Jump to content

Bear Grylls kniver


Xesray

Recommended Posts

Hva skal dere med det fyrstålet?

 

Det lurte jeg på også Chiefen - helt til jeg begynte å bruke det sjøl :oops: Jeg så igrunn på det som noe forbanna tull, men nå synes jeg det fungerer helt perfekt. Har ett liggende i feltbuksa, og noen i diverse sekker. Trenger ikke være redd for våte fyrstikker lenger. Men Bear Grylls kniv har jeg ikke lyst på, så beklager OT :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eg tviler på at knivene e ræv dårlig, de hadde fort fått et stygt rykte, og ingen hadde kjøpt de. Så eg vil jo tro at de ligger midt på 3.

Eg og synst Gb e en trist serie selv om eg ser på den innimellom, sånn som han oppfører seg ville ingen gjort, vist du først skal komme deg ut av en regnskog så hadde vi nok ikkje ville risikere livet for å klatre ned en fjell hylle. Eller hive seg utenfor klippe å ned i iskaldt vann for å tjene noen mil. Men ka fyren gjør bak kamraet bryr eg meg egentlig ikkje om, og han tjener noen kr på at geber selger en kniv bryr eg meg heller ikkje om. Det eg bryr meg om er om kniven er brukanes til det den skal brukes til. Det e jo det som er viktig. Om det står geber eller cold steel bryr meg mitt i r..... Kniven skal kunne tårle en del og ikkje knekke vist du spikker med den. Du går ikkje i butikken å kjøper en smørkniv når du har planer om å bruke den til å hogge ved.

Link to comment
Share on other sites

Noen får sine ønsker oppfylt:

http://www2.knifecenter.com/item/GB3100 ... ival-knife" target="_blank

 

Jeg har aldri holdt i den kniven, men liker opplegget med en alt-i-ett pakke rundt noe som ser ut som en rimelig og brukbar kniv.

 

Hva som stopper eventuelt kjøp for min del er "mysteriestålet" til Gerber. Det kan være helt utmerket, men mangel på informasjon når omtrent alle andre skryter høylydt uansett hva de bruker...

Og, forunderlig nok, jeg synes hele serien er stygg. Oransje detaljer på svart bakgrunn med prangende logo, huff. Jeg liker moderne materialer, men her har Gerber greid å finne min tapte, estestiske sans.

Link to comment
Share on other sites

Gode gamle Gerber sluttet å eksistere på slutten av 80-tallet. fabrikken ble kjøpt av Finske Fiskars . De overtok også navnet. De har solgt godt på gammelt og godt rykte selv om de lot kvalitet dale år for år

 

husker før overtakelsen, da var Gerber sortimentet fullt av kniver jeg hadde lyst på. Som f.eks Gerber LMF.

Nå er det ikke så mye som frister, kanskje en Gator for å ha som brukskniv. Ellers lite....

 

Hadde også en Gerber Multi-Plier multiverktøy. Kunne ikke måle seg bruksmessig med f.eks Leatherman Wave. Klemte hånda hver gang avbiteren skulle brukes, og knivblad uten bladlås var 2 store minus for meg. Fikk påskudd til å erstatte den etter at den knakk da jeg kjørte over den med snøscoter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

akuratt når den kom ut i norge såg er noen som hadde testet den ut. etter noe hardt bruk sprakk hantaket på langs. den er vel egentlig en billi versjon av LMF. sånn eg har forstått de. men d er jo en kull kniv. men skuller eg valgt ein kniv eg skulle brukt i mangen år på rad og bare den. vett eg ikke om eg hadde valgt den. heller den gammle han brukte før. for de var fine kniver :) selv om prisen på di er noe stive :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom Clas Ohlson på Ski i dag og der hang det noe "Bear Grylls" saker. De hadde 1 stk igjen av settet med kniv og tennstål + noen andre saker. Tror det var tennstål. Tennstålet kostet jo nesten det dobbelte av man får det for hvis man kjøper det på feks Clas Ohlson eller andre plasser. Army Shop selger de til 150 tror jeg det var, og Clasern til ca 80 ? Funker som snus, jeg har det :)

 

Så og kjente litt på pakka med kniven, men hang den tilbake. Jeg har kniver hjemme som overgår den saken der med glans. Og for nesten 1000kr forventer jeg å få en bra kniv. Men jeg fikk bare en flau smak i munnen og gikk :)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett at Bear Grylls holdt på å fryse i hjel ovenfor alpinsenteret i Målselv, og så gitt opp, bør man vel vise litt sunn skepsis for produktene han markedsfører. Men at Gerber er gode produkter betviler jeg ikke.

 

Stålkvaliteten varierer jo fra modell til modell, og jeg har vært litt skuffa over to Gerber foldekniver med serratert egg som vi brukte til å fjerne et stykke av nota ut av en trål (fletta nylon uten spesielt mye sand eller salt). En halvtime og knivene var beyond saving. Men hardhet, formbarhet ved sliping og profil er jo forhold som er vanskelig å kombinere optimalt. Skulle jeg derimot lagt noen kroner i en kniv i stål og kunststoff hadde jeg uten tvil heller kjøpt fra svenske fällkniven (F1 eller H1?). Der får man vel utprøvd vare, og grundig produktbeskrivelse.

Link to comment
Share on other sites

 

Men Wade fikk du ikkje ny kniv når den ikkje klarte mer en det?

 

Jo, ny machete kommer vel i posten en gang. Føler ikke noe stor savn så jeg har ikke så travelt med det.

 

 

Litt rart, men denne tråden har ført til at jeg bestilte en slik Bear Grylls kniv uten "sag" på bladet.

 

http://www.gerbergear.com/Survival/Knives/Ultimate-Fine-Edge-Knife_31-001063N

 

Estetisk er den så skrikende at den vil måtte kamufleres som utlånskniv.

 

 

 

*************

Wade

Link to comment
Share on other sites

Blir kanskje litt OT dette her, men finnes det noen konkurrenter til Bear Grylls "ultimate survival knife" på markedet da?

 

tenker da på:

tilsvarende eller bedre kniv, med eller uten serratering.

snedig liten slipestein festet på sliren

tennstål festet på sliren

pris rundt om tilsvarende eller billigere en Gerber/Bear Grylls kniven.

 

*tillegg*

Universal slire som lett kan anvendes både for venstre og høyrehendte

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja mora kniven ser ut til å være en konkurrent.

Men er vel "forbehold" høyrehendte?

 

Har en merkelig tendens til å glemme at jeg er venstrehendt når jeg ser på kniver og annet. La til ett punkt på posten min der.

 

Finnes mange kniver av høyere kvalitet og lik eller lavere pris enn BG-kniven, men venstrehendt slire utelukker det meste. Er nok best å finne en bra kniv, og så få laget en slire i lær eller kydex etter dine spesifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er venstrehendt, og har da aldri hatt bruk for slire beregnet på venstrehendte. Akkurat det er jålete :)

 

På samme måte som når man er på Villmarksmessa... Du verden så mye fine jaktklær folk tar på seg når de skal dit. Er det for å "vise" at de er en "ordentlig" jeger :lol: Jeg ler meg ihjel ass :) Jåler :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er venstrehendt, og har da aldri hatt bruk for slire beregnet på venstrehendte. Akkurat det er jålete :)

 

På samme måte som når man er på Villmarksmessa... Du verden så mye fine jaktklær folk tar på seg når de skal dit. Er det for å "vise" at de er en "ordentlig" jeger :lol: Jeg ler meg ihjel ass :) Jåler :D

Du skyter vel rechs/høyrehendt også da regner jeg med ;):D

 

Neidu, er rett og slett så enkelt at det er en ting jeg prioriterer da jeg syntes det er unødvendig knotete å endten gå med kniven på "feil"side eller ta kniven ut av slira "feil"vei.

 

Så hjelper det jo at alle knivene jeg har hatt tidligere har vært hjemmelagd og dermed alltid vært laget med tanke på hvordan jeg ville ha det, så er vel litt bortskjemt på det kanskje :P

 

Hvis jeg skulle få laget en knivslire (noe som er oppe til vurdering) så blir den tilpasset slik jeg vil ha det, men for å få slira og eventuelt kniven på et nivå som jeg vil ha det med tilsvarende integrerte løsninger som BG kniven, må jeg ha noe hjelp og da blir spørsmålet: hvor dyrt blir det?

redd det blir noe dyrere en de ca 300,- jeg må betale en kamerat for å hente en i statene, eller ca 600-700,- ved kjøp her i Norge.

vil slirene/knivene kunne sammenlignes? neppe... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter links :) Men kan skyte på andre siden også, men det blir litt mer som disse blondinene man ser på youtube, store pupper, lite klær, og kålete skyting. Men jeg treffer jo :) Men for min del så spiller det ingen rolle hvilken vei tuppen på slira peker for å si det slik :lol: Selvfølgelig kan noen føle det som man tar kniven ut feil vei som du beskriver, men det har aldri vært i mine tanker. Det får bare være slik :) Men for min del kan jeg bære kniven på begge sider, spiller ingen rolle det heller. Men den henger som regel på venstresiden, det må jeg innrømme :)

Link to comment
Share on other sites

Blir kanskje litt OT dette her, men finnes det noen konkurrenter til Bear Grylls "ultimate survival knife" på markedet da?

 

tenker da på:

tilsvarende eller bedre kniv, med eller uten serratering.

snedig liten slipestein festet på sliren

tennstål festet på sliren

pris rundt om tilsvarende eller billigere en Gerber/Bear Grylls kniven.

 

*tillegg*

Universal slire som lett kan anvendes både for venstre og høyrehendte

 

Tja, for en neve dollar og litt fingerferdighet kan du jo oppgradere kniven du allerede har:

http://www2.knifecenter.com/item/SOGSH0 ... sharpener-

 

Alt-i-ett pakken til Gerber finnes det så vidt jeg vet ingen tilsvarende til, MEN flere kniver der ute kommer med slirer med lommer, hull og reimer som lar deg mekke sammen ditt eget sett samme hvilken hånd du bruker.

Hva du nok vil slite med er å få ditt sett ned på Gerbers prisnivå - hvilket kan være et ørlite faresignal.

Link to comment
Share on other sites

http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=511&ssel=405" target="_blank

 

299 mener jeg å ha sett denne til.

 

Hva er det du gjør? Gir meg lyst på en morakniv?

Hvor har du funnet den til den prisen? Den skal jeg ha.

 

Bruker Mora-kniver stemplet Biltema, koster 49kr for "kullstål"-versjonen, lett å få skarp, holder eggen greit og gode å jobbe med. Markedets beste knivkjøp, samme kniven uten Biltema-merking koster 99 på Europris.

 

Men hvor jeg så den kule overlevelseskniven kan jeg ikke huske i farten; en eller annnen "lommelyktbutikk" tror jeg :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Den gerberkniven til Bear finner ikke veien til mitt belte ihvertfall.

Ikke liker jeg fyren noe særlig, ikke liker jeg gerber heler.

Nei, fiskars burde holde seg til sakser og Bear burde holde seg til tøysete underholdnings-tv.

 

foretrekker survivourman og dual survival vis jeg først skal se på noe sånt.

Dave Canterbury fra dual survival og youtube skal snart komme ut med en kniv i samarbeid med

habilis bush tools. Han har en med blind horse knives, men den nye som kommer nå skal være

mer i 100 dollarklassen en i 200 dollarklassen. Kjøper man en av dem, så er man med å støtte små

knivmakere fra USA, i stedet for en sakseprodusent som tror de kan lage kniver.

Les Stroud sin kniv fra Helle er fin fin den også, har den selv. Har ikke fått prøvd den ut enda.

 

http://www.blindhorseknives.com/pathfinder.htm

http://www.habilisbushtools.com/cms/index.php

Link to comment
Share on other sites

dual survival

 

Liker også Dual Survival, men Cody Lundin er min favoritt. Han går vel med en Morakniv i snor rundt halsen.

Men min favoritt i generen er absolutt Ray Mears. Han har en vinkling og tilnærming til emnet som jeg har veldig sansen for. Programserien fra Canada og Hudson Bay Company er en høydare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ray er sjef han, var jo forsåvidt han som fikk fart i dette bushcraft greiene.

Men jeg anbefaler deg å titte på Dave Cantenbury sin kanal på youtube.

Han har et veldig kult no-nonsense tilnærming til hele greia, hvor han konsentrerer seg mest om

å skape et system hvor vanlige folk skal kunne effektere overlevelse i harde miljøer, med et minimum

av utstyr. Samtidig som han har stor interesse for hvordan f.eks. nybyggerne og andre grupper

i eldre tid klarte seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en sånn "Bear Grylls Ultimate Survival Knife" som gave, og jeg er slettes ikke misfornøyd med den. Den føles som en moderne speiderkniv. Det er mye kniv for pengene, og kommer bra skarp rett fra eska.

Den ser også ut til å holde eggen tålig bra.

Serrateringen er god til tau og liner, og enden på skaftet kan brukes til prest for å klubbe fisk om det trengs.

 

Jeg kommer nok aldri ut for noen situasjon der jeg kommer til å trenge ildstålet og fløyta, men kniven fungerer godt til det meste bortsett fra å gjøre opp vilt, kanskje.. Litt god på alt, men ikke ypperlig på noe spesielt.

Jeg kommer til å ha denne kniven i beltet på sjøen og på fjellet. men har en Cold Steel SRK VG-1 i sekken til finere arbeid.

 

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Joda, serrateringen er grunnen til at denne nok kommer til å bli mest brukt på sjøen. Den minner litt om Mora Clipper Rescue som vi bruker på jobb.

..Denne er kanskje et godt og rimelig alternativ for de som ikke bryr seg om alle "bells and whistles" BG-kniven har?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...