Jump to content

Akevitt....hvem/hva/hvor?


sniper-two

Recommended Posts

Som jeg har skrevet ovenfor et sted, det er med smaken som med baken, den er rund, og godt er det.

 

Denne tråden viser i hvertfall at smaken er ytterst forskjellig, og at de fleste har sine favoritter. Jeg skal dog referere en opplevelse:

 

Til mitt berømte (?) rakfiskselskap handlet jeg et år inn "assortementspakken" med akkevitt fra Polet, 10 forskjellige småflasker a 1 dl i hver og 10 forskjellige av Polets akkevitter. Gammel Opland forsvant først! De blanke tilslutt. Må føye til at Gilde Non Plus Ultra ikke er i dette assortementet, den blir vel for dyr. Det ble forøvrig et meget vellykket selskap, det var en slik pakke til hver gjest, altså 1 liter akkevit til hver, og gjestene fikk streng beksjed om at de måtte smake på alle typene! :lol:

 

Den Porse som er referert av Kjendis er egentlig ingen akkevitt, hvis du har Porse (en liten hedeplante fra Danmark) lager du Porse-brennvin ved å legge Pors i en flaske og helle 45% brennvin over og lar det stå et par uker. Jeg har en kamerat med hytte like utenfor Skagen, han pleier å plukke Pors og lage sitt brennvin selv på denne måten.

 

Konklusjonen her synes å være at norsk akvavit (uansett merke) skal nytes temperert, mens de blanke fra Sverige og Danmark er kjemisk fremstilt brennevin som må være nedkjølt slik at man ikke merker smaken! :lol:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Er d ingen her som har smakt Jeger akevitten som kom i fjor? Den anbefales på d sterkeste. Til alt, når tid som helst og hele året!! Har smakt veldig ma ge forskjellige , men ingen som kommer i nærheten av den. Er ikke så mange polutsalg som har den inne, er ofte bestillingsvare.

Link to comment
Share on other sites

På høstens årsmøte i Bergens Dannede Fårikålforening hadde vertskapet fruktpunch i en skål. Denne bestod av Løitens Linieaquavit, med en drue flytende oppi. Verten var bekymret for at noen ville finne fruktpreget i punchen for dominerende, og tilbød å fjerne druen. Gjestene, derimot, undertegnede inkludert, fant at punchen var meget velbalansert i aromaen og drakk den med velbehag.

Link to comment
Share on other sites

hmm rart at de danske har vunnet mange gullmedaljer på div verdensutstillinger og slikt hvis de kun er kjemisk fremstillet :roll: ålborg akkevitt finner man over hele verden !!! :mrgreen:

 

 

Det må innrømmes; Danskene slår oss milevidt når det gjelder markedsføring, svenskene også forsåvidt, se suksessen til Absolutt som jo ikke er annet en renset brennevin! Markedsføring er imildlertid ingen erstatning for kvalitet og smak, men heller en nødvendighet for å få solgt et mediokert produkt.

 

Håper leserne på denne tråden innser at betegnelsen "kjemisk", liksom hva Seawolf i et tidligere innlegg refererte, er avgitt "med et glimt i øyet". Man kan drikke Ålborg Jubileum og Skåne og slike også, når man har sluppet opp for den "ekte" varen fra Arcus. I nøden spiser som bekjent en viss mann fluer også!

 

Ellers, om man slår opp Polets prisliste på akvavitter kan noen og hver bli forskrekket over det antall med norske varianter som tilbys, det virker som en uoverkommelig oppgave å testsmake alle sammen!

 

Skål :mrgreen:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Tar ikke noe mål av meg til å konkludere, men det er vel ikke noe poeng i å oppnå enighet om preferanser her? imidlertid går min smakspreferansse mot norsk, lagret vare. Når det gjelder særlig gode tapninger må jeg fremheve fjorårets portvinslagrede Oppland. En høydare. Kjøpte to - én til ganen og én til kjelleren. Den til ganen gikk unna og den i kjelleren fant jeg ikke igjen? Kjøpte også en single cask - en blek skuffelse. Ærendet mitt er forøvrig ikke subjektive innspill hva smak angår, men jeg registrerer med interesse ordveksingen omkring Porsedram. Trenger ikke kjøpe den. Det vokser Pors nær sagt over hele landet (Porsanger, Porsgrunn osv). Ta to kvister til en halv flaske nøytralt brennevin. Jeg har gode erfaringer med Koskenkorva. La dette stå på flasken. Trenger ikke sile av. Fyll gjerne på med mer brennevin flere ganger. La stå mørkt så den ikke "visner" så fort. Aquavit for folk som ikke liker aquavit. Tar man en halv kvist malurt i i tillegg øker bitterheten en del. Enda bedre til feit mat. Bon appetit og husk at "Fisksupen - den räknas inte, förståss!

Link to comment
Share on other sites

Syns at norsk akevitt generelt holder et høyt nivå.

Og cognac har jeg de siste årene bare fått halsbrann og sur mage av, så jeg tar heller avec'en også i form av akevitt.

 

Mine favoritter:

Gammel Oppland - et safe valg til det meste

Throndhjems - for meg fullt på høyde med Oppland

Maquavit - prøvd denne en gang og likte den godt, men lenge siden jeg har sett den på polet.

Gammel Reserve - husker enda smakseksplosjonen jeg opplevde første gangen jeg smakte denne. Må ha vært en særdeles vellykket årgang. Har ikke fått samme kicket senere desverre.

Simers Taffel - for meg en frisk og god sommeraquavit , gjerne litt avkjølt.

 

Non plus ultra , er god men jeg foretrekker noe som er litt skarpere i kantene.

 

(men en slik som avec er heller ikke å forakte...)

Havana_Club_Seleccion_Maestros_300.jpg

Link to comment
Share on other sites

SIMERS..... SIMERS gutter....

 

Som lett avkjølt taffelakevitt til sildebordet er jeg enig :D

 

Når det gjelder Gammel Opland, er den faktisk fatlagret i over to år ifølge Argus, og fremstillt etter en originalrespt fra 1891.

En av mine favoritter.

 

Trondhjems er lagret i 3 år og er favoritten til fet og kraftig juemat, samt til avec.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Her har det vært skrevet om mange gode akevitter, men jeg vil komme med en det smakte parfyme av. En god venn vet at jeg er glad i akevitt og kom med en enliter Ålborg juleakevitt, (han er ikke her på Kammeret) og her om kvelden passet det og ta en akevitt, men dæven og skuffa jeg blei. Som sagt, det smakte parfyme av den og smaken hang igjen i kjeften flere timer etterpå. Ikke og anbefale etter min smak. Men kompis mente det vel han, så takk for det :D .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fusel = uønskede biprodukter fra gjæringen av sukker etc til etanol. Fusel består til en stor del av isoamylalkohol, som "virker meget sterkere berusende enn etanol, men som forårsaker kvalme, oppkast, hodesmerter etc." Ved inntak sammen med etanol forbrennes etanolen først, slik at isoamylalkoholen ikke blir forbrent før etanolen er ute av kroppen, - dvs "dagen derpå" = god gammeldags fyllesjuke! :lol:

 

Jo mindre fusel, jo bedre form dagen etterpå! Da jeg i sin tid frekventerte den høyere læreanstalt på Blindern i Oslo hadde vi tilgang til nærmest ren etanol, - til analyser. Den utmerket seg med at "dagen derpå" var nærmest fraværende :roll:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Javel Sir, med den oppveksten skjønner jeg signaturen din; "brukes som et dårlig eksempel" :lol:

 

Påstanden om "fuselfri" er som du sier litt komisk, det er vel ikke noe "vanlig" brennevin som er helt fuselfri, men ettersom det er snakk om noe som synes å være myntet i første rekke på folk fra Røros-trakten har vel dette en egen klang, der har man vel en viss erfaring med dårlig hjemmeproduksjon.

 

Ertet på meg noen fra Røros her? :lol:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Akevitt er noe jeg aldri har lært meg å like, tror det kan ha noe med Karve å gjøre....jeg liker heller ikke nøkkelost...men jeg har faktisk klart å få i meg noen glass med en svensk dill akevitt sammen med reker og sjøkreps, vi satt to "kæll" på et svaberg og drakk øl, dill akevitt og spiste ferske reker og sjøkreps i 25 graders sommervær.....tror nesten jeg hadde fått ned litt nøkkelost også da hvis jeg hadde prøvd ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Uuups..... Kom nettopp på at jeg har glemt å smake på akevitten i jula..

Til kveldsmat blir det derfor Elvissmørbrød (loff med smør, peanøttsmør, banan og bacon. Stekes i panna med rikelig med smør)

En liten Gilde juleakevitt eller to vil gjøre dette lettfordøyelig. :smile:

24oucua.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...