Jump to content

Jaktradio, hvem er best, under 3000,-??


raggen

Recommended Posts

Sitter og planlegger en bestilling fra 409 nå, blir en VX-6 pluss en del tilbehør. Det mest selvfølgelige er:

 

CSC-91 Yaesu Original soft case

USB Interface cable

CD-15A Desktop charger

Battery Case for VX-6R

Car charger + Eliminator

1x 4-036Y7 Throat Vibration Mic for Yaesu (Y7 plug)

1x4-072Y7 2 wire Earphone with PTT switch for Yaseu (Y7 plug)

5-207 144-430mhz Antenna SMA-male for YAESU

 

Den siste antennen er en liten 50mm for "ropeavstander", i tillegg trenger jeg en god skogsantenne. Noen som har et forslag?

 

Litt usikker på de headset'ene, noen som har prøvd de? Og er det noe annet jeg bør ta med?

 

Tror man vil stå over å kjøpe headsets fra 409 som ikke er org yaesu, er billiggreier, så om det holder ei reinværsuke i jakta, vet jeg ikke...

Jeg kjøpte meg en Lafayette antenne på XXL, SMA kontakt og en halvmeter(ish) lang, meget fornøyd! skal man ha noe bedre, så kan man jo prøve å modde den med en tigertail, ellers så blir det vell å henge en dipol oppi trærne...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skal neppe bo en uke på fjellet, så tror nok kvaliteten er god nok for meg. Går for et adapter for 2 plugger, da kan jeg bruke Lafayette-settet til Sordin jeg har liggende, samt en øreplugg med pickup og separat PTT-knapp. Antenne blir en 40cm Nagoya, den bør sikre god rekkevidde.

 

Mente at jeg leste noe på 409 om at DHL var å foretrekke til Norge, men nå finner jeg ikke det igjen. Noen som kjenner til dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg er ute etter en rimelig jaktradio til bruk under rådyrjakta i høst.

er svært begrenset hvor mye bruk det blir,men kjekt å ha en egen radio de gangene jeg slenger meg med.

hva anbefales?

er det slik at alle jaktradioene har de samme kanalene uansett merke og landet de er kjøpt?

noen erfaringer med commaster radioene? ser xxl selger de til 1499kr..

http://butik.nordicsportsman.se/Shop/Index.php?sArtModelId=LRF1

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått radioen i hus, og den skuffer absolutt ikke. Den har MANGE funksjoner, så er man ute etter en radio man bare kan slå på og ta i bruk er det kanskje ikke rette valget. Men etter et par kvelder med lek har jeg fått taket på det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå er 2 stk Yaesu radioer bestilt etter at Zodiac søppelet tok knekken på tålmodigheten min :evil:

Jeg landet på den nye Yaesu FT-270R som skal være prikk lik vx-170 pluss et par ekstra funksjoner. Den har en Memory Only Mode som gjør at knotpunger ikke greier å forandre på innstillinger ved et uhell :wink: Blir sikkert litt enklere for hvermansen å bruke også da..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor Yaesu? Vel, det jeg har hørt er at de har svært følsomme mottagere og modulerer veldig "pent". Har ikke sammenlikningsgrunnlag nok til å uttale meg om det, men jeg er veldig fornøyd med lyden i min VX-3. I tillegg har de et ypperlig grensesnitt for programmering (Yaesu Commander).

 

Hvorfor VX-7? Det er en fullblods scanner (500KHz til 1GHz), sender omtrent over hele fjæla og har en overflod av funksjoner som er perfekt for de med tekno-fetisj. Hvis du vil lytte til FM radio på post, eller bruke den som amatørradio er den et suverent valg.

 

Hvorfor IKKE VX-7 (eller andre VX-modeller)? Fordi det er en amatørradio. Selv om menysystemet er veldig oversiktlig har de likevel alt for mange funksjoner til å regnes som lett i bruk. I tillegg kommer de juridiske problemene ved å bruke en amatørradio uten tillatelse.

 

Skal du bare ha en radio som du kan pakke ut og ta i bruk ville jeg valgt noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har selv en yeasu vx 170. Kjemperadio. Vanntett topp sende og mottakseffekt, samt masse extrafunksjoner! Under årets jakt var det voldsomme nedbørsmengder, og jeg og en annen slapp unna radioproblemer. Han hadde en icom. De med hunter hadde store problemer! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har lest sidene til 409shop.com flere ganger, men jeg har problemer med å se forskjellen på YAESU VX-170 og YAESU FT-270R. ( jeg regner med at de er bedre utgaver av VX150 og FT250R, så de ser jeg bort fra).

 

Er det noen som vet hvilken av de to man bør velge, og evt hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest sidene til 409shop.com flere ganger, men jeg har problemer med å se forskjellen på YAESU VX-170 og YAESU FT-270R. ( jeg regner med at de er bedre utgaver av VX150 og FT250R, så de ser jeg bort fra).

 

Er det noen som vet hvilken av de to man bør velge, og evt hvorfor?

 

Vel, noen ganger skal man helst følge sine egne råd. dvs prøv å google først (ellers ender man fort på www.justfuckinggoogleit.com ).

 

ifølge nettsidene til Yaesu erstatter FT-270R, VX-170 (som ikke lenger er i produksjon).

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg googlet en stund, men jeg klarer ikke å finne ut hvilken type headset-plugg YAESU FT-270R bruker.

Kanskje dere som har kjøpt kan hejlpe meg?

 

og kanskje jeg kan få tips på hviket headset jeg skal kjøpe til jaktbruk? ser fristende ut med hals-mikrofon, men er litt tvilende til kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg googlet en stund, men jeg klarer ikke å finne ut hvilken type headset-plugg YAESU FT-270R bruker.

Kanskje dere som har kjøpt kan hejlpe meg?

 

og kanskje jeg kan få tips på hviket headset jeg skal kjøpe til jaktbruk? ser fristende ut med hals-mikrofon, men er litt tvilende til kvaliteten.

 

Hei.

 

Yaesu vx170 og ft270 er identiske...jeg har begge.

Eneste forskjell er tastelåsen.

Bruker samme programvare til å legge inn kanaler på begge.

Pluggen heter "3,5mm rett 4 polet gjenget plugg" :)

Headsett....antenne...osv ring til permo.no de har det du trenger :)

Link to comment
Share on other sites

Dæven de derre hongkong-gutta er raske, og litt "inovative":-)

bestilte Rt270R/e på torsdag, og mandag ble det levert pakke

Totalkost levert meg, ble 151 US Dollar (dvs 845NOK).

Greit nok at det er 1års garanti mot 5 i Norge, men du reparerer mye for 1500-2000kr.

 

Nå står programmering av kanaler for tur, og det blir vel litt av en jobb...

Tenker å gruppere kanaler i 10 og 10, ettersom det er en feature på RT270R, men er det mer enn jakt, sank, og sikrings-kanaler jeg bør legge inn?

Finnes det muligheter for å koble disse mot PC for å forenkle programmering?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Blåser  liv i  tråden. 
Kan  dette  være  noe av interesse ,  liionbatteri  på 2200mah inkl  lader som  passer  både  170  og  270  og  andre  yaesuer.
Har  testet  denne  ,  kan  anbefales.

https://www.ebay.com/itm/Li-ion-Battery-Charger-Yaesu-VX-170-VX-177-VXA-150-FT-60R-VXA-220-AS-FNB-83-/302014584996?hash=item465178d8a4

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når batteriet i min gamle vx-170 tok kveld så kjøpte eg li-ion batteri og bordlader. Lading er unnagjort på eit par timer og batterilevetiden er 4-5 jaktdager som hundefører med den radiobruken det medfører👍 ”Skuddsikker“ radio er det også, har hatt min i ca 10 år, fungerer fortsatt heilt perfekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...