Jump to content

Pelsjegerliv i Sibir


robert

Recommended Posts

Takk for bra youtube-tips!

Jeg vil anbefalle alle som har mulighet til det å oppholde dere over litt tid i Sibir. Fantastiske folk, masse jakt og fiske, og veldig søte jenter. Bare ett tips: ikke planlegg noe som helst! Planlegging fungerer ikke i Russland, og fantastiske ting bare skjer underveis. Et sted hvor magien forstatt er litt i live. Veldig fremmed og veldig kjent på samme tid!

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, fin film :D

 

Som laika-eier er det ekstra morro å se "taigaens spisshunder" i sitt rette ellement :wink:

 

Detta er beste form for erotikk det Granleggen :P

Har sett den før, og det finns noen fler filmer på Youtube der laika er involvert til pelsdyrjakt.

 

Viser veldig bra hvordan laikaen benyttes, og alltid har vært benyttet opp igjennom tiden.

Har havna på litt gæli hylle når man her stempler den som "elghund".

Link to comment
Share on other sites

Herlig filmsnutt, fort gjort å glemme at en er fanget i storsamfunnets stress og kav når en får sitte og nyte slikt, og merker at tankene flyr mot planlegging av stor trapline osv til neste høst- snakk om å drømme seg bort. Takk for flott link!

Link to comment
Share on other sites

Viser veldig bra hvordan laikaen benyttes, og alltid har vært benyttet opp igjennom tiden.

Har havna på litt gæli hylle når man her stempler den som "elghund".

Jeg er enig med deg i det, Echo!

 

Hundene på de traktene skulle kunne trekke lett i stor fart, eller tungt i saktere fart, bære kløv, jakte isbjørn - elg - rein - fugl - pelsdyr, være gjeterhunder, være skarpe nok til å beskytte leiren mot rovdyr og kjeltringer, men snille nok til å brukes som varmepute for nyfødte barn, kunne gi ull til spinning, i nødsfall kunne spises, og brukes som pels eller skinn, samojedhundenes skinn også som vindu!

 

Jeg skulle gjerne stilt på elghundprøve med sibirhuskyen "Spock" Han er bedre enn de fleste elghundene både som band- og løshund, men det er bare "elghundrasene" som får stille på prøve. Hadde han vært registrert som "Østsibirsk Laika", hadde han kunnet stille på prøver, men som "siberian" får han bare delta i løp!

 

29mrs77.jpg

Siberian husky "Spock" og østsibirsk laika "Rago" - men hvem er hvem?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne stilt på elghundprøve med sibirhuskyen "Spock" Han er bedre enn de fleste elghundene både som band- og løshund, men det er bare "elghundrasene" som får stille på prøve. Hadde han vært registrert som "Østsibirsk Laika", hadde han kunnet stille på prøver, men som "siberian" får han bare delta i løp!

 

29mrs77.jpg

Siberian husky "Spock" og østsibirsk laika "Rago" - men hvem er hvem?

 

Den til venstre er vel Rago vil jeg tro.

Han figuren som holder i bandet minner vel mest om en Egil :lol:

 

Sjelden farge på en siberian husky?

 

Likte lynnet på de kara i filmen. Rolige og avbalanserte.

Hundene ble i hvertfall behandlet godt.

Vil den ikke jage mer...? Ok, da vil den ikke det, men det er fremdeles min hund.

Pensjonisthund...den har gjort jobben sin og jeg skal mate den så lenge den lever :D

Link to comment
Share on other sites

Riktig! Spock krøller ikke halen så mye som Rago.

Men felles for begge er de strie hårene på undersiden (når de krøller, oversiden) av halen.

Når hundene krøller seg sammen, har de snuten helt inntil disse hårene. De danner dermed ei "luftpute", eller en snø-sil, så hundene kan snø ned, og likevel få luft nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

helt rått....fy søren, snakk om å drømme seg bort.

virker litt idyllisk, om man ser bort ifra myggen :P

disse gutta lever det livet som mange her drømmer om, fordi de ikke har

noe valg. Hadde det vært marked for det så hadde jeg søren meg tatt en

helomvending i valg av karriere.

Link to comment
Share on other sites

Skinnprisene i Sibir er på veg ned, så nå er det nok ikke så lukrativt :trist:

 

Dette går bl.a utover produksjonen av hundene, og i første omgang den østsibirske laikaen.

Lite valper som ser dagens lys fikk jeg høre fra de kantene.

Link to comment
Share on other sites

Om produksjonen stopper opp i østsibir, så kan rasen være på sykletur i løpet av en del år.

Det er veldig få hunder som er importert derifra og hit, og etter hvert vil blodslinjene tynnes ut raskt.

 

Vestsibirsk og russisk-europeisk laika er bedre stilt.

Mye enklere og hente hunder, og de er ikke avhengige av skinnprisene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...