Jump to content

Jaktradio, hvem er best, under 3000,-??


raggen

Recommended Posts

raggen skrev:

Det var en bra tråd der ja, husker de snakket om en radio som du tok ut batteriet, skrudde av et deksel, klippet den blå ledningen og vips hadde du "alle kanaler". Husker bare ikke hvilken type det var

 

Det var en Alinco DJ-V17E. Funket for meg. Er veldig fornøyd med radioen. http://www.radiorommet.no har de til en 1.100 lapp.

 

Anbefaler å kjøpe hurtiglader hvis du kjøper 2000mAh batteriet, ellers må det lades i 30 timer med den medfølgende laderen. Jeg hadde også kjøpt EMS-62 som er en monofon med uttak til ørepropp - eller til ledningen som fulgte med Sordin hørselsvernet mitt.

 

MVH 700 ADL

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har/bruker VX-3, den er så liten at det hadde vært "kjekt ha".

 

Jepp, har en sånn, og den er "kjekk å ha". Men jeg ser på den som et genialt komplement til en skikkelig (les: tung, solid og med stor batterikapasitet) jaktradio. VX3 sender med 1,5 watt (nok i de fleste situasjoner faktisk, om du har "årntli" antenne) eller 3 watt dersom du kjører den på ekstern strømkilde. En slik strømkilde kan være en batterikassett fra Clas med plass til 4 vanlige aa batterier, og med riktig plugg loddet på ledningen fra batteriene (med riktig polaritet...) Poenget er at den trenger høyere spenning enn det interne batteriets 3,7 volt for å sende på maks effekt. Med batterikassetten, eller f.eks. oppladbar batteripakke på opp til 7 volt, får man høyere spenning og mer effekt. Samtidig lades originalbatteriet, som forøvrig har utmerket kapasitet på en vx3 og er lik det som brukes i en rekke digtalkameraer etc. Jeg kjøpte to ekstra batterier på ebay for en femtilapp eller no, så jeg har plenty å supplere med. VX3 tar i mot "alle" signaler fra ca. 0 til ca 999mhz, har stereo FM radio med bedre mottak enn sitt rykte, og er på størrelse med en liten mobiltelefon. Det er artig å høre værmelding, nyheter o.l. i en pause eller når en sitter i fjellet hele dagen på reinsjakt og samtidig scanne jakt og sikringskanalene. Du får meg deg en del da! Om sommeren kan du høre radio og scanne maritimtVHF bånd eller flyradiokanaler etc. samtidig.

 

Den store ulempen som jaktradio er at den ikke uten videre kan moddes til å sende i båndet under 140mhz, så min sender ikke på kanal 2, 4 og 6 (tror jeg? Eller var det omvendt...) dvs. 139mhz jaktkanalene. Det er mulig å modde til "freeband" men vistnok ikke uten at du mister en del annen funksjonalitet.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det, kan Vx-3 moddes til å sende over "hele" 2m og 70cm-båndene, men da mister man FM-radioen! Umoddet er den kun en ren amatørradio og kan følgelig kun sende på disse båndene. Tror jaggu jeg sitter på Vx-2en min likevel gitt. Eneste forskjellen på denne og Vx-3 er at den ikke kan motta stereo på FM og at den har plastkabinett og ikke aluminium, men så er den til gjengjeld pip åpen på alt som er.

Link to comment
Share on other sites

Morten Vinje skreiv :

Tror jaggu jeg sitter på Vx-2en min likevel gitt.

 

VX-2 er ein "keeper" den bør du ha liggende. Hadde lenge ein VX-1, som eg solgte og skulle kjøpe ein VX-2, men så kom Icom med ein liten tass i samme klasse, men med 1800 mAh LION batteri, då blei valget på den istadenfor. Men VX-2 er ein fin liten tasse, som er behagelig å ha i lomma.

Link to comment
Share on other sites

Umoddet er den kun en ren amatørradio og kan følgelig kun sende på disse båndene

 

Min sender mellom 140-176mhz + 70cm, så jeg har i det minste halvparten av jaktkanalene.

 

Tror jaggu jeg sitter på Vx-2en min likevel gitt.

 

KreeeeemtnostalHOSTgifreakharkhostkremt..... 8)

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

har en icom f34 synest den er noe dritt ang. Rekkevidde og størrelse i forhold til de andre jeg har jaktet med som har lafayette. En har en billig kenwood, den har best rekkevidde av alle jeg har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Du bør sporenstreks sende radioen din på service/sjekk Solheimen, dette er testvinner radioen i nær sagt alle tester den stiller opp i, også på rekkevidde. Og så får den en Lafayette radio til å virke som noe guttungen har plukket sammen fra et kinderegg...

 

Jeg liker YAESU`ene mine bedre, men min f34 er i hvert fall en hver Lafayette fullstendig overlegen som solid og velfungerende verktøy til sambandet.

 

Har de radioene du sammenligner med samme type antenne som du bruker? En lang skogsantenne gjør i mange tilfeller utrolig stor forskjell.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Nostalgifreak du lizzom - VX-2 er da ikke gammel!

 

Det er en nydelig radio, og tanken var å oppgradere til VX-3 med FM Stereo og aluminiumchassis - ellers er de jo for alle praktiske formål identiske. Jeg har brukt den (VX-2) på jakt flere ganger - også i vanskelig terreng. Kun to ganger har det vært nødvendig å sende på full effekt (1,5W - 3W m/ekstrent batteri). Jeg har jaktet med folk som har sendt på både 5, 6 og 7 watt og flere ganger opplevd at de ikke har nådd meg, mens jeg rakk ut til samtlige. Det hjelper ikke å knøfle ut allverdens med watt når de hovedsaklig går med til å varme opp det som visstnok skal forestille ei antenne.

 

Hadde folk bare visst hvor viktig antenna er, ville de sporenstreks skrudd av de medfølgende, gitt dem til bikkja og heller satt på noe skikkelig. Jeg tipset noen av de jeg har jaktet sammen med om å kjøpe nye antenner i stedet for å kjøpe nye radioer fordi de syntes batterikapasiteten var for dårlig. Ved å redusere sendereffekten til en tredel og samtidig mer enn doble rekkevidden ga svaret seg selv. Antennene er som regel den minst prioriterte (les: billigste) komponenten i jaktradiopakker, og er hensikten med radioen primært god rekkevidde og batterikapasitet, kan behovet ofte dekkes godt med en billigere og enklere radio så lenge antenna velges med omhu. Det kan på en måte sammenliknes med å ha en bil der 70% av motoreffekten går tapt i transmisjonen (drivverket) før den i det hele tatt kommer frem til hjulene.

Link to comment
Share on other sites

Heilt riktig det du skriv her Morten. Antenna er det viktigeste i den sammenhengen. På min radio, merker eg stort sett ikkje forskjell på 0,5 og 5,5 watt. Der eg ikkje når ut med 0,5 watt, har eg liten sjanse for å nå med full effekt.

 

Så ei god antenne, som er tuna for det du skal sende på, det er tingen.

 

Beste er jo ei heimelaga vertikal dipol antenne, avstemt for jaktfrekvensene, i et rør, som er festa på ramma til ein Bergans meis og drittsekk.. Då har du GOD rekkevidde med 0,5 watt... :mrgreen:

Men på den andre sida, så er det eit hel..... å drasse med stiv rammesekk, på små turer i skauen, der du må bøye deg under greiner og trær heile tida.... :D

Link to comment
Share on other sites

Ok. Har sett på den siden, men har ikke funnet noe pisk.

 

Men det jeg ser er at antenner beregnet for jaktfrekvensene leveres med kutteskjema. Må evt en skogsantenne kuttes for tuning til en bestemt frekvens eller virker den i hele jaktfrekvens- spekteret rett fra "eska"?

Link to comment
Share on other sites

Yaesu VX 170 regnes som noe av det mest solide, velbygde og funksjonelle du kan få kjøpt av enkle håndapparater. Den er f.eks. etter min erfaring en bedre radio enn icom f34, jeg har begge. VX6/7 og lignende apparater er hverken mer solide (kanskje tvert om) eller utstyrt med bedre sende/mottaker egenskaper på jaktkanalene, de har bare utrolig mange flere bruksområder og muligheter for radio entusiastene.

 

Godt kjøp mao.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Og hva er det beste kjøpet for jaktradio med følgende kriterie:

# Sende og motta på alle jakt/sikring (ikke slik som VX-3 som ikke sender på jakt 2/4/6)

# Vanntett

# FM radio

 

Da står jeg igjen med VX-6 og VX-7, (VX-7 er max av hva jeg ønsker å betale)

Enkleste er vel en åpen VX-7, da jeg "bare" kan klone denne ifra en kompis. Har egentlig ikke behov for så avansert radio... Derfor skulle jeg ønsker at VX-3 var vanntett og at den kunne sende på alle kanaler.

 

Icom/Kenwood etc kjenner jeg ikke :? Har pr.d.d en åpen Yaesu FT-11R

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med de veldig billige "kina-radioene", noen som tør innrømme at de har kjøpt en slik og kan fortelle om de? Likte spesielt de orange, mindre og mindre begeistret for camo-rambo-farget utstyr, det forsvinner jo f..n bare en legger det fra seg.

 

Jeg har et par Puxing'er (http://www.pxdz.com/) liggende til amatørradiobruk (px-777 og px-888). De er helt greie til mitt formål (en billig 2m som kan ligge og slenge i sekken/ kanoen/hvorsomhelst) De er ikke vanntette, men tåler litt fukt.

 

Til mer heavy duty/ "blingbling/ show off" er nok vx-6-vx-8 gode alternativer - men jeg har ikke det behovet. Du får en Puxing for $80, legg i litt til en lengre antenne ( de vanlige små gummiantennene på 2m er mest som dummy load å regne) og en billig monofon - så har du utstyr som funker - og som du ikke trenger å være redd for. (Puxing er kompatibel med Kenwood monofoner og har standard SMA antennekontakter).

 

Mvh Bård

Link to comment
Share on other sites

Poacher, eg trur du skal satse på VX-7, det burde funke til det bruket der. Den er ganske vanntett kan du vel sei.

Tru det eller ei, men ein radioamatør som brukte den til å kjøre ved enorm tropo aktivitet ( værforhold, som tilseier lange avstander ) så hadde vel han kjørt 8-10 samtaler og radioen begynte å bli enormt varm og kutte. Så han fylte opp et halvliterglass med vann, senka radioen nedi der, og fylte på med isbiter på toppen av glasset. Så dei siste 10 -15 samtalene han hadde med denne radioen, var nedsenka i iskaldt vann. Og det funka som f.... Han brukte monofon på den..

 

VX-8 er ein oppgradering, som er meint til å bruke til APRS med GPS, og til jaktradio, så har du nok ikkje behov for det.

Link to comment
Share on other sites

He, he, ja dei kan kjøpe JINGTON eller andre Kina produserte merker for meg... Men, spør du meg, så får du kanskje billigest radio, men det stopper der. Hadde vært artig å kjøpt ein og sendt inn til P&T for å teste den. Trur neppe den hadde klart kravet som skal til for at den er lovlig å selge her i landet..

Så mitt råd er, styr unna den der Kina søpla og kjøp heller ein radio, som koster et par lapper meir.

Link to comment
Share on other sites

Tru det eller ei, men ein radioamatør som brukte den til å kjøre ved enorm tropo aktivitet ( værforhold, som tilseier lange avstander ) så hadde vel han kjørt 8-10 samtaler og radioen begynte å bli enormt varm og kutte. Så han fylte opp et halvliterglass med vann, senka radioen nedi der, og fylte på med isbiter på toppen av glasset. Så dei siste 10 -15 samtalene han hadde med denne radioen, var nedsenka i iskaldt vann. Og det funka som f.... Han brukte monofon på den..

 

Tenker vi har et bilde av kjølemetoden til nevnt radioamatør her:

VX-7R.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er på jakt etter jaktradio selv, er dette yaetsu-greiene noe å ha med på jakt?

Eneste jeg føler jeg trenger er litt kraftig batteri som varer(ikke 500 mAh liksom..), tyngdre er ikke så veldig farlig. Icom, Lafayette, alt fungerer vel egentlig greit?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Er det noen som har brukt VX-6 Commander programmet til å programmere VX-6 radioen?

Har litt problemer med å finne ut hvordan jeg skal legge inn duplex kanaler(noen av sikringskanalene). Er det noen som vet hvordan? Eller som har en ferdig oppsatt fil med jakt og sikring kanaler?

Link to comment
Share on other sites

Og hva er det beste kjøpet for jaktradio med følgende kriterie:

# Sende og motta på alle jakt/sikring (ikke slik som VX-3 som ikke sender på jakt 2/4/6)

# Vanntett

# FM radio

 

Da står jeg igjen med VX-6 og VX-7, (VX-7 er max av hva jeg ønsker å betale)

Enkleste er vel en åpen VX-7, da jeg "bare" kan klone denne ifra en kompis. Har egentlig ikke behov for så avansert radio... Derfor skulle jeg ønsker at VX-3 var vanntett og at den kunne sende på alle kanaler.

 

Icom/Kenwood etc kjenner jeg ikke :? Har pr.d.d en åpen Yaesu FT-11R

 

Jeg har også en FT11R, den kortslutter bare den hører værmeldingen, skulle gjerne fått reparert den, noen som vet hvor jeg kan få gjort det.

 

Har en VX 170 også, den fungerer meget godt, Der har jeg alle jaktkanalene, sikring/sanke/vinsjekanalene, svenske jaktkanalene, denne går så det griner, forholdsvis enkel og legge inn kanaler og gi de navn

Link to comment
Share on other sites

Snakk om rask levering!

Fikk min Yaesu vx-170 i går - det gikk kun 5 dager fra butikken i Hong Kong til den var i hus :D

Det virker som en meget solid og god jaktradio til den prisen (1020,- ferdig levert på døra med billader og ørebøylemic). anbefaler www.409shop.com på det varmeste!! Det er jo bare helt rått.

Enkelt å legge inn de norske jaktkanalene. har også funnet ut av sub-tone systemet - det gikk greit selv om jeg ikke er radioamatør - eller kan kanskje si jeg er radioamatør i ordets rette forstand ... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har n¨å fåt radioen i hus , men er det noen som kan gi meg en forklaring på hvilke frekvenser jeg skal legge inn og hvordan jeg gjør det ??+norske og svenske jakt kanaler .hvis det er noe mer jeg trenger av kanaler så kom med dem .radioen det er snakk o er en yaesu vx 170..Jeg er helt blank når det gjelder dette.

 

 

mvh Jørn L

Link to comment
Share on other sites

Jeg har n¨å fåt radioen i hus , men er det noen som kan gi meg en forklaring på hvilke frekvenser jeg skal legge inn og hvordan jeg gjør det ??+norske og svenske jakt kanaler .hvis det er noe mer jeg trenger av kanaler så kom med dem .radioen det er snakk o er en yaesu vx 170..Jeg er helt blank når det gjelder dette.

 

 

mvh Jørn L

http://www.smartprodukter.com/radio-frekvenser.html

...Så ser du iallefall hvor du ikke skal styre på...men foreslår egentlig at du lar noen andre ordne dette for deg og låser radioen.

Link to comment
Share on other sites

Her er Frekvensoversikten på det som er mest aktuelt:

 

Husk at det 450Mhz på spranget nedover på kanalene med gjennomsnakk

 

Kanal 1 Jakt 1 143 900

Kanal 2 Jakt 2 139 400

Kanal 3 Jakt 3 143 350

Kanal 4 Jakt 4 138 850

Kanal 5 Jakt 5 143 250

Kanal 6 Jakt 6 138 750

 

Kanal 10 Sank 1 143 125 Sankekanal 1

Kanal 11 Sank 2 138 625 Sankekanal 2

Kanal 12 Sikr. 2 143 800 139 300 Gjennomsnakk

Kanal 13 Sikr. 3 139 225 Samtale

Kanal 14 Sikr. 4 143 725 Samtale

Kanal 15 Sikr. 5 143 700 139 200 Gjennomsnakk

Kanal 16 Sikr. 6 139 375 Samtale

Kanal 17 Sikr. 7 143 750 139 250 Gjennomsnakk

Kanal 18 Sikr. 8 143 775 139 275 Gjennomsnakk

Kanal 19 Sikr. 9 143 775 Samtale

Kanal 20 Sikr. 10 143 825 Vinsjekanal 1

Kanal 21 Sikr. 11 139 325 Vinsjekanal 2

Kanal 22 Sikr. 12 143 850 139 350 Gjennomsnakk

Kanal 23 Sikr.12 A 143 625 139 125 Gjennomsnakk

Kanal 24 Sikr. 12 C 143 575 139 075 Gjennomsnakk

 

Kanal 31 Svensk jakt 1 155 425

Kanal 32 Svensk jakt 2 155.475

Kanal 33 Svensk jakt 3 155.500

Kanal 34 Svensk jakt 4 155.525

Kanal 35 Svensk jakt 5 156.000

Link to comment
Share on other sites

Legge inn kanaler på Yaesu vx-170

Det er ikke så vanskelig som det ser ut:

trykk en gang på [MR] så skjermen viser noe slikt:

-----------------------

tun

140.000

-----------------------

 

-Vri deretter på knotten under volumknotten for å justere frekvensen til f.ex jakt 1 som er 143.900

-Trykk og hold [F] tasten til skjermen ser ut slik: (001 blinker)

-----------------------

001

- - - . - - -

-----------------------

trykk deretter en gang på [F] tasten og denne frekvensen er lagret som første kanal

Da står det på skjermen (en kort stund)

-----------------------

 

MEM - IN

-----------------------

 

Da kan du fortløpende legge til navn til denne:

trykk en gang på [F] - deretter på [0]

Nå kan du vri på knotten under volumknotten til skjermen viser dette:

 

----------------------

29

NM WRT

----------------------

 

Trykk [F] en gang til og skjermen viser

----------------------

SEt

- - - - - -

----------------------

Trykk [F] en gang til og den første streken begynner å blinke. Da er det bare til å vri på knotten til ønsket tegn- deretter ett trykk på [F] for å gå videre til alle strekene er erstattet med tegn eks

----------------------

JAKt-1

----------------------

trykk så inn taleknappen en gang og du er ferdig med første kanal

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at den frekvensen du oppgir, er riktig ? 434.XXX er området ein vanlig amatør radio skal klare å håndtere.

 

Ein annen ting, er at hvis det ligg inne med duplex, så sender den med 2 Mhz spacing, så hvis du stiller inn radioen din på 434.375, så blir det lyttefrekvensen og så sender den på 432.375.

 

Men i det området der, har du iallefall ikkje lov å drive på, så det bør du være forsiktig med. Gå inn på www.scannernytt.net og last ned den info fila som litt i portalen der. Der kan du søke direkte på frekvenser, som du er usikker på. Så veit du iallefall kva du IKKJE skal sende på.

 

Vanlige PMR radioer som ungene har, ligg i 446 Mhz området. Så du er i grunn skeivt ute i forhold til dei. Så sjekk det først. Og vær grei å ikkje prøv å sender på all slags kanaler du ikkje veit kva er. Det er J..... irriterende for andre som bruker dei.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...