Jump to content

Hundepeiler gies bort til trengende.


drever69

Recommended Posts

Må helt klart melde meg som trengende på en sånn en.

 

Om meg selv kan sies lite annet en at jeg er gift, har 3 unger og mangler fullstendig sosiale antenner. Utover det er det ikke så mye å si.

 

Bikkja er en 1,5 år gammel engelsk setter som ikke er redd for å gå stort. Har tatt stand og gjort pent fuglearbeid flere ganger og de 3 fuglene som ble skutt for ham i år gikk strykendes, så det virker som om han har skjønt det.

 

Er ikke så veldig ung lengre, men jeg går mer en av og til og sleper på unge uerfarne jegere som vil være med...

 

Med 3 unger og jakt som hobby havner sånn fancy stuff langt ned på listen over ting man kan ta seg råd til så om du mot all sunn fornuft vil gi den til meg skal jeg love å oppføre meg og si pent takk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjempe tiltak, og melder meg på, sjøl om jeg burde kjøpt meg en selv etter jeg gikk meg vill på leit etter hunden 25.sept i fjor. Det var begynnt å bli mørkt da jeg hørte hunden bjeffe langt inne i tetteste granskogen, jeg gikk etter lyden og det regna og blåste, og da jeg fant hunden delvis nede i en bekk med bare framlabbenne oppå elvekanten var det forsent og finne vegen tilbake.... Gikk og gikk i ring men gav opp og måtte tilbringe natta ute:)(

 

Ellers er eg en mann på 28 år, med samboer ett barn på 2 år og en til på vei 10.Januar:)

Hunden er en Engelsk Setter på 2.5 år,som jeg har skutt mine 3 første ryper for nå i høst:)

Hilsen Vidar.

Link to comment
Share on other sites

Ein kompis av meg vil ha god bruk for ein hundepeiler. Han har ein dansk-svensk gårdshund som blir brukt på hjortejakt, men han er litt redd for å slippe den laus. Han er ein ivrig jeger som er i etableringsfasen med stramt budsjett etter kjøp av hus. Med sambuar og 1 barn ( nummer 2 er på veg) seier det seg sjølv at jaktrelaterte innkjøp vert nedprioritert når valet er mellom ein pakke libero til ungen eller noko til jakta.

 

Eg veit at hundepeiler står høgt på ynskjelista hans :D

 

 

Peilaren vil sjølvsagt bli gitt vidare til nokon annan om han kjøper seg ein annan når økonomien tilseier det :!::!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil gjerne melde på en kompis som har en ung drever. Hunden tegner bra og reiser ofte langt ut. Da han er 18 år og går på skole i nabofylket har han lang kjørevei til og fra skolen i helgene. Dette gjør at han får jobbet svært lite og økonomien blir deretter med de store bensinkostnadene.

 

Håper for hans del at peileren blir hans. Han har hatt noen seine søndagskvelder på leit etter hunden, mens han egentlig burde vært på vei til skolen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, har en irsk setter på vei inn i hus, og denne hadde passet veldig bra! Er selv student, så noen astro har jeg ikke råd til. Dersom noen skulle ha en til overs, og ønsker å gi bort denne. Så tar jeg gjerne imot! Den skal selvfølgelig brukes, og ikke støves ned i noe skap. Har også en kompis som nylig har fått seg en Petit, så antall timer i felten vil bli høyt :)

 

Håper at jeg får sjansen!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny hund åtejeger94 du er ung å har for deg mange flotte opplevelser på jakt med hund,det blir sikkert den beste jaktkompisen du kan tenke deg :winke1: du får peileren av meg,ta kontakt på¨pm. ser det er mange som trenger peilere, grav i skuffen deres jegere finn frem peilere som ikke blir brukt :lol: ,

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant visst 2 halsbånd og mottakere Mente den ene var borte allerede, men alzheimer'n har visst slått til. Sikkert en bibirkning av blyforgifta kjøtt :mrgreen:

Det vil si at jeg har 2 å gi bort, begge er SwePoint med losindikator Har et sett ekstra batterier til begge også, men er kanskje en noe redusert effekt i de. Har ligget her og "dormet" siden Astro,n kom i hus.

 

Jeg tror Beagle og Ole Jørgen kan be kompisa sine sende meg en PM, så skal jeg oversende et eks til hver. Fikk litt sansen for den dansk-svenske som skal få lov å praktisere litt. Det har den rasen fortjent, for som støthund vil den trolig fungere temmelig bra. Ungdommen med drever burde kanskje heller hatt telefon-gps og norsk-svensk abonnement :mrgreen: , men får nøye seg med en vanlig radiopeil inntil videre.

 

Håper begge gir den videre (så sant den fortsatt fungerer) når de oppgraderer utstyret etter hvert.

 

Lykke til med jakt og bikkjer, både dere som allerede har fått peil og alle dere andre.

Link to comment
Share on other sites

Huff. Da var det min tur :forvirra: . Alle er jo bra kandidater men jeg har bare en peil.

 

ComKFOR: Send meg en pm.

 

Med kjæring 3 unger Har du fått straff nok, selv om det er selvforskyldt :lol:

Det med sosiale antenner kjenner jeg også godt igjen. Da er det bare en ting som gjelder, komme seg ut i skogen å slippe bikkja :mrgreen:

Håper du får nytte av den å evenuelt gir den videre den dagen drona sier det er greit å kjøpe en astro. :lol:

 

Til dere andre. Det står pr i dag 2 billige peiler på Finn. En til 500.- og en til 800.-

Link to comment
Share on other sites

Joda. Denne skal vi dra nytte av. Jakt eller tur for den slags skyld her i uoversiktelig Vestlandsterreng kan være spennende det når bikkja beveger seg utenfor synsrekkevidde.

Har mang en gang stått og kauket etter den når vinden er litt sterk og han ikke hører meg og jeg ikke har noen anelse om hvor han er eller hva han driver med.

 

Så skal jeg selvsagt følge opp ideen med å gi den videre når jeg en vakker dag sitter på en Astro selv.

 

Takker og bukker så dypt jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Beagle og Ole Jørgen kan be kompisa sine sende meg en PM, så skal jeg oversende et eks til hver. Fikk litt sansen for den dansk-svenske som skal få lov å praktisere litt. Det har den rasen fortjent, for som støthund vil den trolig fungere temmelig bra.

Håper begge gir den videre (så sant den fortsatt fungerer) når de oppgraderer utstyret etter hvert.

 

Lykke til med jakt og bikkjer, både dere som allerede har fått peil og alle dere andre.

 

Vil takke på vegne av kompisen min. Har snakka med han og sendt kontaktinfo til Jeger'n.

Når peileren har gjort jobben sin i bratte vestlandslier og blir bytta ut med nyare utstyr vert den gitt bort på nytt. Skulle berre mangle når ein sjølv har fått den.

Link to comment
Share on other sites

Hei! :)

 

Melder på meg selv som kandidat til å overta peiler.

 

Jeg er en 22år gammel allsidig jeger som akkurat har fått min første irsk setter tispe som nå er 4,5mnd. Vi gleder oss til høstens glade jaktdager, men som ny hundeeier er det en del utstyr som mangler, deriblant peiler. :winke1: og peilere er ikke akkurat billige ny,og med min stakkarslige student økonomi hadde det å arve en peiler fra en av dere sjenerøse peiler donorer vært som en gave fra oven.

Jeg kan love at peileren kommer til å bli flittig brukt både i skogen og i fjellet.

 

Godt nytt jaktår!

Med vennlig hilsen Joakim og Raisa :D

Link to comment
Share on other sites

Hei, eg vil melde meg på :)

Eg e 17 år og er veldig intr. i jakt,jakter hjort og fugl. Vi har fått oss hund, cocker spaniel. Eg bruker å ta han med meg i skogen, vi ser ofte hjort som han reagerer på. har tenkt å anskaffe meg eit slik sporingssytem, då eg ennå ikkje har våget å sleppe den åleine.

Han er 1 år no, så eg må få trena han til jakt no. Hadde ikkje vert feil med en sånn peiler :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en komplett Contact Pro med losindikator og standvarsler. Dessverre er den utlånt til en annen trengende bruker lokalt her. Slike peilere er dyrere enn Garmin Astro, så det er flott med givergleden her! :D

 

Jeg ville i grunnen tipse om at rimelige spesialbatteri til slike hundepeilere får du på http://www.altitec.no, også kalt batteributikken.

 

Om noen skulle trenge manual/bruksanvisning til Contact Pro så send meg en PM med e-postadresse, så sender jeg. For at en radiopeiler skal virke optimalt så bør de kalibreres/akklimatiseres etter temperaturen ute, og fininnstilles for å gi god peiling. Når halsbåndet skal settes på bikkja så husk å ha den siden med mikrofonen vendt bakover, slik at ikke lyng og kvist så lett gir losindikasjon, samt spare spesialteipen over mikrofonen for slitasje. Dette er iallfall viktig for kortbeinte hunder.

 

Andre tips:

Rekkevidden er under gunstige forhold bedre enn Garmin Astro. Du får aldri nøyaktig retning og avstand til hunden, bare en pekepinn. Med trening kan man bedømme retning og avstand bedre. Erfaringsmessig blir radiopeiling unøyaktig hvis man har veldig kupert terreng; især hvis man har høye fjell ved terrenget som gir ekko. Jeg undrer meg på om ikke malm- og mineralrik grunn også gjør peileren mer unøyaktig, synes å ha merket det. Er man ikke nøye med å fininnstille peileren på lavest mulig forsterkning med fortsatt mottak, så er det fort gjort å peile 180 grader feil; altså stikk motsatt retning. Når batteriene i håndenheten begynner å bli dårlige så blir peiling vanskelig; ha alltid reservebatterier (AA) med. Spesialbatteriet i Contact Pro holder gjerne en hel sesong, eller ca tre uker kontinuerlig bruk.

 

Dette får bli mitt bidrag så langt. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Taiko ! Joda jeg har mottagerdelen til en Contakt peil . Det er den gamle typen , men er i orden og lite brukt . Har også en Tracker Classik . Den er komplett , men passer vel best på stortgående hunder av elghund / støvertype ? Halsbåndet til Contakt peilen ligger et sted på Finnmarksvidda :lol: Noen der ute som har et halsbånd å gi bort , så vi får noe komplett ????

Link to comment
Share on other sites

Da Jullan, var Tracker Exact peileren mottatt.

 

Ser det er hele to brytere på den. Er det noe spes å vite om denne dingsen eller er det bare å slå den på å la det stå til??

 

Har så allerede montert den på Echo og stikker til skogs nå for å slippe ham avgårde.

Link to comment
Share on other sites

Hjulet på venstre side er til justering av frekvensen etter det jeg husker. det høyre hjulet er styrken. Med den finner du ut ca hvor langt vekk hunden er. om det er så vidt du hører pipene på tolv kan du trygt begynne å fyre bål :lol:, Da er ikke bikkja inne med det første. Husk å dra ut alle antenner helt og at knappen til headsettet ikke er trykket helt inn for da kommer det ikke en lyd. Håper dette hjalp noe :D

Var jo ikke batteri i båndet så håper du satte i det før du kastet bikkja på dør.

Link to comment
Share on other sites

Jodda. Jeg har satt i batteri. Stod ute i stummende mørke og snudde og kavet med begge hjulene og jammen meg funket det ikke etter litt mikkmakking. Når han forsvant ned i de verste skarene ble signalet noe dempet (tror jeg), men den peilet bikkja som bare juling oppå flaten på toppen av fjellet vårt her ute. Kunne peile bikkja lenge etter at lyden av bjella forsvant. Var artig som bare juling. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...