Jump to content

Jan Guillou på Afrika-jakt II - i dag kl 21 på svensk TV4


Shona

Recommended Posts

Merkelig stille her etter programmet?

 

Så programmet nå på nettet. Jeg har stor sans for Jan Guillou.

Har aldri vært i RSA selv, står vel på kalenderen over ting man "må" gjøre før man lukker døren etter seg. Men for meg må det ikke være RSA, kan like gjerne være noen av nabolandene.

 

I dette programmet så viste det seg igjen at jeg kan stole på magefølelsen min! Richard (Svensken) som drev Imbosa eller hva campen het, var bare helt feil for meg! Hele typen var feil...

Link to comment
Share on other sites

Du vil finne begge ytterligheter i RSA, finner du en på midten så fåår du en meget hyggelig jakt i så stort "hegn" at det går ca 10 gjennomsnittelige elgterreng på ett hegn, men nok om det.

 

All privat eiendom i RSA er inngjerdet eneten det er 100 mål eller 200000 mål, det som staten eier er svært lite, og det lille som er er tomt for vilt, det har de lokale sørget for, det er vel derfor dem tjuvjakter innen for gjerdene hos farmerne.

 

NAmibia er rale motsettning der er det meste såkallet lowfenced dvs lave sauegjerder som viltet krysser som dem vil, her lever viltet på det man kaller fri viltbane (fint ord), du får sa som regel jakte på 1 million mål og ofte mere, så der er absolutt mulkighetene store, skal jeg anbefale jakt i det sørlige afrika så er det Namibia som jeg vil anbefale, her er også prisene lavere en hva de er i RSA.

Jakta i Namibia er ofte ei tillegsnæring til det tradisjonelle husdyrholdet.

 

Nå er det vel heller ikke slik at alt hva Jan G sier er sant, en journalists øyne har stor makt, så det er også viktig å se med andre øyer en bare å sluke rått det som blir servert....

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg villreinjegeren slik at det som er beskrevet ikke finnes?

 

"Richard (Svensken) som drev Imbosa" understreket dette selv ved oppringing i etterkant, om vi skal tro Gulliou.

 

Det beste jeg fikk ut av programmet var poenget med at de som skyter farmløver i SA ikke skyter ville løver....... Farmene kan kanskje ta bort noe av trykket på ville populasjoner på en del arter.

Link to comment
Share on other sites

Skrev IKKE at det ikke finnes men som jeg skrev og jeg gjentar det er to ytterpunkter, skal jeg sammenligne med med andre programmer på TV om emnet så vil nok dette vi så lligge mot det ene ytterpukntet på den negative siden, og jeg skrev også at det finnes meget bra områder også som ikke driver slik man så på programmet til Jan G, som allt annet hher ii verden, det handler om for oss som kunder/brukere/what ever og finne balansen her...

 

Nå er det ikke en eneste jævel i dette landet som aksepterer canned hunting eller noensinne ville finne på noe sånt, og husk i RSA er det ikke Ville løver slik som i Tanz, zim eller Zambia for å nevne tre stater. Måtte i tilfelle være i de store nasjonalparkene, som Kruger og Hluhluwe game reserve.

 

Heldigvis ser det ut til at canned hunting ser sitt endelikt ganske snart, iiallefall blandt de soom driver seriøst. jeg kkunne ikke tenkt meg å skyte løve på denne måten, ikke om jjeg fikk den gratis. Det har overhodet ikke noe med jakt å gjøre.

 

Det blir nesten som å skyte svartbjørn på åte/søppeldunk, har heller ikke noe med jakt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Etter mange turer til Sør-Afrika kom ikke dette programmet som noe sjokk. Dessverre har jaktindustrien der nede kommet "langt", og Guillou klarte å finne mange usympatiske og kyniske karer. Dessverre finnes det også litt for mange av dem, selv om man i Sør-Afrika naturligvis også finner mange gode steder å jakte og seriøse "outfittere".

 

NAmibia er rale motsettning der er det meste såkallet lowfenced dvs lave sauegjerder som viltet krysser som dem vil, her lever viltet på det man kaller fri viltbane (fint ord), du får sa som regel jakte på 1 million mål og ofte mere, så der er absolutt mulkighetene store, skal jeg anbefale jakt i det sørlige afrika så er det Namibia som jeg vil anbefale, her er også prisene lavere en hva de er i RSA.
Dette er definitivt også våre erfaringer og de siste jaktturene er derfor lagt til Namibia. Det er noe vi vil fortsette med.

 

I Sør-Afrika bor det mer enn 40 innbyggere pr. km2, mens det i Namibia er 2,6 innb./km2. Det sier ganske mye om tilgjengelige land- og villmarksområder. Ta også med at kravene til en Namibisk PH innebærer flere års praksis/utdanning, mens "enhver" kan bli Sør-Afrikansk PH i løpet av et kurs på 7-10 dager. Det betyr selvsagt ikke at Sør-Afrikanske PHer ikke er flinke, men at det finnes ganske "mye forskjellig". Videre at "gjennomsnitts-PHen" - etter min mening - utvilsomt er vesentlig mer kyndig i Namibia enn i Sør-Afrika.

 

Sjansene for å bli mer eller mindre lurt er også ganske store i Sør-Afrika, noe også Guillou ble utsatt for med nyalaen, men det finnes utvilsomt også god jakt i Sør-Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Har sett gjennom innslaget og som Pål sier, dette bør ikke komme som noen overraskelse på de som har satt seg litt inn i hva jaktindustrien i Sør Afrika består av.

Imidlertid blir etter min ringe erfaring reportasjen veldig sort / hvitt fokusert.

Utsagnene blir kategoriske, og det gis ikke rom for at det også innenfor denne industrien er tildels store forskjeller.

Å blande inn Hemingway´s Kenya og slike ting, blir bare tullprat i en slik sammenheng.

Alle vet at dette er farmjakt og stor industri, og har en problemer med det får en holde seg hjemme

Men det lille jeg har sett på to turer til Limpopo stemmer ihvertfall dårlig med det som ble vist her.

 

Kanskje fordi jaktfarmen jeg jaktet på grenset mot Limpopo River, og der var det ingen gjerder, en del av dyra kom og gikk som de ville over elva til Botswana.

Å snike i tetta langs elva etter bushbuck, waterbuck og warthog var helt annerledes enn de filmsnuttene vi fikk se.

 

Dette er uten tvil big business som genererer masse arbeidsplasser, penger og kjøtt.

En får ta det derifra, og så hver enkelt vurdere om dette jaktopplevelser en vil være med på.

Link to comment
Share on other sites

Har sett gjennom innslaget og som Pål sier, dette bør ikke komme som noen overraskelse på de som har satt seg litt inn i hva jaktindustrien i Sør Afrika består av.

Imidlertid blir etter min ringe erfaring reportasjen veldig sort / hvitt fokusert.

Utsagnene blir kategoriske, og det gis ikke rom for at det også innenfor denne industrien er tildels store forskjeller.

Å blande inn Hemingway´s Kenya og slike ting, blir bare tullprat i en slik sammenheng.

Alle vet at dette er farmjakt og stor industri, og har en problemer med det får en holde seg hjemme

...

En får ta det derifra, og så hver enkelt vurdere om dette jaktopplevelser en vil være med på.

 

Jeg er stort sett enig i dette, men det er nok et problem at ikke alle jakttilbydere/outfittere er like ærlige. Noen fremstiller jaktturen og -opplevelsen som en "Out of Africa"-safari, men hvor reakliteten er en ganske annen. F.eks. er det jo jaktreisearrangører som viser bilder fra Amboseli nasjonalpark i Kenya når de markedsfører jaktreiser - og hvor jaktomeådet er en jaktfarm i Sør -Afrika tusenvis av km fra Amboseli og Kilimanjaro. Da blir det litt villedende markedsføring.

 

Derfor er nok ikke alle helt klar over hva de begir seg ut på når de reiser til Sør-Afrika, og jeg kjenner ganske mange som har kommet litt skuffet hjem. Dersom arrangøren derimot er åpen og ærlig på hva som tilbys og kan forventes å bli opplevelsen, så får de bli opp til kunden.

Link to comment
Share on other sites

Du vil finne begge ytterligheter i RSA, finner du en på midten så fåår du en meget hyggelig jakt i så stort "hegn" at det går ca 10 gjennomsnittelige elgterreng på ett hegn, men nok om det.

 

Var ikke den største farmen i SA 40 000dekar??? ikke spesielt stort.....

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva man måtte synes om en type jakt blir det feil i mine øyne å forsvare sin egen type jakt ved å dra frem andres typer jakt for å rakke ned på.

 

For meg ble afrikaopplevelsen passe halvklam. Jeg fikk lite ut av min tur rent jaktmessig og deler oppfatning helt med guillou, men skjønner at det fenger hos en del.

 

For meg er afrikajakt ferie kombinert med lavterskeldrap på halvtamme dyr, godt vær, shortsføre på jakt, kalde øl i kjølebagen og juging på kvelden. Det blir på en måte en blanding av de beste aspektene fra varmint/avskyting, sydenferie og hyggelige kvelder med kompisene.

 

Vil sannsynligvis ikke bruke penger på sørafrika igjen, får lett utslett av å se så mye gjerder. Avskytingsjakt i namibia kan derimot bli aktuelt ettersom trofeene ikke har noen verdi for meg.

Link to comment
Share on other sites

Du vil finne begge ytterligheter i RSA, finner du en på midten så fåår du en meget hyggelig jakt i så stort "hegn" at det går ca 10 gjennomsnittelige elgterreng på ett hegn, men nok om det.

 

Var ikke den største farmen i SA 40 000dekar??? ikke spesielt stort.....

 

Det var vel 40 000 hektar, dvs 400 000 dekar

Link to comment
Share on other sites

For meg ble afrikaopplevelsen passe halvklam. Jeg fikk lite ut av min tur rent jaktmessig og deler oppfatning helt med guillou, men skjønner at det fenger hos en del.

 

For meg er afrikajakt ferie kombinert med lavterskeldrap på halvtamme dyr, godt vær, shortsføre på jakt, kalde øl i kjølebagen og juging på kvelden. Det blir på en måte en blanding av de beste aspektene fra varmint/avskyting, sydenferie og hyggelige kvelder med kompisene.

 

Afrika er jo et rimelig stort kontinent hvis en skal bruke begrepet afrikajakt.

 

Når det gjelder "canned hunting" på løver fortalte min outfitter (som kunne arrangere slik jakt om ønsket selv om han ikke hadde det på sine eiendommer) at dette var ansett som farligere enn jakt på frittgående løver.

Grunnen var ifølge han at disse løvene var vant til mennesker, assosierte de med mat, og manglet den naturlige skepsis og forsiktighet løver vanligvis har for mennesker. :?:

 

Jeg tror nok at en vil oppleve både det ene og det andre i RSA, og mitt intrykk er at en også kan ha både spennende og god jakt på dyr som er langt fra halvtamme.

Det etiske i det hele får hver enkelt ta med seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gadd bare se halve programmet, og det bekreftet egentlig mitt inntrykk av Afrikajakt. Jeg ble først litt forbannet på at de to amerikanske jegerene ble svindlet for sparepengene sine. Men de var jo selv strålende fornøyd, så da er det vel greit forsåvidt.

Link to comment
Share on other sites

Det var mye mer juks og fanteri enn jeg hadde trodd i SA. Jeg fikk forøvrig ikke helt med meg den store forskjellen på å skyte en oppdrettet løve kontra en antilope som var kjøpt på auksjon? Annet en prisen...

Hvordan er prosentfordelingen mellom jakt på ville dyr ( feks Namibia) og slik jakt vi så i filmen? Er det sånn at 90 % av alle nordmenn som reiser til Afrika reiser til SA? Eller reiser de fleste andre steder?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er prosentfordelingen mellom jakt på ville dyr ( feks Namibia) og slik jakt vi så i filmen? Er det sånn at 90 % av alle nordmenn som reiser til Afrika reiser til SA? Eller reiser de fleste andre steder?

 

Jeg er litt usikker på det første spørsmålet ditt, men jakt på ville dyr som ikke er inngjerdet er dessverre ikke veldig utbredt i Sør-Afrika. Derimot er det regelen i Namibia. Videre er farmene i Namibia, dersom man skulle velge dette, gjennomgående større enn i SA - typisk fra 5 000 ha., og 10 000 ha. er ganske vanlig. Dette henger sammen med flere ting, men det viktigste er naturligvis at det er mye større villmarksområder i Namibia. Det bor henholdsvis 2,2 millioner mennesker i Namibia, men 51 mill. i Sør-Afrika. Tilsvarende er det henholdsvis 2,6 og 41 innbyggere pr. km2.

 

Jeg tror ikke det finnes noen lett tilgjengelig statistikk på hvor mange som nordmenn som reiser til Sør-Afrika kontra f.eks. Namibia, men det er klart at Sør-Afrika har flest jakttilbydere og er mest kjent. Dermed trekker også SA flest reisende. Namibia er fortsatt en ganske godt bevart jakthemmelighet, og det er ikke tilfeldig at f.eks. Craig Boddington lot dette være datterens introduksjon til Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Svenskene er vel ganske gode på dette :wink:

 

Skal ikke reise langt over kjølen før en finner hegna jakt!

 

Namibia er absolutt et godt alternativ, for de som er alergiske mot gjerder, men artsrikdommen på friviltbane i Namibia er ganske begrensa så absolutt de fleste jaktfarmene i namibia tilbyr hegna jakt i tillegg til jakta på fri viltbane.

 

Gamefarming er vidt utbredt i hele det sørlige Afrika, og utvikles og drives godt av mange farmere. De er hele tiden under oppsikt og følges tett av opp av både myndigheter, jegere, lokalbefolkning, dyrevernforeninger og jaktmotstandere.

 

Viltstamene har økt fra ca. 2mill stk vilt for 50 år siden til ca 17.mill stk vilt i skrivende stund. Antall hectar nedbeita, farmland som er tilbakeført til nauren er enormt. Hvilket ikke minst mange fuglearter nytter godt av.

 

Mulighetene dette gir for rask kapital for enkelte er selvsagt ødelegende å gir uheldige bivirkninger for hele næringa. Næringa selv er vel også skyld i en del uheldige omstendigheter og fortjener helt sikkert mye av kitikken som blir gitt! Tåler ikke næringa dagens lys har den ikke noe eksistens grunnlag og kan like gjerne legges ned med en gang. Konsekvensen av det ville nok bli tragisk for mange arter, men sånn må det bare være...... Tåles ikke dagens lys er det slutt!

 

Alternativet til disse forholsvis rimelige plain games safariene er jakt i vilt reservater i Tanzania, Zimbawe, Zambia m.flere, men her snakker vi om en 10 dobbling av de prisene vi i dag finner i det sørlige Afrika. Da sier det seg selv at dette ikke er et reelt alternativ for de fleste "afrika jegerne", som reiser til SA og Namibia i dag!

 

Selv har jeg ingen problemer med denne jaktformen så lenge disse etiske retningslinjene blir lagt til grunn:

 

http://www.safariklub.org/page_control. ... nu_nbr=158" target="_blank

 

Til syvende og sist så er det oss jegere som har ansvaret for å styre utviklingen i den retningen vi ønsker jakta skal foregå.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...