Jump to content

Blitz til fuglefoto


Steve

Recommended Posts

Da har jeg utvidet fotoutstyret mitt med en canon 300 f/4 L IS USM... dette var vel det beste jeg hadde råd til nå :)

 

Men beste er ikke godt nok i mørketida, så etter litt prøving og feiling her i bekmørket så har jeg funnet ut at jeg nok trenger en blitz for å få dreis på fuglefotograferinga!

 

Men hvilken blitz kan egne seg til fuglefoto med 300mm? Jeg har lest at den må ha et ledetall på rundt 60 i allefall, men hva betyr egentlig det?Jeg har og fått med meg at blitzen bør ha godt med manuelle instillinger for å få ønsket mengde lys der man vil ha det...

 

Noen her med erfaring om slikt?

Link to comment
Share on other sites

Er på litt dypt vann. Eller gammel info....

Men tidligere brukte jeg standard blitzer(ledetall rundt 30) med kabel eller slave blitz. Slave er en dings som gir trådløst signal til andre blitzer om å gi lys. Jeg hadde i old tiden 1991, plassert blitz rett ved fugl brettet. Og satt inne med ei billig speil tele på 500mm med 1-8 i "lysstyrke" og tok meget klare bilder.

Krever litt mere forberedelser, men i dagens digitale fotoverden er det jo dødslett å fremkalle "filmen" å sjekke resultatet og lære av erfaringene. Det er derfor fugl brettet er så genialt.

Ta masse bilder. Vet at dagens blitzer gjerne kan utløses trådløst. Plasser blitz(ene) der du trur noe skjer. Trur dette er en bra løsning istedenfor å kjøpe seg til fant. Bruk heller kr på masse oppladbare batterier. En blitz ute i kunda sluker strøm :D.

Skal bildene taes i felt, kan jeg love deg at du stort sett bare får en sjangse med blitz. Da er du like langt med mitt råd.

 

En Ide.... Har sett på mange av mine vandringer i mørketiden at mye vilt blir sittende med lommelykt lys. Det finnes jævlig mye bra der.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg utvidet fotoutstyret mitt med en canon 300 f/4 L IS USM... dette var vel det beste jeg hadde råd til nå :)

 

Men beste er ikke godt nok i mørketida, så etter litt prøving og feiling her i bekmørket så har jeg funnet ut at jeg nok trenger en blitz for å få dreis på fuglefotograferinga!

 

Men hvilken blitz kan egne seg til fuglefoto med 300mm? Jeg har lest at den må ha et ledetall på rundt 60 i allefall, men hva betyr egentlig det?Jeg har og fått med meg at blitzen bør ha godt med manuelle instillinger for å få ønsket mengde lys der man vil ha det...

 

Noen her med erfaring om slikt?

 

 

 

300mm f 4 er greit , dåg bedere med300 mm f 2,8 :) har den selv , får veldig bra bilder + den er drit skarp !

 

http://evennaturfoto.blogspot.com/

se på bloggen min , de bildene jeg legger ut her er tatt med 300 2,8 :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg utvidet fotoutstyret mitt med en canon 300 f/4 L IS USM... dette var vel det beste jeg hadde råd til nå :)

 

Men beste er ikke godt nok i mørketida, så etter litt prøving og feiling her i bekmørket så har jeg funnet ut at jeg nok trenger en blitz for å få dreis på fuglefotograferinga!

 

Men hvilken blitz kan egne seg til fuglefoto med 300mm? Jeg har lest at den må ha et ledetall på rundt 60 i allefall, men hva betyr egentlig det?Jeg har og fått med meg at blitzen bør ha godt med manuelle instillinger for å få ønsket mengde lys der man vil ha det...

 

Noen her med erfaring om slikt?

 

 

 

300mm f 4 er greit , dåg bedere med300 mm f 2,8 :) har den selv , får veldig bra bilder + den er drit skarp !

 

http://evennaturfoto.blogspot.com/

se på bloggen min , de bildene jeg legger ut her er tatt med 300 2,8 :)

Link to comment
Share on other sites

Jodda 300 2,8 er sikkert fint, men prisforskjellen på den og min er ett svarowski teleskop + stativ og enda penger til bensin :)

 

Derfor 300f4...

 

6x47 ,takker for tipsene. Får prøve på den tamme kjøttmeisen på brettet ja..

 

For kun dokumentasjonsfoto i mørket så kan man sikkert bruke Led Lenseren og blende offeret før man fyrer løs med kameraet...

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kamerahus har du? Sagt på en annen måte, har du prøvd og øke ISO max? kanskej du får tilfredstillende lukker da?

 

Ellers så finner du billige radiotriggere å ebay(under 200,-). disse sammen med ekstern blitz på stativ kan gjøre nytten..

 

http://www.ebay.com/itm/PT-04-Flash-Wireless-Trigger-2-Receiver-Canon-Nikon-/130497994289?pt=Camera_Flash_Accessories&hash=item1e62495e31

 

 

mvh

k

Link to comment
Share on other sites

Har en canon 40D, jodda prøvd å skru iso opp mot max. Får jo kortere lukkertid da, men så er det jo noen ulemper med det også da, som litt støy i bildet.

 

Og for å få fine portrettbilder av fugl så må det bra lys til. Ett alternativ er jo ett oppsett med flere blitz men da blir det mindre mobilt for å si det sånn :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...