Jump to content

5.56nato og .223rem


Jegerbombom

Recommended Posts

hmmm, kammerene er ikke like, og noe NATO-ammo er ladet til ett høyere trykk enn SAAMI. Fra Ammo oracle:

 

 

 

The chambers for .223 and 5.56 weapons are not the same either. Though the AR15 design provides an extremely strong action, high pressure signs on the brass and primers, extraction failures and cycling problems may be seen when firing hot 5.56 ammo in .223-chambered rifles. Military M16s and AR15s from Colt, Bushmaster, FN, DPMS, and some others, have the M16-spec chamber and should have no trouble firing hot 5.56 ammunition.

 

Military M16s have slightly more headspace and have a longer throat area, compared to the SAAMI .223 chamber spec, which was originally designed for bolt-action rifles. Commercial SAAMI-specification .223 chambers have a much shorter throat or leade and less freebore than the military chamber. Shooting 5.56 Mil-Spec ammo in a SAAMI-specification chamber can increase pressure dramatically, up to an additional 15,000 psi or more.

Link to comment
Share on other sites

dette var iflg IPSC blekka et problem ved noen lotter med høyt trykk og myke hylser. tror det var noen lotter winchester produsert 556 militærammo som ga skumle tegn.

men det varierer om ar-15 børser er stempla 223 eller 556(evt 223/556).

børser som er stempla 223 skal visstnok kunne ta skade av 556 ammo, pga de sivile kammerdimensjonene.

men det er som sagt visstnok lotavhengig.

har du et 223 kammer er det antagelig i de fleste tilfelle mulig å brotsje det til 556 spec.(mye antagelig og visstnok jeg skriver her, men jeg har fundert litt på samme problemet, uten at jeg har blitt så mye klokere av den grunn)

Link to comment
Share on other sites

Det kan være greit å lese hva en (våpen og) ammunisjonsprodusent mener om saken:

 

http://www.winchester.com/lawenforcement/news/newsview.aspx?storyid=11

 

Sakset fra en artikkel av Paul Nowak på Winchester Law Enforcement Ammunition's web:

 

However we do not recommend, nor does SAAMI recommend, firing a 5.56mm cartridge in a gun chambered for the .223 Rem as the shorter leade can cause pressure-related problems.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest winchester sin side ble jeg betengt og ringte en bekjent som jobbet på våpenverkstedet til Brigaden i Nord, han ble også betengt og ba om tid til å kontakte våpensmeden for å få avklaret dette.

Det ser trolig ut til at det er 1.95mm lengre friflukt fra kammer til start på bommene i 5.56 enn i 223 og dette kan resultere at man da kan risikere å kamre en 5.56 patron i 223 der kula ligger an på bommene, og det er vel ikke helt heldig.

Jeg tror jeg venter med dette til jeg får svar fra den våpensmeden.

Hvis det er noen med erfaring med dette, så skriv gjerne om det her.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra en upålitelig kilde, Wikpedia:

.223 Remington er en patron for rifle som er nesten identisk med den militære 5,56 × 45 mm Nato. Et gevær av kaliber 5,56 mm kan bruke .223 Remington-patroner, men ikke omvendt.

 

Ville nok holdt meg til 223 i min svile børse, da jeg har en knallgod presisjon. Vil ikke ødelegge det for alt i verden! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Jeg har for en tid siden kjøpt meg en mini-14: (arti sak)

Men det går hardt utover ammunisjons forrådet, men smart som jeg (kanskje) er går det an å bruke 5,56 i et 223 våpen?

Kaliberet er jo praktisk talt det samme eller?

 

Se på Thor`s svar:

I boka på min Mini-14 står det at man kan bruke .223rem og 5,56x45 om hverandre.

 

Det skyldes at Mini-14 er kamret for 5.56x45mm. Det fantes i sin tid en (para)militær versjon av Mini-14, Ruger AC-556.

 

http://world.guns.ru/assault/as37-e.htm

 

Tror du bare skal kjøre på med 5.56 med god samvittighet i mini-14`n din, for sikkerhetsskyld så kan du jo se etter om det står stemplet inn kammerkaliber på siden av løpet eller noen andre steder på våpenet :wink:

 

Nå er det snart tiden for at HV får nybørsene sine, så da er det sjans for at jeg får tak i noen skarpe 5.56 og så får jeg begynne å måle om den går i 223 kammeret mitt og om den har nødvendig friflukt til at jeg tør å trekke av, rapport kommer :shock:

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke tar helt feil så snakkes det litt om hverandre her. Kaliber og ammunisjonstyper blandes litt. Ikke noe problem å skyte 5,56 i mini (har blåst igjenom en del wolf og S&B 55gr i en vi, uten problemer) Men den norske Miljøammoen er ikke å anbefalle brukt i private våpen så langt jeg kjenner til. Det handler altså ikke om kalibner, men type ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

det er vel pga at miljøamoen har stålkjerne og ikke blykjerne som skaper problemet, pga de må lage prosjektilet lengere for å nå samme vekta, da er det sjans for at prosjektilet legger seg på bommene pga lengden og man får for stort kammertrykk i patronen i 223 kammer.

 

Når jeg sa at jeg skulle måle 5.56èn så var det nettopp for å finne ut av dette på miljøamoen, den gamle norske bly 5.56`n har blitt skutt i 223kammer og det kan hende det er den vi får i begynnelsen nå når miljøamoen foreløpig er stanset etter at det ble påvist ubehag hos noen soldater etter avfyring med denne, vi får se og leve i troen....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Miljøkula" veier ikke mer enn 62 grain men er så lang, siden stål er lettere enn bly, at man ofte må ha litt rask riflestigning for å få det til å gi fornuftig presisjon. 1-7" eller 8" er nok ikke dumt. 1-9" funker mest sannsynlig dårlig, og alt som er tregere enn det er nok helt ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

1-9 går helt fint til 62grs miljøkule, pressisjonen er ikke ille heller.

Så rask stigning som 1-7 er det neppe mange som kan utnytte.

Vanligvis stabiliserer 1-9 kuler til og med 77grs, ihvertfall har mine våpen gjort det, og noen særlig tyngre kule kan en neppe bruke om en skal holde seg på standard patronlengde.

Link to comment
Share on other sites

1-9 går helt fint til 62grs miljøkule, pressisjonen er ikke ille heller.

Så rask stigning som 1-7 er det neppe mange som kan utnytte.

Vanligvis stabiliserer 1-9 kuler til og med 77grs, ihvertfall har mine våpen gjort det, og noen særlig tyngre kule kan en neppe bruke om en skal holde seg på standard patronlengde.

62grs miljøkule er like lang som en 77grs sierra MK.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å opplyse så er de allerfleste nyere våpen i .223 lagd som National Match,,,Dvs. så kan de ta begge. Så sjekk ut rifla di, tror du kan vre ganske sikker på at den kan håndtere begge til tilnærmet lik standard om den er lagd etter 2000.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Ekstremt god video om hele spørsmålet rundt dette.

 

1. 5.56 kammer er laget for å tåle høyere trykk. Dermed kan man bruke 223. rem i 5.56 men ikke andre veien.

2. Det er lang friflukt i et 5.56 kammer for å tåle høyere trykk. Det betyr ikke at det ikke kan være god presisjon, kommer helt ann på våpen, men kan tenke meg at det hvertfall ikke er bedre presisjon enn 223 brukt i et 223 kammer.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha funnet fram og studert tegningene litt mer. Så er det forskjell på kammer dimensjonene til 5.56 NATO og cip 223. Som også er forskjellig fra 223 saami så vidt jeg kan forstå.(mer freebore i cip mens NATO har mindre lead angle. Saami har lite freebore og samme lead angle som cip.

 

Europeiske produsenter advarer heller ikke mot å skyte 5.56 i 223 våpen

 

Cz for exempel

Q: “Can CZ rifles chambered in .223 fire 5.56 ammunition safely?”

A: All of our .223s will happily eat 5.56. Since our factory is in Europe, we build everything to CIP spec, which doesn’t differentiate between the two cartridges and just has the higher pressure as its standard. So the CZ .223s will shoot everything from the cheapest Russian steel to match .223 brass ammo.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...