Jump to content

Bruk av standardkaliber på langholdsjakt.


Super XX

Recommended Posts

Hei,

Jeg jakter en del elg og hjort i et terreng der holdene kan bli opp i mot 300 til 400m. Men har kun skutt dyr på drøye 150m. Bruker 308 Win og 6,5x55. Har det siste året trent en del på skyting på slike avstander og det er jo ikke den helt store kunsten og plassere sikre skudd innenfor treffområdet på hjort og elg på hold opp i mot 400m. Så sant man har noenlunde ok utstyr.

 

Mitt spørsmål er om kalibrene jeg bruker har nok kraft til sikker avliving av stor elg/hjort på slike avstander. Eller bør man investere i noe kraftigere om man ser for seg å jakte litt på slike avstander. Ønsker ingen debatt rundt skudd på slike avstander kun erfaringer/kunnskap om disse kalibrene holder.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 300 H&H ? Er vel en grei patron det, og standard, trur jeg !?

 

Sikkert en grei patron, men standard? Ihvertfall ikke etter 2.verdenskrig og aldri i Norge...

 

 

Litt mer på topic; sjekk hva produsenten sier om hastighet og ekspansjon på den kula du skal bruke. Jeg vil tro alle vanlige kuler vil ekspandere på 400meter med 6,5x55 og 308, men greit å ha sjekket.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner selv til jegere som har drept hjort med ett skudd .300 winmag på 450 meters hold, men på slike hold er faktorene for å plassere godt skudd såpass mange at man bør tenke seg om både en og to ganger. Selv 6,5x55 har nok anslagskraft til å teoretisk drepe en hjort på det holdet, men jeg vil ikke tilråde det. Med .308 går vel grensa på 200-225 meter for de fleste, innskutt på 150 meter begynner kula å duppe vesentlig utover det. Når det er sagt, med tofot, avstandsmåler, stillestående dyr, flau vind, dagslys og godt sikte kan en habil skytter strekke holdet godt utover nevnte avstand, uten at jeg vil anbefale det.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg jakter en del elg og hjort i et terreng der holdene kan bli opp i mot 300 til 400m. Men har kun skutt dyr på drøye 150m. Bruker 308 Win og 6,5x55. Har det siste året trent en del på skyting på slike avstander og det er jo ikke den helt store kunsten og plassere sikre skudd innenfor treffområdet på hjort og elg på hold opp i mot 400m. Så sant man har noenlunde ok utstyr.

 

Den største hjorten jeg har skutt ble felt på de som idag antagelig går under mellomlangt hold, med umiddelbart resultat. Patron 308 win. 6,5 derimot har jeg personlig så dårlige erfaringer med til storviltjakt uansett avstand at jeg ikke kommer til å bruke den igjen. Andre er uenige og dem om det.

 

Jeg har egentlig skrevet en ganske så artikkel (tråd) om tilnærmingen til LH jakt for "begynnere" ; men har foreløpig ikke klart å bestemme meg for om den skal postes eller ikke fordi det pr idag slilk jeg ser er alt for mange som henger seg opp i det kule/barske/"tøffe" med LH skyting. I min verden er LH skyting på jakt en uting som bør unngås fordi det gir en ekstra risiko for skadeskyting sammenlignet med avstander som er mer normale. For uansett hvem du er er sjansen for at uforutsette ting skal inntreffe sånn jeg ser det omtrent som vindavdrift kvadrert så dobbel avstand = 4x avdriften/risikoen

 

Men kort fortalt er min tilnærming som følger:

Kula må ha tverrsnitt nok til å penetrere det aktuelle viltet fullstendig på avstandene det er snakk om.

Anslagsenergien skal holde kravet på den aktuelle avstanden.

Kula skal treffe med en anslagshastighet på min 600m/s for å sikre ekspansjon selv ved treff utenfor bein.

Sist men kanskje også viktigst, avdriften skal ikke selvom jeg bommer 2m/s på vinden være ute av det vitale treffområdet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.longrangehunting.com/forums/

 

Her burde du kunne finne en del info om bruk av 308win og 6.5x55 (eller .260 rem) på holdene du snakker om. En ting du må passe på om du har planer om å strekke holdene er å sørge for at du har kuler som gir tilstrekkelig ekspansjon ved de hastighetene det er snakk om.

 

En 338 lapua magnum med de riktige kulene holder forøvrig anslagsenergikravet ut til ca 1200 meter. (men så var det det her med å treffe da :overrasket: )

Link to comment
Share on other sites

Takker for en del bra svar og noen kanskje ikke fullt så relevante svar :D

Er det andre som har en formening eller aller helst kunnskap om dette så kjør på!

Er klar over at en patron som 300 Win mag har vært å foretrekke. Men den har jeg pr. dags dato ikke.

Fordelen med 308 er jo at den er rimelig og grei å trene med. Og det må man, om man i det heletatt skal tenke på å skyte på de omtalte hold. Men det hjelper ikke å treffe om kulen ikke har nok kraft :?

Link to comment
Share on other sites

Godt råd er å følge med på hva endel som har god peiling skriver.

 

Sjekk bloggen til Roe - der er det mye svært matnyttig, enkelt fortalt for de som ikke ønsker eller gidder å grave seg ned i teori. Artiklene hans i Vapentidningen er noe av det beste skytetekniske jeg har lest i Skandinavia siden Våpenjournalens tid. Om du er mer teoretisk anlagt er bøkene og artiklene til Bryan Litz god lektyre.

 

Det finnes ekstremt mye god informasjon på youtube.

 

Selv venter jeg spent på en DVD serie som krever sluttbruker erklæring for å få ut av USA, men grunnet jobben er ikek det noe stort problem.

 

Men først og fremst er beste rådet å skyte mye på avstander over 300m - helst i vanskelige vindforhold. Vind er jævlig vanskelig og eneste måten å bli god på er å trene mye.

 

Om du har ei bra rifle med en kikkert med pålitelige knepp, ammo som gir presisjon nok er det eneste du trenger en kronograf, en enkel vindmåler ett balistikk program og ikke minst penn/papir

Link to comment
Share on other sites

Hei. Hvis du går inn på Normas hjemmesider kan du få en pekepinn på hastighet og anslagsenergi opp til 300 meter i hvert fall.

 

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/Oryx/

 

Å skyte storvilt utover 200 m vil jeg påstå blir litt ambisiøst jeg da dersom en ikke er en erfaren jeger eller utover det vanlige god skytter da...

Risokoen for at noe ikke blir som en har tenkt på det holdet med et jaktgevær er stor vil jeg påstå.

Link to comment
Share on other sites

 

Men kort fortalt er min tilnærming som følger:

Kula må ha tverrsnitt nok til å penetrere det aktuelle viltet fullstendig på avstandene det er snakk om.

Vil det være feil å anta at det er tverrsnittsbelastning du mener her .?

 

Anslagsenergien skal holde kravet på den aktuelle avstanden.

Tror dette er en unødvendig forutsettning om ovenforstående kriterier ang tverrsnittsbelastning blir overholdt

 

Kula skal treffe med en anslagshastighet på min 600m/s for å sikre ekspansjon selv ved treff utenfor bein.

 

Sist men kanskje også viktigst, avdriften skal ikke selvom jeg bommer 2m/s på vinden være ute av det vitale treffområdet.

Link to comment
Share on other sites

Du står fritt til å ha dine egne kriterier for dine valg av kalibere og prosjektiler til LH jakt. Jeg har mine og de er gjengitt.

 

 

Men kort fortalt er min tilnærming som følger:

Kula må ha tverrsnitt nok til å penetrere det aktuelle viltet fullstendig på avstandene det er snakk om.

Vil det være feil å anta at det er tverrsnittsbelastning du mener her .?

 

Tverrsnittsbelastning/SD er selvfølgelig det jeg mener. Kjenner ikke til andre parametere som brukes til å beskrive kulers evne til gjennomtrengsningevne som er i vanlig bruk og alment forstått. Ergo anser jeg å bruke hele ordet som er nesten en setning i seg selv for å være overflødig. Så beklager om latskapen gjør det vanskelig å forstå. Framover er det da sikkert bedre å bruk SD.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt hold har du lov til å skyte på ? Er det ikke en regel på maks avstand etter vilt i Norge ?

Hvor i himmelens navn har du dette ifra?

 

Kaliber 8x68S perfekt kal til alle situasjoner på norsk jakt (bruk swift 200 gr kule) :mrgreen:

Helt feil! Swift har aldri vært bra til denne bruken som vi snakker om her. Swift har en elendig BC og er alt for hard! Til LH jakt snakker vi om helt andre kuler!

 

 

For de som er interesert: Langholdsjakt, hva og hvordan slik jeg ser det. Denne er dog litt Off Topic ift det trådstarter spør om. Da jeg ikke har lagt ut noe om kuler enda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare spør Poacher ... slapp helt av :mrgreen:

 

Eieren av Sport1 i Kongsberg kunne fortelle meg om en reinsjeger som for noen år tilbake skjøt et reinsdyr på 250m under jakta. Viltoppsynet hadde sett episoden og anmeldte vedkommende for uaktsom jaktutøvelse.

I retten ble jegeren dømt, og måtte betale en bot for hendelsen. Dommeren mente at det ikke var lov å skyte dyr på lengre hold enn 200m.

 

Dette er bare noe jeg har blitt fortalt av en forhandler ...

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner dette allerede å ta av fordi det er synsere uten kunnskap uttaler seg. Alle som har nevnt anslagsenergi i tråden er på sykkeltur og bør sitte i ro og lese, ikke skrive mer.

Forøvrig er begrepet langholdsjakt like upresist som å spørre "hvor langt er et tau".

 

Ved jakt på lengre hold er det ikke det å treffe som er problemet, men som det fremgår av Poachers svar terminalballistikk.

Det finnes svært få kuler som fungerer på hold over 300 m i normalkalibre. At gamle Olsen forteller om den elgen han skjøt på 600 m med 308 og som datt smellen, er ikke noe man skal stole på. Det er i klasse med Asbjørnsen og Moe, Norske folkeeventyr.

 

Kuler som egner seg på lange hold er totalt uegnet på korte hold, og derfor krever "langholdsjakt" god kunnskap om både ytreballistikk, terminalballistikk og tilpassing av ammunisjon for formålet. I tillegg kreves meget gode skyteferdigheter, og kunnskap om hvordan skytestilling og feltforhold påvirker treffpunkt. Ingenting for nybegynnere. Det som vises på noen filmsnutter her og der er ikke representativt for virkeligheten, og i praksis er det vanskelig å få pålitelig kulevirkning på lengre hold enn 450-500 m. Med standardkalibre blir det mye kortere.

De som har kunnskap nok til å skyte vilt på lengre hold vet hvilke kuler som kan fungere, andre bør ikke prøve før de har opparbeidet seg kunnskap.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

[ Swift har en elendig BC og er alt for hard]

BC er en ting, men swift kula ekspanderer som Poacher sier ikke på lange hold. Jeg har skutt oppfølgings skudd på hjort med 338WM på litt hold som bare plystret rett igjennom uten å ekspandere.(rent lungeskudd uten å treffe ben).

Verifisering at kula ekspanderer på aktuellt lengstehold er en nødvendig forberedelse hvis en skal drøye holdene.

Mitt personlige forhold til dette er at hvis jeg må kompensere(stille på siktet) for vind på jakt, er enten holdet for langt eller så blåser det for mye. Høydekompensering er en relativt grei sak ut et stykke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv skutt en voksen elg på 330-340 meters hold med 308 og det gikk greit tatt i betraktning at det var avstandsbedømmelsen som sviktet. Det var på snaufjellet og i 30 cm nysnø, og jeg skjøt over en liten dal som var bredere enn jeg trodde. Den mørke elgen nærmest vokste i det hvite tomme landskapet og jeg anslo avstanden til å være mye kortere. Førsteskuddet ble derfor alt for lavt, dog innom brysthulen. Elgen stod 100% vinkelrett på skuddretningen for kula gikk gjennom det som er av bein lavt i brystet og begge bøgerne og stod i skinnet på baksiden. Elgen ble i såpass dårlig form at jeg tenkte det var nok, men da det gikk over et halvt minutt uten at den la seg fant jeg ut at det måtte mer til. Siktet høyere på andreskuddet da jeg antok at det var avstanden som var feilen, og det siste skuddet var midt i maskinrommet. Også denne kula stod i skinnet på motsatt side. Brukte Fusion fabrikkammunisjon, tror det var 165 grs.

 

Så at .308 ikke holder til mer enn 200 er bare vas. Derimot MÅ avstanden være kjent på lange hold, og vanskelighetsgraden øker proporsjonalt med vind og avstand. Maksavstand for praktisk bruk av .308 skal jeg derimot ikke innlate meg på, men min lille episode er ikke så fryktelig langt unna det trådstarter spør etter.

Link to comment
Share on other sites

Er det nokon her som sjølv har testa penetrasjonen på langt hold ? SD seier en del om kula før ekspansjon, ikkje om kor mykje kula ekspanderer i praksis og derav kor djup penetrasjon. For eksempel kan ei kaliber 30 180 grs kule som får stor diameter penetrere dårligare enn ei 165 grs kule med mindre ekspandert diameter.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld litt OT:

 

Langholdsjegerene har hele tiden påstått at de kan skyte på hvor lange hold de selv ønsker i Norge. Jeg har hevdet at ved skudd på 400 meter ville jegeren blitt anmeldt og sannsynligvis dømt. Det fikk jeg kraftig med kjeft for, og jeg ble til tider idioterklært. Jeg utfordret langholdsjegerene til å bevise lovligheten av langholdsjakt ved å skyte et reinsdyr på 400 meter foran snuten til en oppsynsmann i reinsjakta, men ingen har slått til enda. Derfor hadde vert interessant å høre litt mer om denne hendelsen:

 

Eieren av Sport1 i Kongsberg kunne fortelle meg om en reinsjeger som for noen år tilbake skjøt et reinsdyr på 250m under jakta. Viltoppsynet hadde sett episoden og anmeldte vedkommende for uaktsom jaktutøvelse.

I retten ble jegeren dømt, og måtte betale en bot for hendelsen. Dommeren mente at det ikke var lov å skyte dyr på lengre hold enn 200m.

 

Jeg startet med å unnskylde for Off Topic, men det må da være on topic å diskutere lovligheten av det han spør om? Ikke bare om det er teknisk mulig?

Ellers kan man jo stort sett gjøre som man vil på hjort og elgjakt, det er ingen oppsynsmenn som ser deg der. Det er mange som jakter med blyhagl også, men vi får ikke lov å snakke om det.

Langhold er blitt en farsott i Norge, sikkert mye grunnet artikler her inne. ( velskrevne artikler av dyktige skyttere/ jegere må jeg få legge til) Jeg håper ikke for mange av de Sauer 150 omtalte som kule/ barske/ tøffe guttunger tar dette over på levende dyr før de har nok kunnskap og trening. Så kan det vel være en grei detalj å ha i bakhodet at man sannsynligvis blir dømt om man blir tatt for dette...

Link to comment
Share on other sites

Det fikk jeg kraftig med kjeft for, og jeg ble til tider idioterklært

Jeg tror ikke det er ulovlig, og det vil ikke bli ulovlig om ikke idioter maser om at det skal bli ulovlig, eller prøver å skape et skinn av at det er ulovlig.

Jeg regner alle som prøver å lage, eller gi inntrykk av at det fins, totalt unødvendige regler - som, om ikke idioter, så iallefall "litt korttenkte".

Synes du virkelig jaktskudd på for langt hold er et reelt problem i Norge?, Tror du det vil bli et større eller mindre problem av at folk faktisk får kunnskap om det, lærer at det er mange feil en kan gjøre, og at marginene er små? Synes du vi TRENGER et forbud imot noe som ikke er et problem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja, å beskylde en dommer for at han ikke vet hva han driver med når man ikke er enig i domsavsigelsen er vel en smule optimistisk? Om man ikke er idiot, eller korttenkt, har man ihvertfall klokketro på seg selv... Om denne historien er riktig da, det vet man jo ikke enda.

 

Til det du spør om: Nei, det er ikke et problem med langholdsjakt i Norge i dag. Ja, jeg tror det kan bli problemer spesielt med negativ omtale av jegere, men og sannsynligvis en mindre økning i antall skadeskytinger om denne "trenden" brer ytterligere om seg.

 

Det er ikke noen konkret grense for hvor langt man har lov å skyte dyr i Norge i dag, og man trenger det heller ikke. Dette blir en individuell vurdering fra sak til sak. Men om unge lovende langholdsjegere lurer på om grensen går på 600- 800 eller 1000 meter, kan det jo være nyttig å ha med seg hvilke avstander jaktoppsynet og domstolene tenker på som grensen mellom ansvarlig og uansvarlig jakt. Altså +/- 200 meter for å si det grovt.

Link to comment
Share on other sites

Det har vel vært begrensninger på hvor langt hold man kan skyte på reinsjakt bestemt av enkelte fjellstyrer (200 meter), men dette var vel mer for å begrense praksisen med å tømme langkragen inn i flokken og se om det lå igjen dyr og har lite med moderne langholdsjakt å gjøre. Skyter du et reinsdyr på 400 meter og dyret detter kan oppsynsmannen banne så mye han vil og kanskje sørge for at du ikke får kort på samme område senere, men jeg tviler på at du kan bli straffet for det. Skyter du derimot et reinsdyr på 400 meter og skadeskyter så har du nok et problem.

Link to comment
Share on other sites

@ Per-S: Dette er noen år siden så kulene har jeg ikke. Pleier ikke måle dem heller, men ser etter om de har ekspandert normalt. Husker ikke helt hvordan de så ut, men jeg husker at vi var flere på jaktlaget som var saktens enige om at ammunisjonen og kaliberet uten tvil var kapabel på dette holdet. Jeg tror nok diameteren var noe mindre enn på en kule fra 100-150 meter, men tydelig og godt ekspandert. Man kan vel til en viss grad sette som positiv anmerkning at mindre diameter gir bedre inntrengning, altså at selv om sårkanalen blir mindre så blir den iallefall dyp nok.

Link to comment
Share on other sites

Dei låg for nokre år sidan ute ein test av kuler , kulene blei testa i ulike hastigheiter heilt ned til dei ikkje ekspanderte lenger. Dette var 180 grains kuler i kaliber 30. Og ja det var stor forskjel i kor langt ned ein kunne gå i hastigheit før dei slutta å ekspandere. Dette er nokre år sidan så nyare kular vart ikkje testa, dessverre ligg ikkje testen ute lenger.

 

Her er ein anna link http://www.rathcoombe.net/sci-tech/ball ... thods.html Her ser ein for eksempel at ein 165gr Nosler Partition i 308win utklassar ein 220gr Woodleigh Weldcore i 30-06 når det gjeld penetrasjon. Og den når faktisk nesten like langt inn som ein Swift A-Frame 200gr i 300 win mag på tross av mykje lågare (anslags-)hastigheit og mindre SD.

 

For veldig kort å kommentere nemnte dom frå reinsjakt så blir det håplaust å bruke ein dom på denne måten som blir gjort her når dette er info som ein har høyrt av ein forhandlar som igjen kanskje har høyrt det av andre osv og vi ikkje har premissane for dommen. Det kan vere mange ting som spelar inn og som vi ikkje veit noko om.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg jakter en del elg og hjort i et terreng der holdene kan bli opp i mot 300 til 400m. .

 

Det er ikke noen maks skyteavstand på jakt i Norge, men viltloven setter strenge krav til human jaktutøvelse.

 

Skyter du mot (friske ikke skadeskutte) dyr på opp i mot 300 til 400m og viltoppsyn eller politianmelder deg og dette føres som bevis i retten er jeg ikke i tvil om at du blir dømt for forholdet.

 

Flere jegere er dømt for skyting på lange hold, straffen har vært bøter, tap av jaktrett samt inndraging av våpen.

 

Høyesterett sier om human jaktutførelse i en dom bla:

 

"" Høgsterett fann at § 19 råka også den som driv jakt og fangst på ein slik måte at det oppstod fare for uturvande liding for viltet. Ei utsegn om at § 19 ikkje råka einkvar fare, og at faren i dette tilfelle var så liten at den dømde måtte frifinnas, førte heller ikkje fram. Omsynet til respekten for viltlovgjevinga tilsa at det ved alvorlege brot også vert reagert med tap av rettar og inndraging sjølv for aktlaust brot, jf. Rt. 1995 side 867. ""

Link to comment
Share on other sites

Det fikk jeg kraftig med kjeft for, og jeg ble til tider idioterklært

Jeg tror ikke det er ulovlig, og det vil ikke bli ulovlig om ikke idioter maser om at det skal bli ulovlig, eller prøver å skape et skinn av at det er ulovlig.

Jeg regner alle som prøver å lage, eller gi inntrykk av at det fins, totalt unødvendige regler - som, om ikke idioter, så iallefall "litt korttenkte".

Synes du virkelig jaktskudd på for langt hold er et reelt problem i Norge?, Tror du det vil bli et større eller mindre problem av at folk faktisk får kunnskap om det, lærer at det er mange feil en kan gjøre, og at marginene er små? Synes du vi TRENGER et forbud imot noe som ikke er et problem.

K

Jeg tror heller ikke at det er behov for lovregulering av dette, og jeg tror ikke det er mange som drive med det. Men jeg tror også at det som er korttenkt i denne sammenhengen vil være å skrive mye om jaktskyting på lange hold på Norges største forum for jegere og skyttere. Det er vel sansynlig at dette forumet også leses av øvrigheita, journalister og andre. Dersom det skapes inntrykk av at det skytes mange jaktskudd på laaaange hold så kan det vel hende at noen føler behov for å lage lover og regler for å regulere dette. Eller rundskriv.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det neppe er mange som driver målrettet med dette. Om det jeg har sett på Løvenskioldbanen er representativt for snittet av norske jegere så er det nok en og annen som heller burde hatt bajonett enn kikkertsikte og skarp ammunisjon, for å si det sånn, for ikke å snakke om langholdsambisjoner. Treningsskudd på reinskiva på 200m burde være obligatorisk, om ikke annet for bedre å forstå egen begrensning. Tror jeg ville blitt betenkt selv, om jeg skal være helt ærlig.

Link to comment
Share on other sites

@vepr-lasse

Fusion har jeg liten erfaring med, men det er vel en relativt bløt kule. Dersom avstanden var 330 m så er du nok i nærheten av grensen for ekspansjon på 308. Bruker du en 300 magnum får du kansje 100 m ekstra.

6,5 kulene har ofte litt bedre ballistikk, men litt lavere hastighet, så maksavstand blir nok i samme område.

30-06 kan du få noe med ut av, kansje er 350 et fornuftig makshold dersom du ikke lader spesiell ammunisjon for å ekspandere på lengre hold.

 

De fleste som fantaserer om å skyte vilt på lengre hold bør prøve å sette oppskytingsskiven på 300 m. Når en med god margin kan treffe innenfor sirkelen med 20 av 20 skudd så behersker en 300 m under ideelle forhold. Da er neste trinn i opplæringen å prøve på 300 m under feltforhold, liggende i myr og med anlegg på ryggsekken (eller for de som behersker det, bruke tofot).

Neste øvelse er det samme på 350 m, eller kortere dersom maks avstand for ammunisjonen er mellom 300 og 350m.

 

Etter noen slike praktiske prøver oppdager de fleste at de ikke er i stand til å treffe innenfor ringen uten mye trening og tilpassing av utstyret.

Link to comment
Share on other sites

Lenge før kammeret eksisterte og hylekoret opprettet tok vi ut rådyr på mellomlange hold >400m. Dette med 270w ladet med barnes x, selv på liten elg over 300m virket dette upåklagelig. 400m er egentlig ikke så langt.

 

Det enkelte tror er lovfestet forbudte skyteavstander er i virkeligheten bare anbefalte skyteavstander. Dette er gjengitt i jegerprøvebøkene og mange instruktører har nok lagt litt mye vekt på att dette er en del av lovverket. Men man kan bli dømt, som vist, på inhuman jaktutøving og blir litt mer synsing og følelser.

 

Ville aldri ha skutt storvilt på disse avstandene med 6.5x55. De kuler som holder energikravet til storviltjakt i denne patronen er lite egnet, alt for lite futt. Da er nok en litt sprek nosler accubond bedre i 308w (forutsatt at man ikke har kappet ned pipen til min lengde).

Link to comment
Share on other sites

Synsere uten kunskap.

Jaja. Når du har så GOD kunskap når det gjelder anslagsenergi ytreballistikk og terminalballistikk , så kun du forklare oss uten kunskap hva anslagsenergi og ekspansjon og sjokkvirknig vil påvirke utfallet når eit dyr blir truffet i lungeregionen.

Ja "eg" mener at når vi skal utøve jakt forsvarlig så bør man ikke strekke holda utover 180-230m..

Og eg mener at man skal få lov å utale seg uten at man blir beskyldt for å være uten kunskap.

 

mvh

 

Nå begynner dette allerede å ta av fordi det er synsere uten kunnskap uttaler seg. Alle som har nevnt anslagsenergi i tråden er på sykkeltur og bør sitte i ro og lese, ikke skrive mer.

Forøvrig er begrepet langholdsjakt like upresist som å spørre "hvor langt er et tau".

 

Ved jakt på lengre hold er det ikke det å treffe som er problemet, men som det fremgår av Poachers svar terminalballistikk.

Det finnes svært få kuler som fungerer på hold over 300 m i normalkalibre. At gamle Olsen forteller om den elgen han skjøt på 600 m med 308 og som datt smellen, er ikke noe man skal stole på. Det er i klasse med Asbjørnsen og Moe, Norske folkeeventyr.

 

Kuler som egner seg på lange hold er totalt uegnet på korte hold, og derfor krever "langholdsjakt" god kunnskap om både ytreballistikk, terminalballistikk og tilpassing av ammunisjon for formålet. I tillegg kreves meget gode skyteferdigheter, og kunnskap om hvordan skytestilling og feltforhold påvirker treffpunkt. Ingenting for nybegynnere. Det som vises på noen filmsnutter her og der er ikke representativt for virkeligheten, og i praksis er det vanskelig å få pålitelig kulevirkning på lengre hold enn 450-500 m. Med standardkalibre blir det mye kortere.

De som har kunnskap nok til å skyte vilt på lengre hold vet hvilke kuler som kan fungere, andre bør ikke prøve før de har opparbeidet seg kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg om kunnskap eller ikke. Når jeg først så denne tråden, så tenkte jeg; har man virkelig så lite å finne på at man rett og slett sparker ned et vepsebol, og setter seg ned for å se hva som skjer?

Om man kan litt engelsk, og vet hva feks google.com er for noe, så kan man lese til øynene blir våte om akkurat dette. Og de som skriver der, skyter ørten tusen flere dyr på ekstreme hold med nevnte kaliber enn hva vi gjør her til lands.

 

Det er nok mange som driver med sitt i det skjulte, og når jeg leser om paranoiaen som tydligvis herjer her inne, så anbefaler jeg å fortsette med det. Jeg skyter selv både det ene og det andre, har oxo skrevet litt om det, og har jaktkamerater og bekjente som skyter mye vilt med aktuelle kaliber på diverse avstander uten de helt større problemene.

 

Hvorfor kan man ikke være litt kreativ? Ta seg en tur ut og skyte litt på diverse avstander, se om man treffer blinken, istedet for å sitte her og lire av seg diverse. Så kan man seinere om man føler treningen begynner å sitte, skyte på en elg eller hva man jakter på. Prøv å gå litt av veien selv, istedet for å lese deg til noe du ikke kan. Da får man erfaringen man etterspør og kommer til sine egne konklusjoner. Det er ingen som har lest seg frem til et svar ang dette emnet da man begynnte med langholdsjakt. Noen har prøvd og feila, MYE, men etterhvert så kommer man til målet.

 

En ting vil jeg si. Om noen skulle bli anmeldt for å ha skutt et dyr på xxx meter, så vil jeg gjerne se den politimannen som klarer å få noe fornuftig ut av det. Tenk dere om, hvor mange er det som jakter, som vet at noen sitter og følger med?? Når jeg jakter er jeg alene, det er ofte tidlig om morgenen, eller seint på kvelden. Hvem ser at det dyret ramla på 400 meter? Om man blir "tatt" for noe sånt, så handler det om en ting. Hva kan bevises? Det hjelper nemlig ikke hva politi eller oppsyn vet, det er hva de kan bevise som evnt feller deg i en rettsak. Har de ingen bevis, blir et neppe brukt tid på noe sånt. Men siden vi lever i et heller idiotisk land hva jantelover og maktmisbruk gjelder, så forbauser det meg ikke om noen vil prøve.

 

Dette er ikke en oppfordring om ulovligheter, ei heller om at det bare er å knalle på. Men det er lov å tenke litt begge veier.

Jeg håper at man kanskje en dag kommer så langt, at man ikke blir uglesett om man skyter på lengre hold enn jegerprøve boka anbefaler. Det begynner å bli en hel del kunnskap om dette, men desverre blir ikke denne delt med resten, da folk ikke klarer å være objektive og saklige. Jeg er kanskje en av dem, men sånn er det.

 

Hva kuler angår, så vil jeg personlig anbefale Nosler accubond. Denne fungerer veldig bra på kloss hold, og på hold godt over ei engelsk kvart mil. Den tåler ubegrenset utgangshastighet iflg leverandøren, noe jeg tror på, og har en nedre ekspansjons grense på 1800 fps. Men det er ikke dermed sagt at den ikke ekspanderer ved 1400 fps.

Berger VLD, er ei veldig annerkjent langholdskule, denne liker ikke å bli sendt avgårde i god fart på nærme avstander, den går i oppløsning, dette har jeg opplevd i høst.

Og det er det dette handler om, prøv og finn ut litt selv, og man trenger ikke skyte på levende vilt får å se hvor grensa går. Alle skal ha alt opp i fanget for tiden, ingen gidder å finne ut av noe selv lenger. Og pga dette fylles dette mediumet opp av dritt og unødvendig støy. Da forsvinner de som faktisk vet noe, og dere sitter igjen som verdensmestere bak tastaturet, som egentlig ikke vet en dritt.

Link to comment
Share on other sites

Forresten:
Jeg tror ikke det er ulovlig

 

Vi hører at en har blitt dømt for å skyte en rein på 250 meter. HVORFOR tror du det ikke er ulovlig å skyte et dyr 400 meter?

 

Ja, vi hører EN kilde som referer til en mulig sak med en reinjeger som ble dømt. Jeg sier ikke at dette ikke stemmer, men har googla det, og søkt i atekst uten å finne skrevne referanser på dette. Mulig det stemmer, men vil gjerne se skriftlig bevis for at dette er tilfellet. Kan heller ikke se at noen lovtekst definerer avstand for skyting, så da kan man diskutere seg blå.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en grunn til at vi alle har lært at vi ikke skal skyte et dyr i hodet på grunn av "blinken er for liten" men vi vet at det blir knall og fall med fulltreff.Derfor skyter vi heller på det vitale området på dyret for å være sikker.

Å skyte en rein eller hjort på 300m avstand i det vitale området er som å skyte eit dyr i hodet på 150m avstand.......jeg hadde ikke tatt den sjansen...hadde dere??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...