Jump to content

Gaupa ingen bestandregulator?


bobbcat123

Recommended Posts

Har du tidligere forestillt deg at ei gaupe skulle overleve på noe annet :roll: Et rådyr i uka må jo nødvendigvis en skapning på den størrelsen ha og når en ser for seg et leveområde på 200-500 km2 så vil jeg ikke akkurat si at den rensket området.

Link to comment
Share on other sites

gaupa renska ihvertfall terrenget rundt meg for rådyr :!::!: ikke helt men såpass at det ble skjelden å

se dyr/spor og det ble ikke noe å jakte på,så det stemmer ihvertfall her. :(

Når de får vert der en stund, blir det nok dårlig i alle terreng desverre :(

Link to comment
Share on other sites

Eit rådyr i veka er vel tommelfinger-regelen for ei vaksen, nokonlunde dyktig gaupe. Sånn sett skiller ikkje Silje seg særleg ut frå dei andre pusane.

Det som taler litt for at gaupa ikkje er "verstingen", er at når ei gaupe slår eit rådyr eter den opp mesteparten av skrotten. Veldig få individ som utviklar seg til overskotsdreperar.

 

I glisne rådyrbestandar kan ei eller fleire gauper fint ta seg av heile tilveksten av rådyr, slik at det ikkje blir noko overskot igjen å jakte på. Dette kjem delvis av at gaupa er ein utruleg effektiv rådyrjeger, mykje meir effektiv enn vi mennesker er, uansett kor dyktig ein innbiller seg at ein er :wink:

I tette rådyrbestandar med god tilvekst vil gaupa aldri klare å ta seg av tilveksten innanfor sitt revir og der vil derfor vere god plass til jegerar både med pels og gore-tex.

 

So gaupa er i mange tilfeller eit betydeleg bestandsregulator. I andre tilfeller har den betrakteleg mindre betydning.

Link to comment
Share on other sites

En årsak til "problemet" er at nå er gaupestammen så stor at flere gauper har sammenfallende områder. Dette medfører selvfølgelig at alle disse m2 tallene over store leveområdene faller i grus. I mitt terreng opplevde vi i vinter at så snart ei gaupe hadde vandret gjennom så tok det et par dager så var det ny (nye) gaupe på visitt i samme området. Dette har vi sett i flere områder og har grundige sporinger å argumentere med.

Hjelper lite at ei enkelt gaupe benytter halve kongeriket på sin vandring når bestanden generellet er i største laget. Ser desverre frem til en krakk i rådyrbestenden her i Trøndelag. Da står sau på menyen til gaupa og da våkner heldigvis forvaltningen. Jo jo forvaltning der gaupekvotene blir hevet 1-3 år for seint har vi eksempel fra på 90-tallet :evil: . La oss håpe jeg tar feil, og at rådyrbestanden blir god i årene fremover :D .

Link to comment
Share on other sites

Har du tidligere forestillt deg at ei gaupe skulle overleve på noe annet :roll: Et rådyr i uka må jo nødvendigvis en skapning på den størrelsen ha og når en ser for seg et leveområde på 200-500 km2 så vil jeg ikke akkurat si at den rensket området.

 

?? så "silje" trekker grensa når hun går? ingen andre gauper inna for disse 200-500 km2? hallo..... vi hadde uttak av 4 forskjellige gauper på vesentlig mindre område under sist vinters jakt. Ergo kan du gange 20 rådyr med ca 4 i vårt tilfelle. Vi klarte å finne 4 ferske spor, men hva med de vi ikke klarer å finne?

Link to comment
Share on other sites

Med en rådyrbestand som på Østlandet og Sørlandet har lidd under ekstreme snøforhold de to tre siste vintrene er det ikke så rart at du ser en merkbar minkning i rådyrbestanden, men dette hadde du også merket om det ikke har vært gaupe der. Snødybder over 50 cm i jan-mars er kritisk for rådyr uansett.

 

Her er noen linker du kan kose deg med. Det eneste Dagbladet er gode til er å lage sjokkerende overskrifter utav ingenting :D

 

http://www.nationen.no/meninger/Kronikk ... 563941.ece

http://scandlynx.nina.no/

Link to comment
Share on other sites

Har du tidligere forestillt deg at ei gaupe skulle overleve på noe annet :roll: Et rådyr i uka må jo nødvendigvis en skapning på den størrelsen ha og når en ser for seg et leveområde på 200-500 km2 så vil jeg ikke akkurat si at den rensket området.

 

?? så "silje" trekker grensa når hun går? ingen andre gauper inna for disse 200-500 km2? hallo..... vi hadde uttak av 4 forskjellige gauper på vesentlig mindre område under sist vinters jakt. Ergo kan du gange 20 rådyr med ca 4 i vårt tilfelle. Vi klarte å finne 4 ferske spor, men hva med de vi ikke klarer å finne?

 

Rundt 1990 gikk jeg en runde oppe i marka hjemme, en teig på ca 1500 daa, så 20 rådyr på runden. I 1998 jakta jeg med hund, en drever med meget godt søk og gode viltfinneregenskaper, på samme og tilstøtende terreng (til sammen ca 9000 daa). Jeg jakta _mye_ og hadde los på rådyr tre ganger, to av disse mest sannsynlig samme dyr. 98, 99 og 2000 var traurige år for den som var interessert i rådyrjakt på Innherred...

 

Å si at gaupa har en rolle som bestandsregulator er neppe noen overdrivelse...

 

Som Baktus sier - kvoteøkningen ligger 1-3 år etter bestandsutviklinga, men det ironiske er at dette faktisk er en kalkulert sak fra forvaltningas side, ettersom kvotene settes etter treårs gjennomsnittsbestand, og ikke reell bestand. Dette vil ikke bare si at kvotene blir alt for lave når gaupestammen er i sterk vekst, men at kvotene vil være i høyeste laget når bestandskrakket kommer... I år har vi dokumentert 23 familiegrupper på gaupe, mens treårs snitt vil ligge på 18 (17, 15, 23). Hvis vi i 2009 får 28 og i 2010 får 5 vil vi i 2010 fortsatt ha 18 i gjennomsnitt. Og altså samme grunnlag for å sette kvote som nå, når bestanden beviselig er i vekst...

 

Og så får gaupejegerne skjenn for å ha desimert gaupebestanden...

Link to comment
Share on other sites

Gaupa er kommet for å bli, heldigvis for oss som er glad i gaupejakt. Det er mye syting og klaging over for mye gaupe, men det ingen snakker om er eget jaktuttak av rådyr. Vi hadde unaturlig mye rådyr på 90 tallet og jegerne skøyt i de fleste tilfeller mer enn kvotene. Når gaupebestanden begynte å vokse fortsatte de fleste jegrne å skyte like mye rådyr i tillegg til noen harde vintre, for så å gi gaupe skylda for at rådyrbestanden begynte å minke. Vi jegere må begynne å innse at det er vi som har annsvar for rådyrbestanden og regulere jaktuttaket vårt deretter. Da nytter det ikke å skyte geiter fra lam selv om hunden har los for så å skylde på gaupa.

Selvfølgelig påvirker gaupa rådyrbestanden, men da må vi bare skyte litt færre rådyr, tåle å la ei rådyrgeit passere uten å skyte, nyte en fin jaktopplevelse uten at det nødvendigvis smeller. Er det ikke det det handler om? Eller er det slik at en dag uten at noe blir skutt er en dag uten mening? Jeg har selv hørt jegere si at de skyter heller noen dyr mer enn kvota for hvis ikke de gjør det så tar gaupa de allikevel.....

Link to comment
Share on other sites

På området jeg jakter måtte vi frede rådyra i 5 år etter forrige gaupetoppen. Nå har vi skutt kun noen kje og bukker de siste årene og bestanden av rådyr begynner å komme seg, så forøvrig trillinger for ca 3 uker siden. Men nå kommer jo gaupa for fult igjen, og den kan absolutt fjerne rådyren.

http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article ... 8939871483

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er Gaupa, eller rovdyr generelt, så dumme at de bevisst tømmer matfatet sitt ? Gaupe lever av rådyr, det er en kjensgjerning og noe vi må akseptere. Det blir for dumt å si at etter den er ferdig med rådyra så går den på sauen... Hallo!, den skal vel ha mat om vinteren også..? Lite sau da...

 

Det slenger da noen gauper her i Østerdalen også, men jeg kan ikke si at de har hatt noen stor betydning for rådystammen generelt. Derimot er harde vintre stygge med rådyra. Rådyret er ikke akkurat skapt for en meter løssnø..

Link to comment
Share on other sites

Er Gaupa, eller rovdyr generelt, så dumme at de bevisst tømmer matfatet sitt ? Gaupe lever av rådyr, det er en kjensgjerning og noe vi må akseptere. Det blir for dumt å si at etter den er ferdig med rådyra så går den på sauen... Hallo!, den skal vel ha mat om vinteren også..? Lite sau da...

 

Det slenger da noen gauper her i Østerdalen også, men jeg kan ikke si at de har hatt noen stor betydning for rådystammen generelt. Derimot er harde vintre stygge med rådyra. Rådyret er ikke akkurat skapt for en meter løssnø..

 

Gad vide hvornår Gaupen er begyndt, at tænke som et menneske :wink:

Nu er der færre rådyr, det bliver snart vinter - det er nok bedst at spare lidt på rådyrene, så der er et vinterforråd :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal være ærlig. Har ikke finlest hele tråden. Har rådyrjakt der det er gaupe, og sånn som jeg ser det der så er det ikke det at gaupa dreper så utrolig mye dyr, men at dyra trekker ut pga gaupa.

Så det litt på Elgen her og, veit ikke om det har noe sammenheng, men på våren, sommeren så flokka plutselig ungdyra seg, hadde 12 halvannetåringer i flokk, og det er ikke noe normalt syn i indre østfold, Men en stund senere så var det observert ulv i bygda, mistenker at det kan ha hatt en sammenheng, at da trekker dyra ut i terrenget og til andre steder der de føler seg tryggere. Og disse elgene sto ikke lenge rolig om gangen, virket som de var på flukt.

Link to comment
Share on other sites

Er Gaupa, eller rovdyr generelt, så dumme at de bevisst tømmer matfatet sitt ?

 

Denne syns jeg bør kåres til årets kammer-kommentar!

 

Javel, en klønete formulering. En skal ikke tillegge dyra "menneskelig tankegang" Det jeg ville frem til var at det er veldig sjelden vi ser at rovdyr tømmer matfatet i et område. Hjorteviltstammen kan fort gå noe ned med et plutselig innrykk av rovdyr, men så ser det ut som om stammen stabiliseres. Jeg hadde meget god anledning til å følge med på Koppangflokkens innvirkning på elgstammen der oppe. Der fikk vi en forholdsvis rask reduksjon av elgstammen, hvoretter den holdt seg forholdsvis stabil. I områder jeg vet om med Gaupe kan jeg ikke se at den har noe spesiell innvirkning. Derimot kan det virke som dyra blir litt skyere med rovdyr i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Er Gaupa, eller rovdyr generelt, så dumme at de bevisst tømmer matfatet sitt ?

 

Nei, det er ingenting bevisst med det, men en effekt av at gaupestammen øker og at gaupa er en utrolig effektiv rådyrjeger.

 

Gaupe lever av rådyr, det er en kjensgjerning og noe vi må akseptere. Det blir for dumt å si at etter den er ferdig med rådyra så går den på sauen... Hallo!, den skal vel ha mat om vinteren også..? Lite sau da...

 

Ja, det er derfor gaupestammen havarerer etter at rådyra blir borte, noe som skjedde i 1998-99 her i Midt-Norge, etter at det bare var reklinger igjen av en meget god rådyrstamme.

Link to comment
Share on other sites

Gaupa tømmer ikke sitt "eget" matfat. Problemet er når det blir flere gauper som beskatter den samme rådyrbestanden i et dalføre. Med en normal bestand av gaupe så går det noen uker før de er tilbake på samme jaktmarker. Med den store tettheten vi har i dag så får vi ikke disse "gaupefrie" periodene i terrenget. Stadig nye gauper vandrer i de samme områdene og beskatter denne samme rådyrbestanden.

 

En vesentlig årsak til høyere beskatning på rådyr er at de foregående smågnagerårene har fostret opp flere gaupeunger. Aldri før har SNO registrert tyngre gaupeunger enn det de gjorde etter vinterens jakt. Familiegruppene har også økt antall i gjennomsnitt. Den lokale rovviltkontakten fikk flere hendvendelser fra SNO etter fortløpende innrapportering av familiegrupper med 2 - 4 unger.

 

Det store antallet unge gauper på jakt trening gjør vel også sitt til at både flere rådyr og sau blir byttedyr selv om gaupemagen er aldri så god og mett.

 

Hvis man ser på radiogaupa Silje der hun har tatt 20 rådyr, fire harer, tor tiurer, to orrfugl og en hjort, og dette på bare fire mnd. Hvis snittet av gauper har denne bytte frekvensen så er det klart at de er regulerende faktor på bestanden.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/09/540402.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...