Jump to content

Gammel rusthaug


Vargen

Recommended Posts

Jeg holder på med litt opprydding på et beslagsrom hvor det ligger en haug med våpen innlevert under siste amnesti. Det var visst noen lensmannskontorer som ikke sendte inn våpnene til destruksjon i rett tid, derfor ble det liggende og har nå hopet seg opp på stasjonen hvor jeg arbeider. For ordens skyld: alt sammen skal til destruksjon samma f..., noen høyt opp i systemet har satt ned foten så ingen ting skal selges eller overdras til noen. Poster likevel her med et par rariteter som så interessante ut, sånn for moro skyld.

 

Først ut:

 

Blant alle de utslitte haglene, mauserne og banekragene lå det en stygt rusten munnlader som for meg ser ut til å være satt sammen av diverse deler fra flere forskjellige våpen. Låsen er ombygget til perkusjon, og pipa ser nærmest hjemmesmidd ut. Pipa er firkantet bakerst, minner om en kassepipe? Videre er pipa fryktelig skjev, bulkete og ujevn så det kan se ut som om den er smidd sammen av flere korte jernstykker. I munningen ser man at boringen er helt ute av senter i forhold til godset i pipa. Noen som har peiling på hva dette kan være, og hvor gammelt?

 

Så til mitt lille problem: Jeg tror børsa er ladd. Har målt med pussestokk fra munningen, og treffer noe hardt ca 4 cm foran nippelen. Dette blir vel omtrent riktig lengde for en ladning med krutt og rundkule, tenker jeg. Nippelen er stygt oppbanket og rustet sammen så den ser tett ut, dessuten står slaglåsen i om ikke sju stein så i alle fall en liten grushaug. Dermed ikke aktuelt å skyte ut en eventuell ladning vha snoravtrekk. Løpet er fullt av gravrust så det kan by på utfordringer å trekke kula ut framover, og jeg antar at svanseskruen også er rustet fast. Hvordan skal jeg få tømt børsa for krutt på en sikker måte? Kan ikke godt sende den inn til destruksjon i ladd tilstand, det kan fort arte seg som en liten granat i det den havner i kverna.

 

Beklager dårlige mobilbilder, det var eneste kameraet jeg hadde for hånden.

 

normal_2012-01-10_10_07_13.jpg

 

normal_2012-01-10_10_06_55.jpg

 

normal_2012-01-10_10_07_46.jpg

Amatørmessig fastloddet rørken under pipe

 

normal_2012-01-10_10_08_10.jpg

Avtrekkerbøylen ser mer forseggjort ut, stammer nok fra et annet våpen.

 

normal_2012-01-10_10_09_27.jpg

 

normal_2012-01-10_10_09_49.jpg

Rett foran overgangen fra firkantet til åttekantet/nesten rund pipeprofil er det en stor bule, kan se ut som skytebule bortsett fra at det tydelig er minst to lag med dårlig sammensveiset stål der. Skjøt mellom sammensveisede pipedeler?

 

normal_2012-01-10_10_10_07.jpg

Baksikte på firkantet del av pipa, en ser også spor av eldre innfesting av annet baksikte.

 

normal_2012-01-10_10_10_20.jpg

 

2012-01-10_10_11_05.jpg

 

Munningen- legg merke til hvor skjev boringen er!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med å dynke låskassen i diesel eller bensin og tenne på? Dette vil brenne vekk treverket og forhåpentligvis antenne kruttet.

 

Eller dytte sprengstoff i løpet, grave ned geværet og avfyre ladningen?

 

Begge metodene er veldig bruteforce, men sikkert tryggere enn en splintgranat.

 

Edit: skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg ville prøvd en solid dose rustløser/tynn smøreolje og kuletrekker som første forsøk.

 

Hvis ikke dette går er det vel mulig å brekke av en bit av den opprustede/tette nippelen med en isolert tang (for å unngå metall mot metall gnister) og injisere vann i kruttladningen med en sprøyte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg får vel improvisere en kuleuttrekker og fylle løpet med olje så det får godgjøre seg i noen dager. Men sprengstoff hørtes unektelig ut som en enkel løsning. Får ha det som plan B, men må i så fall finne et grustak eller noe slikt så det hele kan graves godt ned. Litt kjipt å sprenge noe som er så gammelt, men det skal jo bli spiker allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt enig, men helt riktig blir det ikke. Dessuten er det noen ett eller annet sted som har bestemt at alle våpen skal destrueres på sentralt hold, og nå er denne allerede meldt inn som innlevert for destruksjon. Blir bare krøll i byråkratiet hvis jeg ikke har noen børse å sende inn, det skal ikke forekomme svinn underveis. Da er det bedre å ha en sprengt haug med skrapjern som kan sendes inn enn å bare si "jeg kastet den på sjøen".

Link to comment
Share on other sites

I så fall bør noen i samlermiljøet melde seg...

Hvis jeg husker riktig, så var det eneste mulige unntaket fra absolutt krav om destruksjon av innleverte amnestivåpen at representanter for Norsk Våpenhistorisk Selskap (eller hva nå foreningen heter eksakt) kunne få blinke ut våpen av spesiell historisk verdi.

 

Nå husker jeg ikke helt og har ikke referansebiblioteket mitt for hånden, men kassepiper er vel riktig gamle? 1600-talls, eller er jeg totalt på jordet?

Link to comment
Share on other sites

Skal skrotes fordi den som leverte den inn ønsket at den skulle destrueres og fordi reglene for amnestiet visstnok var slik. Det kom inn mye rart som ikke var regpliktig, som slitne luftgevær og softguns, alle disse skal også skrotes. Ikke så mange antikviteter, og bortsett fra denne var det vel bare et par rustne rolling blocks boret opp til hagle som kom inn av pre-1890 våpen. Hadde det vært meg som sto bak disken da denne kom inn ville jeg foreslått salg eller at eieren kunne beholde den, men den ble altså levert ved et annet kontor. Jeg vet derfor ikke hva som ble sagt eller gjort i forbindelse med inleveringen. Av nyere våpen var det mest slitne og rustne jaktåpen som det går tretten på dusinet av. Ett mulig slippvåpen, en rusten Enfield fra 1944. En Mosin-Nagant som jeg ikke aner historien til, muligens importert i nyere tid. En gammel jaktrifle som jeg la ut egen tråd om. En l35 pistol. En haug med banekrager i varierende tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg får vel improvisere en kuleuttrekker og fylle løpet med olje så det får godgjøre seg i noen dager. Men sprengstoff hørtes unektelig ut som en enkel løsning. Får ha det som plan B, men må i så fall finne et grustak eller noe slikt så det hele kan graves godt ned. Litt kjipt å sprenge noe som er så gammelt, men det skal jo bli spiker allikevel.

 

Da jeg deltok på sprengningskurs hadde vi noe som het sprenglunte/detonerende lunte. Denne er kraftig nok til å kutte et middels tre i to hvis lunta surres rundt stammen et par ganger. Denne fungerer sikkert godt på børsa også, hvis løpet er for trangt for dynamitt.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner godt til detlunte fra min tid i Forsvaret ja. Pipa er forsåvidt vid nok til at en kunne stappet inn en del sprengstoff, men jeg tenker det vil holde med tre-fire fenghetter også hvis de legges inni løpet rett foran kula. Kan ikke være rare styrken i såpass rustent og tynt gods- men først får vi se om det likevel kan gå an å redde børsa fra spikerverket dersom den er verdt å ta vare på.

Link to comment
Share on other sites

Sitat: "Hvordan skal jeg få tømt børsa for krutt på en sikker måte?"

Vi som skyter munnladere har en stang med en korketrekker på ene enden for og ta ut kuler og krutt som ikke har fungert (noen tar ut kuler fordi de har glemt og ha i krutt :mrgreen:)

 

Dette redskapet har eksistert siden de begynte med munnladningsgevær, enkelt og greit og ikke noe problem , man behøver ikke og gjøre ting mere komplisert enn det trengs.

 

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår:

Selvborrende skrue, lang tynn metallstang, sveiseapparat med trå.

 

Lag en "sveiv" med passende lang horisontal del, sveis skruen fast nederst i enden på metallstanga.

stapp hele sulamitten nedi og sveiv riktig vei. Da tenker jeg at den selvborrende skruen borrer og skrur seg inn i kula, sånn at den kan trekkes ut. Da unngår du også å holde noe foran munningen vis skuddet skulle gå.

 

Vis ikke det funker så tar du bare ett vanlig borr og sveiser fast på en metallstang, fyll løpet med vann, koble stanga til hånddrill og borr ut kula. Selvfølgelig setter du løpet med enden ned.

Vannet skal da hindre varmgang og påfølgende antennelse av kruttet.

Har du baufil så kan du jo også prøve å holde ca en cm under der målepinnen du omtalte stopper, og holde hele greia under rennende vann og sage den av der.

En bedrift med vannskjærer kan også fikse det. Niks mulighet for varmgang og påfølgende pang.

 

Det er mine tips.

Link to comment
Share on other sites

Skjær pipa av rett foran der kula sitter,(i koldtsag med vann!!!) skjær av skjeftet og senk den skumle delen på dypt saltvann.

 

Husk sikkert kulefang foran pipa som sikkerhet.

 

Koldtsag med vann utvikler ikke nok varme til å sette av ladningen.

 

Ei koldtsag finner du på nermeste mek. verksted.

Link to comment
Share on other sites

Det der synes jeg også ligner på en Kassepipe. Det er en norsk nasjonalskatt i så fall. Siktet avviker litt da men.... Det er bare for idiotisk at det ikke er noen mulighet for å kunne ta vare på enkelte ting som blir levert inn. Dem kunne da vel for h..... gitt dem til et museum. Ren skjær galskap. Så hvis Colt`n til Max Manus havner der så skal den smeltes til spiker?? Herre Jesus og fandens oldemor..

 

Kruttet kan du nok forøvrig spyle ut med stimer, gjennom nippel. Jeg tviler sterkt på om du klarer å trekke ut kula gjennom det løpet der. Aldri verden om du får en tight blykule opp gjennom rust hard som flint. Jeg kunne ikke se noen rifling på denne, så det kan jo være at den er blitt brukt som hagle, da vil det være lett å få ut greiene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, fæl er den. Men jeg vil heller at den henger på en vegg enn at den blir smeltet. Blir dessuten dårlig spiker av det jernet der.... Når jeg tenker meg om så er det egentlig rart om det skulle være ei Kassepipe. De ruster ikke på den måten. Myrmalm i de, og det ruster så og si ikke. Men har den ligget ute i 300 år så er det klart det tar på.

Link to comment
Share on other sites

Dieselmink, siktet er neppe originalt så det er ikke noe å legge vekt på. Du ser såvidt på bildet at det et stykke bak siktet er satt inn en jernbit som fyller et svalehalespor, opplagt spor av et eldre sikte som har stått der.

 

Det jeg ikke får til å stemme helt med kassepipe er at den ser glattboret ut og har forholdsvis stort kaliber, jeg gjetter på omtrent 11 eller 12-lødig uten at jeg har målt. Videre mangler de dekorative flikene som ofte finnes foran overgangen fra firkantet til oktagonalt løp. Ellers ligner det jo ganske mye, men ser altså svært primitivt og unøyaktig smidd ut. Bygdesmedarbeide med kassepipe som modell?

 

Jeg skal prøve å få sjekket ut om der fantes noen mulighet for å berge den, jeg husker det var noe med at NVS hadde utpekt representanter som kunne komme og inspisere før ting ble sendt til destruksjon mtp å berge unna eventuelle kulturskatter. Er litt usikker på om denne børsa var kommet på plass før den lokale samleren kom for å kikke, eller om den fremdeles lå bortgjemt på et lensmannskontor fordi en eller annen hadde somlet.

Link to comment
Share on other sites

Omtrent hvor i landet befinner denne børsa seg? Det er riktig at NVS har utpekt representanter til å vurdere slike ting. Politikamrene rundt om skal være informert om dette, og hvem som er den lokale kontaktperson i disse sammenhenger.

Men kanskje han som ikke skal nevnes har lagt noen føringer her?

Link to comment
Share on other sites

Jo, ser den gamle plasseringen av siktet nå. Så da kan det være en kassepipe lell. Noe svalehalespor hadde dem vel ikke originalt. På de fleste var det på en måte "inngjerdet". En rettvinklet hestesko. Men som du sier. Det er noen detaljer som mangler. Jeg har ikke sett så enormt mange av dem. Men de jeg har sett var alle forskjellige i "utsmykkingen". Den jeg har har litt annen overgang fra kasseformen enn den der. Jeg har sett en som var glattløpet. Det kan jo være gjort nesten tilbake i steinalderen for alt vi vet. De var ikke så nøye på det den gangen. Trengte de en hagle så var det bare å gå på med den redskapen man hadde for å få ut riflingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hvem som var utpekt til lokal NVS-representant, skal forsøke å ringe ham. Så får vi se hva det blir til, men jeg er redd for at børsa uansett er i så elendig stand at den ikke har nevneverdig historisk interesse. Særlig hvis vi ikke klarer å finne helt ut av proveniensen, men jeg skal sette en mann på saken med å gå gjennom listene over hvem som leverte inn hva.

 

Edit: fikk kontakt med lokal NVS-representant, han kommer innom for å se på våpenet i dag. Han mente det bare var å tømme litt tynnflytende olje i løpet, så ville det trekke inn forbi kula og gjøre kruttet inaktivt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har han sett på våpenet. Vi mener å ha funnet ut at bulen med synlig sveiseskjøt foran den firkantede delen av pipa sannsynligvis er en reparasjon av et hull. En smed har simpelthen smidd på en jernbit en gang i tiden. Dette er jo i området hvor de fleste kassepiper har noen dekorative fliker, eventuell dekor er nok hamret vekk i forbindelse med denne reparasjonen.

 

Forøvrig er visst eneste godkjente måten å redde denne unna kverna på å auksjonere den bort i regi av NVS. Får tilbakemelding etter hvert på om dette er aktuelt, børsa er jo i mildt sagt miserabel forfatning. Men, de fleste av oss ville vel sett værre ut etter tre hundre år...

 

Edit: Hvis pipa er blitt reparert etter sprengning/rusthull, så forklarer det sikkert også at den er glattboret. Riflingen måtte nødvendigvis bli ødelagt da man smidde på en "lapp" over hullet, da var det nok like greit å bore ut til glatt løp etterpå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten oppdatering: den var ikke ladd likevel, det sto merkelig nok en klump med trekull (ikke forsteinet krutt altså) og diverse ubestemmelig rusk i kammeret. Fikk pirket det ut med den gjengede enden på ei pussestang.

 

Forøvrig er det mulig den ender opp på museum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...