Jump to content
Hopalong

Kritisk tenkning

Recommended Posts

Nivået på diskusjonen blir ihvertfall opprettholdt, og fokus er fremdeles på feil sted.

😉 Jaja, forventet vel dette. Ser jeg blir tillagt endel meninger, synsinger om anbefalinger, og mye det vanlige av hersketeknikker i rikt monn.

Alt som normalt da. Da trekker jeg meg bare stille tilbake, og lar ignoransen leve lykkelig videre.

• Like 1

Trangsynthet er ikke ukjent innen fagmiljøene, det er helt riktig. Men empiri pleier å vinne frem innen rimelig tid, om ikke annet når de gamle lærermesterne parkerer tøflene. På mange måter går vitenskapen fremover en begravelse av gangen. Og akupunktur har vært med en god stund nå uten å vinne noen vesentlig aksept. Man kan jo skylde på en grunnleggende forskjell i selve grunnfilosofien, men igjen, empiri pleier å vinne til slutt. Og akupunktur sliter med å produsere det.

OK, det er en noe data som ser ut til å fylle alle krav. Men det ser mest ut til å være innen smertelindring, og det er et fryktelig subjektivt fenomen. Og effekten er uansett ikke enorm.

Men problemet med akupunktur stikker mye dypere, det henger rett og slett ikke på greip. Det stinker svada lang vei. Vi kan scanne en levende kropp med sub-millimeter oppløsning. Prøver kan studeres ned på mikrometernivå. Vi kan måle hjerneaktivitet og har faktisk fått indikatorer på at det kan være mulig å lese tanker med fMRI. Men disse meridianene ar vi fremdeles ikke klart å finne. Og denne "energien" man snakker om er jo både udefinerbar og umulig å påvise. Å analysere akupunktur vitenskapelig er som å spikre syltetøy til veggen.

• Like 3
  • Thanks 1

32 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Men problemet med akupunktur stikker mye dypere, 

🤣 Det gjorde du med vilje, ikke sant? 

• Haha 1

54 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Men disse meridianene ar vi fremdeles ikke klart å finne. Og denne "energien" man snakker om er jo både udefinerbar og umulig å påvise. Å analysere akupunktur vitenskapelig er som å spikre syltetøy til veggen.

Skal ikke forsvare eller kritisere akupunktur.

Men at vi ikke kan måle effekten betyr det at den ikke finnes eller betyr det at vi ikke klarer å måle den? Elektrisitet ble ikke oppfunnet samtidig som måleinstrumenter, men vi kunne ikke måle den før da, selv om vi mente at det var en udefinert effekt.

Nå er vel det slik innen smertelindring at en metode er å blokkere, forstyrre eller "jamme" nervesignaler. Ved langvarige kroniske smerter kan nervesystemet bli litt overbelasta/overivrig og sende signaler som oppfattes som smerter selv om det ikke er noe traume. For å si det veldig forenklet og folkelig. Og med forbehold om at jeg forsto forklaringen jeg fikk.

Det kan da brukes medisiner feks Sarotex m.fl. eller elektriske impulser fra innopperert eller løst apparat. Begge disse metodene brukes på smerteklinikker, som supplement til opiater. En kan muligens tenke seg at akupunktur kan brukes i nervebanene for å oppnå det samme. Jeg har prøvd alle metodene, og hadde litt effekt av blokkeringsmedisiner. Ingen effekt av elektriske impulser, bortsett fra at det var litt artig og skru opp slik at tærne krølla seg.

Mulig positiv men kortvarig og ikke repeterbar effekt av en akupunkturbehandling,  jeg hadde ingen effekt av alle behandlingene jeg fikk før eller etterpå. Når 1 av sikkert hundre behandlinger "virket", så kan det like godt skyldes noe helt annet. Det var spesielle omstendigheter rundt denne ene, det var en intensiv ukesbehandling i Danmark. Er en desperat nok så prøver en det meste og ønsker selvfølgelig at det skal virke. Min erfaring er at det er positivt å bli "sett" og føle at en gjør noe aktivt for å bedre situasjonen. Og at det kan være like bra som en virkelig effekt det egentlig.

Dette er selvfølgelig min subjektive oppfatning. Det hører også med at jeg aldri har hatt trua på akupunktur,  men i nøden spiser fanden fluer.

13 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Men disse meridianene ar vi fremdeles ikke klart å finne. Og denne "energien" man snakker om er jo både udefinerbar og umulig å påvise.

Vi har heller ikke klart å vise hvor i kroppen "jeg" er lokalisert. 

• Like 1

22 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Njjjjaaaa. Vi har sannsynligvis hos Per Sandberg........... i lyske-regionen ett sted.

10 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

...Per Sandberg........... i lyske-regionen...

I så måte skiller sikkert ikke Per seg så mye fra resten av den mannlige befolkningen:wink:

• Like 1

Reaksjoner kan selvfølgelig bevises:) Andre "ting" som ikke kan lokaliseres er senter for kjærlighet, empati og andre egenskaper. Noe senter for egenskaper er heller ikke sett ettersom jeg vet. Men at meridianer ikke eksisterer det vet man - for det har man ikke settxD

fJeg har faktisk prøve akupunktur for noen år siden.
En bekjent anbefalt det for en plage jeg hadde på den tiden.
Og jeg tenkte...hvorfor ikke prøve :)

Det var små avlukker med behagelig benk, fin temperatur, dempet belysning, og svak orientalsk "heismusikk" fra skjulte høyttalere.
Jeg ventet sånn halvveis at en myk og hengiven geisha skulle komme smygende inn bak forhenget, noe som dessverre ikke skjedde.
Men ingen ting i veien med omgivelsene med andre ord.

Nålene ble satt i beina på forskjellige steder (meridianer?), og stikkene var knapt registrerbare.
Jeg kjente faktisk små svake "vibrasjoner" som veldig svake elektriske støt i nakken og skuldrene, selv om nålene satt i beina (er dette å betrakte som bevis for at meridianene finns?....ikke det nei...)
Uansett, behandlingen og alt rundt den var behagelig og avslappende, på tross av nålestikka eller kanskje nettopp derfor?

Behandlingen var kortvarig og økonomisk kostet det meg vel det samme som fire flasker 12 år gammel Talisker.
Plagene forsvant for en stund, men kom tilbake.
Nå tror jeg at jeg har vokst de av meg for de virker å være borte.
Om det skyldes senvirkning fra akupunkturen eller ei, se det vet jeg ikke.
Men jeg lurer fortsatt på om jeg ikke heller skulle kjøpt de fire flaskene med single malt fra Isle of Skye ;)

Edited by seawolf

Det er dette snodige med at jeg har sett akkupunktur virke på en neddopet hund..

Kiropraktikk er jo også bare humbug iflg de rettenkende; tusenvis av mennesker som har fått effektiv hjelp av kiropraktor er garantert uenig. Og ihvertfalø jeg som etter 6 måneder dilldall medisin og fysioterapi og diskusjoner om kirurgi vsr løsningen ble friskmeldt etter 2 behandlinger hos kiropraktor (lite tips; når en søt, liten kiropraktordame som ikke ser ut som hun er i stand til å slå ihjel en knott sier dette kan nok gjøre litt vondt; du har seriøs smerte i vente.. )

• Like 1
  • Haha 1

15 timer siden, Sakoen75 skrev:

Men at vi ikke kan måle effekten betyr det at den ikke finnes eller betyr det at vi ikke klarer å måle den?

Fair poeng, men på et eller annet tidspunkt bør alarmbjellene begynne å ringe. Spesielt når forklaringsmodellen strider mot alt vi allerede vet og kan dokumentere. Gang på gang har vi funnet forklaringer på hvordan kroppen virker som ikke krever meridianer.

3 timer siden, DoctoRoy skrev:

Eh, jo. Vi VET at "du" er hjernen din. Både effekten av kirurgiske inngrep, hjerneskader og kjemiske påvirkninger viser dette forbi en hver tvil. At vi ikke kan peke på et spesifikt punkt i hjernen skyldes dens enorme kompleksitet, men vi utvider vår forståelse av den for hver eneste dag uten å ta i bruk meridianer.

• Like 2
  • Thanks 1

Noen ganger opplever jeg ting som kan framstå som hverdagslige hendelse , men likevel får meg til å stoppe opp og tenke : Hvorfor ?
I går var en slik gang.  Kona og jeg  med ett annet vennepar ruslet litt rundt i byen vår på dagtid , og så skjedde det at damene ville rusle litt på egenhånd, mens vi karer gjorde det samme. Med en avtale om å møtes om en stund. En svært hverdagslig situasjon.

Men så etter en stund plukket kameraten telefonen opp av lomma og fortalte at kona hans lette etter oss. Hun hadde aktiverte en slags ” finder ” på mannens telefon som kunne fortelle henne hvor vi var. Og ganske riktig. Der kom damene ledet til oss ved hjelp av ett signal fra telefonen til min kamerat.  Jeg grublet litt over dette resten av dagen. Og konklusjonen ? Jeg liker ikke dette.  Ikke det at kona vet hvor jeg er , men teknologien vi omgir oss med som egentlig er overvåkningsutstyr. Hvis politikerne våre hadde foreslått at vi alle skulle bære en slags chip som kunne fortelle vår regjering til enhver tid hvor vi er og har vært , og hvis de skulle ønske det , gi dem muligheten til å logge seg inn for å høre hva vi snakker om , så hadde vi reagert ned sinne. 

Men så kommer Apple ( og andre ) og viser oss sine skinnende apparater som gjør akkurat det , og vi hungrer etter dem.  ”Please , la oss få kjøpe dem ! Dere kommer med nye og dyrere versjoner hvert år  som dere vil vi skal kjøpe ? Hvor vidunderlig ! Jeg komme til å stille meg i køen for å få kjøpe dem så  fort og ofte som  mulig !”

Bedriften jeg arbeider for er ett slags sikkerhet selskap.  Noe av det vi gjør er salg av sikkerhetsutstyr. Blant annet brannvarsling systemer.

Enkle røykvarslere har vært på markedet i flere 10 år nå  og disse har også utviklet seg. De siste og mest selgende hos oss  kommer med en “Hub” som ekstrautstyr. Den fungerer som et slags trådløst modem som kobler røykvarslerne til internett.

Og så laster vi ned en app , slik at varslerne sender alarmen til telefonen vår. Man kan se spesifikt hvilket detektor som er trigget hvis man skulle være på ferie og få en alarm.

Det virkelig flotte er at dette systemet nå kommer med en bevegelses sensor som kan kobles til dette systemet. Dermed blir det også en innbruddsalarm. Bevegelses sensoren kommer med en mikrofon som man kan aktivere  ved hjelp av appen kan for å lytte , skulle man ønske det. Og den virkelig gode nyheten fra vår leverandør er at det er planlagt å utstyre både røykvarslere og bevegelses sensorene med kameraer i tillegg til mikrofonen , slik at man kan både se og høre hva som står på.

At alt dette produseres i Kina burde ikke bekymre noen. Våre leverandører forsikrer oss om at de har de strengeste spesifikasjonen og har fullstendig tillit til produsentene.

Hvor betryggende. Og kundene vår ? De elsker dette , og er villig til å betale det som trengs for å få lov å kjøpe dette og montere det i stua.

Georg Orwell kunne ikke fantasert om dette en gang…

• Like 3
  • Thanks 8

Det er rett og slett motbydelig, ekkelt, invaderende, og krenkende.

Enkelte foreldre utstyrer ungene sine med klokker og telefoner som ikke bare spores via GPS, men også kan har mulighet for å ta opp lyd (enveistelefoni uten å måtte "svare" anropet). Jeg syns det sier utrolig mye om slike foreldre, og helt personlig syns jeg det skulle vært straffbart å bryte både skrevne og uskrevne lover og regler om personvern, privatliv, og rett til å ha en barndom uten overvåkning og detaljstudie.

Jeg hadde en opphetet diskusjon om dette med inspektøren på skolen jeg jobbet på, og jeg ble rett og slett utrolig forbanna skuffet over at noen kan syns slik overvåkning er greit. Dette gjør jo også at vi som jobber rundt barn med "fotlenker" kan bli iakttatt av foreldre (og andre.. jeg stoler IKKE på at kinesisk dritt har noen særlig sikker løsning for kryptering) uten å vite det. 

Trist utvikling hvor slikt ses i positivt lys av enkelte idioter..

• Like 1

Var det ikke nettop dette Orwell beskrev i sin 1984? Det han bommet på var utviklingshastigheten, det tok litt lengre tid.

Jeg synes det er naivt å stole på noe så lite robust som wi-fi og ikke-kommersielt Internett for kritiske enheter som brannvarslere og alarmdetektorer. Utendørskamera og slikt, greit nok, man trenger god opplastingshastighet for det.

Det meste av «Internet of Things» krever lav overføringshastighet, så man er mye bedre tjent med en treig og robust overføring, som Z-Wave og mobil GSM oppkobling til alarmsentral som eneste forbindelse, med Internett kun som back-up i tilfelle mobilnettet er nede eller signalet er jammet. 

11 timer siden, Per-S skrev:

Var det ikke nettop dette Orwell beskrev i sin 1984? Det han bommet på var utviklingshastigheten, det tok litt lengre tid.

Jeg leste 1984 om igjen for litt sia, og den viktigste forskjellen var hvordan folka i Orwells samfunn hata overvåkninga. Vi, derimot...

• Like 1

Google, Facebook, Apple og (i noe mindre grad) Microsoft driver alle utstrakt overvåkning av kundene.

For Google og Facebook er det forbrukerne som er DET salgbare produktet.

Og vi godtar at våre data ikke lengre er noe som vi kan ha kontroll med i bytte mot noe som ligner brukervennlighet.

Våre personlige data er heller ikke trygge. Det være seg helse, finansielle og hva som ellers er lagret på offentlige og private servere. Disse serverne er ett vanvittig sammensurium med kompleksitet av virituelle og fysiske maskiner.

Det er lenge siden ett nettverksinterface var en enkel serieport. Nå inneholder alle aktiv programmerbar logikk for å behandle nettverkspakkene.

Selv RAM-brikkene styres av en oppgraderbar mikrokontroller.

Mens jeg drev med servere og nettverk for noen år siden så fant HP uønsket programvare i noen RAM-brikker...

Det slutter aldri å imponere meg hvordan IT-industrien løser problemer i all kompleksiteten med mere kompleksitet.

Ingen rørlegger, snekker eller annen håndtverker vil komme seg unna med tilsvarende lappverk.

Jeg klarer ikke helt å se om all kompleksiteten er fragil eller stabil.

Uten tvil kan man gjemme mye rart i kompleksiteten men på den annen side vil ikke ulumskheter ikke vare lenge på grunn av `turnaround`. En generasjon i IT er tre år og oppgraderinger (bør) skje kontinuerlig.

For å komme på riktig side igjen; Mye stygt kan skje på et øyeblikk..

Vi er så opptatt av å være "online"/tilgjengelige hele tiden så mye av det overstående kan vi takke oss selv for. Det går faktisk an å slå av mobilen innimellom. Når jeg kjører på handel så slår jeg av telefonen. På hjemvei slår jeg den på igjen. Da slepper jeg å få forespørsler om å gi tilbakemelding på opplevelsen av å handle i forskjellige forretninger blant annet. Vil jeg være utilgjengelig så velger jeg det.

Edited by DoctoRoy

2 timer siden, DoctoRoy skrev:

Vi er så opptatt av å være "online"/tilgjengelige hele tiden så mye av det overstående kan vi takke oss selv for. Det går faktisk an å slå av mobilen innimellom.

Jeg bruker så gammeldags mobil til daglig, at jeg ikke kan spores på andre måter enn hvilke basestasjoner som til enhver tid har kontakt med lommeguden min. Slikt kan man jo bli fakket på (drapsmannen fra Oslo, tatt i Frankrike), men ikke frikjent (Baneheia-saken).

De av oss som velger å ikke legge igjen GPS-spor, annet enn i (det forhenværende) yrket, eller når vi bruker hundepeileren, kan bli tvunget til å la oss overvåke (Orwell er aktuell, ja!):

https://www.dinside.no/motor/krf-vil-utrede-alternativ-til-bompenger/70446999#_ga=2.75921877.1912881175.1542016757-64436581.1542016757

" Begge partier mener imidlertid det er penger å spare i administrasjon og innkreving hvis dagens ordning erstattes med overvåkning via GPS".

Edited by Jegermeistern

8 timer siden, erikraude skrev:

den viktigste forskjellen var hvordan folka i Orwells samfunn hata overvåkninga. Vi, derimot

Det er slik menneskene er, blir det påtvunget hater vi det, dersom noen lurer oss til å skaffe det selv elsker vi det.😁

• Like 1

Dagbladet er sterk og klar på lederplass: "Nei til momsfritak på humbug"!

https://www.dagbladet.no/kultur/dagbladet-menerja-til-moms-pa-humbug/70464943

"At pasienter med reelle plager ikke får behandling fordi staten skal støtte Norsk spiritualistisk healerforbund, er en fornærmelse mot fornuften."! Godt at klar tale om vrøvlet fortsatt eksisterer!

Posted (edited)

Godt nytt år, og til lykke med de urealistiske Brageløftene - eh, unnskyld, "nyttårsforsettene"!

Når det gjelder nyttårsforsetter, helse, trim og mat, her er en edruelig artikkel fra Dagbladet:

https://www.dagbladet.no/kultur/lev-lenger-og-spar-penger/70615601

Vi har jo opptil flere tråder som går på mat/ernæring her på OT, om "kjøttspising", om "veganer-mat", og om styrketrening og mat. Likevel synes jeg denne artikkelen passer best under "Kritisk tenkning". Den påpeker at norske nordmenn og (særlig?) -kvinner bruker ca. 3 milliarder kroner årlig på ymse "helsekost", altså på matvarer som ikke har noen (av de påståtte) dokumentert effekt, som koster mye mer, og som i mange tilfeller er dårligere enn helt ordinært kosthold.

Så dersom nyttårsforsettet ditt er å bruke mer penger på mat som skal være "helse"-kost, glem det, spis vanlig mat, og bruk de sparte pengene til våpen, jakt og skyting!

Edited by Jegermeistern

Richard Overton, USAs eldste mann og 2VK veteran, døde for noen dager siden - 112 år gammel.

Overton hevdet alltid at hans høye alder skyldtes inntak av whiskey og sigarrøyking på daglig basis. 

Dermed burde det være greit å fikse årets nyttårsforsetter. 😁

C8DC7BAA-F98A-4028-92B4-443DBFDECCC9.jpeg

• Like 1
  • Haha 1