Jump to content

Salongrifle for MS


SveinSkogen

Recommended Posts

Skal etterhvert ha meg dette, og har igrunnen kommet frem til to mulige veier å gå:

 

1: Vente til antihalvautomat-refleksen har gitt seg, søke halvautomat salong, skaffe Ruger 10/22, og koste på den skikkelig avtrekk, volquartsen-løp, og Fajen-stokk

2: Gå for en Alm-heldempet CZ455 påkostet matchavtrekk, og skikkelig stokk

 

Jeg har uansett kommet til skikkelig frontfokal mildotkikkert og subsonic-ammo som fellesnevner (så slipper jeg presisjonstapet når kula ramler ned på undersida av lydmuren etter 70 meter).

 

Noen av dere som har noen fornuftige tanker rundt dette?

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Ga 1200kr for en Anschutz mod 54, et par klistremerker og skraper/hakk på stokken, skyter r..æ av det meste annet av salongrifler. Men helt klart greit å få sett over børsa og kanskje prøve et skudd eller to før en handler. Fra forhandler er det sjelden noe problem å avtale retur om en ikke er fornøyd.

 

Om jeg får overtalt 30Herret til å flytte MS-treningene til en annen dag skal vi (prøve..) å velte små jerndyr :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vil sterkt fraråde å benytte våpen med lang lukketid på MS. Dermed er alle våpen med hane utelukket. En skytter som ligger på nivå med 25 - 30 treff vil jeg anslå får 5 treff mer pr serie med en M54 kontra en 10/22 uansett hvor blodtrimmet den siste er.

Link to comment
Share on other sites

så hadde jeg ei super rifle for .22 silhouette kategorien.
Synd du ikke har brukt den rifla mer de siste årene da :twisted:

 

Demper er ikke tilatt i MS... :cry:

Demper er ikke tillatt i metallsilhuett, med et unntak (men det unntaket er ikke fin rifle).

 

Men da kan man jo kjøpe ei børse til :D

Det er to internasjonale øvelser (Produksjon og Silhuett) og en nasjonal øvelse (Fri) i metallsilhuett fin rifle i norge. Det ser for meg ut som om SveinSkogen har tenkt å kjøpe/bygge seg rifle til Silhuett eller Fri. Husk å lese regelverket nøye før du bygger om rifla hvis den skal brukes til Silhuett. Spesielt vektgrensa og begrensningene på de ytre mål på rifla er viktige å få med seg. Fin rifle Fri er det færre krav til, noe som igjen tilsier at man må tenke seg litt om hvis man enten vil ha våpen tilpasset hver enkelt øvelse eller vil ha et våpen som er tillatt brukt i alle øvelsene.

 

Håper på å få grisebygd en 10/22 selv til MS, men bruker nå en umodda CZ american og er fornløyd med den. Det er nok ikke våpnet, men lavetten som er utfordringen... :roll:

 

Det er ofte en større utfordring å få skytteren i form/god stand enn å finne et godt nok våpen, og selv om en halvauto (eller noe med hane) ikke blir sett på som det optimale fra enkelte, så vil det alltid være slik at hver enkelt skytter må finne det våpenet h*n selv føler seg mest komfortabel med.

 

Følg med på finn.no, stadig matchvåpen som selges til latterlige priser.

Min erfaring er mye den samme, det finnes mange gode rifler som selges til hyggelige priser.

 

Det er forøvrig meget hyggelig at det er flere som tenker på å prøve seg på metallsilhuett, også med rifle :D

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder vekt, så er jo et alternativ å bruke en eller annen skeletonized "Dragunov" komposittstokk på f.eks. 10/22 mekanikk (var derfor jeg tenkte volquartsen-løp som er tynt stålrør med tilnærmet vektfri grafitt rundt).

 

Hvilken øvelse er det forresten at lyddemper er tillatt på om jeg tør spørre?

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til at du ikke får bruke stokk med tommelhull, eller skjefter som hules ut utvendig, i produksjonsøvelsen.

Til Silhuettøvelsen er det en egen plansje (under GENERELLE TEKNISKE REGLER for Rifle) som gir ganske god oversikt over hva som er tillatt og ikke.

 

Min erfaring er at vektgrensene er det som de fleste sliter med, når de ønsker å prøve metallsilhuett med ei rifle som de har kjøpt inn til noe annet.

 

Vektgrenser inkludert sikte og tomt magasin:

Finrifle Silhuett: 4,6kg

Finrifle Produksjon: 3,5kg

Finrifle Fri: Fri vekt

 

Som sammenligning kan jeg ta med vektgrensene på Grovrifle:

Grovrifle Silhuett: 4,6kg

Grovrifle Produksjon: 4,2kg

Grovrifle Fri: Fri vekt

Link to comment
Share on other sites

Planen er å sikte på (pun intended) "Silhuett" og "Fri" finrifle (og ikke blande meg i Produksjon i første omgang), samt luft rifle (Nasjonal + NSA variant), og håndvåpenvariantene. På sikt sannsynligvis også grøvre rifle.

 

Hvilken øvelse var det som var lov å lyddempe, sa du? ;)

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Tenker du å prøve Luftpistol også?

Som du sikkert har fått med deg skytes det til stadighet med Luftpistol på Eidsvoll.

 

For Grovrifle har NMF 5 øvelser.

Grovrifle Silhuett

Grovrifle Produksjon

 

Nasjonale

Grovrifle Åpne sikter

Grovrifle Optiske sikter

Grovrifle Fri

Link to comment
Share on other sites

Du, og andre, er velkommen på stevnene. Vi driver mest med "konkurransetrening" :winke1:

Blir vel muligens litt luftpistolskyting (uorganisert trening) i morgen. Samtidig som ESS har sin tradisjonelle "flaskeskyting" på 2. juledag..

Du er velkommen hvis du vil ta turen..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Luftet mod 54 på torsdag, først 100 skudd som ikke gjorde nevneverdig annet enn å forsvinne i kulefanget; ting tydet på at innskyting var påkrevd :oops: SÅ mens 30Herret byttet om på smelljern lurte jeg opp en pappskive og fikk skrudd meg inn. Nå stemte ting bedre og det ble banket litt rust av jerndyrene. Nå må en bare lære seg regelverket og finne ut hva som er lov og ikke av smarte løsninger...

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Nå er det vel ca et år siden noen skrev i denne tråden sist. Har det skjedd noe mer med prosjektene dere hadde, har vi fått flere metallsilhuett rifleskyttere?

Fra forbundets side har det vært vurdert om et rekrutteringsstevne på fin rifle hadde vært en god ide.

Link to comment
Share on other sites

Driver å innhenter pris på små jerndyr, men lover ikke noe mer enn lokal deltagelse på lavt og behagelig nivå.

Jeg støtter fullt ut "lavt og bedagelig nivå" Terskelen for å hive seg med må ikke være for stor. Vi skal jo ha det artig først og fremst, så får "konkurranse dyret" herje med de som er klare for det :D

 

"Konkurranse dyret" herjer vel litt med meg :shock:

Link to comment
Share on other sites

Driver å innhenter pris på små jerndyr, men lover ikke noe mer enn lokal deltagelse på lavt og behagelig nivå.

 

Gir gjerne beskjed når du får dette, vi burde hatt noen nede på pistolklubben. Ble skutt ett imporivert stålstevne i dag, men på vinkeljern man bruker når man snekkrer reisverk :roll:

Link to comment
Share on other sites

HWZ_002_%28Small%29.jpg

normal_image~4.jpg

 

Et spørsmål ang Fin rifle produksjon, vil denne være tillat hvis den er innefor mål og vekt?

 

HWZ mod21

 

Nå kjenner ikke jeg den spesifikke modellen, er den enkeltskudds?

Så lenge den ikke er modifiser ut over det som er tillatt i produksjon (light) så ser ikke jeg noe i veien for at den skal kunne brukes.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det er snart gått et nytt år siden det var liv i denne tråden. Jeg vet at Puma, 30Herret og SveinSkogen har kommet godt i gang. Puma har jo til og med representert Norge i internasjonale stevner og høstet medaljer med finrifle. 30Herret fikk vel også noen metallanheng på VM, men jeg husker ikke om det var etter rifleskytinga. Hvordan går det med resten av gjengen?

Jeg minner om at NMF første helga i Mai arrangerer rekrutteringsstevne finrifle på Meheia. Se tråden om emnet: viewtopic.php?f=51&t=112397

 

Minner også om at NMF avholder skyteskole med Marko Nikko siste helga i Mai: viewtopic.php?f=51&t=111924

 

Var det forresten noen som fant noen som kunne lage figurer til en hyggelig pris? Det er flere klubber som trenger slikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...