Jump to content

Fuglebok


OleMartinDahlen

Recommended Posts

Jadda fint med sånn elektronisk dilldall, men man må jo ha en ( og helts fler) skikkelige fuglebøker.

 

Selv benytter jeg blandt annet gyldendals store fugleguide

 

Men du bør også titte litt ekstra på sidene til pipologene http://www.naturogfritid.no der er det mange anbefalinger.

 

http://www.birdid.no er også en fin plass å trene seg på gjennkjenning av fugl.

 

 

Og når det gjelder foto vs tegninger i fuglebøkene så er det ofte slik at gode tegninger er minst like bra som bilder og helst litt bedre!

Det kommer av at det er til dels store variasjoner i drakt mellom individene, og her kan en god tegning forsterke de artsspesifike kjennetegnene på en annen måte en foto.

 

Det beste er jo selvfølgelig å ha begge deler, både foto og tegninger!

 

Ja, og samtidig som jeg er i gang :) så kan jeg jo anbefale alle å legge observasjonene sine inn på http://www.artsobservasjoner.no/. Det er morsomt og lærerikt, også er det nyttig. Blandt annet skogbruket skal ta hensyn til for eksempen hønsehaukreir og spillplasser for skogsfugl - om de er kjent! Er de ikke kjent , altså lagt inn så er det enda større risiko for snauhogst av spillplassen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar,Gyldendals store fugleguide så jo unektelig bra ut den :D, litt morro å følge med synes jeg på hvilke arter som er på forbrettet mitt gjennom en vinter.Den boka jeg har nå er såpass dårlig når det kommer til bilder av fuglene at det blir på en måte gjetning hvilken art som er innom.Så det blir nok den boka der jeg går for i første omgang.

 

Takker alle for svar, men det er bare å komme med flere anbefalinger mulig det er andre her også som trenger en ny bok :D

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Artig "ekstrahobby" dette her, eller skal en kalle det en "synergieffekt" (vi mater småfuglene, samtidig lærer vi hvilke fugler vi har på brettet.)

Trivelig selskap er det uansett, selv om de koster en del kronasje i solsikkefrø :wink:

 

Så langt har jeg regsitrert og artsbestemt 19 stykker + ekorn på brettet mitt, den sjeldneste er stjertmeisen som jeg kun har hatt besøk av en gang (det jeg har observert i alle fall).

 

Et noe uklart bilde, men her henger to stykker på meisebollene

sjertmeis002.jpg

Link to comment
Share on other sites

He he, artig å se at det ikke bare er meg som forer opp de små :D, har 4 foringsbrett nå til de, lager en blanding av smeltet delfiafett og solsikkefrø som jeg heller over i tomme melkekartonger, når dette har størknet legger jeg det ut. Dette er snadder for fuglene som tar turen innom :D ,men har erfaring med at dette er mere populert når snø og kuldegrader setter inn. Ja det går en del kroner til frø på en sesong men synes det er stor stas når når det er mange forskjellige arter på besøk og rene julekvelden når det kommer en ny og ukjent en på brettet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...