Jump to content

Jaktradio, hvem er best, under 3000,-??


raggen

Recommended Posts

Nå har jeg testet mine to Yaesu VX-170 nesten 2 uker i felt under elgjakta i varierende forhold, inkl. kuldegrader, regn, sludd, haglbyger. Jeg har benyttet begge radioene ca. 50/50 i.l.a jakta. De har fungert bra og virker veldig robuste.

 

Jeg bestilte mine fra USA. De kom med sperring for sending på 137MHz - 174MHz båndet. Jeg fulgte denne oppskriften http://www.cato2000.com/VX170/ Med den enkle modifiseringen, der en kutter av "tracen" og ikke fjerner "resistorene" (vet ikke hva det heter på norsk). Jeg kuttet/skrapte forsiktig med et skalpell og sjekket med en lupe at den var helt kuttet av. Skal si jeg var nærvøs med pølsefingrene mine og tynnerer enn et hårstrå skulle kuttes av. Men det gikk altså veldig bra. Mine radioer måtte resettes manulet. Deretter la jeg inn norske og svenske jaktkanaler samt maritim kanal 16. Dette er veldig enkelt når man kommer inn i det.

 

Har ikke fått testet den på skikkelig på lange avstander, da elgvaldet vårt er lite i år, ca. 8x6 km. Oppdaget raskt at original antenne ikke er tilstrekkelig på disse avstandene når det blir kuppert. Benyttet derfor en Mfj-1717S langpisk. Den fungerte bra, men jeg skal kjøpe en enda lengere skogsantenne. Sendte for det meste på 3W (medium) og aldri på 5w (high). Har for det meste brukt AA batterier, de har vart 2-3 dager, avheng av temperatur og traffikk på nett, det synes jeg er bra. Sammenliknet med Hunter, Lafayette og Icom har vi hatt mest problemer med skurring og uleselighet på Icomen. Liker at mik/øre pluggen er skrudd fast, da vet en at den holdes på plass.

 

Av negative ting kan jeg nevne at jeg har hatt problemer med den ene av radioene som noen ganger automatisk går over til lav sendeeffekt, selv om batteriene er nye. Vet ikke hva dette kan skyldes. Men det er ikke et kjempeprobl så lenge en er klar over det. Ellers er det litt irriterende at det ikke står på displayet om radioen er i medium el lav sendeeffekt. Det står kun "low"uansett om de er i lav el medium, når den er i høy, står det ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg testet mine to Yaesu VX-170 ...

Ellers er det litt irriterende at det ikke står på displayet om radioen er i medium el lav sendeeffekt. Det står kun "low"uansett om de er i lav el medium, når den er i høy, står det ingenting.

 

Du ser hvilken effekt den står på dersom du trykker inn sende-knappen. Da vil streken i bunnen av displayet gå over hele bredden av skjermen om den står på high, og halvveis om den står på medium.

Link to comment
Share on other sites

Det er en funksjon på vx170 som gjør at radioen automatisk velger laveste sendestyrke når siste mottatte sending fra andre er av god kvalitet, radioen "tenker" at man da er nære nok til ikke å trenge mer enn 0,5w. Du kan skru av denne funksjonen i menyen.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Takk for begge tipsene :) Tenkte meg egentlig at det sannsynligvis går ann å endre på dette. Den er et teknisk vidunder og brukermanuelen er på 86 sider, så jeg har ikke klart å få med meg alt. Dette gjør den enda mere imponerende, da har det for det meste av jakta vært tilstrekkelig med 0,5W. Vil den automatisk gå opp til høyere sendestyrke igjen dersom neste sending ikke er av god kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en bror som skal til Singapore neste uke :D

 

Har funnet en butikk som selger Yaesu VX-7R, så det blir vel den..... hvis ingen har bedre forslag.

 

Er øreplugg m/mic VC-27 brukende (til jaktformål)? Hvis ikke, kan den bruke utstyr fra andre produsenter?

Bør jeg ha ekstra batteri, eller er holder for 2xAA ok?

Hva med lang antenne?

 

Er det noe annet tilbehør man MÅ ha?

 

Tolvsju

Link to comment
Share on other sites

Bestilte:

 

Item ID Item Name Member Price Quantity Amount

 

VX-6R Yaesu VX-6R 144/430Mhz Dual Band 5w USD 252.00 1 USD 252.00

AC3 x2pcs 2 x AC Adaptor AC3 USD 3.50 1 USD 3.50

CSC-91 CSC-91 Yaesu Original soft case for VX-6R /E USD 18.00 1 USD 18.00

MH-57A4B Yaesu MH-57A4B Original SPeaker/Mic for VX-6 VX-7 VX-170 USD 34.50 1 USD 34.50

E-DC-5B YAESU E-DC-5B Cigarette Lighter Adapter USD 40.00 1 USD 40.00

 

Sub-Total: 348.00

Discount: -

Sub-Total: USD 348.00

Shipping and Handling Charge:

Shipping Extra Charge:

Total: USD 348.00

Payment Amount: USD 348.00

No Pay: ---

 

 

Fikk mail:

 

Ref Order number : xxxxx We are kindly to advise you to DHL Express

 

Hi

I am pleased to notify you that refer to our past records,If possible Norway customs is will block the radio import.

In some occasion the items will return or take delay by post office .

So, we are kindly to advise you to pay an extra 16usd to upgrade to DHL Express in which the item can be arrived within 3~7 days.

If you are agreed to change to DHL Express, please let us know and provide you telephone number & PAYPAL A/C to us.

My Paypal account is same of paypal payment.

* We look forward to your respond.

If accept DHL , Please give me your telephone number

Thank

Mr Chan

 

 

Regner med jeg får en VX6 i neste uke :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Du blir ikke skuffet over VX7R, det er sikkert.

 

Lang skogsanntenne er greit å ha, og et eksta 1500mA batteri, selv har jeg 2 ekstra batterier, men det er pga av diverse sambandsoppdrag som jeg stiller opp på. Det samme har jeg for IC3TH fra Icom, kjedlig å gå tom for strøm under jakta spør du meg.

 

Lykke til med handlen.

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en bror som skal til Singapore neste uke :D

 

Har funnet en butikk som selger Yaesu VX-7R, så det blir vel den..... hvis ingen har bedre forslag.

 

Er øreplugg m/mic VC-27 brukende (til jaktformål)? Hvis ikke, kan den bruke utstyr fra andre produsenter?

Bør jeg ha ekstra batteri, eller er holder for 2xAA ok?

Hva med lang antenne?

 

Er det noe annet tilbehør man MÅ ha?

 

Tolvsju

Vurderte VX-7R, men da den hadde for dårlig batterikassett, kun 2xAA og da kan man kun sende på laveste effekt 0,5W, så gikk jeg for VX 170. Dersom du er garantert å kunne lade de originale batteriene hver dag så er det jo greit, da trenger du ikke AA kassett. Prøvde VC-27, synes øreplugg er ubrukelig på jakt, mye bedre med øremusling. Kjøp mikrofonadapter YAESU CT-91, da kan du bruke øre/mic fra mange andre merker, bl.a Zodiac. Kjøp også en antenneadapter så du kan bruke antenner av andre merker. Lader for sigarettenneruttak kan være kjekt så du kan lade i bilen. Det er like greit å kjøpe flere sett med øremuslinger og antenner, det er ting som etterhvert ødelegges og må skiftes ved feltbruk. Disse ovennevnte tingene koster ikke allverden. Var meget forøyd med 170en, du kan se mine erfaringer lengere oppe i trdaden.

Link to comment
Share on other sites

Du bør sporenstreks sende radioen din på service/sjekk Solheimen, dette er testvinner radioen i nær sagt alle tester den stiller opp i, også på rekkevidde. Og så får den en Lafayette radio til å virke som noe guttungen har plukket sammen fra et kinderegg...

 

Jeg liker YAESU`ene mine bedre, men min f34 er i hvert fall en hver Lafayette fullstendig overlegen som solid og velfungerende verktøy til sambandet.

 

Har de radioene du sammenligner med samme type antenne som du bruker? En lang skogsantenne gjør i mange tilfeller utrolig stor forskjell.

 

Tron

 

Da har jeg fått skiftet til lang antenne. Nu ble alt så meget bedre :wink: Takker for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare bekrefte at Yaesu VX-7R er en kongeradio.

 

Har min på andre året nå og er kjempefornøyd, lang rekkevidde, ok batterikapasitet.

 

Brukes under Elgjakt og fugljakt mot flere forskjellige radioer, bla 446hz. Nye jaktfrekvenser og pilottoner og sånt finner den nesten på egenhånd. :P

 

Den er også med på sjøen, hvis uhellet er ute og mobilen skulle svikte så er man i alle fall rimelig sikker på å få hjelp,....... selv om jeg ikke har lisens :oops:

 

Men er man i NØD så har man i alle fall lov til å bruke den :!:

 

MEN den krever at man er litt over gjennomsnittelig interesert i å sette seg inn elektoniske dingser å sånt :idea:

 

Du lærer deg ikke å bruke denne på en kveld, og er du typen som ikke har lært deg fjernkontoller`n til tv`n, så sliter du i alle fall med denne :?

 

Hvis du ikke er blitt skremt, og gidder å sette deg inn i dens funksjoner og muligheter.

 

Ingen over.... Ingen siden av :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått VX-6R i hus og må si det er en veldig mer avansert enn det jeg trenger. Faktisk så er brukermanualen ganske så avvskrekkende i seg selv og nå lurer jeg på om dette er riktig.

Litt moro med kanaler man kan få inn, men jeg har da tenkt på dette som en jaktradio. Greit med VHF delen til bruk på sjøen, men har dekt det behovet.

Blir vel mer fortrolig etterhvert, og kanskje jeg får overtalt kjerringa til å lese manualen :)

 

2 ting som ikke er på plass som må fixes:

 

1. Klarer ikke å sende rett under 140.000 mhz, og da går jeg glipp av jakt kanal 2 og 4...

2. En bedre skogsantenne må kjøpes inn. Snakker med en som har Hunter F1 og han er veldig klar og tydelig på sin skogsantenne, mens jeg har endel støy.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått VX-6R i hus og må si det er en veldig mer avansert enn det jeg trenger. Faktisk så er brukermanualen ganske så avvskrekkende i seg selv og nå lurer jeg på om dette er riktig.

 

 

Hvis du konsentrerer deg om å lære deg å:

 

1. Først fjerne "plompering"

2. Søke og lagre kanaler

3. Søke og stille inn DCS/DTMF toner (mange jaktlag bruker dette i dag)

4. Låse knapper-funksjon.

 

Så kan du det du trenger til ditt bruk :wink:

 

 

Kjøpte også en F3022 for to år siden.

 

Mitt inntrykk er at den er svært god, men ikke helt på nivå med Yaesu når det gjelder rekkevidde og lydkvalitet.

 

Blir ikke brukt lenger til fordel for VX-7, men det er kjekt å ha en reserve/utlånsradio..

 

F3022 må man også levere inn til forhandler for å stille inn noe så enkelt som tonelås, og mange tar seg betalt for dette. Evt. kjøpe datakabel selv og programmere via pc :?

 

Jakter du med kun et og samme jaktlag eller har knappeskrekk så duger F3022 i lange baner :!:

 

Er du en av de som reiser og jakter med flere "jaktlag" er nå mitt tips en radio du kan programere selv :idea:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Trykk "MONF" og så 0 i rask rekkefølge for å komme inn i menyen.

 

Roter så "hjulet" som omkranser volumknappen til du får opp nummeret 17 oppe til høyre i displayet, det vil da stå JAPANESE nederst på displayet. Trykk "SUB" eller "MAIN" knappen for å skifte språk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Blåser opp denne tråden igjen. Venter på godkjenning av DHL frakt fra 409shop. Bestilt vx-170 med mic, tilsammen litt over 1000,- .. Burde jeg legge på et batteri, en skogsantenne fks ? Finner ikke den der, noen som kan gi meg link :) ?

 

EDIT: Fant det selv ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått vx-170 :) 4 dager tok det, fantastisk! Push to talk earpiecen funker ikke, så det er det eneste minuset. Når jeg skurer vx-170 på hører man normalt en "velkomstlyd", med ptt`en kommer ikke den, så kontakten er dårlig/den fungerer ikke. Y7 plug er det og, som det skal være, så finner ikke helt ut av hva det er !? Har sendt dem en mail, så får vi se hva jeg får til svar.

 

Den Y7 pluggen, er den stukket helt ned i kontakten, eller er den en liten gleppe? Jeg får den ikke lenger ned, selvom jeg tar i litt makt og, er forsiktig, men den går ikke lenger ned.. Hmm, litt kjedelig når alt har gått så greit hitill :)

 

Jo, en ting til: Når dere setter inn batteriet første gang, lader dere det opp i 12 / 24 timer da, eller bruker dere opp det som er på batteriet ? Hva lønner seg for å sikre et godt batteri ?

Link to comment
Share on other sites

...

 

Den Y7 pluggen, er den stukket helt ned i kontakten, eller er den en liten gleppe? Jeg får den ikke lenger ned, selvom jeg tar i litt makt og, er forsiktig, men den går ikke lenger ned.. Hmm, litt kjedelig når alt har gått så greit hitill :)

 

 

Hvis du ser etter er det ett stykke med gjenger helt øverst på pluggen, skal gjenges helt til den stopper.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar Puzzaque ! Det var akkurat det jeg ikke visste. Trodde det var bare å dytte pluggen rett neddi, men her måtte jeg skru også. Men da var det problemet løst ;)

 

Men noen som har et tips iht å lade opp det ny ferske batteriet jeg har fått, eller bruke den helt ut for jeg lader. Regner med det kan ha noe å si for levetiden ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Du har antagelig ikke bruk for mer enn 19cm, men skogsantennen til f.eks. Lafayette Micro 4, passer rett på. Alle med SMA kontakt passer, men Lafayette`en er lettest å få tak i. Micro 3 har en helt annen antennekobling, så få rett modell. Ellers er det tynne pisker å få tak som er 40-50cm (ca. 50 cm er riktig for 1/4 bølge), som Comet SMA24, Pryme RD19 etc. Søk litt på verdensveva, så finner du det nok.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Har du den på maks effekt? Den har en funksjon som skrur sendeeffekten ned på 0,5w dersom siste mottatte signal er over en viss styrke. Dvs. at hvis du har testet den mot en annen radio på 10 eller 200 meter først, for så å prøve på 2 kilometer uten å endre sendestyrke så sender du bare med 0,5w. Denne funksjonen er påskrudd fra fabrikken, så hvis du ikke har skrudd den av kan du jo sjekke om dette er en del av problemet ditt. Still squelchen samtidig som du skrur av denne funksjonen (som skal spare batteri), til nivå 1. Jeg hadde nivå 4 på squelchen på under elgjakta og fikk ikke kontakt med enkelte av lafayette-gutta før jeg stilte den ned til 1.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Kenwood i Spania en gang jeg var der. Fungerer glimrende, er programmerbar og god rekkevidde. Har vært med på mye regn og fuktighet uten noe som helst problemer. Meget bra batterikapasitet. Litt komplisert menysystem er eneste å utsette på. God nok jaktradio\ amatørradio for meg :)

Link to comment
Share on other sites

hei..

 

står på trappene til å kjøpe ny jaktradio før årets jaktsesong..

har svært lite peiling på slike duppedingser så er derfor på utkikk etter en radio hvor alt er lagt inn når jeg kjøper den, slik at jag bare kan lade, jakte,lade, jakte osv..... :) ....

når det er sagt er det et par kriterier som må være tilstede.. den må være vanntett, ha god batterikapasitet, og den bør ikke være alt for avansert. vil ikke ha temperaturmålinger, høyde over havet, kompass, foldekniv på siden, integrerte fyrstikker og lignende... kanskje litt overdrevet men :) ... det som hadde vært greit er scanning og lys i display..

radioen blir stort sett brukt på elgjakt, rådyrjakt, sauleting og litt gaupejakt i til dels krevende terreng...

 

de kanalene som blir brukt er sikringskanalene, jaktkanalene og til dels sankekanalene..

har egentlig lyst på icom siden jeg har lånt icom i flere år og er svært fornøyd med de...

 

tips om type radio, mottas derfor med takk :mrgreen: .... prisen bør helst ikke overstige 3000...

Link to comment
Share on other sites

Icom F3022 burde passe deg bra:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=1660

 

Jeg så selv på den på Villmarksmessen, og kom til at jeg kun hadde behov for denne og ikke de dyrere variantene. Funksjonene som kom med på de dyrere var ikke verdt pengene.

 

Det står ikke noe om lys i display, og jeg så heller ikke etter det, så jeg kan ikke si om den har dette. Andre kan sikkert opplyse om dette.

Jeg vil anbefale å kjøpe med lang antenne , og tørrbatterikassett i tillegg.

 

Lykke til!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen som har en norsk bruksanvisning til Yaesu vx 170?? Meget interesert i en kopi :lol:

 

Kjøpte en Yaesu vx 120 fra laagen desibel - samme innmat som 170n men med mindre knapper om jeg forstod det rett...

Fikk veldig god service, og en super jaktradio som sålangt har fungert feilfritt i 3 sesonger.

 

Ring Amund hos Laagen desibel, så regner jeg med at han kan hjelpe med bruksanvisning og sikkert også god pris på en yaesu eller annen jaktradio. - finner ikke yaesu på hjemmesiden nå, men er nesten helt sikker på at han fører dem også.

 

http://www.freewebs.com/laagen_desibel/jaktradio.htm

http://www.freewebs.com/laagen_desibel/kontakt.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter og planlegger en bestilling fra 409 nå, blir en VX-6 pluss en del tilbehør. Det mest selvfølgelige er:

 

CSC-91 Yaesu Original soft case

USB Interface cable

CD-15A Desktop charger

Battery Case for VX-6R

Car charger + Eliminator

1x 4-036Y7 Throat Vibration Mic for Yaesu (Y7 plug)

1x4-072Y7 2 wire Earphone with PTT switch for Yaseu (Y7 plug)

5-207 144-430mhz Antenna SMA-male for YAESU

 

Den siste antennen er en liten 50mm for "ropeavstander", i tillegg trenger jeg en god skogsantenne. Noen som har et forslag?

 

Litt usikker på de headset'ene, noen som har prøvd de? Og er det noe annet jeg bør ta med?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...