Jump to content

Bruk av standardkaliber på langholdsjakt.


Super XX

Recommended Posts

Et problem er at for en som ikke har skutt en del på lengre hold og satt seg inn i problemstillinga så høres 4-500 meter forferdelig langt ut. I "langholdssammenheng" så er dette relativt beskjedne avstander og de med trening kan nok skyte storviltprøva gang på gang uten alt for store problem på 500 meter.

 

Er det rolige og/eller stabile vindforhold så er det ikke evnen til å treffe der en sikter som blir det største usikkerhetsfaktoren, men flytiden på prosjektilet. Hva skjer i den tiden fra en trykker på avtrekkeren til kula slår inn i dyret? Dette er en risikovurdering jegeren må gjøre i hver situasjon og dette tidsgapet øker naturligvis jo lengre ut i teigen en kommer. På rolige dyr så er det ikke mye som skjer på de 0.4 ekstra sekundene fra 200 til 500 meter.

 

Personlig hadde jeg nok følt meg mer konfortabel med å skyte sideskudd med 338lm børsa mi på 500 meter enn å stå på en trang post under drevjakt med et dertil egnet våpen. (Det skal sies at jeg per dags dato ikke har prøvd noen av delene på levende vilt)

Link to comment
Share on other sites

da har jeg et realt spørsmål til dere som er imot folk som skyter på lange hold på dyr.

hvis det var et ettersøk. dere er den som er nærmest elgen. la oss si på ei gruppe som ikke er hogd etter levende skog standar.

 

450m lang og brei. elgen står på 400m og dere har mulighet til å få godt anlegg og ligge støtt. ville dere ha prøvd å avslutte lidelsene på elgen da eller latt den gå og lide videre?

er litt OT men er et Realistisk spørsmål jeg stiller ganske jevnlig til folk

Link to comment
Share on other sites

@Mauser M67

 

Eg ville i alle fall passet på at anslagsenergi med våpen og amo holder på 200m.

Trådstarter spør om standardkalibre, det er for meg 6,5x55, 308, 30-06 eller tilsvarende. Å oppfylle anslagsenergikravet på 200 m for slike kalibre samtidig som vi skal ha en jaktkule som fungerer på lengre hold blir litt av et kinderegg.

 

så kun du forklare oss uten kunskap hva anslagsenergi og ekspansjon og sjokkvirknig vil påvirke utfallet når eit dyr blir truffet i lungeregionen.

Når det gjelder effekt i vilt så har anslagsenergien særdeles liten betydning i seg selv, når de viktige parameterne er tatt hensyn til så kan en regne ut anslagsenergien om en vil, men den blir det den blir. Ekspansjon er en av de viktigste parametrene, det har jeg og andre nevnt flere ganger. Sjokkvirkning har jeg sett mange som skriver om, uten at noen kan forklare hva det er. Så glem alt du har lest om sjokkvirkning. Det eneste som teller på jakt er at kulen når den treffer er i stand til å lage en stor nok sårkanal gjennom de vitale delene av dyret slik at det umiddelbart påføres så store skader at det dør i løpet av få sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte en rein eller hjort på 300m avstand i det vitale området er som å skyte eit dyr i hodet på 150m avstand.......jeg hadde ikke tatt den sjansen...hadde dere??

 

Reinsdyr eller hjort på 300m, og du kaller dette å ta en "sjanse" :shock:

Jakter ikke reinsdyr, har aldri gjort det. Men snakker vi om hjort og rådyr, så har jeg da skutt x-antall på den avstand.

Har også skutt hodeskudd lenger enn 150m.

 

Man må bare ha ei presis rifle og mye trening. Alt innenfor 300m er jo normal jaktavstand spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Takker for hyggelig svar.

Litt av poenget mitt var akkurat dette med valg av amo og våpen i forhold til hvordan og hva man jakter på...

 

@Mauser M67

 

Eg ville i alle fall passet på at anslagsenergi med våpen og amo holder på 200m.

Trådstarter spør om standardkalibre, det er for meg 6,5x55, 308, 30-06 eller tilsvarende. Å oppfylle anslagsenergikravet på 200 m for slike kalibre samtidig som vi skal ha en jaktkule som fungerer på lengre hold blir litt av et kinderegg.

 

Anslagsenergi i kombinasjon med god ekspansjon av kule og sjokkvirkning er meget viktig.

En kule med høg annslagsenergi som går gjennom dyret, da vil lite av energien blir i dyret og dette vil gi liten sjokkvirkning.

 

Kule med samme annslagsenergi som har en god ekspansjon som knuser eller lager sto sårkanal der man finner kula i skinnet på andre siden uten å gå gjennom dyret vil gi stor sjokkvirkning som også vil være med på å slå ut dyret.

 

 

så kun du forklare oss uten kunskap hva anslagsenergi og ekspansjon og sjokkvirknig vil påvirke utfallet når eit dyr blir truffet i lungeregionen.

Når det gjelder effekt i vilt så har anslagsenergien særdeles liten betydning i seg selv, når de viktige parameterne er tatt hensyn til så kan en regne ut anslagsenergien om en vil, men den blir det den blir. Ekspansjon er en av de viktigste parametrene, det har jeg og andre nevnt flere ganger. Sjokkvirkning har jeg sett mange som skriver om, uten at noen kan forklare hva det er. Så glem alt du har lest om sjokkvirkning. Det eneste som teller på jakt er at kulen når den treffer er i stand til å lage en stor nok sårkanal gjennom de vitale delene av dyret slik at det umiddelbart påføres så store skader at det dør i løpet av få sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

Takker for mange tilbakemeldinger på mitt spørsmål. Se at det er en del ulike oppfatninger og meninger om dette. Jeg prøvde meg innledningsvis med at jeg ikke ønsket noen diskusjon rundt temaet langholdsjakt, kun erfaringer/kunnskap om standardpatroner på avstander mellom 300 og 400m. Merk det.

 

KnuteriK:

Dette var på ingen som helst måte ment som en provoserende tråd for å lage faenskap på kammeret. Men det er meget mulig at jeg heller burde brukt google for å søk opp dokumenter om temaet, men jeg trodde ærlig talt at det var mulig å stille slike spørsmål på et norsk forum for jegere og skyttere.

Men om noen oppfatter en slik tråd som forsøppling av dette nettstedet beklager jeg det på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Super XX, måten du tar dette opp på er bare positiv. Så lenge vi kan diskutere det faglige og hvike forhold som begrenser forsvarlig jaktavstand blir dette en bra tråd.

Vi må unngå moralister og synsere, ellers ender dette som så mange ganger tidligere med skittkasting og stenging av tråd.

 

Alle standardkalibre har presisjonspotensiale i massevis, begrensingene er hvor lange hold kulen påfører dyret store nok skader til at det umiddelbart påføres dødelige skader.

Skytteren er også en begrensing. En som blir hoppende glad når han klarer skyteprøven på tredje forsøk bør ikke prøve å skyte dyr på 400 m, 50 m er makshold som passer til skyteferdigheten.

På et hold der skytteren kan treffe med en 20 skudd serie innenfor en middagstallerken fra feltforhold er det etter min mening forsvarlig å skyte på stillestående dyr under forutsetning av at kulen kan gjøre jobben.

Link to comment
Share on other sites

Moralister og synsere. Det er vel meg det da...

Jeg syntes det var relevant for temaet å nevne at om du gjør det du spør om, så vil du etter alle solemerker bli dømt for brudd på viltloven med de følger det får. Denne lille detaljen er en av ytterst få som er utelatt i de fleste langholdstråder, derfor kan uerfarne folk bli forledet til å tro at det bare er fritt fram...

Om du blir tatt vel og merke. Dette er ikke hvordan jeg ønsker det skal være, det er hvordan jeg oppfatter jaktpolitiet, oppsynet og domstolenes syn på skyting på lange hold. Det hjelper lite å stå å skrike KORTTENKTE IDIOTER i en rettsal, man må forholde seg til resten av samfunnet vi og.

Om du mener dette er helt irrelevant for det du spør om, får du ha meg unnskyldt for at jeg tolket feil. Jeg ser forøvrig at du i åpningsinnlegget spør om standardkaliber, mens du i oppsummeringen om hva tråden skal handle om har endret dette til standardpatroner.

 

For min del synes jeg langholdstrådene er spennende, nyttige og velskrevne. Skyting på lange hold er noe alle bør kunne, om man kommer opp i en situasjon som PederR beskriver. Dessuten er det rasende morro å skyte på lange hold, har selv ikke kommet lenger enn 600 meter, men har planer om det.( jeg håper du skjønner forskjellen på å skyte på et skadeskutt dyr kontra et friskt dyr Peder?)

 

For min del har jeg vel ikke beskrevet en eneste felling her inne, ei heller utfallet av skytekonkurranser som jeg deltar relativt hyppig i. Du kan jo tolke det som at jeg ikke vet en dritt KnuteriK. Jeg gidder ikke å hive meg på skrytegaleien fordi du tolker det slik. Jeg liker bedre å jakte enn å skrive om å jakte. Prinsippielle diskusjoner synes jeg er mer spennende. For eksempel temaet hvordan alternative jaktformer ( buejakt, pistoljakt og langholdsjakt) påvirker samfunnets syn på jakt og jegere. Og jeg hadde ærlig talt trodd det var rom for slikt på et DISKUSJONSforum. Om alle skal bøye seg ydmykt i støvet for en håndfull selvutnevnte guruer, så er ikke dette plassen for meg.

 

Ellers føler jeg et snev av dårlig samvittighet for å "forsøple" langholdstrådene. Det er noe i den kritikken. Men jeg prøver å holde fingrene fra tastaturet i de mest gjennomarbeidede trådene. Jeg føler vel ikke trådstarter har lagt like mye skjel og fritid i denne tråden, derfor tar jeg det her. Når det er sagt synes jeg de trådene der det antydes at man skyter på friske dyr på avstander langt over det samfunnet forøvrig anser som forsvarlig, bør tas i et lukket fora der ikke gud og hvermann kan lese.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Super XX,

Jeg synes det var et helt legitimt spørsmål. Det er ikke din feil at det er kun enkelte profilerte brukere som kan nevne jakt på lengre hold enn det som står i jegerprøveboken uten å få ”etikkvokterne” til å slå i tastene.

Det er en hel del arbeid å teste ut presisjon, inntrengning og ekspansjon på lengre hold, så det er jo greit å få bekreftet at det er mulig før en går i gang med testing i praksis med eget utstyr (Noe som må gjøres).

Ellers støtter jeg kulevalget til KnutErik. Bra BC og ekspansjons”range” og gir som regel bra presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Alle standardkalibre har presisjonspotensiale i massevis, begrensingene er hvor lange hold kulen påfører dyret store nok skader til at det umiddelbart påføres dødelige skader.

 

Jeg synes dette er et av trådens bedre poeng.

Det hele stopper av seg selv på ganske kort hold, kula må knuse og destruere en hel masse muskler, vitale organer og bein. Et lite "knivstikk" er ikke bra nok.

 

Jeg har ikke sansen for jakt og lange hold, lange skudd snyter meg for mesteparten av jaktopplevelsen. Jeg oppsøker ikke avstand og forsøker alltid å redusere skyteavstanden der praktisk mulig.

Dette er jo hykleri siden jeg også bruker dette verktøyet når jeg må (dvs når jeg jakter/jobber for andre). Men dette er er ren avskyting av skadedyr og må ikke forveksles med jakt for rekreasjon.

 

Og med fare for å høres ut som en elitistisk drittsekk så er det mange som f.eks ikke bedømmer vinden godt nok, men heller satser på at en god kule og stort kaliber skal berge dagen. F.eks mye omtalte Best of the West har flere klipp på Youtube hvor dyret (elk - et gigastort mål) får kula i rompa og magen eller står i områder hvor et avgrenset ettersøk nesten ikke er mulig. Andre som f.eks Zeiss promoterer jo langholdsjakt i sine kataloger (RapidZ) på en måte som jeg vil karakterisere som uforsvarlig - det kommer garantert en fjott som legger strek "5" på hjorten og skyter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mitt innlegg gikk ikke direkte til trådstarter, så jeg håper han/du ikke tok det personlig. Det er ikke alltid at skrifta kan tolkes slik man hadde tenkt det i hodet.

Men erfaringsmessig, glir sånne tråder ut og blir stengt, og da ser jeg nesten ikke vitsen i å starte en.

 

Mitt poeng er at hele essensen med skyting og jakt, er trening, og det er jo det som er "gøy".

Så har man tid og sted, så kan man forske mye på slike ting, og dermed kan man si seinere, at "jeg" driter i hva dere tror om dette, jeg har testa og "vet" hva som skjer. Det er jo litt tilfredsstillende å forske på noe, og få et positivt resultat :)

 

Skyting og jakt er både gøy og spennende, uansett kaliber og avstand. Man får feie for egen dør, da blir det ganske så trivelig.

Jeg har selv skrevet om langholdsjakt, og jeg kunne skrevet mye mer, men når jeg ser tendensen, så er det best å la være. Men kanskje i fremtiden, hvem vet????

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en jaktregel for meg selv som sier at hvis jeg skulle ha behov for kulefallskompensator eller ballistisk retikkel er holdet for langt. Jeg bruker standardkaliber, 308win, på rådyr og rein med ladninger og innskyting for optimal "point blank range". Nå har jeg anskaffet en 7mm mag for å strekke PBR litt. Hadde egentlig tenkt å anskaffe en 270win men 7mm'en kom seilende inn fra venstre..

Link to comment
Share on other sites

Alle standardkalibre har presisjonspotensiale i massevis, begrensingene er hvor lange hold kulen påfører dyret store nok skader til at det umiddelbart påføres dødelige skader.

 

Jeg synes dette er et av trådens bedre poeng.

 

 

I de forbindelse lurer eg på om det er nokon her som har opplevd skot på så lange hold med standardkaliber at kula ikkje hadde kraft nok til å gjere "jobben" ved korrekt treff?

Link to comment
Share on other sites

Ikke personlig, men en jeg kjenner meget godt skjøt ei elgku på 334m avstand nå i høst. Kaliber 3006 og kule fabrikk (av alle ting) lapua mega 12 grams. Kua døde, kula funnet igjen på motsatt side men nesten ikke ekspangdert. Dette er vel ei kule som på normale hold regnes som passe bløt.

Link to comment
Share on other sites

KnuteriK: Det går bra, jeg tar det ikke personlig og skjønner hva du mener. Men det er litt synn at det skal bli sånn.

Jeg håper at alle som er så fundamentalt i mot dette aldri skyter med hagle mot flygende/løpende vilt og hvertfall aldri prøver å rekrutere nybegynnere til denne formen for jakt. For da begynner vi å snakke om risiko for skadeskyting. Dette er muligens et dårlig innspill, men det er sant.

 

Synnes absolutt at du skal fortsette å skrive om dette temaet KnuteriK, da tråden din er ypperlig.

 

I denne tror jeg ikke vi kommer særlig mye lenger. Jeg har fått en del informasjon og forelår at vi avslutter.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke begi meg utpå hverken lovlighet eller moralen bak langholdsjakt. Men det er viktig og huske på at utstyret vi har tilgang på idag i form av rifler, sikter, pcb og alt dette er milevidt fra det som var vanlig på jakt/bane bare så kort tilbake som for 15 år siden. Syns det er naturlig og riktig at vi tar diskusjonen angående langholdsjakt i lys av dette. Det som var fullstendig uforsvarlig for Ola dunkdunk med mævser og 4x30 kinakikkert for 20 år sia. Er nærmest barnemat for en med peil, + feks en sako TRG 338 LM med 72 zeiss og kompansator..skriveblokk og vindmåler..

Link to comment
Share on other sites

Ikke enig Rammstein85. Det er prosentvis mange flere kløner på skytebanen idag som forsøker å ta skyteprøven. Det tjener klubben mange penger på 8) Hva årsaken til det er vet jeg ikke men jeg heller litt til mangel på allmen gjennomføring av førstegangstjeneste. Eksemplene på mangelfull våpenforståelse nå er mye verre enn tidligere. Når kappehysteriet av løp også forverrer skyteegenskapene på riflene gjør det ikke saken bedre. Noe blir heldigvis kompensert ved montering av demper. Heldigvis er det fortsatt forbudt å bruke 2-fot på storviltprøven slik at noe skyteferdighet må innøves.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke disse klønene som ønsker å bedrive langholdsjakt heller........

Har bedre tro på en seriøs langholdsskytter med dertil egnet utstyr enn en seriøs dfser som har litt vell høye tanker om seg selv og hv mauseren sin med en 4x kinakikkert med skjev alu montasje.

Link to comment
Share on other sites

er det ikke operatøren som styrer showet?

 

Jeg skrev seriøse ?

 

Er vel svært få som har planer om å drive langholdsjakt med frihåndsskyting, med mindre det er snakk om en dfser med litt for høye tanker om seg selv.

 

Tro det eller ei, men det trengs faktisk en del trening å skyte godt med tofot, blir en del variabler der også.

Link to comment
Share on other sites

Å treffe med tofot krever ihvertfall adskillig mindre trening enn uten...

 

DFS`ere tror jeg er de siste man bør bekymre seg for i forhold til jaktskyting. De trener jo faktisk skyting,- noe de aller fleste jegere gjør veldig lite. DFS har skutt langhold i årevis uten å gjøre noe nummer av det.

 

Torf sitt poeng er vel nettopp at det er operatøren det kommer an på. Roe sine tråder og filmer har også formidlet at det IKKE er utstyret det kommer an på,- heller ikke på langholdsskyting. Det er skytteren som er den kritiske faktoren, og for å bli god å skyte må man trene. For eksempel ved å skyte DFS. Å kjøpe utstyr gjør en ikke til noen god skytter, selv om mye av langholdsutstyret er innmari kult.

Link to comment
Share on other sites

Å treffe med tofot krever ihvertfall adskillig mindre trening enn uten

Dette er et spørsmål om hva du sammenligner med. Det er vanlig å skyte ca 0,5 moa dårligere samlinger med tofot sammenlignet med skikkelig støtte. Det er ingen ulempe å bruke sekken istedet for tofot.

Link to comment
Share on other sites

Langholdskyting og jakt er veldig inviduelt, noen takler det flott, andre trur dem takler det og noen forbanner det uten å ha prøvd !!

 

Jeg dømmer ingen, men er veldig skeptisk fordi jeg kan alt for lite om tema. Siden jeg ikke har opplevd langholdskyting eller jakt under langholdskyting velger jeg å holde kjeft !

 

Det eksempelt jeg dro frem i begynnelsen av tråden (reinsjegeren) er kun noe jeg har blitt fortalt av en person som selger våpen av alle slag, og har gjort det i 25 år. Jeg stoler på denne personen, og at historien er sann.

Men som Poacher skriver, feil har ført helt til høyesterett før...

Link to comment
Share on other sites

Jeg diskuterte dette med avstand en gang jeg hadde en kopp kaffi sammen med en oppsynsmann ved et reindyr jeg hadde skutt. Han sa følgende: Om en jeger skyter på 150 meter, og det går greit, så kan vi kanskje ikke gjøre noe. Men om det går galt så ville vi sannsynligvis levert en anmeldelse på vedkommende. Denne oppsynsmannen ( en trivelig og jordnær kar i 30 årene) syntes altså at 150 meter var noe langt. Dere kan jo bare tenke dere hva den samme oppsynsmannen mener om skyting på 300-400 meter. Videre tror jeg at et bestått jegeroppsynskurs har større påvirkning i en rettsprosess enn bestått langholdskurs...

Jeg hadde topptrimmet rifle alt den gangen, med tofot, stor seizz og flattskytende magnumkaliber. Avstandsmåler var ikke enda oppfunnet, ihvertfall ikke vanlig blandt jegere. Det var da jeg skjønte at man måtte plukke opp tomhylsene etter seg om det ble noe langt...

 

Det blir jo levert en rekke anmeldelser etter reinsjakta hvert år, både på skyting av feil dyr og for brudd på viltloven. Jeg er ikke sikker på hvordan slike saker blir avgjort, det blir vel ikke rettsak av slike ting? Får man bare en domsavsigelse i posten noen måneder etter avhør? Er det derfor man ikke finner noe om dette på nettet?

Link to comment
Share on other sites

...

Det hele stopper av seg selv på ganske kort hold, kula må knuse og destruere en hel masse muskler, vitale organer og bein. Et lite "knivstikk" er ikke bra nok.

...

 

Og med fare for å høres ut som en elitistisk drittsekk så er det mange som f.eks ikke bedømmer vinden godt nok, men heller satser på at en god kule og stort kaliber skal berge dagen.

...

(mine utdrag)

 

Takk for et flott innlegg Roe. Jeg har hatt stor glede av din Langholds DVD og skulle gjerne vært på kurs i langholdsskyting med deg. De gangene jeg har forsøkt langholdsskyting så har det vært sinnsykt moro! Helt spesielt å se gongen begynne å flagre langt der ute, og så en stund etterpå høre goooooiiinnget :D

Dette med vind er rett og slett sinnsykt vanskelig... Og disse 'kanerne som skyter hjort på halvannen kilometers hold... Vel, dersom man skyter på lang nok avstand så er det maaaange variabler som spiller inn. Kulas flyvetid er også en variabel. En hjort kan finne på mye rart i løpet av den tiden. Og vind da… Skal ikke rare kastevinden til for å skyve kula av banen.

Og som du sier, virker kula på det holdet? Jada, som det står i en annen tråd, det er skutt mange elefanter med 6.5x54MC, (felt elefant med salong for den saks skyld). Men gir kula tilstrekkelig effekt langt der ute? Det er jo trådstarters spørsmål, og jeg synes det begynner å bli ganske så godt besvart: det må testes og med de fleste vanlige jaktkuler i vanlige kalibre (hastigheter) så er ikke jaktskyting på lange hold noe å tenke på. Per-S skriver for eksempel at de fleste kuler i vanlige utgangshastigheter ikke fungerer på hold over 300 meter.

Link to comment
Share on other sites

Tikkat3,

 

Reinsjakt er litt spesielt, og det er mange grunner til at skudd fra langt hold ikke er ønskelig. (ikke at jeg har erfaring med reinsjakt :roll: )

- det er flere som jakter på samme flokk, du risikerer i stor grad å skyter over eller forbi andre om du er alene og slyter på veldig langt hold

- reinen forekommer i flokker, og på langt hold er det ikke så lett å se 100% at det ikke er en bak, osv..

- hvilke tilstander skulle vi få i fjellet om noen prøvde å snike inn på 100m på en reinsflokk, samtidig som noen skyter på den, kanskje flere, og fra flere retninger samtidig

- kanskje er det rypejeger en skyter over, osv..

 

Jeg har egentlig stor forståelse for at reinsjakta er strengere regulert, slik jeg forstår det så er det kaos nok som det er. Reinsjakta har også fra gammelt av hatt et mye større preg av matauk enn annen jakt, og hatt støre behov for regulering - idag er det vel den høye prisen og eksklusivitetet til de store bukkene, som hisser opp stemninga.

I høst lot jeg flere skudd være, under sjøfugljakta - gode skudd på OK hold, men lot være for jeg ville ikke ha hverken rikosjettfare eller skremme noen hummerfiskere med kulesmell. Hadde det vært 100 jegere der, uten selvkontroll, klart at et forbud mot et eller annet hadde vært nødvendig.

 

En oppsynsmann, eller flere, bestemmer ikke hva som er lov eller ikke lov - det går bare ikke an at vi skal rette oss etter hva de "synes", de må må overholde de regler som er nedfelt lov, forskrift, og i lokale bestemmelser. De er ikke konger i fjellet (frekke oppsynsmenn blir kasta på vannet der jeg kommer fra), de skal "uphold the law", ikke lage den - uansett om flere av dem er enige.

Det er ikke bare oppsyn som er sakkyndige, og om en ikke har brønnmigere, så burde det gå an å få argumentert for at §19 er overholdt ved nokså lange skudd, men som sagt, det er kanskje andre hensyn på reinsfjellet.

Tro forresten, hvem som ville vært nærmest å overholde §19, Tikkat3 som med tofot og diger Zeiss, på en 338WinMag, legger død en rein på 340m, eller jeg der jeg pumper kuler i en løpende elg på 80?

 

 

Etter min mening stiller det seg ganske anderledes når en avliver et rådyr på sin egen eksklusive plett. Ok så er det kanskje turgåere der, men noen steder er det sjelden, dyra er ikke i flokk, og du ødelegger ikke for andre jegere. Og det er ikke noe stress, med "før noen støkker dem", "før de går videre", rikosjetter i myr er heller ikke store problemet.

På innerste elgskauen, der andre enn elgjegere og tømmerhoggere ALDRI har vært, er det likedan - det er bare jegeren, og elgen "hans" - og noe lignede kan sies om vinterjakta etter rype f.eks. hvaslags argumenter skulle du komme opp med for å rettsforfølge en som skyter ei rype på 250m hold? Eller ei gås, midt utpå et gedigent jorde -

 

Ellers så er det vel avstandsmåleren som har satt igang "problemet", eller heller gjort lange hold til et mye mindre problem, kanskje også gjort "reinsdyr-nazismen" litt avlegs? Før laseren var det bare ikke noen måte en kunne være "sikker" på noe nevneverdig over 250m. Jeg drev selv med oppslag iht. måling på sjøkart, eller tidligere skudd på samme sted, og andre kreative metoder tidligere - jeg sluttet med det, enhver kan tenke sitt om hvorfor.

Før det igjen holdt man så og så mye over og til siden, med åpne sikter... klart en ikke burde skyte på lange hold.

Men da laseren ble kjøpbar ble kortstokken snudd igjen. Et dyr du ikke kunne være sikker på å treffe på 200m før, kan du nå felle sikkert og uten spenning på 400m. Rifler har også blitt mye mere presise enn det som var vanlig før, nesten enhver jaktrifle er minst like presis som det en banekrag var.

 

Er da lange hold like hårreisende som de var før? Er det grunnlag for, som du prøver, å tvinge akseptable skuddavstander ned til under de en hadde uten de hjelpemidlene vi har nå?

 

Så Per-S (jeg som skulle holde kjeft :roll: )

Det er vanlig å skyte ca 0,5 moa dårligere samlinger med tofot sammenlignet med skikkelig støtte. Det er ingen ulempe å bruke sekken istedet for tofot.

.

Nå er det jo flere og flere som skyter bedre enn 0.5moa med tofot - hva vil de gjøre med "skikkelig støtte"? De som trener målrettet, og har øvd inn korrekt teknikk skyter stort sett ca. 0.5moa - og det er med rifler som ikke kan forventes å skyte så mye bedre.

Når folk hevder at en ikke skyter bra med tofot, at en skyter bedre med reim, eller med sekk (en kan skyte nesten like bra med sekk), så beror det på at de ikke kan det selv, og det skyldes stort sett at de benytter feil teknikk, eller trener for lite.

 

Ad kuler, så fins det en masse kuler som ekspanderer på lange hold, de fleste av dem ekspanderer vel mye på lange hold så en må velge med omhu, og derfor spørsmålet til trådstarter

 

Skaubjønn,

Dette med vind er rett og slett sinnsykt vanskelig

Trening, trening, det går ikke an å sammenligne hva som er vanskelig med og uten trening. Du kan levere et heftig Jodan Mawashi Geri ( :roll: ) fordi du trener på det. uten trening blir det bare noe dum veiving med et bein. Det er samme sak.

Skyting i vind er fullt mulig med masse trening. Hver lørdag hele vinteren har flerfoldige DFS-lag feltskyting, de gode kommer her og leverer innertreff etter innertreff, på 2-600m - i vind, og uten avstandsmåler - og med det fordømte diopteret :oops: De mindre erfarne gjør de vanlige feilene, skrur feil, glemmer å skru, og self. bedømmer vinden feil, men så kan det blåse kuling også. Og i motsetning til jakt - så SKAL det skytes.

På langholdsbanen, som på elgbanen - så ser det for meg ut som de fleste bom kommer av manglende basis skyteferdigheter og trening på disse.

'kanerne som skyter hjort på halvannen kilometers hold

Vi diskuterer såvidt jeg forstår hold 4-600m? gi meg et 5-6 pils, eller 7000 skudd og et halvt år til å trene på heltid, så kan vi diskutere kilometer...

 

Torf, denne var litt bra

Å joda. Jeg har sett kløner med både 700 custom, TRG og R93 tactical

Jeg har faktisk aldri sett en ordentlig kløne med 200STR... (bortsett fra når jeg kløner selv)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67: Vi diskuterer vel skyting ut til 3-400 meters hold, i følge trådstarters første innlegg. Det jeg mente med å nevne Amerikanerne er at vi har en helt annen jaktkultur her på berget, og de driver med ting som jeg tror ikke det ville blitt godtatt i de aller aller fleste Norske jaktlag (eller i Norsk rett). Har nevnt det før, men på jakt etter Wapiti i Colorado snakket jeg med en kar som hadde skutt kolle året før på 800 yards avstand. Med sin gamle 30-06 med 3-9 kikkertsikte type billig. Han fortalte historien til oppsynsmannen: "Kolla hadde gått ut på et jorde, og det var dyp snø så hun strevde med å komme seg unna. Jeg hadde bare med en pakke ammo, og jeg holdt mer og mer over for hvert skudd. Heldigvis traff jeg på siste forsøket." Hvorpå oppsynsmannen svarer: "Good for you, that was some good shooting!".

 

Verdensveven har oppløst mange landegrenser, ikke minst ift kultur. Jeg tror at dersom noen ser youtube filmer av langholdsjakt på 1.5 km og forsøker det i Norge, så blir det en total kulturkrasj mellom Norsk og 'Kansk jaktkultur. Men det er kanskje åff tåpikk.

Link to comment
Share on other sites

M67: :-)

 

Morsomst var pistolskytteren med ny TRG som meldte "FUNKSJONSFEIL!" på standplass etter første skudd fordi rifla ikke ladet selv til skudd nr 2.. :-)

 

Det er faktisk skremmende økning i antall "erfarne" skyttere som ikke vet at man må ta ladegrep mellom hvert skudd med ei boltrifle.. I min klubb som har både rifler, pistol og hagleskyting på programmet, anslår jeg at ca 5% ikke vet om manuelle ladegrep på boltrifler på det årlige kombistevnet hvor alle klubbens grener blir skutt med klubbvåpen. Deltagelsen ligger på ca 100. Dette skjedde aldri for 20 år siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
On 1/11/2012 at 1:09 PM, Per-S said:

@vepr-lasse

Fusion har jeg liten erfaring med, men det er vel en relativt bløt kule. Dersom avstanden var 330 m så er du nok i nærheten av grensen for ekspansjon på 308. Bruker du en 300 magnum får du kansje 100 m ekstra.

6,5 kulene har ofte litt bedre ballistikk, men litt lavere hastighet, så maksavstand blir nok i samme område.

30-06 kan du få noe med ut av, kansje er 350 et fornuftig makshold dersom du ikke lader spesiell ammunisjon for å ekspandere på lengre hold.

 

De fleste som fantaserer om å skyte vilt på lengre hold bør prøve å sette oppskytingsskiven på 300 m. Når en med god margin kan treffe innenfor sirkelen med 20 av 20 skudd så behersker en 300 m under ideelle forhold. Da er neste trinn i opplæringen å prøve på 300 m under feltforhold, liggende i myr og med anlegg på ryggsekken (eller for de som behersker det, bruke tofot).

Neste øvelse er det samme på 350 m, eller kortere dersom maks avstand for ammunisjonen er mellom 300 og 350m.

 

Etter noen slike praktiske prøver oppdager de fleste at de ikke er i stand til å treffe innenfor ringen uten mye trening og tilpassing av utstyret.

Dette skal eg prøva, med gevær på sekk. Kikkertsikte går berre til 10x. Det bør halda til eit såpass stort mål. Cm klikk. Er innskoten midt i på 100 meter så dersom me reknar 45 cm kulefall bør det gi 15 klikk opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...