Jump to content

Førstegangs rifle i kaliber 308


Biggern86

Recommended Posts

Hei!

 

Tok jegerprøven i 2009, men skal endelig begynne å jakte :D Har nå fått tilbud om å bli med på hjortejakta til høsten og skal i den forbindelse kjøpe meg en rifle.. Ville skaffe meg en rifle som som fungerte til både småvilt og hjort, har derfor fått tips om at en rifle i kaliber 308 er det jeg trenger. Noen tips til en grei førstegangs rifle? Ønsker en som har et mest mulig "naturlig" utseende, altså trevirke. Hvilken prisklasse er det greit å legge seg på osv..?

 

På forhånd takk for gode svar :D

 

MVH Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut bruktmarkedet. Er mange skatter på finn.no

 

Europeisk fabrikat er nevnt, og støttes fra meg også.

 

En Kongsberg 393 eller Lakelander 389 (samme børse) i 308 er et fantastisk godt våpen.

Finner du noe sånt brukt er det ikke mye å nøle etter.

 

Ligger et par på finn, men "feil" kaliber.

 

Ellers er sako 75, tikka hvasomhelst, S&L og sauer gode alternativ. Kjøp for all del brukt!

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg en pakke løsning til rundt 15000,- Regner med at det skal holde sånn i første omgang ;) Med tanke på kikkert er vel 3-9x det jeg har lest meg frem til at er en grei løsning.. Eller??

 

Har du ikke sett på linkene jeg postet i forige innlegg?

 

3-9 passer alt. Og med 50mm lysåpninge duger den i skommringen også 8)

Link to comment
Share on other sites

6x er etter min mening for lite til 200 meter.

 

Om du kjenner noen som har en slik kikkert sett opp en oppskytings rein på det holdet og så ser du på den. Den er plutselig blitt veldig liten :wink: Men med en 3-9 kikkert har du 3ern til korte hold og 9ern til 200meters skytinga.

 

Har selv en 2-7 kikkert og syns det blir snått på 150meter og utover. Så derfor er de fleste kikkertene mine 3-9 eller større.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter tanken på å vurdere et brukt våpen. Ulikt biler og pc er det omtrent ikke mulig å "bruke opp" ei rifle, og ikke er de håpløst umoderne etter et par år heller :D

.308 er et helt kurant valg, det er også alle de andre vanligste kalibrene.

CZ er ikke nevnt, og dette er også et godt valg.

 

På kikkertfronten er det lurt å be om å få kikke i flest mulig før handel. Og gjerne på en skytebane, ikke bare inne i butikken...

1,5-6 er en utmerket forstørrelse.

Jeg har 1,1-4 og 3-9, og i langt de fleste tilfellene brukes den minste kikkerten. Kjøpte en 6,5-20 i en fantasi om langhold, men det er et spesialverktøy som bare er brukbart til sitt helt spesielle felt. Så for det meste blir den igjen i skapet.

Jeg kan nesten like gjerne bruke en fast 4x som en 3-9 i mange tilfeller. Har oftere behov for å skru ned forstørrelsen enn opp, særlig på korte og middels hold. Dette gir stort synsfelt og rask oppfanging av siktebilde.

 

Men ikke hør på oss, lån deg en bøtte med kikkerter og ta med ut i ditt terreng, slik at du kan sammenligne i praksis.

Til slutt er det gamle tipset om rimelig rifle og så dyr kikkert du har råd til fortsatt gyldig.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takker for mye bra info! Har trua på at det blir bra til slutt :D Er ikke snakk om handel før litt nærmere våren, så fortsatt god tid til å finne ett godt alternativ som passer meg..

 

Dette blir jo litt off topic :P Men er det noen som vet om det er noe bra med jaktmuligheter i Oslo området, har hytte på Golsfjellet så muligheter der også :D Er det lett å få blitt med på på jakt for en fersk jeger?

Link to comment
Share on other sites

6x er etter min mening for lite til 200 meter.

 

Om du kjenner noen som har en slik kikkert sett opp en oppskytings rein på det holdet og så ser du på den. Den er plutselig blitt veldig liten :wink: Men med en 3-9 kikkert har du 3ern til korte hold og 9ern til 200meters skytinga.

 

Har selv en 2-7 kikkert og syns det blir snått på 150meter og utover. Så derfor er de fleste kikkertene mine 3-9 eller større.

 

I folkeopplysningens navn føler jeg meg forpliktet til å opplyse om følgende: Reinskiven er identisk i størrelse uansett avstand. Effekten man oppnår ved bruk av kikkert er nærmest et lite optisk bedrag :lol: Skiven kommer verken nærmere eller blir større, den bare virker slik grunnet den såkalte forstørrelsen.

Det samme fenomenet/optiske bedraget lurer nok endel til å skyte på små mål som egentlig er for langt borte.

 

Endel virkelige eksperter innen skyting har en urovekkende høy treffprosent på betydelige hold uten kikkert overhodet. Endel av disse har sågar ikke engang ett opplyst trådkors.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ofte jeg tar meg tid til å svare på denne typen tråder, men her skriver trådstarter noe som fikk meg til å bryte med mine prinsipper. Han ønsker seg en rifle i kaliber 308 med trestokk. ENDELIG en som ikke gnåler om Tikka T3 light med plaststokk!!!!! :) Prisen skal være ca 15000,-. Ok, ikke let lengre, her er det du leter etter! http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32477325

 

Dette er den siste modellen av jaktrifler produsert på Kongsberg. Den er bygd med basis i bergjegerkarabinkassa som tyskerne la igjen etter krigen. Ergo, en liten og lett jaktrifle. Perfekt til bratte hjortelier! Dette er ei rifle du ikke klarer å slite ut ved normal bruk og vedlikehold. Da denne ble testet i Våpenjournalen i 1983, så skrev Svein Solli at børsa hadde en heller grov nettskjæring, men han berømmet presisjon og avtrekk. (KV benyttet sitt eget match avtrekk på denne rifla). Det ble lagd ca 2000 rifler av denne modellen. En annen detalj er at denne rifla uten problem håndterer 308 nato om du har tilgang på det. Mange andre rifler sliter med den patronen. Prisen er som dere ser 5000,- , og da følger det med en rimelig kikkert. Mitt forslag er, sett kikkerten på en salong eller luftbørse, og legg 10000,- i en skikkelig tysk kikkert og en god montasje. Da har du en rigg som vil fungere veldig lenge!

 

Nå vil enkelte kanskje tro at det er jeg som skal selge rifla, det er det ikke. Jeg aner ikke hvem selger er. Det som derimot er faktum, er at jeg samler på KV mausere, så jeg synes det er helt topp om flere av dem kommer i bruk i skogen igjen!! Jeg har allerede en M83 av samme utgave, så jeg er berget! :mrgreen: Lykke til med handel!

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt ei brukt Sako 75 eller Sako Karabin.

Ikke for å starte noe flaming her, men de kulene som ikke går av i ei Remington, kan du stappe i en sako og de vil virke.

 

Brukte faktisk ei Sako med ekstra tungt løp, i .308. på elgjakta i høst. Aner ikke hva slags modell det var (lånt rifle da mitt opprinnelige våpen for jakta ikke fungerte... Original Mauser M98K, IKKE sakoen! :D ) men nydelig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med kammerherren: ENDELIG noen som ikke skal ha ei plastikkbørse :D

 

Har ei slik ei selv: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32364527

-som jeg arva etter min far.

Disse er av bedre stålkvalitet enn krigsmausere og er kjent for bl.a sin utmerkede presisjon og er solide og lette..

Legg resten av pengene i en god kikkert så har du ei rifle for livet.

 

PS: den er i 30-06. Hvis den på død og liv MÅ være .308 kan du jo alltids bytte løp..

 

Du kan jo lese litt om hva folk sier om den bl.a her:

http://www.survivalistboards.com/showthread.php?t=151391

 

Sitater:

* A Husquavarna is a "Very" quality rifle. You have done well here. be certain and keep this rifle.

 

* Do not let anyone fleece you out of this rifle on a trade. it is not a cheap store brand gun like Pennys and Sears sold. It a premium firearm among the classics of the post war era. Going price for a copy in good condition tops $1,000.

 

* The Husky is most definitely a quality firearm and well worth keeping. I would not consider trading it.

 

* The Husqvarna actions are considered by many the high point of commercial Mauser action production.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut denna!: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32265822

 

Sako Finnwolf er et klenodie. Den er kjent som en av de beste bøyleriflene. Den er knallfin, og det er en rifle du neppe taper store penger på om du selger den om noen år! Spesiell børse som garantert får oppmerksomhet hver gang du dukker opp med den. Du kommer til å ha ei rifle som få andre har og. Denne er sjelden. :) Det river i sjela hver gang jeg ser en slik til salgs. En Sakomanns våte drøm, nærmest... *Sikle*

 

En annen fin Sako: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32515750

 

Nå MÅ en jo ikke kjøpe brukt, men dette er da i hvert fall to eksempler på at man får gode bruktbørser som holder i maaaange år, av anerkjent kvalitet.

 

Nå er det selvsagt mulig å få gode, nye, børser i samme prisklasse da... Men siden jeg er litt "Sakofan", måtte jeg bare bryte inn litt i tråden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut denna!: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32265822

 

Sako Finnwolf er et klenodie. Den er kjent som en av de beste bøyleriflene. Den er knallfin, og det er en rifle du neppe taper store penger på om du selger den om noen år! Spesiell børse som garantert får oppmerksomhet hver gang du dukker opp med den. Du kommer til å ha ei rifle som få andre har og. Denne er sjelden. :) Det river i sjela hver gang jeg ser en slik til salgs. En Sakomanns våte drøm, nærmest... *Sikle*

 

22_1256514535.jpg

Veit ikkje akkurat om eg vil anbefale akkurat bøylerifle(leveraction) til ein nybegynner.

Bøylerifler er kjende for middels presisjon.

 

For ein nybegynnar er vel boltrifle det einaste rette!

50_991092185.jpg

Slettast ikkje dum denne her!

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke haster, så kan du sette inn en annonse i "lokalavisa" der du ønsker å kjøpe storviltrifle i kaliber 6,5, 308 eller 30-06.

 

Jeg gjorde det da jeg skulle ha min første rifle til elgjakta et par år tilbake (2007).

Fikk en del respons og telefoner fra folk som ville selge, og det kan dukke opp ganske fine rifler (Sako, Tikka, Carl Gustav / Husqvarna osv).

 

Mitt valg ble en meget pen Sako Finnbear L61R i 30-06, og angrer ikke på det :wink:

Link to comment
Share on other sites

@Schultz_30-06: Leveractionrifler er i seg selv ikke mindre presise enn andre typer våpen. Et våpen vil tross alt treffe der du peker.

Årsaken til at leveraction har fått et dårlig rykte på seg er fordi de moderne variantene av de har elendige sikter fra fabrikk. Slenger man på kikkertsikte så har du et av verdens beste våpen.

 

Hadde jeg ikke allerede hatt ei langholds/jaktrifle i .308, så hadde jeg nok selv kjøpt leveractionrifla på finn.no

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med schultz_30 06.

Tikka M55 i kaliber 308 til 5000 kr er mye børse for pengene! Legg 5-8000 kr i et europeisk (zeiss, swarovski, schmidt & bender e.l) så har du etter min mening en perfekt allrould rifle! Jeg ville anbefalt denne pakken:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32272778

+

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32479632

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Leveractionrifler er i seg selv ikke mindre presise enn andre typer våpen. Et våpen vil tross alt treffe der du peker.

Årsaken til at leveraction har fått et dårlig rykte på seg er fordi de moderne variantene av de har elendige sikter fra fabrikk. Slenger man på kikkertsikte så har du et av verdens beste våpen.

 

Nå vet jeg at ironi er vanskelig å ta når en leser, og at dette er et problem på nettet. Så håper virkelig at jeg tar feil og at dette er ironi?

 

På en annen site er jeg veldig glad i leveraction, men er absolutt ikke noe førstegangskjøp!

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje akkurat om eg vil anbefale akkurat bøylerifle(leveraction) til ein nybegynner.

Bøylerifler er kjende for middels presisjon.

 

Njah. Der er vel Finnwolf regnet som et unntak, tror jeg. Etter omfattende googling, ser jeg i amerikanske forumer at de prater om samlinger på en "dime". En dime er en 10 Cent-mynt med diameter på ca 18 mm. Det skrytes i hvert fall mye av den om hvor bra og fin den er. Står visst en til på Finn.no til fem lapper...

 

 

Har for øvrig en Sako AII Forester i .308 fra 1980 selv. Solid håndverk fra Finland. Slike er det lite fare å kjøpe tror jeg. Men, som med alt annet brukt av børser. Ta med en som kan det, eller få lånt og sjekket tilstanden hos børsemaker. Av en eller annen merkelig grunn, ser det ut til at svært få børser til salgs har gått mange skudd, uansett alder! Kjedelig å komme hjem med ei børse som har utskutt løp. Min er arvet fra fruens morfar. Han kjøpte den i april 1980 og ga seg med elgjakt på slutten av 80-tallet i følge fruens onkel. Gamlefar skjøt vel stort sett bare pliktskuddene, så børsa MI har i hvert fall gått få skudd! Og den selger jeg aldri... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd ein browning i 308 med leveraction.

Den presterte 3 skots samlingar på 40 cm på 100 meter!

kjem nok av at forskjefte klemmer i løpet.

 

Browning_BLR.jpg

Ikkje var den god å skyte med, ikkje var det godt avtrekk, og rett kolbe kan ein vel ikkje akkurat kalle ergonomisk

 

Leveraction rifler er fyrst og fremst for hundeføraren, med korte skot avstandar og avhengig av raskt ladegrep

 

Men for all del stilige rifler å ha på veggen

 

 

Eg skal ikkje dra alle leveraction rifler over ein kam, men å påsta at leveraction rifler er meir presise en boltrifler må vel anses som tøys eller verre.

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen merkelig grunn, ser det ut til at svært få børser til salgs har gått mange skudd, uansett alder! .......

 

Gamlefar skjøt vel stort sett bare pliktskuddene, så børsa MI har i hvert fall gått få skudd!

 

Merkelig og merkelig. Det er vel med de fleste børsene på Finn.no som det er med din... Veldig få som skyter noe særlig i forhold til hvor mange det faktisk er som eier en rifle. Derfor er det veldig mange børser som bare har gått noen hundre skudd på tross av mange år på baken.

Link to comment
Share on other sites

What have I done? ^^

 

Ok, må nok beklage... Kanskje ikke leveraction var det beste å anbefale en nybegynner, men når jeg var en 13-14 år så hadde jeg ei Marlin leveraction i 30-30. Uten kikkertsikte så traff jeg kronestykker på 10-15 meter :-)

 

Har faktisk enda denne rifla og det som er så synd, er at denne ikke er godkjent for elgjakt. Litt merkelig egentlig da med 2-3 skudd så kan jeg felle et tre med den :P

 

Schultz: Ja :P Men du vet jo hva som er forskjellen mellom at oss menn styrer verden og ikke kvinner? Vi starter en krig først på et relativt godt grunnlag, mens kvinner ville startet en hver måned ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ikke ofte jeg tar meg tid til å svare på denne typen tråder, men her skriver trådstarter noe som fikk meg til å bryte med mine prinsipper. Han ønsker seg en rifle i kaliber 308 med trestokk. ENDELIG en som ikke gnåler om Tikka T3 light med plaststokk!!!!! :) Prisen skal være ca 15000,-. Ok, ikke let lengre, her er det du leter etter! http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32477325

 

Dette er den siste modellen av jaktrifler produsert på Kongsberg. Den er bygd med basis i bergjegerkarabinkassa som tyskerne la igjen etter krigen. Ergo, en liten og lett jaktrifle. Perfekt til bratte hjortelier! Dette er ei rifle du ikke klarer å slite ut ved normal bruk og vedlikehold. Da denne ble testet i Våpenjournalen i 1983, så skrev Svein Solli at børsa hadde en heller grov nettskjæring, men han berømmet presisjon og avtrekk. (KV benyttet sitt eget match avtrekk på denne rifla). Det ble lagd ca 2000 rifler av denne modellen. En annen detalj er at denne rifla uten problem håndterer 308 nato om du har tilgang på det. Mange andre rifler sliter med den patronen. Prisen er som dere ser 5000,- , og da følger det med en rimelig kikkert. Mitt forslag er, sett kikkerten på en salong eller luftbørse, og legg 10000,- i en skikkelig tysk kikkert og en god montasje. Da har du en rigg som vil fungere veldig lenge!

 

Nå vil enkelte kanskje tro at det er jeg som skal selge rifla, det er det ikke. Jeg aner ikke hvem selger er. Det som derimot er faktum, er at jeg samler på KV mausere, så jeg synes det er helt topp om flere av dem kommer i bruk i skogen igjen!! Jeg har allerede en M83 av samme utgave, så jeg er berget! :mrgreen: Lykke til med handel!

 

Da kan jeg takke deg for at du har funnet min første rifle!!! Håper bare selger kan vente noen uker til jeg får lønn :P

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

drever69: Har faktisk gjort det noen ganger med Marlin-rifla :P Har selv et kunstig juletre nå, men min søster skulle ha the real deal i jula... Men brukte ikke Marlinrifla, tok heller med meg mauseren. Brukte en klips, så var juletreet i boks :D

 

schultz: Kulene er jo vesentlig bøsere enn .308 så lurer litt på hvorfor det ikke er lov på elg. Tror det var pga utgangshastigheten, men den lager jo større sår.

 

Svake kjønn: Bør være ei bra fotlenke også, for slipper man de først løs på skytebanen så treffer de jammen bedre enn oss guttaboys ^^

Link to comment
Share on other sites

Ah, jeg snakka om huskyen jeg :)

 

-Men jeg tror kompisen din skal få problemer med å forsvare sin påstand om at "M83er upresis ei børse".

Mausere er gode greier serru, så sant ikke løpet er fullstendig utskutt da - men ingen gevær er jo gode med utskutte løp ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...