Jump to content

hva slags haglepatroner bruker DU?


knutmstien

Recommended Posts

hei folkens.

 

har sittet å tengt en stund på å lage en slik tråd ang hva slags hagle ammo folk bruker på hva,å erfaring folk har med de forskjellige.

tror det kunne bli en interessang tråd for nye hagle jegere å jegere som er litt i tvil på hva som får god kritikk osv.

 

 

jeg har brukt kent impact 12/60 tungsten materix,å wingmaster hd på høstjakta på rype,men syns det gjør styggvondt i lommeboken

når man får en del bomskudd :( har lyst å prøve federal black cloud på rype,noen som har noe info ang disse stål haglene?fungerer de på lengre hold å er den der på de sorte haglene noe bedre drepeevne?

har brukt litt bismuth å er liiite imponert over det,er ikke noe rocket scientist når det kommer til hagle ammo.

blir spenende å se hva andre har å skrive :smile:

 

 

mvh knut på stien

Link to comment
Share on other sites

Skøyt stokkender med black cloud i høst. Feilbedømming av avstand gjorde at jeg løsna skudd på ca 40 meter..

Den gikk rett ned og maskinrommet var ganske skadet tross avstanden.

 

Brukte åsså disse på ær/ skarvejakt. Vi var 3 stykker med sekken fulle av black cloud 12/70 og 76 i us3.

merket stoor forskjell på federal fs steel 12/70 us 3 og black clouden.

 

skøyt også ei orrhøne på 30 meter med samme ammoen:)

Til sjøfugl, and, duer og små skogsfugl gjør disse jobben viss holdet er under 30 meter og skyttern gjør jobben.

Men til rypejakt med baglimit hadde jeg kosta på noe dyrere skudd som er bløtere.

 

Spesielt viss du flyr rundt i ei steinrøys, har prøvd federal Fs steel us 4 med suksess på rype, men det var noen greie rikosjetter :?

Link to comment
Share on other sites

oii dette høres lovende ut,skal stikke å kjøpe litt black cloud å tese på rype,bruker briller på jakt der det er risiko for rikosjett,har rett å slett ikke lyst å vandre blind resten av livet :shock: blir spennende å teste,men kommer nåkk til å fortsette å ha litt wingmaster i beltet,når man går gjennom skogsfugl terreng :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med kal 12:

 

På storfugl bruker jeg eley vip 36g #3 eller #4(avhengig av hvor mye fuglen trykker) på første skuddet og saga max tungsten 42g #3. Disse har bra hastighet og skuddbilde hos meg.

 

I orrfugl terreng bruker jeg eley vip 36g #4.

 

Til rype eley grand prix 32g #5.

Link to comment
Share on other sites

Disse patronene har jeg hatt i hagla de siste åra, uten at jeg nødvendigvis har avfyrt skudd under jakta:

 

Gaupe: Remington Wingmaster 12/89 nr 2 og 4

 

Ren rådyrjakt: Remington Wingmaster 12/89 nr 2. Evt Remington Wingmaster 12/76 nr 4 når jeg jakter med "lillehagla".

 

Rådyr/rev + diverse annet som kan dukke opp under jakta: Remington Wingmaster 12/89 nr 4 eller Remington Wingmaster 12/76 nr 4.

 

Gås: Remington Wingmaster 12/89 nr 4, Federal Black Cloud 12/76 nr 2.

 

And: Federal Speed Shok 12/89 nr 3, Federal Black Cloud 12/76 nr 4

 

Skogsfugl/Hare: Remington Wingmaster 12/70 nr 6 og 4, og Remington Wingmaster 12/76 nr 4.

 

Due: Saga Heavy Steel 12/70 nr 6 og 4, Federal Black Cloud 12/76 nr 4, og noe "gammelpatroner" i nr 7,5

 

Kråke: Saga Heavy Steel 12/70 nr 4, Federal Black Cloud 12/76 nr 4.

Link to comment
Share on other sites

Elevy Vip #4 i 20/76. Skjøt èn fugl, orrhane, i høst. Gikk rett ned. Dobbeltskudd, så kan jo hende jeg traff med begge...

 

Blir å bruke denne neste år og, til alt som måtte dukke opp av bevingede vesener (rype, jerpe, orrfugl, storfugl). Har igjen 23 skudd, så de holder nok flere år med mitt forbruk om jeg har like mange skuddmuligheter i fremtiden som i år (hele to...)...

Link to comment
Share on other sites

Cal 12.

nøtteskrike på åte- 12/70 leirdue ammo alt som funker der.

kråkefugler - 12/70 black cloud 4 us

skogfugl og ender - 12/76 Black cloud BB og BBB

Rev,gås,rådyr og bever - 12/89 Black Cloud BB og BBB (rådyr 2. skudd en slug av noe fabrikat jeg ikke bryr meg om) (hvis black cloud hadde no grøvre hadde jeg brukt det på rev og rådyr)

enkelt og greit jeg bruker Black Cloud fordi det at det er det som har best samling i hagla mi

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd det meste av patroner, å her er mine erfaringer

 

Vismut: Ok på småt småvilt på korte hold, har brukt eley alphamax på

rype på korte hold, og det har vært knall og fall. Har også prøvd venatum

bb på gås og de var såpass mye dårligere en hd patroner at de ser jeg som

unødvendig å bruke når det fins patroner som er mye bedre.

 

Tungsten matrix: Min favoritt på skogsfugl og rype, da impact

32 gr nr 3 eller 5, samme effekt som bly etter min erfaring.

 

Hd patroner: Som ivrig gåsejeger har jeg kommet fram til at hd patroner er det beste

å bruke på gåsa, min favoritt er winchester xtended waterfowl, dyr patron men utrulig

bra patron. Wingmaster som har gått ut av butikkhylene var også en kjempegod patron.

Har nå noen pakker med hevishot hevi 13 som jeg skal ta en test på når jeg får anledning,

forøvrig en ganske rimelig patron så jeg håper den går godt i hagla mi.

Link to comment
Share on other sites

eg bruker Mirage Tinzinc Haglepatron - Nr 0(4mm) i min star 12 som bruker disse patronene perfekt.

bruker dem på sjøfugler å rype:) det er bare dem eg bruker uten om noen Bismuth nr. 3

 

 

Mirage Tinzinc Haglepatron - Nr 0(4mm) er til en meget fin pris med 10 stykk i pakken :)

 

 

http://www.gmax.no/produkt/651066(BC_6)/mirage-tinzinc-haglepatron---nr-0/

Link to comment
Share on other sites

Bruker det som dreper best!Det fortjener viltet!Latterlig å skryte av en patrons drepeevne når man har skutt ett par fugler med dem..synes det og blir for dumt å jakte fugl med bb hagl og enda grovere!Test dem på skive og se hvor dårlig dekning dem gir,sjansen for skadeskyting er stor!Skal vi få tilbake bly,nytter det ikke om enkelte skryter av stål og vismut!Har på film,som viser hvor elendige dem er,og kunne tenkt meg å vise dettte til de som kom med forbudet!En skam!Bruk stål,vismut og skyt Hare,Fugl og Rådyr/Rev minst 40 av hver og kom med en mening da!Tror neppe det blir knall og fall hver gang..Det eneste som minner litt om bly er Tungsten Matrix,men skuddbildene er mer ujevne,og samme er haglene..

Link to comment
Share on other sites

Må nok si meg lit enig med deg cameron, ihvertfall må de som bruker zink og vismut

være nøye med avstandsbedøming. Hold over 25mtr er for langt for disse matrialene etter

min erfaring, serlig på lit støre småvilt som feks gås. Stål bruker jeg selv kun til leirduer så

skal ikke utale meg annet en at jeg vet hd patroner er bedre så vorfor ikke bruke det beste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Fiocchi Tundra kun avfyrt en parton, men ble bom.

 

Brukte disse på rypejakta i år i oktober. Første jakta mi. Så dette kan godt være min feil. Men skøt hvertfal 6 skudd på samme rypa, før jeg til slutt putta reservammoen Eley Bismuth størrelse 4 i hagla og gjorde slutt på stakkaren. Tenker å teste ut Federal waterfowl størrelse 4 i år, har et skitlast liggende. Bruker uansett runkehagla siden det er den jeg trener med, sideliggern får ligge hjemme til jeg finner brukbar treningsammunisjon til gammern. Den lider av et alvorlig tilfelle av alder og trange trangboringer, og er derfor allergisk mot stål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ganske gammel hagle - S/S kaliber 16/70, så for min del går det mye i Bismuth nr. 4-6. Har skutt ganske mye fugl med de patronene denne høsten, og kan ikke annet si enn at jeg er storfornøyd. Ble først anbefalt sink/tinn, og jeg prøvde de på ryper, og det gikk slik bon-bob; selv om jeg følte jeg hadde hamret et godt treff, måtte jeg nesten alltid fyre på en oppfølgningsskudd. På skogsfugl funka tinn helt rævva, og endte med to treff på tiur men skadeskudd - og det på maks 20 meter! Bytta da til Bismuth, og har ikke hatt en skadeskyting siden, - det jeg skøt på falt rett ned som gråstein. Eneste minuset med patronene er at de er dyre, og en må nesten være millionær for å kjøpe to stk. esker med 25 patroner. Har også skutt hare med Bismuth nr 6 på ca. 40 meter, og den datt den også! Terningkast 5 til Bismuth, det som trekker ned er prisen!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Bismuth. Jeg kjøper hos G-Sport i Trysil, men har også fått en venn av meg til å kjøpe det hos XXL i Hamar. Jeg vet at mange sliter med å få ''lovlig'' ammo til kaliber 16, og siden det kan bli dyrt å bestille drar de heller over grensa og kjøper bly. Bly er også billigere, og hvis jeg hadde vært en dårlig skytter hadde jeg også gått for bly. Men det er jeg ikke (ikke for å skryte), og da blir det bra utbytte ut av dyre patroner og lite bom.

Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men leter du lenge nok finner du til slutt- eller du kan bestille, men det kan bli dyrt hvis man bare skal ha noen få pakker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...