Jump to content

Bear Grylls kniver


Xesray

Recommended Posts

Hei.

 

No har eg vert å sett litt videoer på tuben ang knivene til Grylls.

Ser også på siden han med et meget stort utvalg av kniver.

Outdoor. Hunting. Survival. Military. Tactical.

http://www.gerbergear.com/" target="_blank

E det noen som har noen av hans kniver?

E det god kvalitet i stålet?

 

Planen min med denne tråden var hovedsaklig for å diskutere disse knivene.

 

har leser både positive og negative sider med knivene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kunne godt tenke meg den Bear Grylls kniven uten serratert blad på. Liker godt hele pakken med lårslire, tennstål og slipevertøy. Syntes også kniven har ett par andre naise detaljer.

 

Kniven er jo kjent for å være av god kvalitet og de jeg har sett funker som pokker med unntak at den finishen som skal være litt dårlig, men hva forventer du på en brukskniv??

 

Hadde jeg fått tak i en slik uten serratering og uten Bear Grylls logoen og orange farge hadde jeg kjøpt den tvert.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Gerber lager mye ymse :wink:

 

Ja det er jo sant. Det står Gerber på en del ting om er litt bob bob. Sånne Matcheter som selges her og der.

 

Jeg har et par slik multiverktøy, de er ok, og en Gerber Gator med gummigrep, den er bra.

 

Det jeg ikke liker er at mye er lagt i Taiwan, og det gjør meg skaptisk. Men mye er bra, noe er "rart"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kunne godt tenke meg den Bear Grylls kniven uten serratert blad på. Liker godt hele pakken med lårslire, tennstål og slipevertøy. Syntes også kniven har ett par andre naise detaljer.

 

Kniven er jo kjent for å være av god kvalitet og de jeg har sett funker som pokker med unntak at den finishen som skal være litt dårlig, men hva forventer du på en brukskniv??

 

Hadde jeg fått tak i en slik uten serratering og uten Bear Grylls logoen og orange farge hadde jeg kjøpt den tvert.

 

De har en uten serratering, men har BG logo og sånt, orange også. Men jeg synes den er helt ok. Tenkte å se hva frakta kom på fra USA. Hvis det ikke er for ille bestiller jeg en i dag

Link to comment
Share on other sites

Vel. Det er veldig forskjellig det da. Jeg skulle bestille ny veske til den ene Led Lenseren min fordi jeg hadde rota den bort. joda, 12$ var greit det, men frakta var på 90$............ Droppa det glatt og kjøpte ny veske fra Dealextreme. 4$ med frakt, og den veska er bedre en Led Lenser sin.

 

Fant selvfølgelig igjen orginalen etter en stund da. Sånn er det jo alltid :)

Link to comment
Share on other sites

328 kr var medregna frakten, D52. Det blir 410 kr OM man må betale mva.

Momsen slipper jeg stort sett unna når pakken kommer fra vestfra, (og neida, jeg ber dem ikke sette lavere pris på pakken eller merke den som gave)mens jeg må betale den på omtrent alt som kommer østfra.

 

Om man er uheldig og må betale mva og forenklet tollbehandlingsgebyr (99 kr tror jeg) er jeg enig i at det ikke er mye å hente.

 

Edit: Ser outnet tar 95 kr i porto.. Jeg hadde fortsatt bestilt fra USA ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte den store med tennstål og slipestål og sånn sag på innerste delen av bladet.

 

Men jeg hadde ikke kjøpt den igjen.

Om stålet er dårligt eller bare veldigt mykt skal jeg ikke si noe om, men den blir veldig bort nedslitt.

Link to comment
Share on other sites

At denne mannen ha satt sitt navn på et produkt er ikke akkurat noe kvalitetstegn.

 

Vi snakker om en fyr som får Kristoffer Claussen til å fremstå som verdens mest troverdige TV-personlighet...det alene er grunn god nok til at jeg ikke vil støtte fyren med å kjøpe noe med hans navn på.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det har du helt rett i :mrgreen: Jeg har også tenkt litt på det der. Ikke sammenligna med Clausen, men at han er litt diffus når det gjelder noen ting. Har lest og sett historien der han hopper over en "farlig" naturlig bro laget av lava. Og hvor dritfarlig det er. og sett at denne "farlige" naturlige broa ligger 100 meter fra en eller annen freeway i usa og er et sted mange er hver dag. Til og med bestemødre stavrer seg over denne "farlige" brua :mrgreen: Og at han spiser pizza med kameramannen etter de er ferdig med filminga, og etter å ha tygd noen saftige insekter :mrgreen:

 

Men han tygger jo levende ekle insekter, og det er jo litt dritkvalmt i min verden da, og gjør en del ting som unektelig er ganske litt mer enn hva den vanlige mann/kvinne ville ha gjort.

 

Samtidig er det jo dette med Gerber da. Satse på en fyr slik. Selvfølgelig er målet å tjene penger. Men å tjene penger på "søppel" hvis det viser seg at produktene er dårlige. Tør Gerber å satse sitt gode navn på det da ?

 

Ingen av mine Gerbere er dårlige. Den kjipeste er en Gator, foldekniv med gummiert grep. Synes den er bra også jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Det syns jeg og helt til jeg tok en vedkubbe og brukte den taggete dele til og spikke flis til og tenne opp med, taggene var slitt veldig med når jeg var ferdig og det var ikke så mye jeg gjorde.

 

Den serraterte eggen er vel egentlig ikke ment som sag. Tanken bak slike blad er hovedsaklig å kunne kutte tauverk effektivt. Ikke at jeg selv har hatt mye bruk for det i skauen, tar meg heller tid til å knyte opp knuten for å kunne bruke paracord'n igjen senere. Så fremt man ikke henger viklet inn i en fallskjerm eller har svømt seg inn i et garn, så trenger man vel egentlig ikke en serratert egg? :roll:

 

Frua fikk faktisk en slik kniv i julegave av brodern. Ble faktisk positivt overrasket, virker solid bygd og har et meget godt grep. Pommelen på håndtaket er utformet for å kunne brukes som hammer. Likte spesiellt løsningen med diamantbrynen og jukkastikk som en del av slira. Følger også med ei lita nødfløyte, info om signalisering til fly/heli og et lite hefte med grunnleggende overlevelses info. Må være en av de mer fornuftige knivene i sin sjanger. Kvaliteten på stålet tør jeg ikke å uttale meg om, men gerber bruker å leve opp til forventningene..

 

 

Mal

Link to comment
Share on other sites

At denne mannen ha satt sitt navn på et produkt er ikke akkurat noe kvalitetstegn.

 

Vi snakker om en fyr som får Kristoffer Claussen til å fremstå som verdens mest troverdige TV-personlighet...det alene er grunn god nok til at jeg ikke vil støtte fyren med å kjøpe noe med hans navn på.

 

Nå er ikke dette et svar for å forsvare Gerber`s Bear Grylls serie eller Gerber for den saks skyld, Gerber er ikke hva det engang var spør du meg, denne BG serien er etter meg bekjent lagd i kina og den er heller ikke "full tang" noe en burde forvente av en kniv som er konstruert med banking/hamring som et av salgsargumentene.

Stålet strides det om men det er tydeligvis ikke egnet for denne type kniv.

 

Når det gjelder Bear Grylls selv og Kristoffer Claussen så blir det nok feil å sammenligne disse to, all ære til Claussen men Grylls er neppe noen reddhare for eventyr og friluftsliv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bear_Gryll ... ry_service" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/kniver-oe ... fb-1075432

 

ein kamerat av meg har denne kniven, syns at kniven er grei, følger med diamantbryne, tennstål og fløyte innebygd i sliret.

for min del blir sliret for stort og klompete, og ta alt for mykje plass, er sikkert fint å ha med kniv og slire i sekken, men eg ville ikkje gått rundt med den i bukse beltet

Link to comment
Share on other sites

Ville nå heller satset på en Bayley-kniv som han hadde tidligere, nå til salgs http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?139264-Bayley-Compact-Raven-with-Module-Pouch-Firesteel-and-DC3 Litt dyr, men sikkert ikke dårligere.

 

Eller hvorfor ikke en av de nå legendariske Woodlore-knivene, med bøffel-slire.http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?139155-Alan-Wood-special-Woodlore Heller ikke billig, men eneste av slaget.

Link to comment
Share on other sites

må le litt når jeg ser folk som snakker nedlatende om Bear grylls, skulle likt å se andre gjøre det denne mannen gjør, virker også som om enkelte her har misforstått konseptet med tv-programmet hans.

Dette til side, så har jeg den kniven med serratert blad og må si meg veldig fornøyd med denne, kompakt og god kniv, fin tyngde og enkel å håndtere, som en BRUKSkniv, dette er ikke førstevalget i beltet når jeg er på jakt eller tur da jeg ikke helt har bruk for serratert blad til den type bruk, men ligger alltid i sekken, og er kjekk å ha i enkelte tilfeller.

Kvaliteten på stålet er bra, finnes selvfølgelig enkelte mandagsprodukter, men det gjør det alltid.

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?139264-Bayley-Compact-Raven-with-Module-Pouch-Firesteel-and-DC3

Photobucket er ikke samarbeidsvillig for nåværende, så bilder får jeg ikke lastet inn. Det er altså den lille Bayley- kniven uten serratert egg.

Og, ja, til og med svenske Magnus Axelson http://www.outdao.cn/goods-1176.html og Michael Anderson http://www.outdao.cn/goods-1183.html er blitt kopiert i Kina, med "ekthetsbevis".

 

 

 

Rob Bayley Compact Raven For Sale

 

It is with great regret that I am putting my Rob Bayley Compact Raven up for sale but sadly needs must.

 

This was bought direct from Rob about 8 months ago. It is a great knife in 'New' condition. The blade itself has never been used and has it's original edge. I did originally intend this to be a user so couldn't resist lighting a fire in the garden with the firesteel so this has been used and has a few scrapes! It has only lit the one fire and i'm sure the rod could be replaced by a new one if required. The DC3 stone is new.

 

The Sheath is designed to sit on the Left Hip as a right hand cross draw. it can of course also be turned upside down and worn on the right hip comfortably. I prefer the cross draw.

 

It is very hard to price this knife, I think the knife and Sheath (without module etc) would now cost about 450 pounds if ordered direct but there is a 7 + Year waiting list and I think the order book is now closed.

 

EDIT: A very helpful member has informed me that the makers price for this knife is now 685 pounds- Thanks for the help!

Link to comment
Share on other sites

virker også som om enkelte her har misforstått konseptet med tv-programmet hans.

Jeg har iallefall ikke forstått konseptet hans.

 

Det sagt så pleier jeg å se på - det er høyst fornøyelig å se på alle de stokk dumme tingene han gjør, "overleve" på steder hvor folk har søndagsturen sin, hive seg over villsvin med kniv, kaste seg utfor stup, og vade meterdype elver med is på, naken for ikke å få klærne våte - og det skal han ha - Han er en tøff faen, og vet nok nok godt hva han gjør, på TV og ikke ville gjort for alvor.

Og av og til så kommer han med et lurt tips/triks, både om bål, gapahuker og forskjellig rare ting. Eller går gjennom isen med ski og sekk med vilje - det var litt lærerikt å se på, og respekt for å gjøre det så grundig.

Men først og fremst er han jo god til å presentere, skryte og lyge og fortelle gode historier. Så og så "extreme" alt mulig. En TV-personlighet, og absolutt severdig, men jeg begriper igrunnen ikke helt hva jeg ser på.

 

Men strengt tatt så gjør han så mye dumt og hårreisende at han nærmest burde vært sensurert for folk som ikke vet hva de gjør, når de er i utmark.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si så mye om kvaliteten på det som BG har satt navnetrekket på, men macheten var en «hustrig» opplevelse. Knakk i skaftet etter 3-4 hugg.

Uansett så har han knekt koden for salg av effekter og det ser ikke ut til at det blir færre: http://www2.knifecenter.com/kc_new/store_store.html?ttl=Bear%20Grylls%20Products%20from%20Gerber%20Knives&k=grylls& .

 

Blir jo nesten fristet til å slenge inn en bestilling bare for å ha prøvd noe av det.

 

 

******************

Wade

Link to comment
Share on other sites

Ja de selger mye på gb merket. Men eg synst det er rart de selger mye vist de ikkje vil oppgi stålet de bruker. Men knivene er sikkert like bare som mange andre merker der ute, mye av knivene e veldig billig vist du kjøper de fra hin siden.

 

Men Wade fikk du ikkje ny kniv når den ikkje klarte mer en det?

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke dette et svar for å forsvare Gerber`s Bear Grylls serie eller Gerber for den saks skyld, Gerber er ikke hva det engang var spør du meg, denne BG serien er etter meg bekjent lagd i kina og den er heller ikke "full tang" noe en burde forvente av en kniv som er konstruert med banking/hamring som et av salgsargumentene.

Stålet strides det om men det er tydeligvis ikke egnet for denne type kniv.

Denne nettsiden påstår at kniven har full tang: Gerber Bear Grylls Ultimate Knife 31-000751

 

Fant og denne omtalen av kniven Woodsmonkey - Gerber Bear Grylls Ultimate Knife

her sier han at den første kniven han testet knakk under bruk og at problemet nå skal være fikset (slik jeg forstår saken), så kan det være at de første knivene kom uten full tang, men grunnet dårlig holdbarhet så er det blitt endret?

 

jeg er sikker på at jeg leste en plass at knivene er laget av 420HC stål, men jeg klarer selvfølgelig ikke finne den nettsiden igjen så ta det med en klype salt.

Link to comment
Share on other sites

Det er mest sannsynlig et stål med enten 0,7% eller 0,35% karbon, 17% krom og små mengder molybden og vanadium.

Om det er 0,7% karbon vil det ligne 440A, om det er 0,35% karbon vil det være mer likt 420.

 

Det som vil ha mer å si er kvaliteten på stålet (renhet og struktur) og den kan være like god som 420/440A siden disse stålene også kan komme fra Kina.

 

LMF II, som har svært lik konstruksjon, er oppgitt med 420 HC-stål, men disse trenger ikke være laga samme sted som BG-knivene.

De er dyrere, så mulig de er et mer "high end" produkt.

 

En kniv til trearbeid og "overlevelsesbruk" bør være seig/ha lite karbon, men må fortsatt være herda til en brukbar hardhet for å holde eggen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant! Jeg fant!

outnet.no - Gerber - Bear Grylls Knife Ultimate FB

Egenskaper for Gerber Bear Grylls Ultimate Knife:

 

Sagtannet blad i 420HC:s rustfritt stål gjør så at kniven beholder sin skarphet lenge og skjærer lett igjennom tykke tau.

 

Så noen sier iallefall at den har 420HC stål...

 

Og i min søken så fant jeg og en norsk butikk som vist nok selger versjonen uten seratert/sagtannet blad, selv om bildet sier noe annet.

fjellsport.no - Gerber Bear Grylls Knife Ultimate Fine Blade

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke ute etter å "ta" Bear Grylls, men jeg ønsker at folk skal vite hvem mannen som sitter igjen med noe av pengene deres er. Alt han gjør foran skjermen er jo totalt fake. Vi snakker jo om en mann som simulerer lava, bruker tamme "villhester", kler opp kameramenn i bjørnedrakter osv. Når han topper dette med å putte inn litt horror show med å spise litt insekter el. for å fri til publikum så blir jeg irritert. Fyren er jo tross alt en veganer i det virkelige liv. Bare det burde være nok til at ingen jegere skulle kjøpe produktene hans.

 

Dessuten så føler jeg at han missleder folk i mye av det han gjør. Man ser ofte at han velger det jeg vil anse som den farligste ruten, og det verste som kan skje hvis man havner i uføre langt unna sivilisasjoen er jo at men brekker et bein eller noe. DA er du ille ute da! For de fleste av oss så ville den beste løsningen være å heller noen ekstra timer på å komme seg rundt de værste hindringene, ikke gå rett på dem. Til og med spisingen hans finner jeg noe merkelig. Det er jo fint at han viser at innsekter kan spises i nødsfall, men de fleste av oss har jo i utgangspunktet mer enn nok "ekstra energi" på kroppen til å kunne gå noen dager uten mat. Innsekter inneholder jo alt for lite energi til å drive et menneske, hvis man da ikke kommer over noen skikklig store larver eller en gresshoppesverm... Hvis man tviler på dette så kan man jo se på maurslukerne som er de største pattedyrene som lever på innsekter, for å overleve så har disse dyrene måttet utvikle et stoffskifte som et dovendyr... Man bør også ha i bakhodet hva som skjer hvis man spiser et innsekt, og vårt "moderne" fordøyelsessystem ikke tåler det. Hvilken situasjon ville du heller ha vært i: To dagers gange fra sivilisasjonen og uten mat, men med nok fett på kroppen til å leve mye over en uke, eller to dagers gange fra sivilisasjonen med nok mauregg i magen til å drive kroppen i et par timer, og en begynnende diaré?

 

Det vi som mennesker trenger for å overleve et par dager i villmarka er ikke mat, men vann. Har man det og evnen til å holde seg selv tørr og varm, så bør det gå bra.

 

Finner det i grunnen litt ironisk at denne fyren blir utsatt for "fake" kniver fra Kina ;D

Link to comment
Share on other sites

De passer jo godt sammen da :)

 

Synd hvis knivene er så dårlige da. Når mar kjøper en kniv til 600-1000kr bør den være bra.

 

For 1000kr får man jo denne som garantert er mye bedre http://www.xxl.no/jakt-vaapen/kniver-oe ... fe-9000182" target="_blank

 

Jo mer jeg leser om "Bear Grylls" jo mere får jeg inntrykk av at produktene er gimmickgreier. Samme som når Disney slipper en film, så flommes markedet av leker etc til ungene..

 

Litt synd. For Gerber er jo for det meste veldig bra.

 

Litt på siden. Jeg har noen kniver fra Buck også. Og jeg fikk en fiskekniv fra Buck til jul for noen år siden. Når det står Made in Taiwan på den, da blei jeg jaggu skuffa :) Slærkete møkkakniv synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Eller kjøpe et Mora 2000 blad og lage en annen slire på den.

 

Kan jo få 3-4 stykk vanlige mora 2000 for den prisen , pluss et ildstål og bryne så kommer en langt og har en god kniv som fungerer.

 

Det er jo det fornuftige valget :mrgreen: Mye jeg heller ville valgt enn en Gerber med Bear Grylls logo :wink:

 

Tennstål; funker fjell til å tenne opp bål. Kan ligge i sekken i årevis og fortsatt tenne bål når man trenger det. Ikke alltid lighter eller fyrstikker er like bra etter noen år. Det er også litt morsomt å tenne opp med :oops:

 

Veldig bra til å tenne gass/bensin brenner på tur også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...