Jump to content

ikke rådyr ren støver


mbb84

Recommended Posts

har en finsk støver tispepå ca 1 1/2år, som er langt i fra rådyr ren, hun er kronisk på å spore opp rådyr å få los på de.

har en plan om at hun skal brukes på rev, ble skutt 2 rever for henne før hun fylte året. men hun har fortsatt ikke fått helt "dilla" på rev, så lenge sporene ikke her helt blod ferske. har prøvd å gå med henne i band til reven er på føttene og sluppete henne på observasjoner av rev. men vil helst unngå å strømme henne.

 

noen goe forlsag for å få av henne rådyr innteresen?

Link to comment
Share on other sites

Å gå i rådyrhegn etter at bikkja har jaget rådyr på skogen, er bortkasta penger. Skal det gjøres i hegn, bør/må det gjøres første ganga bikkja er i kontakt med rådyr, ellers er sjansen for å lykkes, minimal.

 

Langline og kryssing av spor er en ting, en annen er om du kan få med deg en person som er godkjent for aversjonsdressur på skogen å få tatt bikkja på skogen, mens den jager rådyr. Har den jaget mye og allerede er hard på de, må som regel dette gjennomføres flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

I et hegn så har man en garanti for at bikkja strømmes mot riktig dyr, men det er ikke enkelt av den grunn. Ved strømming mot sau så bør det være nærkontakt før støtet gis. Ser for meg at det blir vanskelig å gjennomføre i skauen... Jeg bare skrev hva jeg ville gjort, andre har sikkert mye bedre metoder. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jeg fikk tips om å parkere støveren en tid, deretter gå i bånd på harebeite og få ut haren, gå mye i skauen, rose på harefot, skjenne på kløv, tålmod tålmod, pluss generell lydighetsdressur.

Noen har også erfart at det går bra med bare hare på barmark, men at støver følger kløv når det er snø og lett å se sporene av kløv. Har tenkt å henge på den en walkie talkie og forstyrre den med fyord, når den bevislig loser på kløv, men vet ikke om det er nok. Strøm er vel siste skanse, men da må det gjøres av autorisert person.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...