Jump to content

Baikal kombi tilbakemeldinger


kilden

Recommended Posts

hei ser litt på og kjøpe kombi

og vurderer baikal mod 94 i .223 12/76

eller event dobbeltrifle .223 og ekstra hagleløp

er det noen som har erfaring med disse våpnene

 

baikal mod 94 kombi eller dobbelrifle skal vistnokk være basert på baikal O/U mod 27

vil de passe om hverandre.

 

 

hvordan er jusen i dette jeg har godkjent kombi ,223/kal 12

og en godkjening på O/U kal 12

hvis jeg da kjøper dobbeltrifle med ekstra hagleløp må jeg endre søknaden eller bruker jeg den ene som da er for kombinasjonsvåpen.

event noen som har dette systemet for salg

 

mvh

ben

Link to comment
Share on other sites

Det lå en flott tråd om denne kombien på sluttstykket.. :( Men til saken, jeg har nettopp kjøpt meg denne i kal 223 og skutt noen få skudd. Det første jeg merket var at jeg måtte justere avtrekket. Det var så hardt at jeg slet med det på banen før jeg fikk justert det, men nå er det bedre vil jeg si. Helt fint blir det ikke så det må du ta høyde for med denne kombien.

Link to comment
Share on other sites

setter inn igjen denne, jeg skal snarest handle kombi og er innteresert i løpsbyttesystem

dvs kombi eller dobbeltrifle med mulighet for kjapt løpsbytte til to hagleløp.

med baikal åpner den muligheten seg for ca +/- 10 000, og jeg vet att jeg får noe som virker.

 

er event innteresert i brukthandel hvis noen skal selge

Link to comment
Share on other sites

Er du på leit etter "tungvekter" med mulighet for skifte til hagle og dobbeltrifle, ville jeg ha vurdert en brukt Tikka famfor russer'n.

Beveren Sport har feks. et par liggende.

 

Slutter meg glatt til siste taler! Jeg har hatt en Baikal kombi i 6,5x55/12, nå har jeg en Valmet/Tikka 412S.

Det byttet var som å gå fra helvete til himmelen. :D Anbefaler på det varmeste å gå for en brukt Valmet/Tikka 412/512 i stedet for en Baikal det er min mening. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva som er galt? I forhold til Valmet/Tikka så har den et helt fryktelig tungt og trasig avtrekk. Det meste er grovt og halvgjort etter min smak. Presisjonen var bare middels i motsetning til finnen som går hull-i-hull (dette gjelder bare de to våpnene som jeg har brukt). Prisen er et sympatisk trekk ved russeren, men det vises og kjennes for godt på våpenet at det er et "billigvåpen" synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro det er avtrekket som gjør presisjonen til kun middels. Mitt avtrekk var helt forferdelig det også, så jeg skjønner hva du mener. Men det kosta meg ei flaske whiskey å få fiksa det og nå er det helt fint.

 

Jeg tror det er viktig å vite om presisjonen er dårlig fordi avtrekket er hardt eller om presisjonen er dårlig i tillegg til at avtrekket er hardt. Hvis det første er tilfelle har jeg løst problemet, hvis ikke har jeg et problem. Får se til uka da jeg får kikkertsiktet.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg tipset trådstarter om brukt Tikka framfor Bajkal, ligger i at utvalget av brukte pipesett er lagt bedre. Tikka var vel den første produsenten som tilbydde full våpengarberobe på samme stokk. Tikka er dessuten kjent for solide våpen og bra presisjon.

 

Ikke ett vondt ord om russer-kombien. Har en sjøl og kommer neppe til å selge. Men for å spe på med flere pipesett, ville jeg nok valgt annet merke. For grovt og uferdig, samt for dårlig stålkvalitet i mekanismen til å få et topp avtrekk.(ref. børsemaker Jaktdepotet)

 

Men for all del; har jo børse livet ut. Er jo grenser for hvor mye finmekanikk en får ut av noe som ser og føles ut som er laget av opphuggede T-54'er :wink:

Link to comment
Share on other sites

Brno, mine damer å herrer. Bare for å kaste inn ett til alternativ. Kjøpte ett strøkent eksemplar i 300-serien (den med rifleløpet øverst) i vinter. Har fått testen den litt nå (riflekaliber 5,6x52R) med en S&B 1,5-6x42. Meget godkjent presisjon. Bakdelen er litt kryp i avtrekket, og det er vanskelig å få gjort noe med på disse, så ett råd er å velge en med best mulig avtrekk da dette er noe individuelt fra børse til børse. I mine øyne ett mye bedre alternativ enn baikalen. Holdt litt i en sånn en og da jeg skulle handle, men den var ikke verdt sammenligningen engang. Ikke noe galt om baikal, jeg har selv ei o/u hagle av merket, men synes kombiene virker enda mer grove i utførelsen, noen som har samme oppfatning?

Link to comment
Share on other sites

hei takker for svar så langt

har fått med meg att baikalen har dårligt avtrekk så en bør berekne en jobb på dette

forøvrig så synes det som om avtrekk jobb går igjen på allt av kombier så en får vel sammenligne

epler og epler, en kommer ikke utenom att baikale er mindre en halve prisen en hva valmet 412/ finn 512

 

eneste jeg har funnet ut er att en kan bestille finn klassiken med 12/89 dette vil kunne være en medvirkende

faktor for meg om jeg går for dette. lander vel på kal 223 eller 6,5-55

da jeg har andre våpen i disse kaliberene,

prøver og begrense mengden av forskjelligee ammo, så jeg kjøpr inn i stort 12/89 for gås og skarv

og rimmeliger ammo i 12/76 for and og kråker, men er litt på vippen om jeg skal gå for 223 eller 6,5-55

for rifleløpet.

 

men hvordan søker jeg på disse våpnene blir det feks hagle kal 12 og så kommer de andre løpene i tillegg

eller må jeg ha både rifle og haglesøknad hvis jeg velger og ikke kjøpe kombiløp.

Link to comment
Share on other sites

hei som sakt så har jeg godkjent søknad

kombi 12/223

og en godkjening hagle kal 12

hvis jeg endrer kombi søknaden til

hagle kal12 med ekstra løpsdel så

kan jeg ha haglesøknaden liggende, rekner med att markedet vil flomme over av hagler

nå som folk må selge hagla si eller kjøpe skap. ikke umuligt att jeg gløtter litt på en flott

side side hvis det dukker opp noe

 

står nokk mangen enkle våpen runt om som folk ikke har brydd seg med og selge, men tanken

på og måtte kjøpe et skap til 2500 -5000 og slite med og bære det i hus vil trigge et salg.

Link to comment
Share on other sites

Brno, mine damer å herrer. Bare for å kaste inn ett til alternativ.

 

Muligens OT, men jeg håper det går greit.

Det er et meget godt alternativ. Hvis du leter rundt litt så kanskje du kan få tak i et snellertavtrekk til den. Det koster ikke mye mer en en avtrekksjobb, og du kan bytte det sjøl. Avtrekka på disse børsene fungerer slik at du med dobbelt haglepipe kan bruke bakre avtrekker som en singeltrigger. Snellerten er fin. !

Link to comment
Share on other sites

hei som sakt så har jeg godkjent søknad

kombi 12/223

og en godkjening hagle kal 12

hvis jeg endrer kombi søknaden til

hagle kal12 med ekstra løpsdel så

kan jeg ha haglesøknaden liggende, rekner med att markedet vil flomme over av hagler

nå som folk må selge hagla si eller kjøpe skap. ikke umuligt att jeg gløtter litt på en flott

side side hvis det dukker opp noe

 

står nokk mangen enkle våpen runt om som folk ikke har brydd seg med og selge, men tanken

på og måtte kjøpe et skap til 2500 -5000 og slite med og bære det i hus vil trigge et salg.

 

Du må ha separat våpensøknad på våpendel, så hvis du beholder søknaden på kombivåpen og hagle uendret må du søke på ekstra haglepipe på eget skjema

Link to comment
Share on other sites

hei noen som kan legge in noen tips om disse brno, 300

lette lit uten noe stor suksess

 

kan noen forklare snellert for meg har aldrig sett/prøvd dette, gjerne et ilustrasjonsbilde/tegning

 

mvh

Ben

 

http://www.jaktia.se og http://www.torsbohandels.com ligger det en haug med Brno kombier.

 

Snellert: ved å presse avtrekkeren frem før skudd, får du et mye lettere avtrekk.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Må bare si at jeg hadde et snellertavtrekk på min Brno rifle. Det var veldig lett og jeg brukte det ikke fordi jeg ikke følte meg trygg på det. Skøt faktisk bedre med trykkpunktavtrekket som var for hardt. Mulig jeg kunne trenet meg til å stole mer på snellerten, men jeg ble aldri venner med det.

 

Jeg tror det er viktig å vite hva et snellertavtrekk er før man satser på det.

 

Nå fikk jeg bytta det også av samme børsemaker for ei flaske whisky. :mrgreen:

Så nå sitter det på et knallbra direkte jaktavtrekk.

Link to comment
Share on other sites

I går var jeg og skøt med Star-kombien. Skulle skyte inn et kikkertsikte som dumpa i posten i går. Jeg skøt ett og ett skudd på 80 meters hold og gikk fram og kikka mellom hver gang. Dermed gikk det noen minutter mellom hvert skudd, og på slutten skøt jeg tre skudd etter hverandre for å få et middeltreffpunkt. Skøt ti skudd tilsammen. Nå har jeg aldri hatt 223 før, men jeg lurer veldig på - blir ikke dette varmt? Jeg kjente på løpet og det var ikke antydning til å bli varmt. Selv ikke etter de tre skudda på slutten.

 

Og det som var det beste av alt, den klatra NULL. Den siste treskuddsserien var helt på line. Avtrekket som ble justert er fremdeles litt hardere enn normalt, men det er jevnt. Tror det er de harde avtrekkene som har gitt den dårlige presisjonen i disse børsene.

Link to comment
Share on other sites

hei takker for svar så langt

har fått med meg att baikalen har dårligt avtrekk så en bør berekne en jobb på dette

forøvrig så synes det som om avtrekk jobb går igjen på allt av kombier så en får vel sammenligne

epler og epler, en kommer ikke utenom att baikale er mindre en halve prisen en hva valmet 412/ finn 512

 

eneste jeg har funnet ut er att en kan bestille finn klassiken med 12/89 dette vil kunne være en medvirkende

faktor for meg om jeg går for dette. lander vel på kal 223 eller 6,5-55

da jeg har andre våpen i disse kaliberene,

prøver og begrense mengden av forskjelligee ammo, så jeg kjøpr inn i stort 12/89 for gås og skarv

og rimmeliger ammo i 12/76 for and og kråker, men er litt på vippen om jeg skal gå for 223 eller 6,5-55

for rifleløpet.

 

men hvordan søker jeg på disse våpnene blir det feks hagle kal 12 og så kommer de andre løpene i tillegg

eller må jeg ha både rifle og haglesøknad hvis jeg velger og ikke kjøpe kombiløp.

 

Vil tipse deg om å kjøpe med 6,5x55. Ikkje for det jaktmessige, i og for seg, men på grunn av det faktum at ei kombi med rifleløp som er godkjent for storviltkravet er lettare å bli kvitt kontra ei som ikkje er det. Dersom du om 5 år vil kvitte deg med den...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vil tipse deg om å kjøpe med 6,5x55. Ikkje for det jaktmessige, i og for seg, men på grunn av det faktum at ei kombi med rifleløp som er godkjent for storviltkravet er lettare å bli kvitt kontra ei som ikkje er det. Dersom du om 5 år vil kvitte deg med den...

 

Jeg ser ikke nytten i å ha med seg hagle på storviltjakt... Det finnes mange mindre riflekalibere som duger til rådyr feks. Der kan du i alle fall få bruk for hagla.

 

Nå er jeg ferdig å kverulere å kan si meg enig i at 6,5x55 er et sikkerstikk av de få. Utmerket til toppjakt, gåsejakt, rådyr+

Ja sikkert storvilt også, men da hadde jeg ikke stilt opp med kombien :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vil tipse deg om å kjøpe med 6,5x55. Ikkje for det jaktmessige, i og for seg, men på grunn av det faktum at ei kombi med rifleløp som er godkjent for storviltkravet er lettare å bli kvitt kontra ei som ikkje er det. Dersom du om 5 år vil kvitte deg med den...

 

Jeg ser ikke nytten i å ha med seg hagle på storviltjakt... Det finnes mange mindre riflekalibere som duger til rådyr feks. Der kan du i alle fall få bruk for hagla.

 

Nå er jeg ferdig å kverulere å kan si meg enig i at 6,5x55 er et sikkerstikk av de få. Utmerket til toppjakt, gåsejakt, rådyr+

Ja sikkert storvilt også, men da hadde jeg ikke stilt opp med kombien :mrgreen:

 

"Det er 4. november. Alle elgane ligg i bakken, men du har to hjort att på kvota. Hjort er eit sjelden syn i traktene, med dei er der. Rådyrlosen ljomar i lia, og fram sprett det ein hjort..."

 

Kanskje ikkje ei problemstilling for alle, men for meg er det det i högste grad. Derfor skal eg oppgradere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...