Jump to content

lyddemper på en revolver


drunk sniper

Recommended Posts

Enig med foregående talere, demperen vil virke på rekylen, men ikke mye på lyden. Den gassen som lekker ut mellom tønne og ramme vil være nøytral i forhold til rekyl.

 

Demperen reduserer den rekylkomponenten som kommer fra kruttet, i tillegg til å øke totalvekten på våpenet som også fører til mindre rekyl. Selv om kruttmengden gjerne er mye mindre enn i et riflekaliber vil dette bidra litt(kommer jo an på hva man sammenligner), mens prosentvis økning i vekt vil gi et relativt større bidrag.

 

Totalt sett en god idè? sannsynligvis ikke:-)

Link to comment
Share on other sites

Korrekt observert, Hveem. Patronen til de russiske og belgiske har hele kulen satt innenfor hylsemunningen, og hylsen er krympet inn foran kulen. Når det tas avtrekk skyves tønnen frem slik at den fremste delen av kammeret omslutter bakenden av løpet mens den krympede delen av hylsen kommer inne i overgangskonen. Når kulen forlater hylsen ekspanderes krympen slik at hylsen tetter mot overgangskonen.

De norske og svenske Nagant-revolverne var en forenklet versjon som brukte en ordinær randpatron.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
2 timer siden, Bergara-Man skrev:

 

 

Klaringen mellom tønne og løpet har sikkert en del å si, er det veldig stort gap så vil det jo smelle litt av det trykket som kommer ut der.

Den har alt å si... I min ungdom, med mine første egne håndvåpen,  "nektet " jeg å godta at det ikke gikk an å sette en lyddemper på en revolver. Fikk etter noe overtalelse  overtalt en børsemaker til å montere en demper på min 22LR revolver nærmest bare for å bevise at "min teori" stemte. 😀 ...totalt bortkastet... og det som børsemakeren fortalte meg ville skje, -skjedde : Den ørlille klarningen om ble laget mellom løp og tønne (tønna gikk å vidt rundt)medførte at etter ca 10-15 raske skudd  så utvidet stålet i tønna seg så mye at den låste seg mot løpet. Forøvrig var dempingen også såsomså... Selv med tønne og løp nærmest i kontakt unnslapp for mye kruttgasser. (Ved å holde en tøyfille rundt våpenet fikk jeg et fint lite " pooff".)  Men arti var det å prøve!😊

...Tenker at varmgangen nok er grunnen til at youtube-snutten med han som skyter med 45/70 er så kort...

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, rhb skrev:

Den har alt å si... I min ungdom, med mine første egne håndvåpen,  "nektet " jeg å godta at det ikke gikk an å sette en lyddemper på en revolver. Fikk etter noe overtalelse  overtalt en børsemaker til å montere en demper på min 22LR revolver nærmest bare for å bevise at "min teori" stemte. 😀 ...totalt bortkastet... og det som børsemakeren fortalte meg ville skje, -skjedde : Den ørlille klarningen om ble laget mellom løp og tønne (tønna gikk å vidt rundt)medførte at etter ca 10-15 raske skudd  så utvidet stålet i tønna seg så mye at den låste seg mot løpet. Forøvrig var dempingen også såsomså... Selv med tønne og løp nærmest i kontakt unnslapp for mye kruttgasser.

...Tenker at varmgangen nok er grunnen til at youtube-snutten med han som skyter med 45/70 er så kort...

 

Hmmm.... det hørtes merkelig ut. Det burde jo smelle en del mindre hvis klaringen var så liten som du sier. Hva slags demper og ammo brukte du ? Jeg tenker på om du brukte noe subsonisk eller om det var high-speed ammo. Overlyds-ammo smeller jo en del på 22 LR selv med demper.

Link to comment
Share on other sites

Demperene var  to forskjellige norskproduserte umerkede og børsemaker ville ikke fortelle hvem om produserte dem. Den ene var en stor tung ståldemper med stålinnmat og den andre en liten snerten ståldemper med plastinnmat(!) . Ammoen mener jeg var Eley High Speed og Eley Target , RWS Target(eller hva den nå het...- grå eske)samt Eley og RWS Subsonic. Targeten "bahffet" , Subsinicen "booffet"og High-speeden smalt som udemoet target, for å beskrive det sånn noenlunde. Ved å dekke til våpenet med en fille funket det med både Target og Subsonic. Kvaliteten på begge demperene var meget god og jeg brukte dem begge to i årevis på en salongrifle, mens jeg kappet løpet på revolveren, slipte litt av løpet slik at klarningen ble større og brukte den heller som spesialrevolver. ...og den dyrkjøpte erfaringen lærte meg at jeg aldri mer skulle bruke kostbare børsemakere for utprøving av "smart u(t)tenkte teorier".

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bergara-Man skrev:

Jeg tenker på om du brukte noe subsonisk eller om det var high-speed ammo. Overlyds-ammo smeller jo en del på 22 LR selv med demper.

Det finnes vel knapt 22-ammo som er overlyds i det korte løpet på en revolver.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gapet mellom tønne og løp er der trykket er høyest, og mye gass og smell er kommet ut i friluft før kulen er ute av løpet. Ekspansjonsforholdet i .22 LR gjør at munningstrykket selv i en revolver blir ganske lavt. Mottrykket i demperen gjør det ikke bedre.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Per-S skrev:

 Ekspansjonsforholdet i .22 LR gjør at munningstrykket selv i en revolver blir ganske lavt. Mottrykket i demperen gjør det ikke bedre.

Er det derfor man ikke får forskjell på dempingen mellom 1.skudd og 2.skudd slik som man får med en pistol eller rifle?

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, rhb skrev:

Demperene var  to forskjellige norskproduserte umerkede og børsemaker ville ikke fortelle hvem om produserte dem. Den ene var en stor tung ståldemper med stålinnmat og den andre en liten snerten ståldemper med plastinnmat(!) . Ammoen mener jeg var Eley High Speed og Eley Target , RWS Target(eller hva den nå het...- grå eske)samt Eley og RWS Subsonic. Targeten "bahffet" , Subsinicen "booffet"og High-speeden smalt som udemoet target, for å beskrive det sånn noenlunde. Ved å dekke til våpenet med en fille funket det med både Target og Subsonic. Kvaliteten på begge demperene var meget god og jeg brukte dem begge to i årevis på en salongrifle, mens jeg kappet løpet på revolveren, slipte litt av løpet slik at klarningen ble større og brukte den heller som spesialrevolver. ...og den dyrkjøpte erfaringen lærte meg at jeg aldri mer skulle bruke kostbare børsemakere for utprøving av "smart u(t)tenkte teorier".

 

OK, det forklarer en del. Subsonic'en "boffet" som du sier, og Target'en ble også noe dempet.

 

High-speed smeller uansett ganske fælt, selv i en 22LR pistol med demper smeller det ganske høyt. Den korte løpslengden gjør jo mye, det blir mye smell. Man når lett overlydshastighet med 22LR high-speed (Stinger, Yellow jacket, Mini-mag  etc.) selv med pipelengde ned i 4":

 

http://www.ballisticsbytheinch.com/22.html

 

Nei, lydløst blir det uansett ikke når det er en revolver, selv med demper. Du får det aldri til å si bare "plopp", det har jeg heller aldri trodd var mulig. Poenget er jo a dempe smellen noe, alt hjelper. Selv 10dB demping er en fordel, og kan man oppnå 20dB demping er det flott.

 

https://www.silencercentral.com/wp-content/uploads/2020/02/Silencer_Sound_Comparsion_chart.pdf

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

Det finnes vel knapt 22-ammo som er overlyds i det korte løpet på en revolver.

 

K

 

Der tar du nok feil:

 

http://www.ballisticsbytheinch.com/22.html

 

Med 4" pipe måler de 1191fps (363 m/sek.) med CCI Stinger.

Mange revolvere har vel 6" pipe, så selv om det lekker ut litt trykk mellom tønne og løpet, så er den nok fint supersonisk.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Per-S skrev:

@Bergara-Man, ikke gi deg, det er feigt å lære av andres erfaring. Du finner sikkert en børsemaker som er villig til å ta i mot pengene dine. .22 revolvere finnes jo pent brukt.

 

Vel, skal man lære av andres erfaring trenger man alle opplysninger, alle detaljer. Det er derfor jeg spør han om dette.

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

De fikk faktisk ett brukbart resultat med demper på denne merkelige mini-revolveren:

 

https://bobbailey1959.wordpress.com/2015/11/11/the-smallest-suppressed-revolver-in-the-world/

 

Konklusjonen de trekker:

Sitat

To be honest, all we were looking for was to make it “hearing safe”. We knew that there would be gas escaping from the cylinder gap so we really didnt expect much to begin with. These little revolvers will make your ears bleed because they are so loud due to the short barrel and they have a loud bark.

 

I used the Hunterown Arms “B” suppressor which is short and designed to be fired wet and I was pleasantly surprised when we loaded it up and shot it.

 

It met our goal of being hearing safe and the whole thing fits in your pocket. It’s a cool little package really. It seems to be a love/hate affair with people. Most of them love the way it looks, a few bad mouth it because they think its ridiculous to attempt to quiet a revolver. I did too until I built this one and after shooting it I definitely think its worth it.

 

Så ja, det er mulig å dempe smellen en del fra en revolver. Men lydløst blir det aldri.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bergara-Man skrev:

 

Der tar du nok feil:

 

http://www.ballisticsbytheinch.com/22.html

 

Med 4" pipe måler de 1191fps (363 m/sek.) med CCI Stinger.

Mange revolvere har vel 6" pipe, så selv om det lekker ut litt trykk mellom tønne og løpet, så er den nok fint supersonisk.

Nei jeg har rett. Jeg sa det finnes knapt, med det mener jeg at nesten all ammununisjon er subsonisk i pistoler. Stinger er i grunnen noe helt for seg selv, og kamrer ikke engang i alle våpen. 

Jeg har kronografert forskjellig ammunisjon i forskjellige våpen oppigjennom, og jeg har aldri sett supersonisk 22LR ut av en pistol. Men leter man virkelig, så finner man jo unntakene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Bergara-Man skrev:

Nei, lydløst blir det uansett ikke når det er en revolver, selv med demper. Du får det aldri til å si bare "plopp", det har jeg heller aldri trodd var mulig. Poenget er jo a dempe smellen noe, alt hjelper. Selv 10dB demping er en fordel, og kan man oppnå 20dB demping er det flott.

Det er nok bedre å bruke noen kroner på et behagelig elektronisk hørselvern istedet.

Vedr. "plopp": Den eneste gangen jeg har fått til det i en 22LR var da jeg stappet en slapp 22Short i salongrifla og skjøt med en røykfylt  Atec   cmm6- demper.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, rhb skrev:

Det er nok bedre å bruke noen kroner på et behagelig elektronisk hørselvern istedet.

Vedr. "plopp": Den eneste gangen jeg har fått til det i en 22LR var da jeg stappet en slapp 22Short i salongrifla og skjøt med en røykfylt  Atec   cmm6- demper.

 

OK, ja 22 Short var jo noe jeg husker fra 80-90-tallet som vi brukte i salongrifla etc. Har ikke kjøpt noe Short siden den gangen. 22 Short har dessuten blitt ganske dyrt ser jeg i den 2019 Schou-katalogen, det går vel veldig lite av den så markedet er lite.

 

Jeg har diverse elektroniske hørselvern og passive, men uansett synes jeg alt smeller for høyt uten demper da jeg har tinnitus og hyperakusis så det holder. Så demper er helt nødvendig og påkrevet for min del uansett, men har i grunn ikke noen planer på å kjøpe noen 22 LR revolver, så det blir bare med tanken.

 

En del av de som skyter på lokale banen har diverse revolvere og pistoler, og jeg har prøvd så vidt 22LR pistol med demper og 9mm pistol med demper (A-TEC PMM-6). Det var jo veldig bra virkning, men med overlydsammo smalt det ganske mye av den 9mm allikevel. 22LR pistol med CCI standard ammo og A-TEC Wave demper var veldig behagelig, det var ikke mye bråk. Men jeg traff jo nesten ikke blinken på 25m, det var vanskelig med så kort siktelinje.

 

Hvilken lengde var det på pipa i den 22 revolveren du hadde demper på ?

 

 

Edited by Bergara-Man
korreksjon
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 10.4.2020 den 10.40, M67 skrev:

Nei jeg har rett. Jeg sa det finnes knapt, med det mener jeg at nesten all ammununisjon er subsonisk i pistoler. Stinger er i grunnen noe helt for seg selv, og kamrer ikke engang i alle våpen. 

Jeg har kronografert forskjellig ammunisjon i forskjellige våpen oppigjennom, og jeg har aldri sett supersonisk 22LR ut av en pistol. Men leter man virkelig, så finner man jo unntakene.

 

K

 

Jeg fikk målt litt på hastigheter med en 22LR pistol og diverse ammo i dag. Med A-TEC demper Wave, 12,5cm pipelengde (inkl. kammeret).

 

Temp 6-7 grader C

Barometeret viser 1015 mb

 

CCI Subsonic HP : 282-282-294-275

 

CCI Standard : 276-282-285-280-278

 

Eley Sport : 283 -281-277-266-284

 

Eley Contact : 279-287-279-275-

 

Eley Subsonic HP : 252-257

 

SK Standard plus : 244-228-225-226

 

Winchester T22 : 285-272-281-286-273

 

Winchester Xpediter High Speed 36 grains HP (fra ca. 1992):  366-371-375-368

 

bilde.png.cefbd3783c0138ce6b90ca47b1507ff8.png

 

bilde.png.772745c3048523f4ab4241c4747bec5f.png

 

Den Xpediteren er en gammel eske jeg har hatt siden 90-tallet, den ble også laget en stund i en versjon med 32 grains kule.

Jeg finner den ikke hos Wincheter mer, men de har en annen som går fælt (437 m/sek) med 40 grains kule (Super-X, XHV22LR) og en med bare 37 grains kule (Varmint HE, S22LRFSP) som er oppgitt til samme hastighet (437 m/sek.).

 

Jeg mener den gamle Xpediter  jeg testet nå var oppgitt til 465 m/sek. utgangshastighet i ei riflepipe (hvis jeg husker riktig da)...... Den fungerer bra i hvert fall, og har det som ser ut som ganske normal kulelengde i forhold til Stinger som er veldig kort.

 

bilde.png.d6c6eeb58c4938b28b6645d78737ff13.png  Xpediter 36 grains HP

 

bilde.png.ea15ff6bd4945dcbabe9c1f1b2c357f4.png

 

 

 

Edited by Bergara-Man
korrigering
Link to comment
Share on other sites

Sitat

og har det som ser ut som ganske normal kulelengde i forhold til Stinger som er veldig kort

Kula i Stinger er kanskje kort, den er jo bare 32gr, mot vanligvis 40 - jeg har aldri målt den. Men det du viser på bildene er at hylsa er en (god) del lenger på Stinger.
Xpediter hadde jeg glemt eksisterte. Yellowjacket kan kanskje være supersonisk i en pistol, og Aguila hadde en "Supermaximum" med bare 30gr kule som nok også passerer mach 1 i mange/ de fleste pistoler.

Ellers bekrefter du jo det jeg trodde - jeg kronograferte diverse ammo i et par pistoler og et par rifler for en del år siden, og det er ut som lite har endret seg.

 

Sitat

SK Standard plus : 244-228-225-226

Tilfeldigvis kronograferte jeg SK std + i Saueren min for noen få dager siden. Jeg skjøt ei hel eske over kronografen, og fill 320-335m/s med gjennomsnitt på 326, i det 67cm lange løpet på Saueren. I Anschützens 50cm løp hadde 318m/s i snitt - jeg husker ikke fordelingen, for det er et par år siden. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er ørlite på siden, men når CCI Stinger og rifler nevnes, så:

Ja, CCI Stinger har lengre hylse enn standard. Anbefaler å sjekke riflinga i våpen før bruk; Er vel en grunn til at man i sin tid ikke anbefalte ukritisk bruk av CCI Stinger i matchvåpen. I noen matchløp kan hylsa faktisk «stuke» i riflinga forran kammeret. Kammerlengde/friflukt/rifling kan variere noe fra våpen til våpen. Løpene er i slike tilfeller laget for «normale» .22 hylser. Man kan kamre standard ammo, og se på kula hvor sporene etter bommene sitter. Om man er nøye, så kan man jo måle. I de typiske (jakt-) riflene jeg har benyttet, har det ikke vært noe problem: Sako, Brno, Ruger. Nevner det bare, mulig noen har testet mer grundig her. Man stiller gjerne strengere presisjonskrav til .22 matchvåpen enn salongrifle til jakt. Men en interessant problemstilling ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du nevner Yellow Jacket. Den husker jeg godt, og den finnes å få tak i ennå ser jeg.

Jeg skjøt masse Xpediter og Yellow Jacket på 80 og 90-tallet, i den langløpede Brno model 2 jeg hadde.

Eller husker jeg en Winchester Laser som jeg kjøpte mye av også, og noe Lapua som det var fres i også.

Noe annet jeg og flere andre brukte på 80-tallet var den veldig billige Russiske Vostok (den med svarte hylser), som man fikk en del klikk på. Vi vrei patronen 45 grader og prøvde på nytt, da smalt den som regel. Det var den tiden man hadde dårlig råd og pengene gikk mest til bil og bensin... he he.

Det er mulig jeg kjøper inn noen flere High speed 22LR bare for å teste litt, vi får se etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Legger til hastighet for CCI Mini-Mag 36 grains HP målt i dag, samme pistol, samme temp og barometertrykk:

 

323-314-312-313-323 m/sek.

 

Går så vidt under lyden. Oppgitt på esken 1260 fps (384 m/s), jeg vet ikke hvo langt løp de måler dette i på fabrikken, trolig rundt 50cm.

 

Det viser jo hvor sprek den Winchester Xpediter 36 grains fra 1992 var.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...