Jump to content

Lade .38 special med svartkrutt?


Atkleiv

Recommended Posts

Har ingen erfaring med svartkrutt i .38 Special. Men det viktigste er å fylle hylsa med krutt slik at dette komprimeres noen mm når du setter kula. Du kan bruke feks Sweitser 2 krutt. Viktig også å bruke fett beregnet for svartkrutt. Søk etter svartkrutt fett her på forumet så finner du en tråd om dette emnet. Har sjøl kjøpt meg en Uberti 1873 SAA i 45 Colt som jeg skal skyte med svartkrutt. :mrgreen:

Ser frem til lange røykfylte dager 8)

Link to comment
Share on other sites

Lade .38 special med svartkrutt?

Ser fra Wiki følgende: " Selv om røksvakt krutt var tatt i bruk allerede, ble den (.38 Special) i utgangspunktet ladet med svartkrutt, men i løpet av et års tid ble ladninger med røksvakt krutt tilgjengelig."

 

Vil det si at du besitter en .38 speciall-revolver fra de aller tidligste årene? For å skyte noe lignende originalladningen?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med svartkrutt i .38 Special. Men det viktigste er å fylle hylsa med krutt slik at dette komprimeres noen mm når du setter kula. Du kan bruke feks Sweitser 2 krutt. Viktig også å bruke fett beregnet for svartkrutt. Søk etter svartkrutt fett her på forumet så finner du en tråd om dette emnet. Har sjøl kjøpt meg en Uberti 1873 SAA i 45 Colt som jeg skal skyte med svartkrutt. :mrgreen:

Ser frem til lange røykfylte dager 8)

 

Så det er ikke noe fare med å få for mye svartkrutt i hylsa?

Jeg har forresten FFF krutt, det er vel greit å bruke?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ladet en del svartkruttpatroner til div revolvere for en ca 25 år siden. For best presisjon og minst grums i pipa pleide jeg å legge en skilling over kruttet og så klemme nedpå en ring med bivoks. Til slutt fulgte kula etter. Som kulefett brukte jeg en blanding av stearin, bivoks og olivenolje. Fungerte helt fint.

 

Ladet noen patroner med 4f i en 45 LC. De skjøt jeg kun noen få av. Revolveren sparket som en 44 mag :shock:

Hold deg til ff eller fff, så går det bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Prøv med kulene fra Clarry med naturfett, fyll hylsa med 3Fg opp til kula og med ei pappskive av melkekartongimellom kruttet og kula.

Bare sørg for at kula sitter orndtlig ned på ladningen.

 

 

Takker for tips. Hvorfor skal man ha pappskiven mellom?

Og hvilken kule tenker du på, finner ikke noe 38. kule hos Clarry med naturfett..?

Link to comment
Share on other sites

Pappskiva er nok helst for å unngå at fett blander seg med krutt, samt at det gir en jevn bunn å "komprimere" ladningen på.

Altså, du skal ikke komprimere ladningen utover at det er passe tett og luftfritt mellom kule og krutt, hvis du overfyller og er brutal når du presser ned kula risikerer du å knuse mer av kruttkornene enn du egentlig skal, og da får du 4-F i toppsjiktet.

 

Et annet spørsmål er hvor mye nytte man har av fettet når det ligger en pappskive bakom, noe av hensikten er jo å holde kruttslammet mykt slik at ikke sylinderen låser seg mot løp/ramme pga. steinharde avleiringer med kruttslam.

Det går an å prøve en skive med ren bivoks istedenfor pappskiva.

Link to comment
Share on other sites

Slike "skillnger" eller skiver av bivoks lages enklest ved å lunke bivoks til flytende, tømme den i et lokk til en tykkelse på 2-3 mm, og etter stivning stemple dem ut med hylsemunningen. Hylsa er da først borret opp bakfra, slik at bivoksskiven lett kan dyttes ut av hylsen.

Som fett til de myke blykulene kan brukes vannpumpefett eller smørefett som LP2. Litt vel mykt fett i romtemperatur, men hvis kulene har stått ute i kulden før lading går det bedre. Ved bruk av disse fettypene må det vare en skive mellom kule og krutt. Bunnen av kulen også tørkes godt rent for fett før lading.

Link to comment
Share on other sites

Clarry kan sikkert smøre di kulene du ønsker med natrfett, bare å snakke med han. Du kan kjøpe SPG fett fra Midway, det er det beste fettet du kan få til svartkrutt patroner. Bruk BARE melkekartong mellom kula og kruttet, fettet skal i smørerillene på kula og ingen andre steder. Får du fett bak på kula, så henger pappskillingen seg fast i kula og ødelegger presisjonen for deg.

Komprimer ladningen ca 1mm. Pøvde selv med en skive med bivoks ned mot kruttet under pappskillingen i 12mm remington, men det hadde ingen virkning i det hele tatt.

Hensikten med pappskillingen er å beskytte kulebasen mot kruttgassene.samt å ta med møkk ut av pipa.

Da jeg ladet til min Pedersoli Sharp 45/90 så ladet jeg på følgende måte, Federal 210 riflehette(ikke magnumhette.)

Krutt opp til dit kula kom ned i hylsa, slik at det vart komprimert ca 1-2mm, pappskilling av melkekartong med den voksa sida ned mot kruttet.

Kula smurt med SPG fett i rillene, basen måtte være 100% fri for smurning for at pappen ikke skulle følge med kula, den skulle ligge igjen ca 2-3m foran munningen.

Med patroner ladet på denne måten så samlet rifla mellom 1-2" på 100m med 5skudd,og ca 4-5" på 300m UTEN pussing mellom skuddene.

Fett mellom kula og kruttet har bare noen hensikt når det skytes med papirviklet kule, da du ikke får smur kula på vanlig måte. Da må du ha en pappskilling mellom kula og fettet og en imellom fettet og kruttet. Denne plassen dette tar går på bekostning av kruttladningen.

Hadde jeg skulle lade 38spl med svartkrutt,så hadde jeg brukt vanlig harde blykuler med svartkruttfett og satt dem rett ned på kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Da må du ha en pappskilling mellom kula og fettet og en imellom fettet og kruttet.

 

Det er et godt sted å starte hvis man skal prøve fett bak kula. Hvorvidt det har noen effekt er ikke godt å si, om kula har små/få fettriller kan det kanskje hjelpe litt. Pappskilling er et verdifullt triks, særlig på bløte kuler, men for harde kuler kan man trygt prøve uten.

 

Det absolutt viktigste er riktig fett, vanlige fett for røyksvakt fungerer ikke. Gjorde selv den testen med hardt fett (rød magma), og etter en tønne var det ikke synlige riflinger igjen i løpet. Kulene jeg fant igjen var så nedpresset at de var blitt synlig lengre og tynnere :lol: Så kjøp eller kok et skikkelig fett, personlig synes jeg det er litt av moroa.

Link to comment
Share on other sites

Den gangen det ikke var valgmuligheter ble det prøvd mye ulike løsninger på dette. Det som virket best var fettimpregnerte filtskillinger. Disse ble brukt bak kulen, og det ble brukt en trang pappskilling over kruttet slik at filtskillingen ikke kom i kontakt med kruttet.

Slike filtskillinger selges til bruk i perkusjonsvåpen for svartkruttskyttere.

Fordellen med disse er at filten komprimeres av gasstrykket og får god kontakt med løpsveggene. Svartkruttavleiringene blir da mykere og setter seg ikke fast i løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For å få en liten kompresjon på kruttet blir det 17 til 18 grain fffg målt i Volum som allt svartkrutt.

Ellers så har Clarry Haglund bløtt bly med naturfett i 158 grain RN. Dersom du skal ha litt volum kan det være lurt å ringe først.

Jeg har gjort forsøk med pappshilling bak kula i mine 38 ladninger, og uten det er kun en marginal forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...