Jump to content

Våpen for Fin Produksjon.


.30 Herrett

Recommended Posts

Det finnes jo mye som kan brukes, men for å være konkurransedyktig så

er utvalget begrenset

Jalonen, som nevnt, er en av de få man kan få kjøpt ny..

Picra kan man få kjøp ny.

 

Man får nok ikke kjøpt nye:

Anschutz Exemplar med 7,5" løp(10"løp gir for stor totallengde)

Anschutz 1416MS med 10"løp

 

Denne listen er ikke komplett.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke ut til å være så mye å velge i :(

Jalonen koster skjorta hvis de er mulig å få tak i, og Anschutz silhouette eller 7,5" Exemplar er like ofte å se til salgs..

Hvorfor går det ikke å kappe løpet på en vanlig Exemplar da???

hadde gjort ting så mye enklere.

Ser ut til at jeg må fortsette med min kjære Contender :wink:

Alternativet er vel kanskje en FA i 22lr? Et våpen til alle fin øvelsene? Høres litt kjedelig ut det også. :roll:

Link to comment
Share on other sites

FA koster vel omtrent det samme som Jalonen, men kan brukes i to øvelser mer enn Jalonen.

FA kan også brukes i Konvensjonell og Revolver.

 

Contender fungerer meget godt, for enkelte, og ikke fullt så godt for andre. Det har mye med trening å gjøre. Det ser alikevel ut til at de fleste skyter bedre med en Loppo eller Jalonen enn de gjør med en TC. Det er selvfølgelig eksempler på at noen skyter bedre med TC enn andre gjør med Loppo eller Jalonen, men det blir i så fall en forskjell mellom skytterne - ikke mellom våpnene.

De fleste skyter også bedre med en Loppo eller Jalonen enn de gjør med en FA.

 

Jeg anbefaler derfor .30Herret å kjøpe en Jalonen i 22Lr, en til Field og en til Grov i tillegg til en FA i 22Lr og en FA til Grov. Sånn, problemet løst :mrgreen:

 

Det at leveringstiden på FA en minimum 6mnd, og leveringstiden på jalonen er 1-2år og begge deler koster en god del er faktorer jeg ikke har tatt hensyn til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det at leveringstiden på FA en minimum 6mnd, og leveringstiden på Jalonen er 1-2år og begge deler koster en god del er faktorer jeg ikke har tatt hensyn til :lol:

 

Dersom man bruker all den (leverings)tiden til å trene med Contender'n, og pengene man sparer (dersom man blir lei å vente) til ammo, er jeg sikker på man kan bli steike god til å skyte! :P

 

GreyWolf

Link to comment
Share on other sites

Nei og nei, er det meningen å trene også nå da :wink:

 

Fant en kar i sørafrika som har produksjonsstokker for exemplar på siden sin. Har sendt en forespørsel ang den og regelverket. Venter i spenning.

 

Eller så er det ikke mye annet enn Contender som er tilgjengelig for å konkurrere i produksjon. Hvis man ikke renner over av cash da :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ad skjeftet til NAD, det er ikke tillatt til produksjon. Han har fått beskjed om dette av IMSSU. Ad TC, Anschütz/Loppo/Jalonen. Både Loppo og Jalonen ble produsert på den forrige Sako .22 l.r. kassa. Disse er ikke å få kjøpt nye mer. I dag lager kun Jalonen nye våpen Loppo har trukket seg nesten helt tilbake p.g.a. sykdom. Jalonen kan bygge deg en .22 prod pistol, men du må skaffe ei Sako rifle først. Ad Exemplar prod og unlimited, så er eneste forskjellen mellom disse løpslengden. Man kan sende en 10", eller 14" Exemplar til fabrikken, eller fabrikkens representant og få den ompipet til 7,5" løp og derved er den tillatt i prod. P.t. er ikke en kapping av løp til 7,5" legalt for prod, men om det skulle bli fremsatt et forslag om slike modifiseringer til regelverksmøtet under VM neste år, må det taes opp til votering og en kapping til prod versjonens lengde vil etter min mening da prod legalt kunne utføres. Dette er i dag lov å gjøre med TC løp på over 10" (konsekvens av at TC ikke lenger leverer 10" løp)

 

Valget mellom TC og de andre går nok også på hva man skyter best med i hvilken skytestilling. Svært mange bruker TC til stående. Noen vil gjerne ha original utgaven p.g.a. muligheten for relativt lett avtrekk (mine er på ca. 250 gram), mens andre vil ha G2 for dens raskere slagtid. Her i Norge er vi velsignet fri for valgets kvaler, i det man har en TC importør, som har besluttet at G2 vil de ta inn i bøtter og spann og oversvømme markedet med. den G2en som turboesel har, ble importert av Linstad og er en av to jeg vet om. Winge har ikke tatt inn en

Link to comment
Share on other sites

Man kan sende en 10", eller 14" Exemplar til fabrikken, eller fabrikkens representant og få den ompipet til 7,5" løp og derved er den tillatt i prod.

 

Vil det si at f.eks Stenvaag kan pipe om en 10" Exemplar til 7,5" og er lovlig i Prod?

Spørs om jeg ikke må ta en tlf til han og høre. Men det må vel være et orginalt 7,5" løp? Eller får han lov å kappe...

Link to comment
Share on other sites

Blir nødt til å komme med en OT her.

Er det noen som lengre husker hvorfor man i sin tid laget en produksjonsøvelse?

Hva var intensjonen med denne øvelsen?

Personlig tror jeg det var for at produksjonsvåpen skulle slippe å kjempe mot modifiserte våpen i samme øvelse.

 

Min tanke er at; dersom vi fortsetter regelmodifiseringene (les: uthulingen av regelverket) slik vi modifiserer våpnene, for å kunne få best mulig redskap til produksjonsøvelsen, kan vi snart bruke modifiserte våpen i alle øvelser.

 

Jeg tror også at man i sin tid ville ha en produksjonsøvelse, slik at folk med et lavt skytebudsjett kunne delta på like vilkår, og nettopp for at de ikke skulle være nødt til å konkurrere mot folk, som hadde råd til kostbare (og mange ganger bedre) løsninger.

 

Grey Wolf

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle modifiseringer av våpen som er forbedringer.

Dersom ett "produksjonsvåpen" med 7,5 tommers løp blir tatt ut av produksjon,

men fortsatt produseres med 10 tommers løp, ser jeg ikke problemet med å kutte

ned løpet til spessifikasjonene for "produksjonsvåpen" (dersom dette blir tillatt)

Det modifiserte våpenet vil da bli identisk med de opprinnelige "produksjonsvåpen"

Da er det en helt annen sak med "after marked" siktemidler,

Her er det mulig å oppnå vesentlige forbedringer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

folk med et lavt skytebudsjett kunne delta på like vilkår, og nettopp for at de ikke skulle være nødt til å konkurrere mot folk, som hadde råd til kostbare (og mange ganger bedre) løsninger.

 

Det er dette jeg har tenkt på. Tenk hvor greit det hadde vært å kunne kappe løpet på en Exemplar til kr 2000-3000; istedet for å måtte kjøpe seg en Finne til kr 20 000; :wink:

 

Utvalget av våpen du ser på banen og som fortsatt produseres er ikke stort. Ikke ofte du ser brukte til salgs heller.

Link to comment
Share on other sites

Det er dette jeg har tenkt på. Tenk hvor greit det hadde vært å kunne kappe løpet på en Exemplar til kr 2000-3000; istedet for å måtte kjøpe seg en Finne til kr 20 000; :wink:

 

Som C.Patron sier lenger opp så er det ikke sikkert det er så enkelt å få tak i en slik til 20.000,- heller.

 

Utvalget av våpen du ser på banen og som fortsatt produseres er ikke stort. Ikke ofte du ser brukte til salgs heller.

 

Akkurat her er du inne på noe av det som jeg tror vil være en av de største utfordringene for metallsilhuett som sport i tiden fremmover. Jeg har laget en egen tråd hvor vi forhåpentligvis etterhvert får en oversikt over de MS våpen som er tilgengelige fra fabrikk. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=51&t=63304

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at man i sin tid ville ha en produksjonsøvelse, slik at folk med et lavt skytebudsjett kunne delta på like vilkår, og nettopp for at de ikke skulle være nødt til å konkurrere mot folk, som hadde råd til kostbare (og mange ganger bedre) løsninger.

Det er dette jeg har tenkt på. Tenk hvor greit det hadde vært å kunne kappe løpet på en Exemplar til kr 2000-3000; istedet for å måtte kjøpe seg en Finne til kr 20 000; :wink:

 

Dersom du klarer å få en modifisert Exemplar til 2000,- (noe jeg tviler på) er det klart at mitt poeng om pris faller til jorden, men etter min mening har du jo allikevel et modifisert våpenet som du ønsker å bruke i produksjonsøvelsen, noe som er mitt hovedpoeng om uthuling av regelverket.

 

Jeg har ingen problemer med ombygde våpen, men dersom vi skal fortsette med den praksisen vi nå ser ut til å ha slått inn på, vil det kanskje være bedre å døpe om produksjonsøvelsen til noe annet. Og dermed har vi jo muligheten til mange nye øvelser i metallsilhuett; som f.eks: Modifisert Produksjon Fin, osv....

 

:winke1:Grey Wolf

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke Norge, som vedtar sportens regelverk.

 

Men vi har mulighet til å komme med forslag og er stemmeberetiget ved møtet under neste års VM. Det må bli forbundet, som fremmer forslag og ikke enkeltperson.

 

Det vil ikke være annerledes om en bytter løp på en Anschütz, enn på en TC i regelverk sammenheng, men den arbeidskrevende delen er jo noe annet.

 

Har ellers inntrykk av at en Exemplar normalt går for 2-3000 i god stand. Om den har Bo-Mar, eller tilsvarende sikter, mer, men faktisk koster de mindre enn en bra TC.

Link to comment
Share on other sites

Rolig, rolig.... Min OT var ment som et hjertesukk og ikke noe annet.

Det er absolutt ikke nødvendig å gripe til argumenter som; ”at det ikke er Norge som lager regelverket”, for å forklare meg at man har godtatt at produksjonsøvelsen ikke bare er for fabrikknye våpen, men også er en øvelse for våpen som er modifiserte for å passe inn i spesifikasjonene til øvelsen.

Personlig synes jeg dette er synd, for vi kunne absolutt trengt denne som en rekrutteringsøvelse.

 

@ .30 Herrett: Når det gjelder prisen på en modifisert Exemplar, må du jo ta med ombyggingskostnadene. Skal dette gjøres av en børsemaker som er godkjent tror jeg det fort kan bli noen tusenlapper, pluss at man også må regne med materialkostnader som et original 7,5” løp.

Men jeg har jo skjønt nå, at ”produksjonsøvelse”* ikke betyr en øvelse* for "resurssvake" nybegynnere, men snarere en øvelse* for folk som er flinke til å finlese regelverk og med store økonomiske muskler.

TurboEsel har nok et atskillig bedre poeng enn meg i denne sammenhengen, når han nevner at det vil være mulig å oppnå vesentlige forbedringer ved å skifte ut siktemidlene på produksjonsvåpen.

 

Grey Wolf

 

1.endring: av ordet klasse til øvelse

2.endring: rettelse av TurboEsels utsagn om siktemidler på produksjonsvåpen. Etter PM fra TurboEsel har jeg skjønt at min tolking av hans utsag var feil. (Håper jeg fikk det rett denne gangen.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønne hvor du vil hen Gråbein, men mener fortsatt at det å kunne kappe løp på Exemplar ville vært et pluss for sporten her til lands.

Det ligger mange av dem rundt omkring og de er for tiden bare lovlig i en øvelse.

 

Hvis det hadde vært mulig å kappe løpet til 7,5" ville vi fått flere våpen som, nybegynnere med begrenset budsjett, kan bruke til flere øvelser.

 

Dette må jo være til fordel for sporten og ikke en uthuling av regelverket ?

 

Da kan de brukes på 3 øvelser i stedet for å være låst til 1.

 

Tilbake til trådens start.

 

Nå ser jeg at Presidenten har stått på og samlet et stort antall produsenter av våpen for produksjonsøvelsen i en annen tråd.

Kjempebra!

Kanskje det dukker opp forskjellige våpen på banen etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg at .30Herret snakket om prisen på Anschutz Exemplar 10" eller 14" før kapping/skifting av løp.

Det stemmer i allefall overens med de prisene jeg har sett de siste årene. Det er vel og merke med orginale sikter.

Det er, som C.Patron sier, andre priser med Bo-Mar sikter f.eks. Prisen på kapping/skifting + evnt. nytt løp kommer i tillegg. Hvorvidt det blir billigere enn å kjøpe ny produksjonspistol, fra en av produsentene jeg har funnet og lagt ut i den andre tråden, blir en annen sak.

 

Man kan både mene og synes mye om reglene vi har i dag, og det er gode poenger som har vært nevnt fra både den ene og den andre, det er imidlertid akkurat dette regelverket vi har å forholde oss til nå. Hva som blir vedtatt på fremtidige General Assembly er ikke godt å si, det sendes stadig inn forslag på både det ene og det andre. Hvis man ønsker å få vurdert sine forslag så må de sendes inn fra en klubb til NMF og så sender NMF det videre hvis det blir flertall for å sende inn forslaget.

Link to comment
Share on other sites

Ad skjeftet til NAD, det er ikke tillatt til produksjon. Han har fått beskjed om dette av IMSSU.

Husker du hva som var begrunnelsen fra IMSSU for å underkjenne disse skjeftene til produksjon? Husker du hvilket år dette var oppe (regner med det var på GA)? Hvis vi vet hvilket år det var kan jeg finne det i referatet fra GA som kan lastes ned fra IMSSU sidene.

 

Ad TC, Anschütz/Loppo/Jalonen. Både Loppo og Jalonen ble produsert på den forrige Sako .22 l.r. kassa. Disse er ikke å få kjøpt nye mer. I dag lager kun Jalonen nye våpen Loppo har trukket seg nesten helt tilbake p.g.a. sykdom. Jalonen kan bygge deg en .22 prod pistol, men du må skaffe ei Sako rifle først.

Husker du (eller noen andre for den saks skyld) hva benevnelsen på den Sako .22lr kassa var?

 

Ad Exemplar prod og unlimited, så er eneste forskjellen mellom disse løpslengden. Man kan sende en 10", eller 14" Exemplar til fabrikken, eller fabrikkens representant og få den ompipet til 7,5" løp og derved er den tillatt i prod. P.t. er ikke en kapping av løp til 7,5" legalt for prod,

Er Stenvaag å regne som fabrikkens representant i Norge? Jeg går ut i fra at man ikke nødvendigvis er fabrikkens representant selv om man er importør av nevnte merke. Det er vel ganske normalt at en børsemaker f.eks. må til fabrikken for å få "spesialutdannelse" før denne kan regnes som fabrikkens representant?

Link to comment
Share on other sites

Her i Norge er vi velsignet fri for valgets kvaler, i det man har en TC importør, som har besluttet at G2 vil de ta inn i bøtter og spann og oversvømme markedet med. den G2en som turboesel har, ble importert av Linstad og er en av to jeg vet om. Winge har ikke tatt inn en

 

Nå har jeg hørt om minst tre G2 rammer i Norge, utenom den ene som C.Patron kanskje har selv, så noen flere enn to skal det nok være i landet. Det er imidlertid meget uheldig at importøren ikke har klart å få tak i flere G2 rammer, men hvis man vil ha tak i flere så ble det lagt ut en brukt G2 med 14" løp for salg på facebooksiden:http://www.facebook.com/groups/188720806451/?notif_t=group_activity

Link to comment
Share on other sites

Masse spørsmål, må nok ta etterhvert. Ad skjefte til NAD. Det er ikke behandlet ved GA, men går på generelle regelverket og beskjeden er gitt fra forbundet Generalsekretær. G2, har ikke selv, så de to tatt inn av Linstad er nok fortsatt de eneste. Winge kunne tatt inn G2 på lik linje med de andre modellene fra TC, som de tar inn. Men når jeg får telefon om at en person hadde bestillt G2 fra dem og fått beskjed at den tar vi ikke inn, for det miljøet er så lite at det vil vi ikke satse på.

 

Forbund styret, eller en klubb kan fremme forslag om tillatt å kappe løp på Exemplar, til vår General forsamling, men i forhold til å fremme saken på GA under VM, tror jeg at tidspunkt for vår Generalforsamling, gir for kort tid til å få saken på saksliste til GA. Regner derfor med at forslag må fremmes direkte av NMF styret.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan erindre har vi ikke fått noen invitasjon til GA ennå, og heller ikke noen frist for å sende inn forslag, så det er fortsatt tid. Det er imidlertid mulig at den fristen kommer til å bli satt til en dato før vi har vår generalforsamling, så dersom noen vurderer å fremme et slikt forslag så bør det nok sendes til styret så fort som mulig. Dersom det er ønskelig med mer diskusjon rundt et slikt forslag så vil jeg foreslå å ta det i vårt eget forum, og at vi kanskje heller forsøker å spore denne tråden tilbake til våpen for Fin produksjon.

 

Jeg skal forsøke å komme tilbake til noe som har med tilgjengelighet og slikt å gjøre.

 

Nå har jeg akkurat avsluttet en telefonsamtale med Winge våpen, for jeg måtte jo spørre dem om det er slik at de ikke vil ta inn G2. Det kan jeg avkrefte, det er (i følge personen jeg snakket med) ikke Winge våpen som importør det står på, det har rett og slett ikke vært mulig for dem å få alt det de har bestilt. Noe vi selvfølgelig synes er synd. Det får jo alle mulige utslag for både jegere og skyttere i Norge.

 

Man kan jo kanskje selv tenke seg frem til at det kan ha noe med relokasjonen av TC fabrikken å gjøre, og så får man håpe at ting blir bedre etterhvert. I mellomtiden får vi forsøke å finne TC og/eller G2 andre steder, som den jeg nevnte ble lagt ut på facebook. Hvis etterspørselen etter G2 er så stor som den høres ut til å være så bør den egentlig være solgt nå :D

 

Det er ikke sikkert jeg kom meg inn på trådens emne igjen, i så fall får trådstarter korrigere meg og antyde noe mer om hvilken kurs han ønsker at tråden skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Tråder som dette er alltid interessante og lever sitt eget liv. At det blir noen diskusjoner rundt regelverk er også greit.

Lagde en egen tråd på MS forummet for å kunne diskutere et eventuelt forslag til GA rundt det med kapping av løp på Exemplar.

Resultatet av tråden skal jeg ikke klage over, mange nye plasser å lete etter våpen for vår sport er funnet :) Utfordringen blir vel import regler og språk :wink:

Så får vi se om jeg finner noe våpen eller fortsetter å skyte produksjon med Contender neste år også :)

Vi er vel enige om at trening er det viktigste :D

Link to comment
Share on other sites

Skjønne hvor du vil hen Gråbein, men mener fortsatt at det å kunne kappe løp på Exemplar ville vært et pluss for sporten her til lands. Det ligger mange av dem rundt omkring og de er for tiden bare lovlig i en øvelse.

 

Hvis det hadde vært mulig å kappe løpet til 7,5" ville vi fått flere våpen som, nybegynnere med begrenset budsjett, kan bruke til flere øvelser.

 

Når vi nå engang har det regelverket vi har, er jeg hjertens enig med deg .30 Herrett. Hvorfor skal det være lov å kappe løpet på en modell og ikke på en annen, for å tilpasse den en våpenøvelse?

Til dere som tror jeg ikke liker å følge reglene til metallsilhuettforbundet kan jeg bare si: Dere har missforstått hva jeg mente med min OT ytring. :winke1:

 

Grey Wolf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...