Jump to content

Bueskyting i mitt nærområde?


001

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å søke, både på kammeret og på nettet ellers, men jeg finner ikke det jeg leter etter.

Jeg drev med bueskyting tidligere, men det begynner å bli noen år siden. Nå har jeg fått lyst til å prøve å skyte litt med bue igjen, egentlig som en treningsform (istedenfor å gå på SATS eller andre studioer fulle av torturinstrumenter). Det jeg da lurer på er; hvordan finner jeg og kommer i kontakt med en klubb som driver med bueskyting i mitt nærområde? Jeg bor i Fetsund og har tenkt å drive med dette på vinteren, så en innendørsbane hadde vært hyggelig :)

Jeg har ikke ambisjoner om å konkurrere (ikke så mye i allefall), jeg vil helst kun skyte litt av og til med min gamle bue uten siktemidler. Klubber som oser av seriøsitet og nedlatende holdning til skyttere som ikke har det "riktige" utstyret er nok ikke klubber jeg kommer til å føle meg hjemme i :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Søk på Bueforbundet så finner du alle klubber

.http://www.nbjf.net/index.php" target="_blank" target="_blank

 

Har sett på den siden du linker til, og fant ut at Kongsvinger (ca 1time hver vei) er nærmeste fra der jeg bor. Jeg kjører gjerne til Kongsberg (1,5-2t hver vei) når jeg skal skyte og konkurrere innen metallsilhuett, men jeg hadde håpet å finne en bueklubb som er litt nærmere siden den skytingen blir på et annet nivå for meg.

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg bare anbefale Lillestrøm og omegn bueskyttere. Kjempefine baner både ute og innendørs, og ikke minst veldig trivelige folk. http://lob.no" target="_blank" target="_blank

Fant den klubben på NBFs hjemmeside, men når jeg ser litt rundt på siden så finner jeg dette:

Hva koster det å være gjesteskytter i klubben?

Gjesteskyttere betaler kr 1000 (senior) pr sesongen, ønsker de å benytte seg av både ute - og innendørsbanen betaler de full kontingent.

Bruk av 3D-banen er kr. 50,- pr. gang.

Når jeg leter videre finner jeg medlemsprisene:

Medlemstyper/Kontingenter:

Familie 2300,-

Aktiv Senior 1600,-

Aktiv Junior 900,-

Gjesteskytter (Halvårlig) 1200,-

Støttemedlem m/Buestikka 500,-

Støttemedlem u/Buestikka 250,-

 

Er det bare jeg som er gnien, eller virker dette ganske dyrt? Jeg så for meg en "normal" kontigent på 2-300,- pr år. for å kunne skyte litt på treninger når man har lyst. Jeg mener å huske at det var noe rundt der kontigenten lå siste jeg var medlem i en bueklubb. Nå har jeg riktignok ikke tatt med inflasjonen :mrgreen:

 

Jeg tar som utgangspunkt at et støttemedlem er et medlem som ikke skyter.

Link to comment
Share on other sites

vist disse prisene er seriøse...så må jeg bare si jeg blir skikkelig kvalm over hvor griske menesker kan bli

dette er veldig skadelig for vår sport/jaktform...ikke akkurat måten og verve nye medlemer på..

dette er rett og slett latterlig hva slags utgifter har denne klubben pr medlem som gjør at de må ta opp til 2300kr?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel an på hva en får igjen, og hva en tar ut?

 

Kristiansand Bueskyttere tar vel 900,- i året av voksne. De skiller ikke medlemskontingent og treningsavgift, noe jeg synes er dumt. Går jeg og skyter 1-2, eller 3 ganger, eller 5 ganger i uka, så er 900,- i året helt fair, eller direkte billig faktisk. Klubben har et fint innetreningslokale, og et greit uteområde, dog uten 90m. Inne er 18m, men en gang i uka kan en skyte 25m, eller 50m om en absolutt vil.

Nå for tiden har jeg ikke anledning til å skyte mer enn unntaksvis på innetreningene, og jeg gidder bare ikke å betale 900,- for å komme innom på 3 treninger. Et deling mellom kontingent og treningskost. Hadde kanskje beholdt et eller flere medlemmer?

 

Klubber som har egne, lokaler har mye større kostnader enn de som holder til i kommunale lokaler, men større frihet, og generelt finere lokaler og større aktivitet. Men dette må finansieres. Bueklubbene har hverken DFS eller storviltjegerenes skyteprøve i bakhånd, alt må betales selv. Jeg har ikke sett Lillestrøms lokaler, men jeg har sett Moss sine, og de er verdt litt kontingent.

 

Det er ikke gratis å drive bueklubb (eller noen klubb), selv om en leier lokaler "billig". En skal ha, og vedlikeholde klubb-buer, skytematter (Litago, vet du hva 60 sånne matter som vi skjøt på i garasjen min koster ...?), holde kurs, sende instruktører på kurs, backe opp juniorer, wtf. Det er ikke gratis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

vel 900 betaler jeg gladlig men når man må betale som gjesteskyter på et halvt år 1200kr så tar det litt vel av?

jeg har ikke noe i mot prisene her i krsand...men 1200 for et halvt år.. :wink:

med andre ord..jo mindre du skyter jo dyrere blir det...bue skyting er dyrt jeg er veldig klar over dette

matter er svin dyre samme er 3d dyr og utstyr og bue...selv har jeg betalt minst like mye for utstyre på bua mi som bua koster alene

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bor også i Fetsund og er aktiv bueskytter.

Det enkleste er å kjøpe 2 halmballer å bruke de til å henge opp blinken på....Dette koster mellom 200 til 1000 kr og de varer gjerne lenger enn en sesong ;)

Om vinteren så står jeg inne i garasjen og skyter på blinken som står ute.. funker ganske greit

Link to comment
Share on other sites

3d dyr er veldig dyre men det er værtfall mitt

jeg ser ikke helt den store vitsen med og drive bueklubb vist flertallet blir skremt av medlemsprisen og snur ryggen til

klubbene bør føre priser folk ikke blir skremt av så buesporten/jakten kan vokse og bli allmenn kjent og akseptert

samtidig at folk som starter får riktig veiledning og tips så man slipper og legge opp med arm og rygg skader

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også gjerne ha informasjon om klubben i Aurskog.

Jeg har egen matte og pilfangernett. Jeg har tilgang til lokale som jeg kan skyte i på Eidsvoll, men det blir ikke til at man kjører den timen hver vei for å skyte med bue. Når jeg kjører til Eidsvoll så prioriterer jeg å skyte med pistol/rifle. Jeg hadde i tillegg en ide om å kunne ta med meg ungene på bueskyting, og det blir straks litt mer styr når man skal kjøre i en time da. Garasjen min er desverre ikke egnet for bueskyting, det er for lavt under taket og for mye anet rart der.

 

Jeg har forståelse for at det koster å drive en bueklubb, jeg har vært og er fortsatt involvert i driften av flere organisasjoner/klubber som driver med skyting. Det som imidlertid har vært gjort i de klubbene er å ta investeringene over tid, uten at jeg vet hvordan de klubbene som er omtalt i denne tråden har gjort det. Jeg vet jo heller ikke hvordan leieforholdene er rundt omkring i dette området, men når jeg bodde i Trondheim og skjøt litt med bue der, så fikk jeg inntrykk av at klubben fikk låne lokaler gratis av kommunen.

 

Håper fortsatt på å finne en klubb som er veldig nært Fetsund og som samtidig ikke koster så voldsomt mye å være medlem i. Jeg på min side skal love å ikke slite unødig mye på klubbens materiell, jeg kan til og med ta med egen matte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Er det noen som kan forklare meg hvorfor i det skal være så jæ*** dyrt med medlemskap i en bueskytter klubb?

 

Nærmeste klubben for meg er Drammen Bueskyttere og der er medlemskapet 1500,- for 1år :shock:

Hva er det som drar prisen opp så mye?

 

Jeg antar at det kan sees i sammenheng med at de fleste klubbene har relativt få medlemmer og at skytematter, skytemateriell og leie av lokaler koster en del. Det er også en relativt heftig startkontingent på de fleste stevner og NM som kommer i tillegg til medlemskontingenten. Bueskyting er uten tvil en av de mest kostbare skyteformene jeg har drevet med, men også den mest tilfredsstillende.

 

Nå gleder jeg meg til den nye buen er på plass og jeg kan komme i gang igjen etter fire års fravær :D !

Link to comment
Share on other sites

Det er jo mange måter å finasiere skytingen på. En altenativ er høg kontigent og visse tilfeller den enaste måte. Vi har kontigent 100 kr for voksne og 50 kr. for juniorer. Men utenom måtte alle medlemmer kjøpe sig en 3d figur som klubben fritt kunde bruke til stevner / trening og dermed fekk vi ordnet 3d bane på en kansje kort tid med rikelig antal figurer. I utillegg har vi ikke hatt kostnader til lokalleige og skytematter. Fekk hente gratis tunnelmatter fra en annen klubb i området og disse laget vi til skytematter på dugnad.

Link to comment
Share on other sites

Ikke vanskelig i det hele. Vi samlet alle intereserte i nærmiljø til en møte. Noen av disse hadde aldrig skote med bue heller. Vi dannet en intremistyre, lagde en arbeidsprogram fram til årsmøte , bestemte årsmøtedato og da var vi gang. I dag har vi ca. 30 medlemmer, men ca. halvparten er aktivt med i dag. Dere kan få hjelp fra forbundet og sikkert fra andre klubber hvis dere bestemmer å hive i gang en klubb. Forbundet setter vel min. krav 5 medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Syns de prisene du referete her '001' er helt på trynet og spesielt til de som ikke er veldig aktiv og det verste er for rekruttering og studenter som garantert blir i fåtall . Vet av egen klubb at det er dyrt og leie innelokale gjennom vinteren og så drifte en 3D bane men det henger ikke på greip spør du meg . I klubben vår er det ingen toppskyttere men vi trener og blir bedre og bedre og vi ønsker så mange medlemmer som mulig og da mener jeg dette ikke er vegen og gå . Heller mange skyttere med halve avgiften og det blir penger av det også ! Her lukter det en liten tett kjerne med høy sigarføring :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Medlemskontingent er et stadig tilbakevendende problem. En liten sport med få ressurser, høye materiellkostnader og langt mellom sponsorene presser nok prisene opp. Og når vi er 3 i familien bidrar heller ikke kvantumsrabatt særlig mye. Kjenner den! De fleste bueskytterklubber i Norge har ikke så stort valg hvis man skal konkurrere på nasjonalt (og nordisk nivå) Har du ikke driftsmateriell blir det ikke aktivitet. Blir det for lurvete vil ikke foreldrene sende barna sine på bueskyting heller. Eller de går til en annen idrett. Vi har noen store ballidretter som suger til seg det meste av medlemmer, fokus, og sponsormidler. Buegruppa som jeg er aktivitetsleder i har et annet problem. Hvalstad IL som vi ligger under har vedtatt at deres medlemmer kun skal betale kr. 500,- pr. år. De består stort sett av svært unge fotballspillere som driver på lokalt nivå. Når forbund og krets har fått sitt er det vi sitter igjen med til andre utgifter/materiell så lite at det hverken lar seg gjøre å legge opp penger eller bedrive forsvarlig vedlikehold. Utstyret er magert, men takket være ildsjeler går det sakte fremover. Vi jobber iherdig med å hanke inn andre midler, søke etc. Men vi må gå i dialog med idrettslaget om å få lov til å hente inn mer fra medlemmene. Realiteten er at det koster å drive klubb, drive kurs, ha egnet materiell og opprettholde aktivitet, gjøre skyttere stevneklare osv. Ledelsen i klubbene bedriver ikke høy sigarføring. Tvert om bruker vi stadig av egne midler for å få ting til. Et slikt "angrep" er urettferdig. Det er trist, veldig trist men vi gir oss ikke OG TENKER POSITIVT ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Apropos Kristiansand bueskyttere.. hvor holder dere til? Hvem er kontaktperson? har ei håndlagd langbue i tre jeg vil bruke mer enn i hagen

Trening hver tirsdag i Odderøyhallen 18-20 - kommer derfra nå. Er godt miljø og mange langbue/trebue/trad-skyttere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei

 

Går alt i orden med kommunen vil NBJF legge sin 3D-bane på Brattåsen skyteanlegg. Vi har hatt befaring med skogsjefen og rådmann anbefaler også vår søknad. Jeg kan gi et konkret svar i desember en gang....! Vi ønsker også å ha et samarbeid med Fet JFF, og det er etablert kontakt.

Angående pris så skyter medlemmer av NBJF gratis......3D blinkene er ikke gratis og må repareres/skiftes ut med jevne mellomrom. Ikke-medlemmer vil måtte betale en engangssum for en runde. Det vil være 24 viltmål, i tillegg til innskytningsblinker i starten på løypa. Her vil ALLE kunne skyte i løypa, uansett hva slags bue en ønsker å bruke.

Da er det bare å krysse fingrene for at kommunen er velvillig i sin behandling av vår søknad, og da skulle det være duket for en av de flotteste 3D-baner i Norge........

Link to comment
Share on other sites

I forhold til prisen på medlemskap synes jeg ikke 1-2000 er noe å si på. Hadde gledelig betalt det for å kunne vært medlem i en klubb, men her i Nord-Trøndelag er det dårlig stelt med klubber. Til sammenlikning koster medlemskap for barn 6-12år (turn,fotball) 1250- 2000 halvåret........

Link to comment
Share on other sites

Hvis bueskyting var den eneste formen for skyting som jeg var intr. i å drive med så hadde situasjonen vært en annen en den er i dag. Jeg ønsker å kunne skyte litt med bue av og til, og kan ikke forsvare å bruke 2000,- i året på å skyte kun av og til.

 

Dette bunner nok ut i hvor mye man synes man får igjen for det man betaler, og hvis alternativet er å drive turn/fotball til 1250-2000,- pr. halvår så vil jo bueskyting til 2000,- i året være billigere.

For meg er imidlertid ikke turn/fotball et alternativ :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tankekors:

 

At ting etter hvert begynner å kost i klubbene er ikke så rart, når man tar i betraktning at det her dreier seg om såkalte "frivillige organisasjoner", med en driftsform som tiden ser ut til å ha gått ifra for lengst. I festtaler snakkes det stadig pent og høyt om å støtte frivilligheten i Norge, men når denne støtten kun kommer i form av et klapp på skulderen er den stort sett bare en stein til byrden, for de fleste som ennå arbeider innenfor de "frivillige organisasjonene" har som regel betennelse i skulderen pga slitasje skader. Dette fordi færre og færre av medlemmene har tid til å bidra med en frivillig hånd innenfor disse klubbene. De fleste løper rundt som hodeløse høns, for å holde igjen en klokkestreng (eller hva det nå er), og på dugnadskveldene har de som regel gode unnskyldninger om at de ikke kan komme; for de må rekke...

 

De fleste av dagens "fritidsskyttere" ønsker å kunne komme innom til et ferdigsnekret tilbud (dette gjelder forresten en god del av de aktive også), som de kan nyte godt av. Så skyter de til de er fornøyde, for så å stikke hjem før det skal ryddes. Jeg tror ikke det er så rart at de som alltid bidrar i klubbene tenker: "La oss skru opp kontingentene for å bli kvitt daukjøttet." Men problemet med denne tankegangen er bare at; det er "daukjøttet" som utgjør det meste av klubbens masse.

 

Så til dere som har tenkt å skyte ”litt nå og da” (og gjerne vil ha det på billigsalg) ønsker jeg å si: Klubber skal driftes 365 dager i året, og noen må gjøre dette arbeidet. Det er ikke helt rettferdig overfor alle de frivillige sliterne (som sannsynligvis legger ned utrolig mye av sin fritid for å holde liv i klubben), at de skal møtes med; "det er jæ..ig dyrt å skyte hos dere!" Det er nemlig ikke slik i en ”frivillig klubb” i dag, at alle medlemmene bidrar aktivt i drifta; på dugnader, i styret osv.

Over 90% av medlemmene bidrar kun igjennom medlemskontingenten.

 

Tenk over dette neste gang du synes ting er jæ..ig dyrt i de "frivillige klubbene”.

 

Mvh

Grey Wolf

en av "Tordenskjolds soldater" i mer enn 25 år

Link to comment
Share on other sites

Ser i Romerikes blad i dag at Norges Buejegerforbund har fått tillatelse til å opprette en buetreningsløype ved Brattåsen skytebane i Fet. Det står også at det er samarbeid med Fet JFF.

Dette høres jo veldig positivt ut, og jeg ser frem til å få mer info. om dette.

Vi er plutselig 5-8stk som har lyst til å skyte litt med bue.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kontingenten til Lillestrøm og omegn kan kanskje se dyr ut, men man må se bak tallene.

LOB er vel pt den eneste klubben i norge so m har døgntilbud til sine medlemmer både vinter og sommer.

På vinteren kan man skyte omtrent døgnet rundt i klubbens egen innebane i gamke strømmen bowling (vassøyholtet for de som er lokalkjent), og på sommeren kan du faktisk trene 24t i døgnet i leiraveien rett ved leos lekeland på klubbens permanente utebane.

 

Til sammenligning tar sportsklubben vidar 1500,- i året, og tilbyr kun innetrening et par kvelder i uka. De bruker over 80% av klubbens budsjett på å leie lokaler i kjelleren på brannfjell skole, for å ha trebingslokaler vinterstid.

 

Det er også sånn at klubben holder både skytematter og blinker, og iallefall på innetrening bruker du fort opp 20kr bare i blinker på ei god trening.

Gang med 2, og så med 24uker (som er innskytinga) og du er allerede på ca 1000kr, for halvåret uten å ta med slitasjekostnadene på skytemattene.

Og matter er heller ikke billig. De koster fort 2000-2500,- pr stk, og må i en klubb på Lillestrøms størrelse byttes ut omtrent hvert eneste år. ( og nei, det er ikke snakk om 2-3stk.)

Så skal klubbhus osv betales, leiekostnader osv. Og forbundet dkal ha sin andel for å kunne drifte idretten vår.

Jeg skjønner ikke at folk kan påstå at 2000kr i året er dyrt.

6000kr i året på sats er dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Vel, vel... vi har jo alle våre prioriteringer... å være medlem i en klubb er jo tross alt frivillig. (Tror det er derfor det kalles "frivillig organisasjon".)

Men fra spøk til alvor, så er 1000,- kr omtrent det jeg kommer til å bruke ekstra hver sommer, bare for å passere gjennom den nye bomstasjonen, som bygges mellom meg og skytebanen....

:-P

 

Om disse pengene kunne gått til klubben i stede for i statskassa, hadde det ikke vært meg imot.

GW

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg meldte meg inn i LOB i vinter, og betaler gladelig de 1600 kronene i kontingent. Her får jeg kyndig veiledning fra folk som kan bueskyting, både til oppsett av bue, utstyr og skyting. Jeg står tørt og godt inne om vinteren og kan skyte til jeg blir blå. Gleder meg også stort til utendørsbanen blir klar. Såvidt jeg forstår har LOB også egen 3D bane som kan benyttes.

Om så noen kroner av min medlemskomtingent går med til å sponse de unge i klubben som ønsker å gjøre mer ut av bueskyting enn meg innenfor konkurranse el.l, ja så er det meg en sann glede. Det er tøft nok for frivillige lag og organisasjoner å få det til å gå rundt økonomisk.

Til sammenligning så spanderte jeg på meg en serie med instruksjon på leirduebanen på Løvenskjold for en tid siden og betalte for det flere hundre kroner. (Men også det verdt pengene, fikk mye mer ut av en serie instruksjon enn ti med prøving og feiling...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...