Jump to content

308 på rype?


Jænsemainn

Recommended Posts

Skutt noen ryper med 308, brukte vanlig nato ammunisjon, fungert som bare det det.

Skutt ryper med 22LR,222, 223, 243, 5,6x52R og 308 alle har gjort jobben like bra, handler egentlig om å treffe godt, treffer man for langt bak ved sideskudd på fugl så flyr de langt.

 

308 er faktisk eneste kalibret som har tatt livet av ei rype for meg uten at jeg traff den, tror jeg må ha skutt så nært hodet på den at sjokkbølgen fra kula må ha gjort at den datt død ned fra buska den satt i.

Død var den i hvertfall, og ingen kulehull gjennom den rypa. Merkelige greier egentlig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan rypen ser ut etter treff fra en helmantlet riflekule tror jeg har mer å gjøre med hvor kulen gikk i gjennom rypa, enn størrelsen på kula. Jeg har skutt ryper med .243, 6,5 og .308, og kan ikke si at jeg ser noen forskjell annet enn at lav hastighet på kula ser ut til å være en fordel. Skal man skyte ryper med rifle må man være forberedt på at av og til blir det stygge slakt av typen 10m med fjær i alle rettninger, men det er heldigvis ikke ofte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen ryper med helmantel i 308 og 223. Av de to har 308 gitt de klart peneste resultatene, med knall & fall, kalibertynne kulehull og ingen antydning til "sprengning". Både Jaktmatch, UMC og Sellier & Bellot har i alle fall oppført seg slik. 308 føles jo litt i overkant på ei lita rype, men er faktisk veldig anvendelig. Vurderte lenge en egen ryperifle, men endte med å montere demper på den lette 308´n og bruke denne til "alt" :)

Link to comment
Share on other sites

Burde ikke denne ammoen være perfekt til rypejakt?

http://www.midwayusa.com/product/998404 ... -box-of-20" target="_blank" target="_blank

 

Noen som vet hvem som kan ha den i Norge, samt pris?

Du får da like krum kulebane som på salong. Eneste du får forskjellig er mindre vindavdrift og bedre anslagsenergi... Så hvis du synes det er greit å ha et avstandskort med 10m inkrement og avstandsmåler eller holde deg under 70m så er det midt i blinken:)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

308 er faktisk eneste kalibret som har tatt livet av ei rype for meg uten at jeg traff den, tror jeg må ha skutt så nært hodet på den at sjokkbølgen fra kula må ha gjort at den datt død ned fra buska den satt i.

Død var den i hvertfall, og ingen kulehull gjennom den rypa. Merkelige greier egentlig :roll:

 

Jeg har opplevd det samme med 6.5x55! :shock:

 

Jeg har skutt noen ryper med 6.5mm, og nedover. Det er i alle fall ikke slik at 6.5 ødelegger mer enn .22! Det værste jeg har forsøkt er 22-250... :oops: Det avhenger av farten og formen på kula, det er mitt inntrykk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Burde ikke denne ammoen være perfekt til rypejakt?

http://www.midwayusa.com/product/998404 ... -box-of-20" target="_blank" target="_blank

 

Noen som vet hvem som kan ha den i Norge, samt pris?

 

 

15kr smellen hos Landrø, MEN! funker dårlig i de aller fleste rifler fordi denne ammoen krever en krappere riflestigning enn hva de fleste kurante rifler har!!! Den er beregnet på 1-8" stigning

Link to comment
Share on other sites

Man bør nok helst skyte fugl med ren helmantel, også med "trege" .308. Matckuler ala Scenar og Matchking har et lite hull i tuppen, og de vil sannsynligvis kunne ekspandere ved litt "galt" treff. De "lukkede helmantlene" vil jeg tro kan fungere bedre. Jaktkuler ellers er laget for å ekspandere, så de bør man definitivt ikke bruke.

 

Vet ikke om spylervæskekanne med vann kan fungere som et slags småvilt, men en kompis sprengte en slik si fillebiter med Lapua Mega 200 grs ladet til ca 740 m/s med .30-06 på hundre meters hold. Trodde faktisk den bare skulle smette gjennom og lage et ganske lite hull i begge ender, men vi ble i grunn stående og måpe... Nå er jo plastveggene mer solide enn skinnet på en fugl, og kula ekspandere nok mer enn den ville gjort i fugl, så det ga kanskje feil inntrykk, men lell. Kun helmantel på småtteriet som skal spises her i gården.

 

Til sammenligning trodde jeg at jeg skulle sprenge kanna med Vmax 40 grs i 1 000 m/s med .222'en min, men det var jo en flau bris i forhold. Den gikk ikke gjennom kanna engang. Den sprakk, riktignok, men det var Megaen som ga valuta for penga her! For øvrig drepte han en appelsin på samme holdet etterpå. Vi fant småbiter 20 meter unna. Det fristet mer å skyte den enn å spise den! :lol:

 

Men for oss ble det i hvert fall slik at han ikke kom til å bruke den på toppjakt, noe han først hadde tenkt.

Link to comment
Share on other sites

Den ultimate rypekula i 6,5 er etter mitt hode Lapua FMJ 100gr (S341). Denne kula ladd til <800 m/s lager stort sett fine små hull i rypa.

Den kan til og med kjøpes ferdig ladd til 790 m/s som Lapua Trainer om jeg ikke husker helt feil. Det er det også en annen i tråden som har nevnt dette tidligere :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Er for øyeblikket uten egnet rype rifle.

Leitet litt etter info om reduserte ladninger i 308w.

Høgger`n har skrevet litt info..

Enkelt referert. Velg deg ei kule. Bruk Vit n 110 krutt. Begynn på ca 25 grains.

Jeg fikk kjenninger til å kjøre en QL("ladesimulator"). Men begynte på 22 grains. Da fikk jeg endel soting på hylsene.

Hoppet rett opp på 25grains.

Med Nosler 155g CC(hpbt-kule) fikk jeg 670ms. Det var ca 10 sekund meter forskjell på infoen fra QL.

Konograferte nesten 30 skudd. Der 10 stk var kaldskudd over ett par dager.

Denne ladninga er veldig presis i min sako 591.

 

Sprang opp i det nærmeste fjellet og møtte snekvit samarbeidsvillig ryper.

Jeg er særdeles nøye på skuddskader på rypa. Og de første rypene blir bestandig skutt(siktet) "midt i". Da blir det litt skudd skader. Men siden farta er snill. Så blir det ikke "sprengt".

 

308 w duger på rypa. Men hvis man er entusiast og synes halve moroa er å se innslaget i fugl`n. Så er det vanskelig med 308.

Har 6-24 kikkert. Og vil allerhelst ha kikkerten på 24x. Men med 308`n bruker jeg kikkerten på 12x.

Da ser man fjær(som løsner på rypa ved treff) i rekylen.

Skal nevnes at jeg for øyeblikket ikke eier en lyddemper til 308 rifla.

 

Har utstyr for å lukke hulspissen på diverse kuler. Men ikke til 308 kuler.

Har lyst å teste 125g sierra MKBT. Dette er muligens ei speial kule for 300 BLK.

Denne kula med lukket hulspiss og en fart på under ,... har jeg trua på.

Dessverre er den "dyr". Hjemmelading tar ca 5,5kr pr stk(tatt etter hukommelsen).

 

Tidligere.. i forrige årtusen brukte jeg 80g fmj kuler fra Norma. Og muligens Sako.

Seinere når disse gikk ut av produksjon. Da brukte jeg 110g fmj kuler. Disse ble nok ladet litt kvasst. Kula er ganske rund. Og gir muligheten for fjærfokk.

Samme kule(hornady 110g fmj) var bedre på gåsa.

 

Jeg fikk best presisjon når kula ble satt langt ut. Da måtte jeg bruke det eneste Lee verktøyet som jeg mener er topp( :D ). Lee fabrikk krympe die.

 

Trur disse kulene med ei redusert ladning vil kunne være god medisin på rypa.

Link to comment
Share on other sites

Kvifor gjere det så komplisert? I ei 47 cm pipe med demper, går mine Lapua scenar 167 grain ut i ca 750 m/s. Med ein avstandsmåler, kjent kulebane og ASV, så har du ein super ryperigg i .308-hjorterifla, utan å gjere anna enn å bytte frå jaktammoen og til treningskula. Scenar har ingen ekspansjon frå 30-160 meter i rype med denne utgangsfarten, og rypene er like fine og veldig døde.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

Gammel tråd, men moro å høre flere erfaringer fra folk. Jeg har skutt rype med alt fra .22lr, 17hmr og opp til .308. Sistnevnte er desidert favoritt, og den jeg har skutt mest rype med de siste årene. Testet litt forkjellig ammo, har landet på Norma Jaktmatch 9,7g. I min børse går denne ut i 760m/s, og den går veldig bra i mi rifle. Skyter ikke på lengre hold enn maks 100-110 m, så vind er et ikke-tema i forhold til de småkalibrede riflene jeg tidligere har brukt.

 

Bærer rifla med i riflesekk, og hagla i neven, nærmest fra dag 1 i jakta. Fått mange sjanser med rifla også tidlig i sesongen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter nesten bare rype på vinteren, og da kun med rifle. 308 er favoritten min også. Bruker Norma Golden Target. lite hull inn, lite hull ut. Skutt mellom 30 og 40 stk de siste årene på avstander fra 7-200m og i tempraturer fra +15 til -25°C. Kun vært uheldig med en rype, som ikke ble så pen. (det var på ca 140m).

 

Lite vindavdrift, dreper effektivt uten kjøttødeleggelse.

 

Gleder meg til etter nyttår! 😊 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg har ladet denne kula i .30-06 med 52-53 grs Norma 202 og Vv N140 og fått presisjon rundt 15 mm på tre-skuddserier på 100 m. Hastigheten ligger da rundt 880 m/s i 57 cm pipe. Bruker denne ladningen til trening og vilt som ikke skal spises. Til matvilt ville jeg nok forsøkt ladninger med vesentlig lavere hastighet, gjerne under 800 m/s. Iflg. Vvs ladetabeller burde det være mulig med N120 eller N130 krutt i ei kappet .308W-pipe.

Link to comment
Share on other sites

Enig med @Sølvrev👍

Er nok lurt å få ned hastigheten for å minske risikoen for at det ikke blir igjen mat.

 

Men lader du selv, så kan du jo lade veldig slapt. Å håpe du får presisjon. Om ikke det funker kan du gå opp i kulevekt. Fordelen med tyngre kule er mindre vindavdrift. Men litt mer rekyl vil du nok få. 

150g Norma Golden Target er forsiktig ladd, så behagelig rekyl av den. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...