Jump to content

Kimber Montana


banan

Recommended Posts

Hei, vurderer å gå til innkjøp av lettvektsrifle da rifla jeg har (tikka t3 supervarmint) ikke er noe særlig å dra på når man skal gå i fjellet eller opp i liene.

 

Har sett meg ut montana- modellen til kimber og lest litt rundt på ymse forum.

Det jeg har lest er både veldig positivt og veldig negativ, det virker som kimber har levert rifler av forskjellig kvalitet.

 

Nå er de fleste erfaringene som jeg har lest om i eldre tråder, de fleste fra 2008. Var dette kun en periode for kimber der de leverte rifler med ymse kvalitet. Eller går dette igjen i dag? Siden det skrives mye om presisjonsproblemer i gamle tråder har jeg et intrykk av at dette var en periode?

 

Kan noen av kammerets montana- eiere trå til og fortelle litt om sine erfaringer rundt denne børsa? :)

Link to comment
Share on other sites

Eier ikke selv men har hatt et par i hend og må så jeg har ikke hatt noe imot og eid ei slik. Disse var i kal. 308 og var fin og skyte med .Smekkert og lett våpen, grei mekanisme og bra avtrekk. Disse hadde ikke noe problem med samling på 100 m. For de som ønsker lyddemper er løpstykkelsen et problem da selv om man kutter pipa 10 cm. blir brystningen under anbefalt tykkelse selv på M-14 gjenge. Har satt demper på en 'under tvil' men det har da gått bra selv etter mange skudd heldig vis .

Link to comment
Share on other sites

Har riktignok ikke Montana,men Classic-utgaven sjøl i 7-08..

 

Dette erei børse jeg er blitt seriøst glad i og bruker mye. Demper erikke noe problem, det finnes dempere med gjenger i både 1/2"-20 og 1/2"-28 fra bl.a. A-Tec.. Jeg bruker en sjøl, og da er brystninga fullt ut tilstrekkelig..

Link to comment
Share on other sites

Har en 84 M i 260 rem,den hadde "ræva" presisjon ut av esken,fikk "samlinger" som såvidt holdt 9`rn på 100 meter,trodda først det var "sjåfør" problemer som var årsaken(så lette rifler kan være litt kilne å skyte med),men til slutt så leverte jeg børsa til en kyndig børsemaker med "ordre" om pipebytte.

Fikk satt inn ei fluta LW pipe,og da blei det forandring for å si det sånn,skyter nå samlinger på under 20 mm (om sjåføren gjør jobben :wink: )med jakt kuler (Nosler Accubond).

Børsa er en fryd å bære på , 2,7 kg m/en lett Leupold. :D

Har registrert at Kimber har sluttet å lage denne rifla i kal 260......av en eller annen grunn!

Jeg har ikke hørt om samme problemene i kal 7-08 eller 308.

Link to comment
Share on other sites

Har en Montana i kaliber 7mm-08. Denne er førstevalget blant jaktriflene mine til all storviltjakt.

Ble stormforelsket i den ved første blikk og berøring i butikken, og forelskelsen ser ikke ut til å ta slutt. :)

 

Børsa har alltid gått beint med de kulene og ladningene jeg har putta i den, og er en drøm å gå å bære i skog og fjell.

Link to comment
Share on other sites

Har en classic i 260, som e "kresen" i kosten, mildt sagt........Den går godt med 108 grains Scenar, og 156 grains Mega......ca 20-25 mm om sjåføren gjer jobben. Har prøvd fleire andre kuler & kruttkombinasjoner, men har vel truffet ett "sweet spot", eller nåkke slikt....

Link to comment
Share on other sites

Anbefales..kjæmpe børse etter min smak.Har brukt den i noen år nå,fungerer perfekt.Bruker den til alt fra elg til rev.Kan ikke si annet en at etter denne kom i hus har ikke behovet for ny/flere rifler skapt det store problemet.

Lita -lett -enkel-funksjonel. Perfekt for den aktive jeger.

 

(PS :just my 5 cents opinion )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Montana 84M i 308 m/A-tec demper.

Dette er en allroundrifle som er med mye rundt, både snikjakt etter elg og i sekken på ski etter toppfugl. Ingenting å klage på presisjonsmessig. F.eks. Lapua trainer 123gr går hul i hull, men kanskje et par cm spredning på jaktammo på 100m. Den kan være noe mer kresen på billig ammo. Veldig fornøyd med kvalitet i alle deler... Stokken er perfekt med god kappe som gir godt rekylopptak både med og uten demper. Og om vinteren er det kjekt med en stokk i materiale som fort blir varm mot kinnet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar! Må bare komme med flere tips om det er noe dere kommer på! :)

 

Blir vel mest aktuelt uten demper på en slik rifle, den er påtenkt som et våpen som skal bæres mye og skytes lite :wink:

 

Er mest aktuelt med 308 eller 7mm-08, men har fått med meg at den føres i wsm- kaliber også. Gjerne 270WSM hadde vært noe for jakt i fjellet!? :D

 

Ser at jaktdepoet tar inn disse børsene, vet noen om det er andre som også kan skaffe børsene? Skulle gjerne ha vært innom noen som fører de for å tafset og kjent litt på de.

 

Er mest aktuelt å kjøpe brukt pga økonomi.

 

Ser at det ligger to børser ute på finn nå, men ser at begge har fått kraftige overhalinger. Er mest interesert i børser som er mest mulig orginale :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Kimber Montana i 308 Win.

Etter at den kom i hus skapte den mye frustrasjon før jeg fant ut at denne her egentlig foretrekker 150 grs kuler.

Likedan tok det opp mot 50-60 skudd før den begynte å samle godt, men da kom den til gjengjeld sterkt.

Både 150 grs Nosler PT og Woodleigh PP går meget bra og har samme treffpunkt.

 

 

Men med et såpass tynt løp og lett vekt blir den noe "vimsete", slik at den er ikke den beste rifla å ligge og banke inn serie etter serie på bane med.

Imiddlertid er den en fryd å bære, stokken er super og med 1" Pachmayr rekylkappe, er det som å skyte med et luftgevær.

Meget glatt sluttstykkegang, god sikring, og flott avtrekk, glassklart og uten kryp.

Alt i alt, med en 2,5-10x50 Zeiss Victory, er dette blitt min foretrukne rifle til rådyr og mindre vilt.

 

Et bilde som sier litt om de nedskalerte dimensjonene.

Bolten til venstre tilhører min M77 i 35 Whelen, den tilhøyre Kimber Montana i 308 Win.

Hylsehodet har samme dimensjon på begge kaliber :!:

 

KimberRuger002.jpg

 

Lekker liten sak :D

 

Lightweightrifle001.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mye god info! :D

 

Er det noen som har peiling på om det er andre enn jaktdepotet som fører børsa? Jeg er ganske lang i kroppen så jeg skulle gjerne ha kjent litt på en børse, og sett om den passer før jeg eventuelt finner noe som er brukt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbudene! Pleier som regel ikke å kjøre mellom bergen/stavanger. Men har derimot tilgang til bil når jeg er hjemme i Stavangerområdet. :wink:

 

Er forøvrig eksamensperiode, så blir ikke mulighet for noe reise før uti desember. Sender deg en PM Ruger #1 så kan vi se om det blir mulig å få noe til når jeg er komt meg hjem :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
På 17.11.2011 den 22.57, seawolf skrev:

Har en Kimber Montana i 308 Win.

Etter at den kom i hus skapte den mye frustrasjon før jeg fant ut at denne her egentlig foretrekker 150 grs kuler.

Likedan tok det opp mot 50-60 skudd før den begynte å samle godt, men da kom den til gjengjeld sterkt.

Både 150 grs Nosler PT og Woodleigh PP går meget bra og har samme treffpunkt.

 

 

Men med et såpass tynt løp og lett vekt blir den noe "vimsete", slik at den er ikke den beste rifla å ligge og banke inn serie etter serie på bane med.

Imiddlertid er den en fryd å bære, stokken er super og med 1" Pachmayr rekylkappe, er det som å skyte med et luftgevær.

Meget glatt sluttstykkegang, god sikring, og flott avtrekk, glassklart og uten kryp.

Alt i alt, med en 2,5-10x50 Zeiss Victory, er dette blitt min foretrukne rifle til rådyr og mindre vilt.

 

Et bilde som sier litt om de nedskalerte dimensjonene.

Bolten til venstre tilhører min M77 i 35 Whelen, den tilhøyre Kimber Montana i 308 Win.

Hylsehodet har samme dimensjon på begge kaliber :!:

 

KimberRuger002.jpg

 

Lekker liten sak :D

 

Lightweightrifle001.jpg

 

Hei, hvilken montasje bruker du på denne? Høyde Hvor stor klaring har du mot løp?

Får du grei kinnkontakt? Får ikke frem noen bilder..

Link to comment
Share on other sites

@Kiwi.
Montasjene er vanlig Leupold, medium høyde.
Klarering er et par millimeter.
Kinnkontakt ok da denne har rett stokk, men naturligvis ikke like god som en med justerbar kolbekam.
Men til praktisk jaktbruk er det mer enn godt nok.
Bildet av bolthodene viser forskjell på en Ruger M77 og en Kimber Montana, samme hylsehode på begge (35 Whelen og 308 Win.

Rifla er for øvrig solgt og har fått nytt hjem, synsproblemer ser ut til å  avslutte min jegerkarriere raskere enn jeg hadde regnet med....

Kimber84M.2.jpg

Kimber 84M-1.jpg

KimberRuger 002.jpg

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

En ting å tenke på når du velger montasje til Montana er hvilken kikkert du setter oppå. Med de "moderne" kikkertene med svære okkularer, typisk 45,5mm (Swaro Z6i, Z8i, Zeiss V6 etc) vil klaring til hevarm ofte være styrende for montasjehøyde. De smekrere Zeiss Diavari, HT, og generelt eldre kikkerter er ikke problem. Jeg skiftet nettopp kikkert til Z6i 1,7-10x42 (Z8i blir alt for tung til lettvektsrifle..), måtte ha medium høyde på Talley montasjen for å få litt klaring, god klaring til pipe og x50 kikkert går i samme montasje.

 

Virker veldig solide disse Talley Lightweight montasjene, veier halvparten av de gamle Talley baser pluss faste ringer i samme høyde. Har forresten et sett baser og faste Talley ringer i medium til salgs etter dette stuntet.

 

IMG_0348.JPG

IMG_0349.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...