Jump to content

Praktisk rifle holdbarhet!


Recommended Posts

Kom i en diskusjon med bekjent her om dagen når det gjelder skyting med praktisk rifle derav AR15 typen.

 

AR15.jpg

 

Siden jeg da har så å si null peiling på AR15 rifler så hadde jeg så ikke mye jeg skulle sagt.

 

Det ble sagt at man ikke skulle varm skyte rifla, noe som da sier seg selv siden et varmt løp slites fortere enn et kaldt et.

 

Men mitt spørsmål ble da, hvordan går det da med AR15 riflene som blir brukt til praktisk skyting.

 

Å da fikk jeg beskjed om at praktisk skyting øddelegger AR15 riflene ?

 

Noen som har noen positive eller negative svar til dette.

 

Det er synd at denne typen rifler kun er godkjent til praktisk skyting, fordi den var virkelig morsom å skyte med på blink. Å presisjonen var det ikke noe å si på.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig vanskelig å "varmskyte" en halvauto rifle, så praktisk skyting i NFPS-regi vil ikke ødelegge en AR15.

 

 

Ikke vet jeg så det er derfor jeg spør.

Egentlig litt merkelig siden den som fortalte meg dette er en person med veldig mye riktig informasjon å kan veldige mye om våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig vanskelig å "varmskyte" en halvauto rifle, så praktisk skyting i NFPS-regi vil ikke ødelegge en AR15.

 

??? 20-30 raske skudd så er det løpet godt og varmt!

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har noen som helst empiri for det, ser jeg at amerikanerne på flere fora omtaler en levetid på mil.spec (innvendig krommede) piper til mellom 20 og 25K før presisjonen går ad undas mens matchpiper (ukrommede) fra anerkjente, amerikanske leverandører holder 8-10K skudd.

 

Det kan spekuleres i forskjeller i presisjonskrav fra "bullseye" skyttere og praktisk skyttere, som nok kan forklare noe av levetidsforskjellene. Men jeg kan spekulere litt rundt utbrenning av pipene som ikke er beskyttet av kromming etcetera. hvorvidt gassmekanismen eventuellt bidrar til nedkjøling el. har jeg ingen ide om. Men det blåses mye skit tilbake i mekanismen til ARene som er direkte gassdrevet (gassen blåses rett opp i gassblokka, følger gassrøret tilbake til boltcarrieren og dytter carrier og bolt tilbake) og jeg kan ihvertfall spekulere i at noe varme avledes dit.

 

Jeg har diskutert varmgangsproblemstilling med tykke og tynne piper med både Morten Vinje og Lopez i forhold til løpslevetid og begge mente at det var ett noe konstruert problem. Regner med at ihvertfall MV vil redgjøre næremere i tråden etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

Chromepipene er litt morsomme, de går akkurat som nye helt til de plutselig er utskutt og går fullstendig i hytt og pine - forandringa kan komme innenfor ett magasin. 20k er nok litt optimistisk, tror de jeg har bytta har holdt i ommrådet 17-18k. Ukromma løp har jeg hatt bra presisjon med (dvs god nok til å kunne hevde seg i konkuranse, men kanskje ikke i BR) fram til 11-12k skudd. Det skal sies at disse pipene har jeg behandla pent, ikke varmskutt dem oftere en nødvendig i konkuranse - dvs jeg ligger ikke og banker mag etter mag på trening i full fart - og jeg pusser mye , avmantler etter hver økt osv.

 

Det er fult mulig å skyte i filler pipene fortere en dette, det er bare å dumpe mag etter mag (gjerne dumpe betamag) og aldri fjærne mantel. Da går det hur fort som helst.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som dk sier her.

Behandler man løpene varer de lengst.

Jeg har ett std. Bushmaster V-match løp jeg nå skifter etter ca. 10-12k.

Presisjonen er fortsatt upåklagelig, men jeg velger å skifte pipa nå før det er for sent.

Jeg lar heller org. pipa være reserveløp om noe skulle skje.

 

Jeg har skutt pipa rødglødende og gassrøret rødglødende.

Dvs. gassen fra løpet kommer opp i gassblokka, løper gjennom gassrøret og fortsetter inn i bolten, som igjen har ventiler ut i utkaster åpningen.

Varmen kjennes godt hvis du har åpne rail forskjefter osv. fra gassrøret.

 

Praktisk skyting vil i aller høyeste grad IKKE ødelegge en AR-15 på noe som helst vis.

Men husk å være nøye med avmantling og pussing av kammer for å beholde levetiden på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Så da tolker jeg det slik at AR15 riflene holder i massevis.

Men vis du vil ha lengst levetid så er rifler med Chromepiper man bør gå på.

 

Et lite spørsmål til, er det 6mnd med aktivitet på hagler å rifler til praktisk skyting?

Slik som det er gjennom NFS når det gjelder håndvåpen.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har aldri fått et konkret svar på det.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe med denne typen riflen som fenger meg det må jeg virkelig si.

Har prøvd en sånn et par lørdager nå å jeg bare elsket det.

Enkel å grei å skyte med så jeg tror jeg må begynne med praktisk rifle skyting til neste år.

 

ntcbg.jpg

 

pvs14v.jpg

 

ETCal-1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hvis du er godkjent skytter gjennom nsf, tar du ett praktiskkurs som består av en skriftelig eksamen en praktisk prøve samt en konkuranse.normalt går dette over en fredagskveld,en hel lørdag med teori og tørrtrening og søndagen er eksamenstid og repetisjon og ev enkonkuranse. består du dette er du godkjent praktiskskytter og kan handle, men hvis kursleder får følinger som sier at du kun er med for våpna sin del kan du banne på at han følger deg med argusøyne..

 

Godkjent skytter!

Har tatt et slikt sikkerhets kurs jeg er en av få som har tatt et slikt kurs i min klubb.

Men blir vel først å fremst skyting med min 9mm også vis jeg finner praktisk skyting morsomt så blir det vel kanskje en AR15 etter vært.

 

Men det så varierende pris på kurs så blir litt forvirret.

Kanskje det er noen slik praktisk klubber som arangerer et rimlig kurs opp i indre troms etter august.

Siden jeg skal bo der et år.

Link to comment
Share on other sites

men hvis kursleder får følinger som sier at du kun er med for våpna sin del kan du banne på at han følger deg med argusøyne..

 

Jeg er ikke akkurat den typen for å si det sånn.

Er ikke verdt å kjøpe et dyrt våpen bare for å la det bli stående å samle støv i skapet.

Da er liksom poenget borte, våpen er lagd for å brukes.

Link to comment
Share on other sites

Marc-X som poster her av og til, er vel formann i praktisk gruppa til Tromsø pistolklubb eller noe slik - du får eventuellt prøve å sende ham en mail.

 

Er det Heggelia du skal til ?

 

Bardufoss gitt, er ikke så veldig kjent opp i Nord gitt.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...