstår?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en skrivefeil for hensikten med punkt 5.6.1 er å opplyse om at singel actionskyting KUN er tillatt på 50y. Ikke at en kun må skyte singelaction.

 

I regelboken til PPC står det: "Revolver 1500 og Pistol 1500 (Single action skyting er kun tillatt på 50 yards!)" ordvalget her er nok litt bedre men meningen er den samme.

 

Ser at ordvalget i innbydelsen kan misstolkes.

Link to comment
Share on other sites

Har nå vært inne og sett på det jeg har skrevet i reglene for PPC i politimesterskapet. Må jo innrømme at det absolutt kan være forvirrende. Men det kan presiseres med at det er ment: Det er kun på 50y at det er tillatt å skyte SA, men det er selvfølgelig også her lov å skyte DA.

Det kan legges til at vi vil følge det regelverket som gjelder i Norge for PPC (Untatt vår spesialøvelse med MP5, her er det laget egne regler, men følger i det alt vesentlige reglene i 60 skudds matchene).

Så til de som er berettiget til å være med så er dere hjertlig velkommen til Bergen. Hvis det skulle være flere som er interessert kan vi kjøre et PPC kurs ettermiddagen/kvelden før PM.

Link to comment
Share on other sites

HUm... MP5...

Jeg har jo kommet i skade for å ha en 9mm karabin... (Ervervet til NFPS) har syslet med tanken på å lage noe PPC inspirert program for det selv. HAdde vært kos om det også ble et "sivilt" program. (Men det er kanskje mer egent for en egen tråd)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Sikteskinne kan du handle direkte fra Witchita Arms http://www.wichitaarms.com/Products/sights.asp

 

Løp får du blant annet fra Azon Produkter http://www.azonprodukter.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=321&category_id=12&option=com_virtuemart&Itemid=6

De har og masse andre deler til PPC revolvere som stor tønneutløser, underlug, Aristocrat sikteskinner mm.

 

Ellers har Børselars Lothar Walther polygon løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Lenge siden denne PPC-skytter'n har beriket oss med nyheter på PPC-revolver fronten?

Vel, entusiasmen var stor og inspirerende..... med brask og bram tok ærverdige NSF PPC under sine vinger - snipp, snapp, snute - eventyret ute!!!

Prøvde et søk på "PPC" på www.skyting.no..... tittet litt på terminlistene for 2012....

 

Da var det vel slik at PPC døde ut, da? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Tror Hassel har veldig rett her. Min klubb er i fase med bygging av utendørs banen. Den skal i hvertfall være lang nok for PPC. Tror neppe vi blir en NSF klubb i konkurranse forstand innen de andre NSF disiplinene. NMF, NFPS er hva, som er av stevne aktivitet i dag og med PPC, tror jeg mange fler i klubben blir med, så Forum(troll)kongen får ha meg unnskyldt at jeg ikke deler hans negativisme.

Link to comment
Share on other sites

Hei C.Patron, vil bare for ordens skyld oppklare at jeg absolutt ikke er negativ til PPC, som kjent er jo jeg en ekte PPC entusiast.

Jeg ville bare blåse litt liv i temaet igjen og ser gjerne at konkurransen spisses litt mer. Slik det er nå, er jo nesten alt jeg trenger å gjøre for å komme til topps på pallen å melde meg på + skyte litt i sånn noenlunde riktig retning da..... (vel, overdrev litt her, men dere tar poenget?)

Jeg mener PPC skyting har et potensiale; i fjor var det jo flere som presterte godt internasjonalt. F. eks. ble Svartmal verdensmester, og det står det stor respekt av! slike fremragende & enestående prestasjoner kan f.eks. dra med seg fabrikkskytterkontrakt med noen av de store produsenter o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok bra med PPC i NSF, men det tar nog tid som det meste annet. Kan ikke snakke for andre men senest i går kveld diskuterte deler av styret og kandidater til styret dette med PPC og vad vi måtte endre på for og kunne få til dette på vår bane innedörs og den nedslitte, igjengrodde, utendörsbanen vår i Halden PK. (klubben opplever en ökning i medlemmer, men mest på aktiviteten blandt medlemmene på treningene. Men vi er fortsatt en liten klubb med beskjeden aktivitet)

Virker som om vi kommer att satse på 5 standplasser innedörs med mulighet for PPC, men kun på 25m. Utendörs finnes mulighet for flere standplasser men avstandet begrenser seg også her til 25m.

 

Så nå må jeg bare få tatt PPC kurset :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden det nå plutselig ble liv i denne siden kan jeg da opplyse at alle stevnene i PPC i Bergen for neste sesong kommet inn på terminlisten. Ligger under terminlisten for Hordaland skytterkrets. Lette å få øye på siden de er etteraprobert og derfor skrevet i rødt :)

 

Så er bare spørsmålet om noe stiller opp og om det blir fulgt opp med stevner andre steder i Norge. Kurs er ikke noe problem, vi avholder kurs når det måtte være interresse og kursprisen blir maks kr 200.

 

Vil legge dette ut som eget emne også....

Link to comment
Share on other sites

...som kjent er jo jeg en ekte PPC entusiast.

Hvorfor deltok du da ikke på et eneste stevne i året som gikk? :mrgreen:

 

Slik det er nå, er jo nesten alt jeg trenger å gjøre for å komme til topps på pallen å melde meg på skyte litt i sånn noenlunde riktig retning da..... (vel, overdrev litt her, men dere tar poenget?)

Nei. Du er så langt unna toppen at jeg ikke helt tok den der :wink::P

 

...slike fremragende & enestående prestasjoner kan f.eks. dra med seg fabrikkskytterkontrakt med noen av de store produsenter o.s.v.

:lol::lol::lol: Da skal jaggu jeg og rla ha prosenter.

 

Det gikk faktisk meget bra under VM. Bare et lite "uhell" gjorde at det ikke ble lag-gull til Norge. Beholdningen ble et gull, to sølv og en bronsje.

Det er bare for folket og begynne å varme opp, VM 2013 går i Pert, Australia.

Link to comment
Share on other sites

...som kjent er jo jeg en ekte PPC entusiast.

Hvorfor deltok du da ikke på et eneste stevne i året som gikk? :mrgreen:

....og poenget var? Som kjent er jo jeg også en ekte astronomi entusiast, men jeg var likevel ikke en eneste tur ute i verdensrommet i året som gikk!

 

Vel, når det gjelder stevnedeltagelse har jeg bare avventet litt til konkurransen blir litt tøffere så det blir litt å bryne seg på; mye morsommere da.

 

Nå er jeg straks ferdig med å utvikle min 10-punkts PPC handlingsplan basert på vitenskapelige fakta og statistikk med høy konfidensfaktor for denne sesongen. Det er selvfølgelig alt for komplekst å gjengi planen i sin helhet her, men publiserer likevel noen highlights til inspirasjon for andre entusiaster:

 

1) Reise på studietur til noen baner hvor det skytes PPC, f. eks. i Skåne.

2) Leie en "personal coach" for å lære internasjonalt anerkjente PPC teknikker osv. (men ikke motta coaching under stevner så det kommer i konflikt med pkt. 9.12 i reglementet selvfølgelig).

3) Avlegge PPC eksamen med aller beste oppnåelige karakter.

4) Anskaffe våpen av ypperste klasse for Pistol1500 og Revolver1500.

5) Anskaffe øvrig nødvendig utstyr av beste sort.

6) Utvikle ammunisjon dedikert til formålet.

7) Om det viser seg nødvendig; kanskje vurdere å trene litt.

8) Snuse litt på mindre profilerte kategorier som distinguished, service, etc.

9) Delta på noen stevner her & der, kanskje litt i utlandet for å høste erfaring.

10) Posisjonere meg som "High Master" med god margin.

 

Værsågod - det er fritt frem for alle som ønsker å adoptere planen!

 

Så da, hr. PPC-skytter, ser du at jeg virkelig har laget en slagkraftig plan for å finne ut hva disse PPC sakene dreier seg om så jeg kan leve opp til min status som ekte entusiast.

 

Til slutt, hva kommer det av at Ruger er så lite brukt i PPC-kretser, både i pistol og revolverprogrammer? Er det slik at det enkelt og greit ikke holder mål? Bare nysgjerrig!

Link to comment
Share on other sites

Til slutt, hva kommer det av at Ruger er så lite brukt i PPC-kretser, både i pistol og revolverprogrammer? Er det slik at det enkelt og greit ikke holder mål? Bare nysgjerrig!

 

Beklager dette, men jeg har rett og slet bare ikke kommet i gang enda. Desuten viste det seg at den Security six'n som skulle moddes var en sjelden utgave saa jeg trenger en ny til aa bygge paa 8)

Link to comment
Share on other sites

Til "Forumkongen"

 

Jeg skyter selv med en Ruger Gp 100 I SR 4", og det fungerer helt perfekt. Våpenet er mer en fullgodt, det er bare piloten som ikke er god nok til enhver tid. En ting til. Ta en titt på hvor mange High Master det er i Norge, selv om jeg ikke har hørt om dine tidligere prestasjoner på skytebanen, er ikke det noe du blir over natten. Så kanskje med litt respekt for de dedikerte skytterne som bruker mye tid på å nå sine mål, ville jeg vurdert å holde litt kjeft.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen fabrikkvåpen som er egnet til PPC, eller er det customvåpen som er det som gjelder?

Jeg har en S&W revolver som er bygget opp til felt, men ser av reglemanget at den ikke kan brukes da den har 6,5" løp.

 

det virker som det viktigste med hele grenen er å bygge seg en kul revolver. tror ikke det er så mange som skyter med de.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på hvor mange High Master det er i Norge, selv om jeg ikke har hørt om dine tidligere prestasjoner på skytebanen, er ikke det noe du blir over natten. Så kanskje med litt respekt for de dedikerte skytterne som bruker mye tid på å nå sine mål, ville jeg vurdert å holde litt kjeft.
Jeg kan forsikre deg om at jeg har den største respekt for alle utøvere av skyttersporten.

Jeg aner ikke hvor mange "High Masters" det er i Norge, men går ut ifra at det uansett er plass til en til :-) Jeg var kanskje litt uspesifikk i utdraget av handlingsplanen min og nevner for ordens skyld at mine ambisjoner bare gjelder 1500-programmene pistol og revolver.

Jeg har ikke reglementet tilgjengelig akkurat nå, men mener alt som skal til er at man skyter 1476 eller bedre i to stevner?

Det vil si at KUN 84% av treffene trenger å være 10'ere hvis de øvrige er 9'ere. Og 10'ern på PPC skiva er SVÆÆÆR.... i tillegg skyter man mange av skuddene med støtte mot stolpe, bakke o.s.v. på korte hold med kjempegod tid.

Jeg synes ingen burde la seg skremme av slikt, men gyve løs!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke hvor mange "High Masters" det er i Norge, men går ut ifra at det uansett er plass til en til :-) Jeg var kanskje litt uspesifikk i utdraget av handlingsplanen min og nevner for ordens skyld at mine ambisjoner bare gjelder 1500-programmene pistol og revolver.

Jeg har ikke reglementet tilgjengelig akkurat nå, men mener alt som skal til er at man skyter 1476 eller bedre i to stevner?

Det vil si at KUN 84% av treffene trenger å være 10'ere hvis de øvrige er 9'ere. Og 10'ern på PPC skiva er SVÆÆÆR.... i tillegg skyter man mange av skuddene med støtte mot stolpe, bakke o.s.v. på korte hold med kjempegod tid.

Jeg synes ingen burde la seg skremme av slikt, men gyve løs!!!!!

 

Jeg er en av tre High Mastere i Norge og kan fortelle deg at det er ikke bare lett å skyte seg opp i denne klassen. Men er enig i noe av det du sier, ingen burde la seg skremme av hva som skal til for å komme opp i den øverste klassen, det er jo et fullt oppnåelig mål. Men det skal sies at det er flere PPC skyttere som ikke har ambisjoner om å bli High Master men har det like morro likevell. Det er så pass mange våpenklasser og ranking-nivåer at det er plass til alle skyttere uansett våpen og ambisjonsnivå.

Håper så mange som mulig vil være med å skyte denne fantastisk utfordrende og morsomme skyteformen.

 

Alt er ikke helt på plass enda, men vi må kunne si at vi er kommet godt på vei i og med at PPC er nå lagt under NSF og stevner er begynnt å dukke opp på terminlista. Vil og nevne at vi viser med de nye nasjonale klassene for feltvåpen at vi kan tilpasse oss norske skyttere slik at det blir lettere å bli med på moroa.

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg nå få oppklart en del spørsmål som er stillt her ang. våpen. I PPC er det to "hovedøvelser" som er Revolver og pistol 1500. Her er det svært mye som er tillatt, men bl.a. ikke over 6 tommers løp. Heller ikke optiske sikter osv. Dessuten er det krav til avtrekksvekt. (1135g for revolver 1360 for pistol) Det er i disse klassene vi bruker de litt spesielle revolverne. Årsaken er tyngde på våpen og det viktigste et sikte som gjør at vi kan legge siktet i overgangen mellom skiven og pilen på toppen, spesiellt på 50 yards er det en fordel.

Ellers er det mange klasser i ppc, men det vi ønsker, og håper, er at de øvelsene vi har lagt opp til nationalt skal gjøre terskelen for å prøve ppc enklere. Vi har derfor innført to 60 skudds klasser som nå heter: "Militærpistol" og "feltrevolver". Her er kravet at våpenet skal være godkjennt til feltskyting i hhv militærpistol og revolverfelt. (Mao. 6,5 tommer går helt greit, dessuten kan du jo skyte open :wink: )

I tillegg har vi lagt opp til klasser for spesialpistol/revolver i 48 skudds øvelsen. Her kan altså de våpen som er godkjennt for spes.pist. og revolver brukes.

Vi ser ikke noe iveien for at 48 skudds programmet kan skytes med de vanlig feltvåpna i tilegg, men det er pr dd ikke offisielle øvelser. Når sesongen kommer igang vil vi også forsøke å få til en statistikk på linje med den som er i vanlig baneskyting. Stevnene er nå på terminlisten og resultatene vil derfor sendes forbundet som i alle andre øvelser.

 

Og når det gjelder skiver kan dere jo trene på helfiguren. Husk at det er bare til og med 7 er ringen som teller. Rett over toppen av / er ringen kan dere bare feste en stor pil som peker nedover, så har dere skive :D

 

Men for å si det enkelt, har dere et brukbart feltvåpen er det bare å hive seg på :smile: Og er dere i nærheten av Bergen er det all mulighet til å skyte stevner, 12 stk pluss NM (1. og 2. september) :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei Forumkongen!

 

Regner med at du er i full gang med å realisere din 10-punkts PPC handlingsplan for 2012 sesongen. Det hadde vært meget interessant å få en oppdatert status på hvordan du ligger ann med dette.

 

1) Reise på studietur til noen baner hvor det skytes PPC, f. eks. i Skåne.

Hvilke baner har besøkt, og hva slags inntrykk sitter du igjen med?

 

2) Leie en "personal coach" for å lære internasjonalt anerkjente PPC teknikker osv. (men ikke motta coaching under stevner så det kommer i konflikt med pkt. 9.12 i reglementet selvfølgelig).

Hvem er den heldige utvalgte, som har fått æren av å være din “personal coach”?

 

3) Avlegge PPC eksamen med aller beste oppnåelige karakter.

Har du fått avlagt eksamen ved PPC-akademiet, og hva ble karakteren?

 

4) Anskaffe våpen av ypperste klasse for Pistol1500 og Revolver1500.

Hva falt valgene på?

 

5) Anskaffe øvrig nødvendig utstyr av beste sort.

Hva har du anskaffet deg av øvrige nødvendig utsyr?

 

6) Utvikle ammunisjon dedikert til formålet.

Har du kommet i mål med dette? Hvor god samling har du oppnådd på 50 yard med den dedikerte ammunisjonen?

 

7) Om det viser seg nødvendig; kanskje vurdere å trene litt.

Har det det vist seg nødvendig å trene, eller føler du deg kapabel til å posisjonere deg som High Master med god margin uten dette?

 

8) Snuse litt på mindre profilerte kategorier som distinguished, service, etc.

Har du fått “snust” på dette?

 

9) Delta på noen stevner her & der, kanskje litt i utlandet for å høste erfaring.Hvilke stevner har du deltatt på hittil i år?

Regner med at du skal delta på NM i PPC i år, som skal arrangeres 1. og 2. september i Bergen. Det ville vært en ypperlig anledning for deg å måle dine PPC ferdigheter mot de beste i Norge, og vise at din 10-punkts plan har fungert.

 

10) Posisjonere meg som "High Master" med god margin.

Jeg har sjekket den internasjonale rangeringslisten for PPC, http://www.wa1500.org/rangliste.php", og det er fortsatt kun tre norske High Mastere i revolver, og to i pistol. Har det oppstått noen uforutsette utfordringer med planen din?

 

Ser frem til dine utfyllende tilbakemeldinger på disse punktene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...