Jump to content

Jan Guillou på Afrika-jakt - i dag kl 20 på svensk TV4


Shona

Recommended Posts

effektiv av straffelse av krypskyttere.... Kanskje det skulle vært sånn her og?

Ansette norske krypskyttere som jegere på heltid, og gi dem 10 ganger årslønnen til en norsk bonde? :lol::lol:

 

Fint program dette, likandes karer både jeger og guide, og skikkelig jakt på ville dyr uten gjerder. Gleder meg forøvrig til neste gang da han skal på jakt i Sør Afrika. Har mistanker om at det blir mer liv i tråden da Hansen deluxe 8)

Link to comment
Share on other sites

tikkat 3 ja vi vet at du er imot trofejakt eller jakt generellt i sørafrika men uten at du ha vært dernede og ha opplevet hva som skjer dernede ja så betyr din mening nada og null for de som har vært på jakt i afrika for de vet at sannheten er en helt annen enn den du tror du kan allt om............ :P

Link to comment
Share on other sites

Du har forsåvidt helt rett Donner! Jeg har aldri vert i Afrika, så mine meninger er ren synsing. Men Jan Guillou vet vel hva han snakker om? Så om Jan Guillous konklusjon i neste program er at alle trofeer fra SA er resultat av jakt på ville dyr, skutt i ærlig jakt på frittgående, sky dyr, så skal jeg holde kjeft 8)

 

Ellers tror jeg ikke dine ord veier så tungt på kammeret som du selv tror Donner! Folk er ikke dummere enn at de skjønner at du er selger, og har derfor store økonomiske interesser i at jaktreiser til Afrika ikke blir stimatisert som "Harry"

 

For å prøve å være litt saklig, (Forøvrig interessant at jaktreisebransjen er i forsvarsposisjon FØR programmet er sendt) så har jeg skjønt at jakt i RSA er både såkalt "canned hunting" på innegjerdede halvtamme/ dopede dyr, og det er jakt på enorme, nedlagte kvegfarmer der dyrene er ville og kommer og går som de vil innenfor kveggjerdene. Jeg håper Guillou får frem hvilken fordeling det er prosentvis mellom disse to "jaktformene". Kan det være at en mellomting mellom de to ytterpunktene er det mest vanlige? Dvs bare LITT juks 8)

 

Og på hvilken måte mener du Jan Guillou troller?

 

Ut fra beskrivelsen av programmet, så skal det handle om "Canned Hunting" Jeg tar en råsjangs og tipper at det blir litt "trolling" av direktørene som har "canned hunting" trofeer på veggen i styrerommet...

Link to comment
Share on other sites

:roll: hva folk synes om meg og hva jeg skriver driter jeg totalt i :twisted: men at du rakker ned og driter ut alle de som drar på en jaktur til Sørafrika det sier bare litt om deg og din måte å frem dine meninger på!vi får se på pogrammet og så får vi diskutere det der og da! :popcorn:
Link to comment
Share on other sites

For å prøve å være litt saklig, (Forøvrig interessant at jaktreisebransjen er i forsvarsposisjon FØR programmet er sendt) så har jeg skjønt at jakt i RSA er både såkalt "canned hunting" på innegjerdede halvtamme/ dopede dyr, og det er jakt på enorme, nedlagte kvegfarmer der dyrene er ville og kommer og går som de vil innenfor kveggjerdene. Jeg håper Guillou får frem hvilken fordeling det er prosentvis mellom disse to "jaktformene". Kan det være at en mellomting mellom de to ytterpunktene er det mest vanlige? Dvs bare LITT juks

 

Nå er vel kanskje også jeg en "selger" siden jeg også promoterer jakt i Namibia. Men verken jeg eller de jeg reprensenterer, Shona Hunting Adventures, har noe problem med at det settes kritisk lys på jakta både i Afrika - eller andre steder. "Canned hunting" er nok ikke mye utbredt, men er absolutt ikke noe som bør oppmuntres. Jakt på inngjerdede dyr forekommer i stor stil, men regelen er ikke at dyra er verken halvtamme eller dopet.

 

Forskjellen fra f.eks. Danmark og Sverige, hvor det jo finnes flere hegn, er at de Afrikanske hegnene er mye større, og "hegnfølelsen" dermed blir mindre. Personlig er jeg mest glad i å jakte på fritt vilt, og har heller ikke gjort annet de siste årene, men dersom hegnet er av en rimelig størrelse og jakttrykket fornuftig, så er vel dette ganske uproblematisk. Dyrene blir heller ikke tamme av høyt jakttrykk i et hegn. Snarere tvert i mot. De tammeste dyra finner man jo der det ikke jaktes.

 

Neddoping skjer vel heller ikke annet enn ved såkalt "green hunting", dvs. at man skyter med bedøvelsespiler og dermed ikke avliver dyret, typisk på f.eks. nesehorn. I Namibia er også dette ansett for å være uetisk, noe jeg personlig er helt enig i. Jakta i sørlige Afrika, og særlig RSA, er under et sterkt kommersielt press som vil kunne medføre at enkelte blir fristet til uetisk, men innbringende handlinger. Det gjelder her som ellers.

 

Så skal det bli spennende å se da hva Guillous program vil bringe.

Link to comment
Share on other sites

Er man på jakt i utlandet så er det på vertskapets premisser det skal foregå . At det finnes plasser i verden hvor man ikke trenger å slite seg i hjel for å få gode jaktopplevelser , er ihvertfall noe jeg synes er posetivt man blir jo tross alt eldre . Har forøvrig hvert på to jakter med Jan Guillou , en mer samfunnsengasjert person skal man lete lenge etter . (litt peiling på vin har han og)

Link to comment
Share on other sites

Når vi først er litt OT, hva er definisjonen på et "hegn" i feks. Sør Afrka i forhold til størrelse og geografisk/fysisk beskaffenhet?

 

Vil for eksempel et inngjerdet område på 2000 hektar/20.000 mål bestående av tett bushveldt, delvis åpen mopani bush og tett, høy vegetasjon langs en elv kvalifisere som "hegn" ?

Link to comment
Share on other sites

Et hegn oppfatter jeg teknisk som en innhegning av gjerder, slik at viltet ikke kommer ut. Definisjonsmessig skulle det ikke ha noen betydning om hegnet er på 10 eller 10 000 hektar. Men jaktfølelsen mv. blir naturligvis svært forskjellig, og det var mitt poeng med Afrika vs. f.eks. Skandinavia.

 

Dersom det er naturlig skog eller elv synes jeg ikke det bør kalles hegn.

Link to comment
Share on other sites

En ting med denne hegndiskusjonen:

Her hjemme jaktes jo i allefall både rådyr og hare i stor stil på øyer langs kysten. Ofte på bestander som er til dels kunstig høye grunnet mangel på rovvilt.

Er dette også fusk i øynene til dem som griner over digre innhegninger på andre breddegrader? Ikke ment til forsvar for canned hunting på noen måte, bare spør.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng "Fredlaus" !! Jakter selv rådyr på ei øy i havgapet her oppe i Trøndelag. God bestand av rådyr, men jakta blir ikke automatisk lettere enn på fastlandet på grunn av at det er på ei øy. Ofte tomhendt hjem fra jakt der også!! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...