Jump to content

Morro med rådyr.


Robinson

Recommended Posts

Det har vært en fin sommerdag , og jeg tok en tur i jakt terrenget mitt med Olympusen i dag for å se etter noe pent. Jeg fikk først øye på en spissbukk som jeg har sett to ganger før i vår. Og så fikk jeg øye på ei enslig kalveløs geit , som ble oppvartet av bukken. Hun var ikke det minste imponert, og tok avgårde. Jeg fikk noen bilder som ikke var noe særlig. Så kom jeg over dette paret som jeg har fotografert før.Jeg mener det er to fjorårs kalver , mens min svoger mener det er en fjorårs kalv og ei voksen geit. Noen synspunkter på det???

 

10072008144922EHbCnH99T2Q7Hjtt.jpg?31

 

Det nærmeste dyret (kalven??) reiste seg opp og gikk ut i det høye gresset og begynte å beite.

 

100720081450omTDZtCISfPiGiDocf.jpg?52

 

Jeg gikk etter. Planen var å se hvor nær jeg kom, og så få noen bilder når den tok avgårde.Men det ble stående. Avstanden her er ca. 40 meter. Gresset når meg til midjen.

 

100720081449aasfIlEr3ijDadEiNm.jpg?47

 

Jeg går nærmere , cm.om gangen. Jeg skjuler ansiktet bak kameraet , mens jeg holder fotostativet foran meg.

 

100720081511vrQSWAM4IovUdkKS31.jpg?18

 

Da jeg har kommet nesten 10 meter nærmere tar dyret ut. Men det løper ikke fra meg.

 

 

100720081557K5p3Gye6h1JUJP5j2h.jpg?5

 

Det løper rundt meg 180 grader, for å komme ned i vinden.

 

100720081551cayNFUJkbmYQ58X797.jpg?80

 

Etter en å ha kommet langt nok ned, får det endelig vær av meg.

 

 

100720081542o63fuk1FKXPAGbSnbu.jpg?90

 

Det er folk. "I am out of here..."

 

100720081533x2SxAkiQW1hIycRZ6K.jpg?97

 

Jeg lurer på om det andre dyret ( mora??) ligger der fortsatt, og går tilbake der jeg så dem først. Og det gjør det.

 

100720081547jnHsn1zhpCcgHNvD2i.jpg?47

 

Tenker at jeg skal forsøke ett stunt her også og se hvordan hun reagerer. Jeg reiser meg og skritter ut fra busken jeg skjuler meg bak men jeg holder kamera og stativ foran meg.

 

100720081537fwAGVJkknR1yQduYzc.jpg?87

 

Hun reiser seg , men blir stående.

 

100720081522UkGap71mMi3rb5gL2g.jpg?39

 

Hun tar seg til og med tid til litt pels stell mens jeg står helt åpent maks 30 meter fra henne.

 

100720081544uxNJVlRv4tke2l7ezN.jpg?97

 

Så legger hun seg utrolig nok ned igjen.

 

100720081532Wnoc1z5BlBaaLf7zpw.jpg?11

 

Jeg går noen veldig korte skritt noen meter nærmere, og da reiser hun seg igjen. Jeg er ikke mer enn drøyt 20 meter fra henne her.

 

1007200816207IeRkhwHR3z4vayQi3.jpg?48

Hun blir stående en stund , mens jeg står helt stille.

 

100720081604su8V7Ir9axpUKHznmD.jpg?32

 

Så begynner hun utrolig nok å gå mot meg. Jeg synes først at hun kommer rett mot, men hun skal bare runde noen krattbusker hun ligger bak.

 

100720081643W7t9z87Q1OZ5WHoI1C.jpg?16

 

Akkurat her tenkte jeg faktisk jakt tanker. Hadde ikke vært den store utfordringen med drillingen her...

100720081746G5H6dXdG7GAi7iUbeX.jpg?95

 

Så gikk hun ut i det høye gresset. Jeg prøvde å følge etter,men da fikk hun vær av meg og tok av gårde som den andre.

100720081739bPlxDtC25VLWdHi2rd.jpg?92

 

Det slår meg at dyrene sliter med å indentifisere meg som menneske når de ikke har lukta av meg. Jeg skjulte ansiktet så godt jeg kunne, men ellers var det hvit t-skjorte og dongeri.

Morro var det læll......

Link to comment
Share on other sites

Dette var en artig tråd med fine bilder! Spennende og artig og komme så nærme dyra......

 

Hadde lignede opplevelse med bukk ifjor.....uten kamera....gikk for å slå lens på hytta da en bukk pluteslig spratt opp fra gresset ca 10meter fra meg, men den raste ikke avgårde.....ble stående ca. 20m bortenfor. Jeg fikk hentet kona, sønn og svigermor som også fikk nærkontakt med bukken....vi satt helt åpent på ca.15m og så på han.....til ruslet han videre......dette var i slutten av juli.....han viste nok hvilken dato det var....men hadde heller vær av oss.

 

Uansett flotte bilder Robinson...

Link to comment
Share on other sites

Det slo meg etterpå at jeg så ingen av årets kje i det hele tatt. Hvordan er det, trykker de fortsatt nå den 10. juli , eller følger det mora nå? Jeg har sett flere voksne geiter ( iallefall to) den siste uka, men ingen årskje.Liker igrunnen ikke det.... Og så har jeg ikke sett den skikkelig fine bukken som jeg ikke fikk has på i fjor. Men det er vel for tidlig til at brunsten har begynt enda...

Link to comment
Share on other sites

Kjee er nok der. hvis de har. men de ligger trygt i nærheten. fikk se de to små til geita nede hos svigers i dag. I dag fik kde lov til å komme ut på jordet. det er første gangen jeg har sett de helt ute på jordet, eller s har de vært helt inne ved jordekanten. det er nok ikke lenge før brunsten begynner hos deg. For her er de nallerede godt i gang.

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder... artig å se hvor tillitsfulle rådyrene kan være! I slike områder er de vel ganske vant med å se mennesker... er nok ikke alle som hadde sluppet deg så nærme.

"Mine" rådyr ute på Jæren gidder såvidt lee på øyelokket om det kjører en traktor forbi, men kommer du i bil eller til fots så får de fort farten opp! Har prøvd å fotografere de mange ganger, men det er nesten umulig å komme innpå de (de få gangene jeg har klart det er det bare flaks), selv om jeg vet akkurat hvor de holder seg.

 

Her ute er det desverre slåmaskinen sin feil at man ikkje ser mange kje... bare på mitt terreng vet jeg om 5 stk som har gått i slåmaskinen, og da er det bare på en liten del av området jeg har fått snakket med grunneigerene. Bare han ene bonden hadde tatt 3 kje på en dag! :cry:

Frustrerende og leit, men ikke lett å gjøre så mye med... her ute er det jo ikke stort annet en jorder å gjemme kjeene i, så om en bode går gjennom sitt jorde, så går de over til naboen og går i slåmaskinen der istedenfor. :(

Link to comment
Share on other sites

Har funnet ut at det må være to forskjellige raser av rådyr.... Der jeg kommer fra og jakter stikker rådyret av hvis det får se deg på mange hundre meters hold. Var på ei øy like ved Hitra i helga, og der var det massevis av rådyr, og du fikk komme innpå 30 m uten noen særskillt reaksjon. Ble de litt skeptisk bare så bare løp de noen meter unna og sto og så. Moro, men må være kjedelig å jakte på... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan komme ganske nærme rådyra rundt her og. Helt til jakta starter. da er bukkene som sunket i jorda. Særlig den store som er ute å viser seg hele året og sommeren, men høsten så er den søkk borte.

 

 

Er ikke så veldig redd noen av de rådyra rundt her, dette dyret traff jeg på under elgjakta. Var vel 2-3 meter unna meg. snakket til det, men sto bare rolig. plukket så opp mobilen og filmet det.

Link to comment
Share on other sites

Det ene dyret der må vel være fra i fjor??

Mener du dyr nr. 1, ute i det høye gresset? Tror også at det er en fjorårskalv, men jeg sliter med å se forskjell på dette dyret og det siste dyret. Men jeg er ikke sikker. Synes de ser like gamle ut for å si det slik...

Link to comment
Share on other sites

Utrolig artig bildeserie! Gratulerer :P

 

Føler meg rimelig sikker på at det første dyret er et smaldyr/ettåring, det var veldig spinkelt og lett bygd, tynn hals og smal skalle. Det andre var kanskje ei voksen geit, men neppe mer enn to år kanskje? Hvis dette var mor og avkom så har kanskje ikke denne geita kje i år, da hadde hun neppe tillatt fjorårskalven å gå i lag med henne. Har ikke fasiten og er ingen ekspert på dette, men kall det kvalifisert gjetning. Må se på bildene igjen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...