Jump to content

Eberlestock tråden


SittingDuck

Recommended Posts

Takk for tips Kobble!

 

Dragonfly er en litt annen versjon enn Just One http://www.eberlestock.com/J107%20Dragonfly.htm Det står under Just One "For a slightly larger, firmer pack, try the J107" (Dragonfly). Det vil si at Dragonfly er større, og tyngre. Vekta på just One er 6.3 pund (2.85 kg), men Dragonfly er 8.3 pund (3.75 kg). En snau kilo mer i vekt altså... Stivere sekk, men trenger jeg det når det primært er dagstursekk jeg skal bruke den til?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips Kobble!

 

Dragonfly er en litt annen versjon enn Just One http://www.eberlestock.com/J107%20Dragonfly.htm Det står under Just One "For a slightly larger, firmer pack, try the J107" (Dragonfly). Det vil si at Dragonfly er større, og tyngre. Vekta på just One er 6.3 pund (2.85 kg), men Dragonfly er 8.3 pund (3.75 kg). En snau kilo mer i vekt altså... Stivere sekk, men trenger jeg det når det primært er dagstursekk jeg skal bruke den til?

 

 

Aha... lærer noe nytt hver dag;)

 

Da ville jeg gått for just one.. eneste ankepunktet mitt mot dragonfly har vært høy egenvekt, har ikke lagt merke til det sånn i det "daglige" men den er jo ikke noen lettvektssekk;)

Link to comment
Share on other sites

Fargen eller mønsteret på camoen er nok litt oppskrytt imo. Hadde jeg kunne kjøpt M versjonen av Dragonfly i grønn, hadde jeg gjort det men Winge hadde den ikke. M versjonen har større våpenlomme som hadde passet meg bedre også. Man får en duffle bag til Dragonfly som passer inni i hovedrommet når den er ekspandert. Tanken er at man kan ha klær og utstyr for campen i den, dra den ut av sekken og slenge dragonfly'en på ryggen og dra på jakt mens alt utstyr fortsatt er i duffle bag'en. Når man har fylt kvoten sin kan man fylle selve sekken med det man måtte ha fått av fangst mens duffle bagen kan festes på utsiden ved hjelp av de to glidelåsene som ellers brukes til å krympe sekken. Har ikke kjøpt denne duffle bag'en selv, har ikke behov for det men tror det er en fin løsning dersom man er ute flere dager på tur selv om ikke man skal drive storfangst.

Har du en litt bøs børse, vil jeg anbefale M(militær)versjonen selv om sekken er enda litt tyngre og ikke laget av lydsvakt stoff. Våpenlommen til sivilversjonen er litt liten synes jeg. Min børse går akkurat.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...

Hei. Jeg har klødd meg litt i huet en stund og siden jeg bor langt fra winge får jeg ikke sjekket selv.

 

Greia er at jeg kanskje ønsker for mye.

Jeg vil ha helst 1 sekk og kaste alle andre. litt spissformulert.

 

Jeg vil ha en sekk jeg kan bruke på dagstur og samtidig en sekk jeg faktisk kan laste opp med sovepose, telt, klær,jervenduk (mest mulig komprimerte i poser) hagle og eller rifle. etc for 1-3 dagers turer eller så.

 

Jeg har snuset på g4m operator, j107m, f4t erminator og gunslinger 2. virker knall alle sammen, men er usikker.

Man har jo selvfølgelig også skycrane2, men den ser helt massiv ut. folk bærer jo 75 kilo i de.

 

Noen som har noen tips og råd?

Link to comment
Share on other sites

Skal ha en Skycrane II etterhvert. Der kan en ta ut og bruke "Little Brother" som dagstursekk og har plass til det meste en måtte trenge for lange turer når en bruker hele. Kombinere den med riflefutteralet A4SS så ser det ut som en veldig allsidig sekk, futteralet kan også henges på Little Brother så har man en dagstur riflesekk.

Link to comment
Share on other sites

Skal ha en Skycrane II etterhvert. Der kan en ta ut og bruke "Little Brother" som dagstursekk og har plass til det meste en måtte trenge for lange turer når en bruker hele. Kombinere den med riflefutteralet A4SS så ser det ut som en veldig allsidig sekk, futteralet kan også henges på Little Brother så har man en dagstur riflesekk.

Link to comment
Share on other sites

er nå i hende en gunrunner h2, og må si at den levde opp til forventningene.

Var ute etter en liten dagstursekk som sitter godt på ryggen, etter å ha forbannet meg over å måtte gå me rifla i hendene, eller på skuldra under gaupejakta i år, noe som er vanskelig når det er såpass bratt terreng at man helst skulle hatt begge hendene fri.

i sekken er det ikke plass til mye, men det trenger man heller ikke på en dagstursekk.

Har ikke hatt denne med meg på tur ennå, kun pakket den full, og med rifla i, så føles den bra på ryggen.

 

Sekken passer til dere som vil ha en liten handy sekk, med plass for det helt nødvendige. Ekstra skift, varm jakke, mat/drikke +++. Null problem å feste jervenduk på utsiden, evt jervenduk og en liten sommersovepose.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Eberlestock og de ga et fantstisk utfyllende svar tilbake med masse tips og råd.

 

De anbefalte soleklart j107m Dragonfly.

 

Fin og lav profil for dagsturer, kan ta av topplokket og bruke som rompetaske.

Tar av glidelåsen i midten og smeller den ut til en stor sekk og kan bygge den ut med duffelbag til å bli et monster.

 

Min mening er dog basert på bilder, youtube og ikke så mye mer enn det. Så jeg kan ta feil.

 

Noen som har den? kan man bære riflen med munning opp? har thumbhole på både haglen og riflen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den.

Rifla bæres med pipa ned og det er ingen problem å trekke rifla opp fra sekken mens sekken er på ryggen

Har dog enda ikke brukt sekken på tur så skal ikke uttale meg om hvordan den er.

Den ser og er kanskje brei. Men reimene begynner bredt mot vanlige sekker der reimene begynner mye smalere, men tror det blir en vanesak.

Sikkert kronglete forklart...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen her som vet akkurat hvor mange liter hovedrommet på Gunslinger 2 er? Ser at det oppgis mange forskjellige mål på ulike nettsteder, noen med våpenlomma og noen uten. Er interessert i å vite hvor stor den er UTEN våpenlomma. Er den f.eks. større enn Bergans Tuva 50l mon tro?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg tenkte å kjøpe en Dragonfly. Det står mellom M eller H utgaven.

Jeg har både rifle og hagle, men det er ikke så viktig å få dratt opp riflen fort, for jeg driver ikke med hjortejakt,

 

Jeg lurte egentlig på stoffet. Er M utgaven mer slitesterk?

jeg ble også tilbudt en Eberlestock G4 Operator Pack Multicam til samme pris, men jeg syns Dragonfly'en virker best utifra hva jeg har lest.

 

 

Sekkens hovedrom: 32 til 96 liter

Vekt: H: 3,5 kg

Vekt: M: 4,0 Kg

Størrelse våpenrom:H 86 x 15 x 7 cm

Størrelse våpenrom:M 86 x 22 x 7 cm

Stoff: H: NT-1 (NT-1 Micro = Stille/lydløst matriale)

Stoff: M: 1000d Cordura

 

 

Edit:

Jeg ringte dem nå, det er en veldig pågående selger der, men jeg fikk snakke med en som hadde mer kunnskap om de ulike versjonene.

De var utsolgt for militærutgaven men selger mente at 90% av alle som handlet sekkene der gikk for hunter.

Jeg tror jeg hadde valgt militær utgaven om jeg kunne velge. Jeg setter større pris på slitestyrke enn lydløshet. Selv bråker nok klærne mine og jeg mer en militærsekken hadde klart.

 

Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Til neste års jakt vurderer jeg en Gunslinger 2 sekk. Syntes Dragonfly sekken er litt klønete designet med nok lommer i grunnen men de er litt kjeitete å bruke. Gunslinger 2 ser litt mer gjennomtenkt ut, litt mer fornuftig. Dragonfly sekken er litt typisk amerikansk. God plan men ikke så god utførsel.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg har nettopp kjøpt Dragonfly og er umiddelbart fornøyd. Må imidlertid testes i felt før jeg kan si mer. Sitter veldig godt på ryggen etter en del justeringer. Den er tung, men tror den kan bli en god allrounder.

 

Testet Gunslinger II før jeg byttet, og tror den er mer gjennomtenkt når det kommer til de mindre detaljene (borrelås på reimene bl.a.). Satt meget godt på ryggen og hadde mer MOLLE. Den egner seg nok ikke til å bære hjem rein, men all annen jakt bør den passe perfekt til.

 

Ønsker å bestille ekstrautstyr til Dragonfly.

Noen i Oslo/Romerike som ønsker å bestille sammen og spleise på frakt?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Skal kjøpe min første jaktsekk og har sett meg ut 2 sekker jeg ser på som alternativer å det er Erbelstock M5 eller Gunslinger 2. Hvis det er noen som har disse sekkene som kan dele sine erfaringer med de forskjellige sekkene, jeg har lest endel om G2 men den M5 sekken finner jeg lite om desverre siden det var den jeg var mest inntressert i.

Link to comment
Share on other sites

Den M5-sekken mye bedre ut. Har teste G2 et par dager, og likte den godt. Men M5 ser enda mer gjennomtenkt ut.

Den største forskjellen er at M5 har aluramme, slik at du kan bære tyngre bører. Den er også et halvkilo lettere.

http://www.eberlestock.com/M5%20Team%20Elk%20Pack.html

Finnes nok ikke mange som har denne enda siden importøren i Norge (Winge Våpen) ikke har den på lager enda.

Et lite google-søk gjør også susen.

Link to comment
Share on other sites

Gunslinger 2 har skulder reim fester, som gjør at skulder reimene hele tiden vil "gli av" skuldrene.

Jeg er ikke spesielt brei. Og må ha brystreim stroppen klipset på hele tiden.

GS 2 har bedre mulighet til å dekke hele våpenet mot elementene.

Da den har ett eget lokk/hette som kan trees over kolben.

 

Jeg har nu M 5 sekken. Og den har bedre ergonomi på skulder reimene.

Sekken er svært godt gjennomtenkt. Men mangler topp hette til å dekke våpenet helt.

 

Kjøp direkte fra statene... Jeg fikk min sekk på 8 dager og bor oppe i Finnmark.4 av dagene var sekken i Norge.

Det blir IKKE rimeligere pga dyr men super kjapp frakt.

 

En kompis med Vorn hjort sekk. Vil ha eberlestock elk M5.

Jakter du fugl. Så skaff samtidig eberlestock sitt eminente, solide og store fugl/rypenett.

Link to comment
Share on other sites

Ville også vurdert gunslinger I. Denne er litt lettere enn GS II og har litt mindre våpenrom. Jeg har ingen problem med str på våpenrommet på GS I, og våpnet kan også her settes med kolben ned. Hadde en X1A1, men liker sekklokk bedre enn glidelås, så jeg solgte den. Angrer ikke på valget av GS istede for GS II. Vurderte begge ut ifra mitt behov, og synes også letter egenvekt er av betydning.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har G4 Operator sekken? Blir den for stor til å bruke på dagsturer i heia? Gunslinger 2 er vel en fin dagstursekk dersom man har en stor og tung rifle, men jeg kunne tenke meg å ha en som også kan brukes på litt lengre turer og bære med seg enda mer stash. Derfor lurte jeg litt på G4.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har brukt Gunrunner i litt over ett år nå, den har vært med på hjortejakt på Vestlandet og der må jeg si at den er nærmest genial, et reinskinn eller en trebeinet stol oppi og oppsettet er fullkomment.

 

Denne sekken er vel nærmest ukentlig i bruk da det blir til at den blir brukt istedenfor futteral på skyte banen.genialt å ha alt utstyr i en kompakt sekk.

 

Jeg har brukt den på bukkejakt, lokkejakt på rev og den skal på beverjakt. Oppsummering: TOPP sekk med en viss avhengihets risiko.Det blir nemlig ikke noe særlig å gå med rifla over skuldra etterhvert.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

@ Aimpoimt. Aller først, takk for at du deler dine erfaringer. Har et spm ang størrelsen av åpningen til riflerommet hos Gunslinger G2 sekken. Se link: http://www.eberlestock.com/G2%20Gunslinger%20II.htm

 

Gunslinger G2 er en sekk beregnet til militært bruk. Riflerommet er beregnet til å romme rifler med pistolgrep og er dermed relativt bredt i åpningen. Sekken benytter to reimer med klips på hver side av riflen til å sikre at riflen ikke svinger sideveis underveis når man går i terrenget.

 

Gunrunner, en mindre sekk, er en sekk beregnet til jakt og har en mindre åpning på riflerommet enn Gunslinger da de fleste vanlige jaktrifler ikke har pistolgrep og er dermed smalere. Se link: http://www.eberlestock.com/H2%20Gunrunner.htm

 

Derfor mitt spm, hvordan mener du at riflen blir holdt på plass i Gunslinger G2 når reimer brukes og når de ikke brukes? Er det enkelt å dra opp riflen raskt fra riflerommet når man f.eks. støter på vilt og må reagere raskt?

 

Siste spm, Gunslinger G2 leveres utelukkende i nylon. Dette materialet er ikke kjent for å være lydløst. Gunrunner leveres i noe som ligner semsket skinn (materialet/farge kalt "Loden") som er tilnærmet lydløst. Hvor lydløst mener du materialet til Gunslinger G2 er til f.eks. bruk under hjorte- og elgjakt?

 

På forhånd takk for hjelpen. Andre som har konstruktive innspill er selvsagt velkomne til å svare.

Link to comment
Share on other sites

Har et spm ang størrelsen av åpningen til riflerommet hos Gunslinger G2 sekken. Se link: http://www.eberlestock.com/G2%20Gunslinger%20II.htm

 

Gunslinger G2 er en sekk beregnet til militært bruk. Riflerommet er beregnet til å romme rifler med pistolgrep og er dermed relativt bredt i åpningen. Sekken benytter to reimer med klips på hver side av riflen til å sikre at riflen ikke svinger sideveis underveis når man går i terrenget.

 

Gunrunner, en mindre sekk, er en sekk beregnet til jakt og har en mindre åpning på riflerommet enn Gunslinger da de fleste vanlige jaktrifler ikke har pistolgrep og er dermed smalere. Se link: http://www.eberlestock.com/H2%20Gunrunner.htm

 

Derfor mitt spm, hvordan mener du at riflen blir holdt på plass i Gunslinger G2 når reimer brukes og når de ikke brukes? Er det enkelt å dra opp riflen raskt fra riflerommet når man f.eks. støter på vilt og må reagere raskt?

 

Siste spm, Gunslinger G2 leveres utelukkende i nylon. Dette materialet er ikke kjent for å være lydløst. Gunrunner leveres i noe som ligner semsket skinn (materialet/farge kalt "Loden") som er tilnærmet lydløst. Hvor lydløst mener du materialet til Gunslinger G2 er til f.eks. bruk under hjorte- og elgjakt?

 

På forhånd takk for hjelpen. Andre som har konstruktive innspill er selvsagt velkomne til å svare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker min GS I hovedsakelig på elgjakt og toppjakt. Lukker igjen klipset som blir på undersiden av våpnet, slik at kikkerten ikke har noe å hekte imot. Våpnet, en sauer 202 med zeiss kikkert sitter da uten å vingle, samt at våpnet kan trekkes opp uten å ta av sekken.

Når det gjelder nylon som materiale, så er det utrolig slitesterk, men selvfølgelig ikke lydløst. Allikevel hvis man er forsiktig med fremrykningsvei, lager man kanskje like mye lyd selv i form av klær og tråkk uten sekk. Kan selvfølgelig ikke gå igjennom tetta uten å lage skrapelyder, men da er jeg så nære at sekken går av i forkant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Gunslinger G2 og den er en kanongod sekk. Jeg bruker den på jakt og stevner som innebærer mye gåing (hovedsakelig NM langhold). Dersom en har lengre transportetapper er den genial. Dersom man har strammet reimene du snakker om så merker du ikke rifla i det hele tatt, bortsett fra som ekstra vekt i sekken. Uten å stramme reimene blir den litt mer vinglete sideveis, men ikke noe ekstremt.

 

Det går å dra opp rifla med sekken på ryggen, jeg har gjort det til tider, men det er ikke det den er designet for. Det går ikke superfort, det er ikke stille, og du må kunne løfte armene over hodet :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tenker på å kjøpe en G2, Winge er utsolgt, og hos leverandør Eberlestock blir 329 USD + 109 USD i frakt, samt moms og tollavgift. Dvs 3760,- + moms/tollavgift. Det blir en bra pris ved å bestille hos leverandør, er det noen andre plasser man kan få kjøpt G2 pr. i dag her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tenker på å kjøpe en G2, Winge er utsolgt, og hos leverandør Eberlestock blir 329 USD + 109 USD i frakt, samt moms og tollavgift. Dvs 3760,- + moms/tollavgift. Det blir en bra pris ved å bestille hos leverandør, er det noen andre plasser man kan få kjøpt G2 pr. i dag her i Norge.

 

Ser ut som de har den på lager her.

 

http://www.armygear.com/eberlestock-gunslinger-ii-pack-coyote-brown.html

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...