Jump to content

BEVERJAKTA 2011/2012


hansen deluxe

Recommended Posts

Ok; jeg og dama var å gikk tur der hvor jeg trodde beveren holdt hus, og det fikk jeg bekreftet. Den lå å duppa utti der, og dukka ned og inn der jeg tror den har hytte. Hva gjør jeg for å få has på den nå? Snike meg fram til en dugelig plass og vente på dagslys i morgen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var en tur ute efter beveren i kveld. Dukket en opp intil elvebredden 60 meter fra der jeg satt. Hadde tengt og vente litt og skyte den når den kom opp på land, noe den først så ut som den hadde tenkt seg. Den nålte litt får den ville opp, og så ut som den la seg litt laft i vannet. Ble engstlig for at den hadde oppdaget meg, eller ihvertfall at det var ett eller annet som var litt skummelt.

Ombestemte meg derfor og en 50gr balistic tipp fant veien inn i hjernen på den i rundt 1100 m/s.

Det slukket lyset efektift. igge en bevegelse i beverskrotten første 1/2- 1 minuttet, derefter kom det noen småskjelvinger.

Sesongens første bever var i box for min del, håper det blir fler efterhvært.

IMAG0090.jpg

IMAG0091.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skyt ein derimot med grovare kaliber og storviltkule, har eg som regel sett føre meg at skotplasseringa vert noko viktigare. Har sett skot med elgrifle mot bever der beveren har hoppa i vatnet og svømt eit par tak med lungetreff. Vil gjerne etterstrebe skot midt imellom frambeina og råke hjarte/lunge og sentralnervesystem. likar best at beveren står rett imot meg, eller rett ifrå meg og noko oppreist uansett om eg nyttar .223 eller .308.

 

 

Jeg har tenkt å jakte med .308 med storviltkule, av mangel på noe annet, men lurer litt på dette med skuddplassering. "Alle" sier at skuddet ved hjerte- og lungeskudd skal settes lenger fremme på beveren, enn på f.eks. rådyr, noe sånt som rett inn i bogen etter det jeg har forstått. Har jeg oppfattet det riktig? Men da må jeg jo skyte rett i bogbeinet? Bruker som sagt ikke varmintkuler (har verken tilgang eller lyst, da jeg skal bruke kjøttet), og er redd for at jeg unngår lungene ved skudd rett bak bogen, og dermed skadeskyter.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også åpnet beverkontoen i 2012 :)

Med noen fridager fra jobb og godvær måtte det bli beverjakt:

 

Første kvelden på post skjedde det fint lite, bortsett fra at man lærer at det er litt for tidlig å sitte på kveldspost uten superundertøy i mars - Det blir fort flere minusgrader etter solnedgang :roll:

Fikk kun selskap av to sangsvaner og noen ender denne kvelden.

 

mars004.jpg

 

Lørdag morgen skulle startes tidlig. Ville helst være på post før det begynte å lysne. Pga vindretningen måtte jeg ta en omvei på 1 km gjennom skogen, siste 200 meterene frem mot vannet gikk veldig sakte pga frost og knaseføre på barmark. Det hadde såvidt begynt å lysne når jeg fikk satt meg på post, og etter første kaffekoppen hørte jeg tydelige bevergnag ett eller annet sted langs vannkanten på motsatt side. Da det fortsatt var ganske mørkt hadde jeg ikke mulighet til lokalisere beveren i hverken håndkikkert eller riflekikkerten....minuttene sneglet seg avgårde, og beveren var fortsatt veldig aktiv ett eller annet sted i mørket forann meg. Etter 5-10 min (føltes som 2-3 timer :lol: ) var det nok lys til at jeg kunne skimte svake krusninger i vannkanten på motsatt side og jeg visste da ganske nøyaktig hvor den beitet, men det var forstatt for mørkt til å kunne skille ut noe som kunne ligne på Burre langs den mørke vannkanten. 5 minutter og en kaffekopp senere var det opp med rifla. Gjennom trådkorset og 10X leter jeg meg frem langs bredden der jeg så krusningene i vannet. Beveren gnagde fortsatt i bra driv der fremme et sted. Nå la jeg merke til den krumme ryggen til en beitende bever i vannkanten nesten umiddelbart. Den satt med ryggen til meg og arbeidet intenst med en ospekvist. Nå var det bare å vente på skuddmulighet, og med rifla på tofot og godt anlegg kunne jeg vente mens jeg hadde beveren i trådkorset. Etter en stund bytter beveren ospekvist og sittestilling og satt nå nesten perfekt, svakt på skrå fra meg, men med hele bogen og nakken godt synlig. På med lysdotten i kikkerten og la trådkorset på bogen, den vanlige beverpulsen kommer som normalt :lol: Klemmer av skuddet og beveren klapper sammen uten en bevegelse.

 

Hannbever på 21.8

Avstand 106 meter

6,5x55 - 100 grs Ballistic Tip i ca 900 ms

 

mars023.jpg

 

Beveren satt på kanten av steinen som stikker opp av vannet midt i bildet:

 

mars026.jpg

 

Og her er beveren flådd. Veldig mye lettere å flå beveren hvis du gjør dette før den blir kald, dette kan spare deg for mye tid og du får også mindre kjøtt og fett sittende igjen på skinnet. Et godt tips er også å kjøpe en pakke med engangshansker når du flår bever, du får bedre tak når du jobber og du slipper også beverlukta som kan bli sittende leeenge på hendene :P Skinnet kan legges i avispapir etterpå, men ikke legg dette i en plastpose! Selv om skinnet virker ganske tørt vil det avgi mye fuktighet og dette vil da samle seg som en dam nederst i plasposen og vil kunne ødelegge skinnet etter en liten stund.

 

mars035.jpg

 

3 Bever igjen på kvota :D

 

-Bandido

Link to comment
Share on other sites

For ett par dager siden ble det en bever til på meg. Det var på kveldspost da den 25kg tunge beveren ( grunneieren vil ha beveren vekk ) gikk opp på land ca 150 meter fra meg. Jeg tok meg god tid og ventet til bogen var fri og lot skuddet gå. Jeg så en bever til, men den dukket og gikk sansynligvis inn i hytta. Den får vi ta en anen dag :winke1:

 

Bever nr 2 i år ble også skutt med min tikka 595 i 223 med Remington Accutip 50grain. Ble liggende på plassen med kun inngangshull. Det ble et fint skinn :D

Link to comment
Share on other sites

Til alle dere som har vært heldige;- Gratulerer.

 

Selv så har beverjakta i år kun skapt frustrasjoner for meg. Feil post 100% av de gangene jeg har fryst meg mellom timene på kveldene. Kald vind og mye vannføring gjør ikke beverjakta mer enkel. Alle fellesettene har blitt tatt av vannmassene, ikke ett sett har overlevd.

Tok dem inn rett før påske, og nå ser det ut som om fellene blir i garasjen resten av sesongen.

 

Har ikke gitt opp ennå, førstkommende lørdag er jeg å finne igjen på beverpost med friskt mot :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en flott bever, Bandido! Ble pent skinn :D

 

Lurer på hvor lenge du salter det og hvordan du gjør det? Bruker du grovt salt? Bare lar du det ligge, eller spenner du det opp på et vis for tørking?

 

Jeg bruker 2-3 kg fint matsalt på voksen bever (lettere å få saltet i alle kriker og kroker og trekker mye bedre inn i skinnet enn havsalt) og lar skinnet ligge med pelssiden ned på avispapir.

Lar skinnet ligge i garasjen hvis det ikke er minusgrader, men det kan godt ligge i kjelleren også. Et saltet beverskinn lukter nesten ingenting.

Etter 2-4 dager rister jeg av saltet og gir det en ny runde med salt, og sånn kan det godt ligge i en uke eller to før jeg leverer det inn til beredning.

 

Jeg bruker Roar Pels i sandvika til beredning av beverskinn og er veldig fornøyd med alt de har behandlet for meg :D

 

-Bandido

Link to comment
Share on other sites

I går kveld lykkes jeg omsider på vegne av en grunneier som er plaget av beverens herjinger på eiendommen. En rimelig stor bever kom ut like før det var for mørkt. Hadde med kamera så det var et lite skår i gleden at det var for mørkt til at filmen ble noe av. Ganske kjipt faktisk...

 

I dag er Burre midtpunkt på skolen jeg jobber på. Spennende for barneskoleelever. Og spørsmålene hagler, ikke minst om hvorfor man har skutt den. Fint å få en anledning til å fortelle unge sjeler uten forhold til naturen om forvaltning osv. En fin dag på jobb!

 

I kveld skal den leveres til en kompis som skal lage lue av den i Davy Crocket stil. Og så skal den veies. Kjenner at jeg har lyst til å vite hvor stor den egentlig er...

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på dette med bestemmelse av kjønn. Leser at man kan se på fargen av sekretet fra bevergjelpungene. Hvilke hull er det dette sekretet kommer ut i fra? Henta hjem to bevege i kveld, vel og merke tatt i feller. Er veldig interessert i å vite kjønnet på den største, som forresten hadde en god del småsår fra revirhevding. Beveren er også tatt et godt stykke fra hytta.

Link to comment
Share on other sites

vanskelig å kjønnsbestemme levende bever siden den har kloakk avføring (urin, gjel og møkk fra samme åpning) Hanbeveren har i tillegg ingen synlig pensel og eller testikler. Ved død bever er den sikre kjønnsanalysen og se etter patter, spener eller nipler !

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med preparering og bleikng av beverskaller?

 

Tenkte på hvordan man gjør det angående tennene.. Hva gjør man med de når man tilsetter hydrogenperoksid? For å prøve å beholde de naturlige fargene, og unngå at de blir hvite.

 

Mvh Mowgli :D

Link to comment
Share on other sites

Har sett bever 4 av 5 jaktturer tidligere i år uten å lykkes. På tur nr 6 lykkes det endelig. Fin hunnbever på 19 kg. Svømte med bakkroppen synlig, så jeg trodde det var en yngre bever. Skutt ca kl 20.50 på 170 meter med 110 grain V-Max. Ikke gjennomskudd.

 

Har hatt en merkelig beverjakt i vår, da samtlige bevere jeg har sett har kommet frem rett før det blir mørkt. Tidligere år er beverne skutt i tiden 19.00 - 20.00. Kanskje et tegn på at stammen er mindre i år??

Link to comment
Share on other sites

Samme her hos meg, de kommer frem akkurat i det skytelyset er på vei bort. Stammen her er forholdsvis stor, og består også av unge bevere.

 

I går kveld 21.30 lykkes jeg imidlertid, og min første bever var et faktum :mrgreen:

Det ble på tide, den veide 15,3 kg.

 

Er det noen som har prøvd å spise beverlever?

 

Edit:

bf2cmv.jpg

 

Det som er igjen av Norma 180 grains Elite Ekspress i 308 Win. Hadde gått gjennom skallen på kort hold, fortsatt i/rett under skinnet (og ødela det dermed mye :cry:) ca. 40 cm før det stoppet.

jphq81.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan får dere ut alle nervene fra bevertennene ? Jeg har nå fått ut tennene av kraniet, men sliter å få ut av dem. Fortsetter dere bare å koke tennene ?

 

normal_Bilde0019.jpg

 

(bilde lånt av beverjakt 2009 - tråden)

 

Hvor får jeg kjøpt slikt "løne merke" som vist på bildet, og finnes de i forskjellige størrelser ?

 

Mvh Bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Plata er utvilsomt orginal, snekker hansen :mrgreen: Får vel finne frem stikksaga og lage noe selv også...

Fikk ut nervene ved bruk av tynn ståltråd og pirk, det ble bra. Kommer til å fylle dem med silikon om ett par dager. Når det gjelder det eikeløvet, så hadde igrunn et lite bjørke løv vært mer passende !?

 

Slikt er vel ikke å oppdrive ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det fungerer fint med slike kjemikalier også @hansen deluxe :wink:

 

Fant ut at Bio Prep solgte eikeløv til 25,- stk. Med tegneblokk, kvass blyant, viskelær og kaffekoppen samt litt hjernevirksomhet skal jeg prøve å forme frem malen til troféplata mi.

Link to comment
Share on other sites

Var ute på min første beverjakt i helga som var. Vi måtte forflytte oss flere ganger pga skiftende vind. Vi så flere eksemplarer uten at det bød seg noen sjanser i første omgang.

Fikk tilslutt se en svær bever (23 kg) som krabbet opp på land ikke langt fra hytta. Den ble skutt rett over frambenet med 3006 oryx. Den datt rett ned.

Skinnet er nå sendt til garving og kjøttet tatt vare på.

Skikkelig flaks på min første jakt på bever. Flott opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Endeli lykkes jeg og!! sitte ute 8 kvelder på rad nå å sett bever vær kveld men holdene har vært for lange! så i går kveld kom den sigende forbi meg i vannet å jeg satt ikke gått så jeg prøvde å lure meg ett par meter frem mot en stein å la ann på den steinen å fikk kikkerten i nakken på beveren å dro av, og i det så skle rifla av steinen så jeg bomma! :evil: Så ikke noe mer til den første halvtimen, men så! fikk jeg se den ett par hundre meter lengere nede så jeg sprang over broen dere ser på bilde å nedover og fikk omsider luska meg ned der jeg hadde sett den å gikk forsiktig ut på myrkanten der å sto å så etter den, nei her hva det ikke stort bever! men så kom den pine krabbende ned fra skogen 20 m med siden av meg å stoppet å fikk da ett 30-06 fusion 180g inn i øret å ett nydelig utgangs hull på ca 4 cm i diameter! Ble liggende på stede, fantastiske kuler. Beveren hva foresten ei ho å veide hele 22 kg :smile: nå ligger skinne til salting og baklårene er i bryseren 8)

 

DSC00432.jpg

DSC00433.jpg

DSC00434.jpg

DSC00436.jpg

DSC00437.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en merkelig beverjakt i vår, da samtlige bevere jeg har sett har kommet frem rett før det blir mørkt. Tidligere år er beverne skutt i tiden 19.00 - 20.00. Kanskje et tegn på at stammen er mindre i år??

 

Jeg har samme erfaring. Rett før eller rett etter det er for mørkt. Sitter rett v hyttene så jeg tror ikke de har sneket seg ut. Også sett generelt mindre bever totalt.

Link to comment
Share on other sites

Min andre dag på beverjakt. Førstegangs beverjeger,

men har jaktet på elg og annet vilt i noen år, men iår skulle jeg altså også prøve meg på Beveren. Har en tikka t3 30.06, og skyter med vanlig remington jaktpatroner

Det endte med suksess andre kvelden:)

etter ca en halvtime (21.00) kom beveren svømmende, og satt seg med ryggen til på ca 80m. Var heldig med skuddet og traff så den gikk rett ned og hadde ikke en eneste rykning. Har en tikka t3 30.06, og skyter med vanlig remington jaktpatroner.

 

En ho bever på 21kg. Noen som har tips til mat oppskrift på denne?

Link to comment
Share on other sites

Setter turen mot Aust Agder i natt, for å starte beverjakten i morgen tidlig. Skal bli godt med ett par dager til skogs på beverjakt nå, håper bare det blir vårens vakreste eventyr, og ikke vårens våteste eventyr!

Link to comment
Share on other sites

Første gang på beverjakt i går kveld, rakk ikke å parkere bilen engang før jeg så beveren kom svømmende mot der jeg hadde tenkt å sitte. Fikk skrudd på demperen, ladet opp og sneik meg litt vekk fra bilen. Så den satt i vannkanten på ca. 60 m men så ikke hva som var fram og bak på den, så bare en klump med pels i kikkertsiktet. Den slapp seg ut i vannet igjen etter noen sekunder og svømte videre. Ble noe sniking og satt meg på en høyde i retning der den forsvant. Satt kanskje ett minutt da den kom svømmende og kunne tatt den i hodet men var redd den skulle synke så jeg holdt igjen. Gikk etter i den retningen den svømte og ut på en odde og satt meg ned. Da beveren gikk opp på land på andre siden av vika smallt det, den tippa over på siden og sprella litt før den forsvant ned i vannet.....

FAEN tenkte jeg men den tok bare en liten æresrunde og svømte heldigvis inn mot land igjen og tok kvelden nesten inne ved land. Den veide 16 kg. brukte 6,5 oryx og holdet var 140 m.

 

Har flådd og den ligger til salting nå, litt usikker om jeg skal stoppe den ut men trur det blir "poor mans grizzly", synes det ser stilig ut. Litt artig å ta vare på den siden det er den første.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en merkelig beverjakt i vår, da samtlige bevere jeg har sett har kommet frem rett før det blir mørkt.

 

Jeg har etterhvert kommet frem til en hypotese om hvorfor det er slik. Vintern her på Østlandet var jo svært mild, og jeg tror rett og slett at den har kunnet spise så lenge om høsten, og så tidlig om våren, at den ikke har tært noe særlig på fettreservene. Av den grunn har den ikke behov for å bevege seg ut under utrygge forhold, og kommer først frem i det trygge mørket, slik det også er før vinteren. Har hos meg ikke sett noe annet enn ungdyr mens det er skytelys, ikke om morgenen heller.

 

Edit:

Beverlever smaker veldig godt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etterhvert kommet frem til en hypotese om hvorfor det er slik. Vintern her på Østlandet var jo svært mild, og jeg tror rett og slett at den har kunnet spise så lenge om høsten, og så tidlig om våren, at den ikke har tært noe særlig på fettreservene. Av den grunn har den ikke behov for å bevege seg ut under utrygge forhold, og kommer først frem i det trygge mørket, slik det også er før vinteren. Har hos meg ikke sett noe annet enn ungdyr mens det er skytelys, ikke om morgenen heller.

Interessant teori. Kan godt være at dette er forklaringen. Det var et skikkelig fettlag på beveren jeg tok sist. Ser også ut til å være like mye beverspor som tidligere år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...