Jump to content

Hagle Adaptere til forskjellige kaliber..


Marcel

Recommended Posts

Ser ut som dette er adaptere fra Dina Arms (Google litt så finner du dem). Jeg har kjøpt fra dem i 357 og 22lr til bruk i hagle kal 12. De kom i en vanlig "padded" konvolutt i posten. Jeg tok de med til "tante" på våpenkontoret og fikk bekreftet at de ikke var regisreringspliktige. Du kan jo ikke vente all verden av presisjon med disse, de er 70 mm lange og skal ta opp patronen også på disse mm. Dessuten er de laget av aluminium og må regnes å bli fort slitt med mantlet ammo, bly skulle holde litt lenger, men uansett er ikke dette noe man skyter mye med. De er greie å ha i lomma hvis det er behov for en rask avlivning av skadde dyr.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Risikerer du ikke her at kula tumbler veggimellom i løpet?

 

Jeg har aldri opplevd noe problemer med det, presisjonen er dog ikke all verden, men "akseptabel". Du må også huske på at hagle er ikke beregnet til noen presisjonsskyting, da hadde du ikke brukt en haggelsverm som er sånn ca en meter i diameter etter 30 meter.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Regnet med at det ikke var all verden i presisjon..

Mere Fun faktor eller fo avlivning som istmus nevner er det jo konge..!

 

Ser at salong adapteren ikke har hullet i senter?

Må stiften treffe ut på kanten for å antenne..?

Var en som nevnte det til meg for en stund siden..Tenkte ikke mere over det!

Link to comment
Share on other sites

Gullvingen, det enkleste er vel å bestille på Numrich, se innlegget mitt ovenfor. For meg gikk det veldig greit.

 

Ellers har de av og til vært tilbudt på QXL, men da til rundt 400 kroner pr stykk. Numrich tar som sagt nå 22,50 USD, så kommer det litt til i porto. Med denne prisen skjærer de også klar av tollbehandling og moms.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Har brukt slike med kaliber 20 patroner i en kaliber 12. Har ikke testet de så mye men duene faller med de hvertfall :winke1: Bruker 20/67 eley patroner. 26 gram eller noe slik. fikk de for 8kr så da er det billig moro for det(patronene altså) tror det var 400kr jeg ga for adapterne

Link to comment
Share on other sites

Ja det var nettopp derfor jeg tenkte på et slikt adapter.

Er ikke redd for heftig rekyl og skyter helst med kraftige saker da dette er ei gammel enkeltløpet hagle som tar 3".

Kjøpte du på http://www.gunpartscorp.com" target="_blank eller i Norge?

 

 

Jeg kjøpte på gunpartscorp.com, det er Websiden til Numrich.

 

Du sier en gammel enkeltløpet hagle, og at du kan kjøpe ammo til under 1,50. Det har jeg også gjort, faktisk til kr 249 for 250 skudd 12/70. Aberet er at dette er stålhaggel, og de tør jeg ikke bruke i min "gamle" Sauer sidebyside. Jeg kjøpte en ny over/under da blyforbudet kom, den kostet over 15 store! (Men det nå et flott våpen da, en Bettinsoli på 2,8 kg).

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Kan dessverre ikke skilte med noe "flott og prangende" ved denne gamle hagla, men den er solid bygget! Vet at mange er skeptiske til å skyte stål i eldre S/S hagler, de revner vel i loddinga har jeg hørt.

Spetakkelet vi snakker om hos meg er en Stevens, husker ikke nøyaktig årsmodellen, men antar det dreier seg om midt på -70 engang. Det er INGENTING ved den som er flott, den er altfor lett og altfor lang, men du verden så morsom å skyte med!

Måtte bestille høyt våpenskap for å få den inn....

 

Kan sjekke i morgen, men den er iallefall merket med 3" og det betyr 76mm

Ser at magasinet selger rimelig ammo, fikk kjøpt en mengde Mirage for en billig penge

i Spydeberg i fjor, treningsammo.

Den gir en bra løpsvipp med 450grains brenneke da løpet er ganske langt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på ammo med bly og med stål/andre materialer er trykket ved avfyring, det er høyere med de "nye" patronene. Så du må sjekke om din Stevens tåler det høyere trykket, jeg tror vel det er snakk 1200 kg/cm2 (?).

 

Min første hagle, presang fra opphavet på min 16-års dag, var forøvrig en Stevens Savage (tror jeg, det er et halvt århundre siden) enkeltløper med boltaction, 3 skudds boksmagasin og reulerbar choke. Skjøt min først rype med den samme høsten! Hagla ble parkert på hytta, og etter at jeg hadde vært utenlands i 3 år en gang var den vekk! :trist:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er klar over dette med trykk og har egentlig aldri funnet noe klart svar på det annet enn at hagler med halv choke eller åpnere vil kunne tåle det.

Uansett til leirduer bruker jeg ikke annet enn standard treningspatroner.

De gamle Stevens Savage var gjerne til 3" og beregnet for kraftig skyts.

Jeg vet om f.eks en dobbeltløpet Star Baikal som IKKE satte pris på kraftig ammo, den datt faktisk fra hverandre, altså ikke noe sprengning. Snakket med en "ekspert" som sa at de gamle som er kamret for 3" tåler omtrent alt, sålenge de ikke er for mye choket, dog skiller det vel bare en millimeter fra full åpning til full trangboring.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har en dreiebek er det vel null problem å lage slike?

hvordan er det å lage slike med et litt lengere løp og twist, det må jo øke presisjonen betraktelig.

 

Biltema har jo klikkpatroner i aluminium disse er vel bare å borre hull i så skulle dem funke.

 

 

Du kan vel kanskje gjøre dette, men du får ikke det samme som disse fra Dina Arms. "Løpet" her, dvs delen fra kammeret og ut på disse som er for .22, .38/357 og 44 mag er faktisk riflet. Som nevnt ovenfor viste jeg disse til "tante" på våpenkontoret, men hun bekreftet at de ikke er registreringspliktige allikevel. Slik jeg leser forslaget til ny våpenlov ser det imidlertid ut til at disse vil komme inn under registreringsplikt.

 

Å lage lengre løp kommer fort inn under registreringsplikten, jeg har et innstikksløp til kal 12 hagla for .32 ACP, og det måtte registreres med eget våpenkort (som "våpendel") Dette kjøpte jeg fra en fyr i Anchorage, Alaska, og det kom også i en konvolutt i posten, uten mere dikkdarier. "Tante" på våpenkontoret ble litt sur på Posten for dette da jeg kom ruslende inn på våpenkontoret med kjøpetillatelsen og innstikksløpet for å registrere det.

 

Ellers, hvis du går inn på websiden til Lothar Walther tilbyr det et antall innstikksløp, både for hagle og for grovere riflekalibere. Hensikten er å muliggjøre treningsskyting med billig ammo (.22 LR)

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Ja det var nettopp derfor jeg tenkte på et slikt adapter.

Er ikke redd for heftig rekyl og skyter helst med kraftige saker da dette er ei gammel enkeltløpet hagle som tar 3".

Kjøpte du på http://www.gunpartscorp.com" target="_blank eller i Norge?

 

Det var i norge. Børselars tror jeg. Husker ikke helt det er noen år siden.

 

Børsa jeg bruker er kun 70mm i kammeret men om du bruker de i 76mm kammer tror jeg spiller ingen rolle. Sto noe om å ikke bruke stål ammo i de også husker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen hundre i stål, tungsten og annet rukkel.

Når det kommer til kraftig ladede har det vel gått 100 gjennom der pluss 100 brenneke.

 

Ingen stor hemmelighet at jeg ble en liten smule blå i skulderpartiet etter et par timers skyting forrige gang den fikk luftet seg. Da ble det rundt 100 treningspatroner og 40 jaktpatroner og 30 slugs.

Må legge bly i skjeftet, den er to kilo for lett....men moro er det med slike gamle hagler, er nok en gåsehagle da den har ganske langt løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

morsomt. Er disse laget i ordentlig stål?

All of our products are made of high quality machined metal
virker veldig useriøst. Står også i et review at .22lr adapteret er av alu!

Må vel uansett registreres hvis du skal få kjøpt ammo... Har du kronograf, slik at du får målt hastigheten? Er vel ikke rare greiene med bare noen cm løp?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

morsomt. Er disse laget i ordentlig stål?
All of our products are made of high quality machined metal
virker veldig useriøst. Står også i et review at .22lr adapteret er av alu!

Må vel uansett registreres hvis du skal få kjøpt ammo... Har du kronograf, slik at du får målt hastigheten? Er vel ikke rare greiene med bare noen cm løp?

 

Jeg spurte om holdbarhet pga av alu i sin tid, og man kan ikke forvente at de skal vare lenge med en utstrakt skyting med disse. Det er de heller ikke beregnet til, jag har de med i tilfelle det blir nødvendig å avlive skadeskutte reinsdyr under rypejakta. Det har hendt meg at jeg kom over skadeskutte dyr jeg ikke fikk avlivet med hagle pga at jeg ikke kom nært nok. Og to ganger på reinsjakt er det tidligere skadeskutte dyr jeg skjøt.

 

Når han har kjøpt adaptere for 44 antar jeg at han allerede har våpenkort for 44, men uansett har jeg fra JD at når man lovlig kan skyte kaliber man ikke har våpenkort på har man også krav på å få kjøpetillatelse på denne ammon. Mitt problem var 32 ACP i adapter for 308 Win der våpenkontoret ikke ville utstede kjøpetillatelse for 32ACP, og jeg klaget dette inn. Adapteren var ikke regpliktig, så jeg kunne lovlig bruke den i rifla som jeg hadde våpenkort på. Samme med adaptere det ikke er regplikt på dersom du bruker dem i en hagle det ikke er regplikt på (fra før 1990) :D

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en slik cal 12 til 9mm adapter på QXL for ..tja.. ca 5 år siden.

Husker det ble stilt spørsmålstegn om registreringsplikt på dem dengang, vedkommende selger klarerte visstnok dette ut med politiet og QXL, konklusjonen var at disse kunne omsettes fritt dengang. (nå hadde det vært litt kjekt å kunne søke i gamle sluttstykket.no tråder, mener å huske dette ble diskutert der..)

 

Uansett.. etter å ha hatt denne saken i patronbeltet på x-antall jaktturer, fant jeg først i år ut at jeg skulle prøve den. Under en liten pause på toppen av en ås, siktet jeg på en vannlilje som duppet i ett lite tjern 100m skrått nedenfor (bergvegg sørget for sikker bakgrunn).

Overaskende nok kom plasket bare en knyttneve unna vannlilja.

Var omtrent som å skyte med luftgevær, ingen rekyl og kunne se kula i lufta.

(Patronen var en +p som skulle normalt hatt mye mer futt)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått prøvd dem enda.Er på jobb fram til fredag.Mine er i en lettvektslegering, mulig aluminium og har rifla løp.Ammo i 44 mag er ikke noe problem da jeg har revolver i 44 mag og lader selv.Har tenkt å prøve hjemmestøpte blykuler i disse.Tror kanskje at aluminium ikke er så slitesterkt med mantla ammo.

Skal poste testresultat når jeg har fått prøvd dem.

Link to comment
Share on other sites

Fint om du får kronografert ei kule fra adapteren + revolveren til sammenligning.

 

Eventuelt telle tusenogen-tusenogto-tusenogtre.. inntil du ser kula passere 100m ;)

Nå er ikke jeg kjent for å lade i sub hastigheter med mine våpen :winke1: ,men løpet på adaptret er rimelig "snub".Tar med crony,n og sjekker den opp mot en S&W 629 6" løp

Regner med at det er det samme hvilken hagle jeg tester i med hensyn til hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Adapter i et sentertent pistolkaliber, med 30-40cm løp. Deretter en demper med utvendig gjenge som en utbyttbar trangboring som passer inni hagleløpet. Demperen hadde jo bare trengt å være et slags skjelett med o-ringstetninger mot hagleløpet. Bare en brainfart antakelig, men når kjenner dere lukta også...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Da er adaptrene tesskutt.Fant fram ei langløpa Baretta enkeltløper med 80 + cm langt løp.

Måtte prøveskyte på skogsbilvegen pga mye snø.

En pappeske på 25 m som blink og 5 skudd med Lyman 255gr hjemmestøpt satte samlinger på litt under 5 cm.Lett og få ut 44 hyla med en utstøterpinne etter avfyring.La merke til at ei kule hadde tilta og gått i blinken på tvers.Mulig den var borte i munningen på løpet i hagla?

Fikk ikke samenligna hastighet opp mot revolveren da kronografen blåste overende hele tida.Det var et helt normalt smell som fra ei 12/70 haglepatron,men liten rekyl.Dette må testes mere med andre kuler og hagler med kortere løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvor fikk du den adapteren fra?

 

Jeg har et innstikkløp i 32ACP til hagle kal 12, det er 10 tommer langt, og riflet. Jeg måtte søke om kjøpetillatelse og har det registrert med våpenkort som "våpendel". Presisjonen med dette avhenger så langt jeg kan se kun av skytteren og siktemidlene på hagla.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...