Jump to content

Bear Grylls kniver


Xesray

Recommended Posts

Litt dyrere enn Kinesiske piratkopier, men omtrent samme pris som den originale BG-saken fra Bayley.

 

"Litt dyrere" utsagnet fikk morgenkaffen til å strømme fritt ut gjennom nesebora.... :mrgreen:

 

Og nei, det er ikke for å åpne en diskusjon om prisnivået. Noen betaler for Lada, andre for Mercedes, slik er det bare. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ingen tvil om at bear grylls knivene er det ypperste på markedet, når selveste survivorman bruker de. hadde ikke tatt meg 5 øre og bli etterlatt i bare sokkene på polpunktet bare jeg hadde en sånn kniv.. alt du trenger her i verden fins inni skjeftet. Hørte om en som fisket blåhval med sikkerhetsnåla som fulgte med. helt rått.

Link to comment
Share on other sites

Litt dyrere enn Kinesiske piratkopier, men omtrent samme pris som den originale BG-saken fra Bayley.

 

"Litt dyrere" utsagnet fikk morgenkaffen til å strømme fritt ut gjennom nesebora.... :mrgreen:

 

Og nei, det er ikke for å åpne en diskusjon om prisnivået. Noen betaler for Lada, andre for Mercedes, slik er det bare. :winke1:

 

Hehe...

Foretrekker å underdrive framfor å overdrive. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke fatte at noen venstrehendte har problemer med en høyreslire.

Er selv venstrehendt , men har aldri båret kniv på venstre side.

Nei men så er det da ikke alt man skal fatte heller.

 

Jeg er selv venstrehend og har alltid bært kniven på venstre side.

Link to comment
Share on other sites

jaja, Biltema selger noen knakende gode Mora-kniver for 49,90-inntil noen skjønner at jeg ønsker meg kniver og optikk til jul og bursdager fortsetter jeg med de :wink:

 

Og blåhval med sikkerhetsnål og tanntråd er gutteleker, riktige menn fanger blåhval på samme måten som bjørn fisker laks-da ser en hvem som har muskler og tæl :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

19-216_l.jpg

 

Denne, har liggende i begge bilene, alle tursekker, i garasjen og enda noen. Slira er stusselig og en eller annen gang skal jeg sy en i lær.

Knivene er barberbladskarpe fra fabrikk, holder greit og er greie å skjerpe igjen.

 

Ingen staskniv, sørgelig lav gadgetfaktor, ikke kul på noe vis-men jeg liker de veldig godt! Knivene er produset av Mora (sjokkselgeren de er pakket i er merket med alle detaljer), men knivene er stemplet Biltema. Samme kniv hos Europris koster rundt 100-lappen, hos Jernia rundt 150kr.

 

Ps-det er en variant i "rustfritt", den er kun egnet for matroser og andre som tror kniv er noe en skal skrape maling/rust med...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne på Biltema. Rett og slett for at jeg likte hvordan den så ut. At den kunne være dritt tenkte jeg ikke så mye på, før etter jeg hadde betalt den og satt i bilen på vei hjem............

 

Men kniven er bra den. Jeg har mange gode og dyre kniver fra før, så jeg tenkt at 179 kroner for en kniv, da er den sikkert veeeeeldig bra....

 

Men. Jeg har brukt den til allroundbruk. På hytta og i garasjen, kutter og skjærer. Smører pålegg, og kutter kjøtt til suppa (litt kort til akkurat det) så for meg er den helt ok. Og den er skarp, og har holdt nå i over 2mnd, selv med mye bruk

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluft ... niv-45388/" target="_blank

 

 

BTW, fant denne artikkelen ang stålkvaliteter på wickipedia http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_blade_materials

Link to comment
Share on other sites

BTW, fant denne artikkelen ang stålkvaliteter på wickipedia http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_blade_materials" target="_blank" target="_blank

 

Stod mye rart der. :lol:

Bør brukes svært kritisk.

 

Edit: Denne lista er ganske omfattende, og inneholder både sammensetning og tilsvarende betegnelser for forskjellige standarder.

http://zknives.com/knives/steels/steelchart.php

 

Interessant artikkel om Vanadis 4 også. :D

http://zknives.com/knives/custom/fhutilv4e.shtml

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Les Stroud... ja, da har han også laget knivsett.

 

Camillus Les Stroud Ultimate Survival Knife Arctic Fixed Drop Point Blade with Nylon Sheath

http://www2.knifecenter.com/item/CM1909 ... lon-sheath

 

En hypotese er i ferd med å danne seg her. Skal tro om både Grylls og Stroud tilbrakte store deler av tidlig barndom med Star Trek på netthinnen?

Camillus skal i alle fall ha ros for å si hva slags stål de har brukt og hvis det er refleks de har satt på skaftet og (grøss) slira, så er ikke det så dumt på en krisekniv.

Link to comment
Share on other sites

De Les Stroud knivene ville jeg ikke hatt om noen GA dem til meg en gang.

Fryktelige greier, tviler vel rett og slett på om Les har hat noe som helst å

gjøre med designet av de knivene. Jeg håper i det minste det.

 

Og når de bruker såpass mye tid på å skryte av belegget de har på knivene i tillegg,

så fyller ikke det meg med tillit ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei.

 

Har gått til anskaffelse av denne kniven, altså den med fine edge, og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer.

Kjøpte den egentlig bare for jeg var nyskjærrig på denne kniven ifra gerber og hvordan kvaliteten var.

Er kjekt med alt i en med bryne og tennstål men dette får være opp til hver enkelt å bedømme om de har bruk for så dette sier jeg ikke noe om.

 

Første inntrykket var at kniven kom ganske sløv, var ikke så kvass som jeg forventer en ny kniv skal være, så det ble til jeg slipte den opp før bruk til samme vinkel som orginalt 30 grader.

Har fått brukt kniven en del nå for å se hvordan den er.

Er kjempe fornøyd med hvordan den er å holde, er kjempe godt skaft på den med veldig sikkert og godt grep.

Har fått testet den på litt av hvert, og må si jeg er kjempe fornøyd med kniven, eggen/stålet er veldig holdbart, spesielt for en kniv til den prisen.

Kniven er ikke den beste til spikking/trearbeid. Som skyldes at den har to eggvinkler, er mere fan av skandinavisk sliping som er mye bedre til dette, og enklere å slipe og vedlikeholde.

Til sløying av fisk osv, så fungerer den ganske utmerket.

Brukt kniven en del til kløving av ved, eller batoning som amerikanerne kaller det og er en stor fan av. Fungerte bra til dette, og eggen holdt seg veldig bra! Selv om jeg er en mer fan av en samekniv og øks.

 

Det jeg kan si at det er en bra altmulig kniv, og er verd prisen på 600kr på XXL.

 

Even

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har gjennom sommeren og utover høsten nå testet grylls sin survivalkniv med tennstål og bryne da jeg trenger en kniv som kan brukes litt allround.

førsteinntrykket er bra.

har brukt kniven til alt fra slakt, fisk, spikking, småkirurgi, hammring, vedsanking, bålfyring osv...

 

jeg kan trygt anbefale kniven til de som trenger en allroundkniv som skal BRUKES, du må slipe ved hard bruk og dersom man bare drar den en runde over bryna i ny å ne holder den seg kjempefint, noe samuraisverd er det ikke og vil heller aldri bli det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...