Jump to content

Akevitt....hvem/hva/hvor?


sniper-two

Recommended Posts

Julen nærmer seg og Akevitt er noe jeg setter pris på til Ribbe og pinnekjøtt.

Kjøpte Gilde sin Juleakevitt 2011 som jeg satte veldig pris på. (2011 var bedre enn 2010, men ikke bedre en 2009 :-))

 

Har testet litt forskjellig, men det er vel en hel verden der ute med annen god akevitt også ?

 

Kjenner jo Linjeakevitt, Løten`s, Aalborg og Gilde.... Hva annet finnes og kan anbefales til andre årstider også ?

 

kom over denne i dag : http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedm ... /1.7880814" target="_blank

 

Test : http://www.klikk.no/mat/drikke/article369590.ece

 

g-

Link to comment
Share on other sites

Til fet mat syns jeg Gammel Opland er best. Fin og rund, ikke for skarp, og fyldig ettersmak.

Linjeakevittene syns jeg blir for skarpe og pågående i smaken.

 

En skal heller ikke glemme Trondhjemsakevitt som er smaksrik uten å være påtrengende.

Historien sier forøvrig (har det fra kilder innen Argus) at det fortsatt er en liten skvett av kroningsakevitten fra 1905 tilsatt Trondhjemsakevitt.

Gjør den litt spesiell, og en artig opplysning til gjestene ved bordet.

 

Det finnes også en ganske ekslusiv norsk akevitt, Gammel Opland som er ettermodnet på enten portvins eller madeirafat.

En himmelsk smaksopplevelse, men egentlig en forbrytelse å drikke den til mat.

Den må nytes alene, kanskje med en mild Rome et Julieta til :D

Link to comment
Share on other sites

Holder fremdeles på Non Plus Ultra, ulempen er som sagt prisen, over 500 blanke for standard 70 cl flaske. Er imidlertid med på at Gammel Oppland også er bra, og "bare" 376 for 70 cl. Har heller ikke noe imot Juleakvaviten, Rakfiskakvaviten, Linje etc når Non Plus Ultra eller Gammel Oppland er tømt, - i nøden spiser en viss mann fluer også, - har jeg hørt.

 

Det er ingen diskusjon her (foreløpig?) om hvordan akvavit skal drikkes. Min påstand er at dersom man legger flasken i fryseren og serverer med rim på flasken kan man like gjerne drikke Skåne, O.P. Andersen eller andre lignende som etter min mening kun duger som malingsfjerner.

 

God akvavit (dvs norsk akvavit!) skal drikkes temperert, som en god konjakk, og med måte!

 

Der skåles (fremdeles)!

 

Istmus :D

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Istmus.

Non Plus Ultra er jo toppen. Pleier å investere i ei flaske til jul. Drikkes kun til kaffen, som en cognac.

Akevitt fra fryseren er å ødelegge den, er vel helst de som ikke liker akevitt som bruker den metoden. Må være romtemperert ja, og akevitt kan drikkes til alt. Har du prøvd ved siden av kaffe og wienerbrød?

Link to comment
Share on other sites

Min favoritt om vinteren er Gildes juleakevitt. Om sommeren, Løitens sommerakevitt. Vi kjøper bare disse to.

Borsett fra til krepselag, da har jeg kjøpt diverse dill-varianter. Og til sjømat, spesielt skalldyr, er disse utmerket!

 

Angående servering, så har jeg alltid hørt at det er en tommelfinger regel som sier: Blank akevitt skal værek kjølt, brun akevitt skal være temperert.

Og jeg er enig, så hos oss følger vi denne regel.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ekstra modnet juleakkevitt, en variant med begrenset parti. Den danker ut Non pluss ultraen som avecdrikke..

Synd at variantene av Gammel Opland, som har vært ettermodnet på portvinsfat og madeirafat, ikke kom i salg iår. Men de krever lagringtid, så vi håpe dem kommer til neste år igjen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med El Gringo. Gilde Maquavit er meget bra

Gilde Non Plus Ultra har en "ram" spritsmak så den skuffet meg stort.

Det er synd at Aalborg Ekstra er utgått, da den var helt "outstanding"

 

 

Jeg tror Halvor Heuch, (sjefsdestillateur på Polet, dvs Arcus) vil hoppe litt i stolen av betegnelsen "ram" spritsmak på Non Plus Ultra. Det er ikke for ingen ting at den har den prisen den har.

 

Ellers; alt som må serveres "avkjølt" er "råsprit" og ikke akvavitt! Det er nå min mening, men heldigvis, det er med smaken som med baken, den er rund!

 

Istmus :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gilde Maquavit var overaskende god. Den kan godt erstatte cognacen ved noen annledninger. Noe gjorde at jeg tenkte på en mørk rom type "Havana club" første gang jeg nippet til et glass.

Aalborgs jubileums-aquavit synes jeg passer bra til fet mat og for ikke så veldig lenge siden fikk jeg spandert et par nydelige "kaffe-punsj" av en Danske. Aalborgs i kaffen faktisk :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

En skal heller ikke glemme Trondhjemsakevitt som er smaksrik uten å være påtrengende.

 

Tiltredes. Det er i allefall min favoritt når jeg skal nyte et godt glass akevitt til ingenting. Altså rett og slett en god, varmende dram i godstolen. Servert i duralex-glass, så jeg slipper å fylle opp så mange ganger.

 

Til mat kan akevitten godt være litt... strammere. Linie er vel den vi har konsumert mest av her på bruket til god mat, først og fremst til lutefisken egentlig. Rakfisk blir så kjedelig - jeg må spise alene... :roll:

Link to comment
Share on other sites

En flaske Non plus Ultra får opphold i krystallkaraffel hos oss like før jul. Det må snart kunne kalles en tradisjon. Den drikkes som "aveq" eller som kosedram på samme måte som en god cognac. "Gilde NpU" er uansett forhold til akevitt et utrolig godt brennevin.

 

Til mat, juleaften og nyttårsaften, hvis man ikke har vakt, går det i Lysholm Linie. Som trønder har man visse forpliktelser. Forøvrig drikkes det ikke så mye karvebrennevin hos oss. Flasken oppbevares i fryseren mellom nyttår og jul, og en slik flaske holder i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Til Rakfisk og Lutfisk er Gammel Oppland en vinner. Rund,mild og fin.

Gammel Reserve er heller ikke dårligere, kansje hakket bedre spec til kjøttmat.

Nu for tiden er likevel Aalborg Jubileum favoriten.- Den går til alt, også til en kopp kaffe.-- Er enig i at Akevitt (og konjakk) bør smakes i rel små kvanta.

Link to comment
Share on other sites

Til fet mat syns jeg Gammel Opland er best. Fin og rund, ikke for skarp, og fyldig ettersmak.

 

 

Oppslag i en engelsk herreklubb:

 

Brennevin serveres kun til fet mat.

Fet mat er all mat så nær som pannekaker.

Det er forbudt å servere pannekaker.

 

Istmus :lol:

Link to comment
Share on other sites

En skal heller ikke glemme Trondhjemsakevitt som er smaksrik uten å være påtrengende.

 

Tiltredes. Det er i allefall min favoritt når jeg skal nyte et godt glass akevitt til ingenting. Altså rett og slett en god, varmende dram i godstolen. Servert i duralex-glass, så jeg slipper å fylle opp så mange ganger.

 

Til mat kan akevitten godt være litt... strammere. Linie er vel den vi har konsumert mest av her på bruket til god mat, først og fremst til lutefisken egentlig. Rakfisk blir så kjedelig - jeg må spise alene... :roll:

 

 

Hvis du er i nærheten av Sarpsborg før mars neste år, send en PM så skal du få smake skikkelig rakfisk. Åpnet butten i dag, det var fløyel du lux. Må du spise slikt alene er det synd på de som takker nei, og det er om det er med eller uten Aqua Vitae!

 

Istmus :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som det er skrevet; akevitt skal nytes temperert - på lik linje med rødvin.

 

Akevitt kan nytes til alt, men personlig liker jeg faktisk å nyte den alene. Hvilken som er best, avhenger av dagsform, men flere gode kandidater er nevnt tidligere.

 

Apropos dagsform: Synes faktisk smaksopplevelsen kan være bedre tidlig på dagen. Kanskje det har noe med at man generelt er bedre skjerpa. Tillater omstendighetene det, er det fortreffelig men en akevitt til lunsj. Fast takst på julaften så lenge man ikke skal bak rattet.

Link to comment
Share on other sites

Tiltreder siste taler! Her har det også vært en tradisjon for å ta seg en akevitt eller to til "lunsj" i jula, selvfølgelig da så fremt man ikke skal ut å kjøre. Om det ikke var snakk om å drikke alkohol ellers i året, så ble også vi "barna" servert en akevitt til frokost/lunsj i jula. Dette var en tradisjon min far holdt i hevd.

 

Akevitt nytes selvfølgelig romtemperert, servert fra klukk-klukk karaffel, i glass med Løiten brenneri logo på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ovehodet ikke i tvil:

Gammel Oppland

Til mat og som dram til øl er denne definitivt en ener.

Gammel reserve eller O.P.Anderson kan også fønke her.

Brukte endel Aalborg Jubileum tidligere, men synes den er for flau, tam og blomsteraktig i smaken. En av oss (meg selv eller ÅJ) har definitivt forandret seg.

 

Linjeakevitt synes jeg lite om medmindre det skal spises skikkelig feit sau. Da matcher den skarpe, harde smaken alt fettet i maten bra. Til normalt lam og pinnekjøtt som har under halvparten fett blir linjeakevitten for skarp etter min smak og jeg er over på gammel Oppland igjen.

 

Porse er god som ren dram inntil øl, men man må til Danmark for å få kjøpt den. Varierer dog litt i kvalitet. Smaken kan bli litt parfymert i uheldige batcher/årganger.

Porsedram er heller ikke umulig å lage ganske bra selv også.

 

Gilde NP bruker jeg ikke til mat men som konjakk.

 

Nå skal det nevnes at jeg drikker kun brune akevitter. De blanke blir for skarpe for meg. Ifølge riktige akevittelskere (ihverfall ifølge deres egen definisjon) er det kun de blanke akevittene som gjelder og som kan kalles akevitt. Dem om det.

 

Jeg drikker selvfølgelig akevitt temperert. Rett fra fryseren kan det like gjerne drikkes ren sprit uten smakstilsetning.

Link to comment
Share on other sites

Er svært enig med dine betraktninger kjendis.

 

Når det gjelder de danske og forsåvidt de svenske blanke, påstår min venn fra Arcus (med et glimt i øyet riktignok), at der går kjemikaliene inn i ene enden av bedriften på morningen, og så kommer det ut akevitt i andre enden på ettermiddagen.

Med andre ord, kjemisk fremstillt akevitt.

 

I Norge derimot skal akevitt fatlagres i minimum seks måneder før den kan sendes på markedet, dermed er dette vare som har en helt annen smaksrikdom og karakter.

Den skal naturligvis drikkes temperert, mens de danske og svenske "blanke", godt kan være avkjølt.

Og når sant skal sies, foretrekker jeg en Aalborg til sildebordet, og til de herlig "åpne" danske smørrebrød :D

Naturligvis i følge med en Grøn Hof :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...