Jump to content

Jaktradio, hvem er best, under 3000,-??


raggen

Recommended Posts

Hei, da har jeg fått radioen min, Yaesu VX-6R.

 

Radioen ble sendt med en gang jeg hadde betalt inn en ekstra frakt på60-70 kroner. Da var den hos meg kun noen dager etter.

 

Radioer liten og lett. Den veier 270gram. Til sammenligning er Icom sin V-82 430gram. Den syntes jeg er altfor tung.

 

Nå prøvde jeg å få inn nyheter og værmelding(nrk1 eller2) på Hardangervidden med radioen, det gikk heller dårlig. Fikk ikke inn noe, i bilen var ikke det noen problem.

 

Mottak av politiets kanaler er dårlig, mye skurring og tar ikke alltid inn samtalene. Til sammenligning er Icom V-82 klart og tydelig.

Dette indikerer på at mottak er relativt dårlig. Til uken skal jeg teste litt mer, bruker V82 til sammenligning på jakt kanalen og sjekke rekkevidden for sending og mottak på VX-6R.

Link to comment
Share on other sites

Riktig det som Morten skriv her. Dessuten, så har Icom alltid vært kjent for å ha gode og følsomme mottagere, men eg har ikke data på desse radioene,så eg har ikkje sammenlignings grunnlag for å påstå dette.

 

Ein annen ting, er at orginal antenner er som regel ikkje brukande til anna enn å pirke seg i nasa med ( dersom dei er tynne nok :mrgreen: ).

Kjøp ein god jakt pisk, eller i det minste ei god uorginal antenne, ( f,eks hjå Permo AS ) som har betre ytelser enn den orginale pisken. Ta heller kontakt med dei og forklar kva frekvenser du bruker og så får du sikkert ei mykje betre antenne.

Link to comment
Share on other sites

Hei, da har jeg fått radioen min, Yaesu VX-6R.

 

Radioen ble sendt med en gang jeg hadde betalt inn en ekstra frakt på60-70 kroner. Da var den hos meg kun noen dager etter.

 

Radioer liten og lett. Den veier 270gram. Til sammenligning er Icom sin V-82 430gram. Den syntes jeg er altfor tung.

 

Nå prøvde jeg å få inn nyheter og værmelding(nrk1 eller2) på Hardangervidden med radioen, det gikk heller dårlig. Fikk ikke inn noe, i bilen var ikke det noen problem.

 

Mottak av politiets kanaler er dårlig, mye skurring og tar ikke alltid inn samtalene. Til sammenligning er Icom V-82 klart og tydelig.

Dette indikerer på at mottak er relativt dårlig. Til uken skal jeg teste litt mer, bruker V82 til sammenligning på jakt kanalen og sjekke rekkevidden for sending og mottak på VX-6R.

 

Hvilken frekvens finner du værmeldingstjenesten på, har lagt inn slik at det skanner av de fårhåndsbestemte 10 frekvensene, men har ikke funnet noen enda

Link to comment
Share on other sites

Hvilken frekvens finner du værmeldingstjenesten på, har lagt inn slik at det skanner av de fårhåndsbestemte 10 frekvensene, men har ikke funnet noen enda

 

De kanalene som er innlagt er så vidt jeg har forstått ett amrikansk fenomen mye beregnet på varsel om dårlig vær for maritimt bruk.

 

VÆRET PÅ VHF

 

Her får du et nyttig kart med VHF-kanaloversikten over hele Norden, Baltikum og Nord-Tyskland.

 

I Norge: Telenor, Maritim Radio, Kystradio sender lokale værvarsler over de maritime VHF-radiokanaler fire ganger i døgnet på klokkeslettene: 0900, 1200, 1500 og 1800 norsk tid. Lytter du på kanal 16 får du beskjed om å gå til arbeidskanalene. I Indre Oslofjord sendes værvarselet på arbeidskanalene 66 og 27 og utover fjorden på kanal 79, 81, 07, 21. I Skagerrak 20 og 22. For å sjekke kanaler i flere områder se kart ovenfor.

 

I Sverige kan du få værmelding fra Stockholm radio.

Noen viktige arbeidskanaler: Strømstad 22, Grebbestad 26, Kungshamn 23, Tjørn 81, Göteborg 84.

For å sjekke kanaler i flere områder se kart ovenfor.

Sendetider per område:

Haparanda - Utklippan, Mälaren 08.30, 16.30

Utklippan - Nord Koster, Vänern, Vättern 09.00, 17.00.

 

I Danmark kan du få værmelding fra Lyngby Radio,

Noen viktige arbeidskanaler: Skagen 4 (eller 28), Hirtshals 66, Læsø 64, København 3, Anholt 7.

For å sjekke kanaler i flere områder se kart ovenfor.

Sendetider: kl. 02.33 (Kl. 01.33 UTC) og deretter hver 4. time.

 

http://www.kajakknett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=1050&Itemid=253

Link to comment
Share on other sites

Hei, da har jeg fått radioen min, Yaesu VX-6R.

 

Radioen ble sendt med en gang jeg hadde betalt inn en ekstra frakt på60-70 kroner. Da var den hos meg kun noen dager etter.

 

Radioer liten og lett. Den veier 270gram. Til sammenligning er Icom sin V-82 430gram. Den syntes jeg er altfor tung.

 

Nå prøvde jeg å få inn nyheter og værmelding(nrk1 eller2) på Hardangervidden med radioen, det gikk heller dårlig. Fikk ikke inn noe, i bilen var ikke det noen problem.

 

Mottak av politiets kanaler er dårlig, mye skurring og tar ikke alltid inn samtalene. Til sammenligning er Icom V-82 klart og tydelig.

Dette indikerer på at mottak er relativt dårlig. Til uken skal jeg teste litt mer, bruker V82 til sammenligning på jakt kanalen og sjekke rekkevidden for sending og mottak på VX-6R.

 

Hvilken frekvens finner du værmeldingstjenesten på, har lagt inn slik at det skanner av de fårhåndsbestemte 10 frekvensene, men har ikke funnet noen enda

 

Har skannet de jeg og, fikk ikke inn noe. På maritim kanal 79 sender de værmelding fra Florø(?) radio, var i Norhordaland da jeg fikk det inn.

Har sjekket de forhåndsprogramerte maritime kanalene, de stemmer. Har sjekket mot maritim vhf hånd apparat som har 99 kanaler.

 

Hvordan ligge ut bilder, noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Da er mine Yeasu VX-170 ankommet Norge, får dem hit etterhvert. Er det noen som har modifisert disse for TX/RX 137MHz - 174MHz båndet, så de kan brukes som jaktradio? Her funnet to "oppskrifter" her: http://www.kb2ljj.com/data/yaesu/vx-170.htm , http://www.cato2000.com/VX170

 

Vet at det ble sagt på sluttstykket at dette lett kunne gjøres selv med en skarp kniv/skalpell(?)

 

Det aller beste er selvsagt å kjøpe i Norge, m.t.p reklamasjon, reparasjon, etc. Men når man kan få dem over fra USA (uten å betale frakt og toll) til 630,- så velger jeg heller å kjøpe 2stk der framfor en til 2000,- i Norge. Når en tar med ekstrautst. så blir besparelsen enda større. Betalte under 3000,- for 2 kompl radioer, ekstra batteri, 3 stk AA batterikasetter, adapter for sigarettenner uttak, 3 ekstra vantette ørehøytaler m mic, 3 skogsantenner,

 

Ang. Yaesu VX-6R, så vurderte jeg denne, men den har desverre kun batterikassett for 2 AA batterier og er derfor ubrukelig inne på fjellet, om man ikke har mulighet til å lade batteriene hver dag.

 

Når det gjelder lovligheten av modifisering etc. for bruk på f.eks jaktfrekvenser og maritim nødfrekvens (kanal 16), som blir diskutert, så er ikke jeg noen ekspert, men det er vel litt uklare og merkelige regler(?). Mange av "jaktradioene" som blir forhåndsprogramert og solgt av forhandler i Norge, f.eks Yaesu, blir jo modifisert på samme måten som en evt gjør selv, slik at CE godkjenning uansett faller bort selv om du altså kjøper den i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Bivdi skreiv :

Når det gjelder lovligheten av modifisering etc. for bruk på f.eks jaktfrekvenser og maritim nødfrekvens (kanal 16), som blir diskutert, så er ikke jeg noen ekspert, men det er vel litt uklare og merkelige regler(?). Mange av "jaktradioene" som blir forhåndsprogramert og solgt av forhandler i Norge, f.eks Yaesu, blir jo modifisert på samme måten som en evt gjør selv, slik at CE godkjenning uansett faller bort selv om du altså kjøper den i Norge.

 

Joda, det er i grunn klare regler på det. Desverre så er ikkje det direkte konsesjon/krav til forhandlere lenger, så nesten alle og einkvar kan selge radier. Du kan også få alt av radioer til landet via internett. Dette fører desverre til at det er mange amatør radioer som blir solgt som jaktradioer. Dei fleste radier er lette å modifisere, og ein finn info om dette på nettet også. Så dei fleste oppegående personer med et snev av teknisk innsikt, klarer å programmere dei, til akkurat det dei vil.

I grunn er dette ikkje stort problem, problemet kjem når det blir 100 vis av "fjortiser" som programmerer inn alt av kanaler på dei og desverre også ein del av desse bruker dei til å forstyrre nødradio samband og politi. Og enkelte radier har også så dårlige spesifikasjoner at dei ikkje hadde passert godkjenning av P&T ( Post&Teletilsynet ), og dei kan forstyrre andre frekvenser i nærområdet av f.eks jaktkanalene.

 

Men så lenge ein kjøper et anerkjent merke, og ein bruker det med fornuft, så er ikkje det akkurat et stort problem. Dvs på jaktfrekvenser med sendestyrke opptil 5 watt.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg er igrunn helt enig.... Nå er heldigvis ikke stor trafikk og forstyrrelser på noen frekvenser et stort problem her nordpå, men jeg er fullstendig klar over hvor ille det kan bli på nett. Opplever det til stadighet i min jobb som styrmann, spes i Østen, der Maritim Kanal 16 brukes til alt mulig tull og ofte er helt blokkert.

Jeg regner også med at det ikke er noen stor fare/problem å "modde" Yeasu VX-170 til jaktbruk, siden dette altså gjøres av forhandler i Norge og selges som jaktradio.

 

En annen ting; som innehaver av GOC / GMDSS sertifikat, har jeg noen spes rettigheter m.t.p sivil radio og radiobruk, annet enn at jeg er sertifisert for å betjene alt av GMDSS- og radioutstyr ombord i båter, i alle radiodekn.omr.(A1, A2, A3 og A4)?

 

Joda, det er i grunn klare regler på det. Desverre så er ikkje det direkte konsesjon/krav til forhandlere lenger, så nesten alle og einkvar kan selge radier. Du kan også få alt av radioer til landet via internett. Dette fører desverre til at det er mange amatør radioer som blir solgt som jaktradioer. Dei fleste radier er lette å modifisere, og ein finn info om dette på nettet også. Så dei fleste oppegående personer med et snev av teknisk innsikt, klarer å programmere dei, til akkurat det dei vil.

I grunn er dette ikkje stort problem, problemet kjem når det blir 100 vis av "fjortiser" som programmerer inn alt av kanaler på dei og desverre også ein del av desse bruker dei til å forstyrre nødradio samband og politi. Og enkelte radier har også så dårlige spesifikasjoner at dei ikkje hadde passert godkjenning av P&T ( Post&Teletilsynet ), og dei kan forstyrre andre frekvenser i nærområdet av f.eks jaktkanalene.

 

Men så lenge ein kjøper et anerkjent merke, og ein bruker det med fornuft, så er ikkje det akkurat et stort problem. Dvs på jaktfrekvenser med sendestyrke opptil 5 watt.

Link to comment
Share on other sites

Min er åpen mellom 136600 og 174000, jeg har lagt inn alle jaktkanalene , og sikringsradiokanalene samt de svenske jaktkanalene,

Lagringskapasiteten på disse radioene er stor så noe problem med for liten kanalplass er ikke tilstede. Det man skal være klar over er at svensk jaktkanal 1 og muligens 2 er gitt til Hundepeilen som går på GPS, det skal vist komme noen nye kanaler som kompanserer for disse, Skulle man få inn hundepeieln vil man bare høre bip bipp bipp, da burde man skjønne at man burde skifte kanal.

 

Ellers er http://www.scannernytt.net ei side som har alle kanalene som trafikkeres i Norge

Skummel side med noe virus, min maskin fant virus

Link to comment
Share on other sites

Bivdi skreiv :

En annen ting; som innehaver av GOC / GMDSS sertifikat, har jeg noen spes rettigheter m.t.p sivil radio og radiobruk, annet enn at jeg er sertifisert for å betjene alt av GMDSS- og radioutstyr ombord i båter, i alle radiodekn.omr.(A1, A2, A3 og A4)?

 

Har sjølv tatt GOC / GMDSS sertifikat, landkrabben som eg er. Men var ein del av utdanninga mi, og er litt over gjennomsnittet intressert i radio, kan du sei.... :)

Det er utgått no, med god marging, men det klarerer meg til å kunne bruke det som maritimt vhf sertifikat, livet ut.

Nei du har jo full muligheit til å kjøre maritim vhf, og sjølvsagt det du måtte ha av HF utstyr ombord i båten du jobber på, men utover det, så har ikkje du så stor muligheit til å bruke anna utstyr.

Men du har jo ein viss peiling på saker og ting, når det gjeld radio då, så du du har vett til å ikkje misbruke det.

 

Og når det gjeld radio og kvalitet, så trør du sjelden feil ved å velge enten Icom eller Yaesu radioer. Så den VX-170, har eg sett på sjølv, og det virker som ein fin radio. Derimot, skal du av og til benytte deg av den som scanner, til f.eks. scanne maritimi vhf kanaler med, så er denne enormt treig å scanne med. Då er nok VX-6/ VX-7 et betre valg i så måte. Ellers bruksmessig så er ein VX-170 ein god radio. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg benytter Zodiac proline.

Vanntett, god rekkevidde og så langt en kjemperadio!

Vanntett radio er en selvfølge.. Alt annet bør skys som pesten!

 

De selger den på tilbud til under 3000,- hos http://www.fakkelmannen.no

Alle jaktkanalene er lagt inn, de hjelper deg også med programering slik at du for eksempel kan lagre kanalene med forskjellige sendeeffekt (smart for å spare batteri om dere er nære og greit om man må guffe på litt får å nå frem) Er det andre ting og ønsker hjelper de også til med det.

Som tilleggsutstyr fikk jeg med vanntett "handsfree"

Ser de har litt dårlig utvalt på nett, de har mer i butikken, sikkert bare å sende de en mail eller ringe.

Link to comment
Share on other sites

Hei, da har jeg fått radioen min, Yaesu VX-6R.

 

Fått testet noe mer?

Vurderer selv en VX-6R... Selv om jeg har en FT-11R fra før.

 

Jeg begynner å like denne radioen mer og mere. Jeg har programert inn jakt kanalene på kanal 1-6, men på kanal 2,4 og 6 får jeg ikke sendt ut??? Kansje jeg må legge de inn et annet sted?

 

Har testet den mot icom sin V-82. Den sender ut med 7 watt. Basestasjonen brukte V-82 og en V-85, begge med lang anntenne. Jeg hadde orginal antennene på begge. Avstaden var 4,5 km med varierende terreng. Icom sin er hakket bedre på motak, og to hakk bedre på sende. Siden VX-6 en er en del mindre av størrelse, var resultatet slik jeg hadde forventet det. VX-6 er god, icom er litt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner å like denne radioen mer og mere. Jeg har programert inn jakt kanalene på kanal 1-6, men på kanal 2,4 og 6 får jeg ikke sendt ut??? Kansje jeg må legge de inn et annet sted?

 

Du må åpne for sending på 139mhhz, dvs. kanal 2, 4 og 6. Søk på nettet etter mars/cap mod for vx6 (eller "freeband" mod).

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Gjelder dette bare på 139Mhz, at man må åpne for sending?

Har du eller er det noen andre som fysisk har gjort dette og vet at det vil virke... Litt skeptisk til å gjøre dette selv på en helt ny radio, hvis jeg skulle kjøpe en.

Kanskje man kan "bestille" den ferdig "moddet" for dette!

Link to comment
Share on other sites

Amatørradioer på 2 meter båndet, som er det frekvensområdet jaktkanalene ligger i, er alt etter modell satt opp for å sende i det frekvensområdet hvor de er lovlige, radioer for det amerikanske markedet kan derfor være satt opp forskjellig fra euorpeiske, asiatisk etc. Begrensning til å kunne sende bare i området 140-146mhz er veldig vanlig, men stort sett alle radioer er åpne for sending her. Men da faller halvparten av våre jaktkanaler ut fordi de bruker 139mhz.

 

Kjøper du radio i Norge, f,eks, hos Permo, modifiserer de den for deg og så vidt jeg vet med full garanti. Kjøper du fra utlandet må du i mange tilfeller gjøre det selv, men det er jo bare å spørre selger om den er åpen i det relevante frekvensområdet. Min VX170 fra Hong Kong var helt "åpen" rett ut av esken. En Yaesu VX3 må endres mekanisk, det er kun snakk om å bryte en loddebro og er gjort på fem minutter uten særlig risiko. Andre radioer, som VX6, må enten modifiseres mekanisk eller elektronisk, dvs. at man i menyen velger komandoer som åpner radioen. Det er som regel lite risikofyllt å endre ved hjelp av menyen, hvis det er mulig. Roter du deg helt bort kan radioen "bootes" slik at du gjenoppretter fabrikkinnstillingene. Da mister du sef. alle innstillinger du har gjort, lagrede kanaler etc.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Fant en på nettet som har gjort og beskriver hvordan osv...

 

Merknad: Eksemplet er gjort på US mod. jeg tar intet ansvar osv.

 

I just discovered what appears to be the "freeband" mod for the US version of the VX-6R. It requires the removal of one solder blob.

 

Here's the procedure:

 

1. Turn off the radio and remove the battery.

2. Remove the stick-on plastic cover that fits over the cutout where the SU-1 goes.

3. You will see two rows of solder pads, one row of eight (with two pads soldered) and to its right, one row of five (with no pads soldered).

4. Counting from the left on the row of eight pads, go to the fourth pad and remove the solder from it.

5. Replace the SU-1 cover and replace the battery.

6. Reset the microprocessor.

7. The radio will now transmit from 137 - 174, 222 - 230, and 420 - 469. The TX LED lights up in many other ranges but I have not checked power output anywhere but in the ranges I just mentioned.

Link to comment
Share on other sites

Fant en på nettet som har gjort og beskriver hvordan osv...

 

Merknad: Eksemplet er gjort på US mod. jeg tar intet ansvar osv.

 

I just discovered what appears to be the "freeband" mod for the US version of the VX-6R. It requires the removal of one solder blob.

 

Here's the procedure:

 

1. Turn off the radio and remove the battery.

2. Remove the stick-on plastic cover that fits over the cutout where the SU-1 goes.

3. You will see two rows of solder pads, one row of eight (with two pads soldered) and to its right, one row of five (with no pads soldered).

4. Counting from the left on the row of eight pads, go to the fourth pad and remove the solder from it.

5. Replace the SU-1 cover and replace the battery.

6. Reset the microprocessor.

7. The radio will now transmit from 137 - 174, 222 - 230, and 420 - 469. The TX LED lights up in many other ranges but I have not checked power output anywhere but in the ranges I just mentioned.

 

Hmmm... har akkurat samme problemet som raggen..tør jeg prøve dette da :cry: som er fullstendig radioamatør :lol: ..uansett så er jeg strålende fornøyd med min - liten, hendig og vanntett (og billig)

Link to comment
Share on other sites

Fant en på nettet som har gjort og beskriver hvordan osv...

 

Merknad: Eksemplet er gjort på US mod. jeg tar intet ansvar osv.

 

I just discovered what appears to be the "freeband" mod for the US version of the VX-6R. It requires the removal of one solder blob.

 

Here's the procedure:

 

1. Turn off the radio and remove the battery.

2. Remove the stick-on plastic cover that fits over the cutout where the SU-1 goes.

3. You will see two rows of solder pads, one row of eight (with two pads soldered) and to its right, one row of five (with no pads soldered).

4. Counting from the left on the row of eight pads, go to the fourth pad and remove the solder from it.

5. Replace the SU-1 cover and replace the battery.

6. Reset the microprocessor.

7. The radio will now transmit from 137 - 174, 222 - 230, and 420 - 469. The TX LED lights up in many other ranges but I have not checked power output anywhere but in the ranges I just mentioned.

 

Hmmm... har akkurat samme problemet som raggen..tør jeg prøve dette da :cry: som er fullstendig radioamatør :lol: ..uansett så er jeg strålende fornøyd med min - liten, hendig og vanntett (og billig)

 

Hmm, får prøve, gi meg en times tid så får vi se :|

Link to comment
Share on other sites

Raggen skreiv :

Har prøvd å skrape vekk med et skrujern, det gikk ikke, tør ikke mere skraping. Får å få den vekk må jeg finne loddebolten

 

Vær forsiktig med skrujernet ditt. Finn loddebolten istedenfor ja... Og ikkje la den ligge for lenge nedpå prinkortet, kun tapp den litt forsiktig, til du ser det smelter, og bruk spissen på loddebolten til å "skyve" loddetinnet vekk. Og tilslutt, så bruk ei lupe, for å sjå at du ikkje har smelta tinn som ikkje skal smeltes, eller lodda over nye kontakter/baner.

 

Tørk godt av spissen på loddebolten, med papir, før du set i gang med det her. Spissen må være skikkelig varm før du tørker av det gamle loddetinnet på spissen...

Link to comment
Share on other sites

Fikk 2 stk VX-170 via DHL i dag fra 409shop. Ser ut som solide saker. Forholdsvis greit å legge inn kanaler osv. Ble rett under 1000,- kroner per stykk inklusive frakt og 2 håndholdt mic/speaker saker.

 

Kan du bekrefta at disse er åpen for å sende på hele frekvensbandet (134-174MHz) når du er oppe å går?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant bilder også på nettet, men la ikke inn linken på det :oops:

 

 

Edit: Fant igjen den linken med bilder av dette Yaesu VX-6R mod.

Eller du kan google: "freeband" mod yaesu vx

 

Takk.

Har brukt loddebolten for å fjerne loddingen, syntes det var litt skummelt å fjerne når det er så små deler.

Nå må jeg finne hvordan: Reset the microprocessor

Link to comment
Share on other sites

Fikk 2 stk VX-170 via DHL i dag fra 409shop. Ser ut som solide saker. Forholdsvis greit å legge inn kanaler osv. Ble rett under 1000,- kroner per stykk inklusive frakt og 2 håndholdt mic/speaker saker.

 

Kan du bekrefta at disse er åpen for å sende på hele frekvensbandet (134-174MHz) når du er oppe å går?

 

De to jeg kjøpte er hvertfall åpne i hele bandet ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er litt rart at det ikke er noen moderator som har stengt denne tråden for lenge siden.

Det er like forbudt og modifisere en 2 meter radio,som og skyte rev med salongen, eller rådyr i mai mnd? Og det blir fort slått ned på her inne.

Dessuten skal man inneha konsesjon på både jakt og 2 meter radio.

 

Syns ikke vi skal diskutere overlagte lovbrudd, og ihvertfall ikke veilede andre til det på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt loddebolten for å fjerne loddingen, syntes det var litt skummelt å fjerne når det er så små deler.

Nå må jeg finne hvordan: Reset the microprocessor

 

På side 87 i manualen din står det:

MICROPROCESSOR RESETTING

To clear all memories and all other settings to factory defaults:

1. Turn the radio off.

2. Press and hold in the [MODE(SP S)SQ TYP], [0(SET)], and [V/M(DW)MT] keys

while turning the radio on.

3. Press the [F/W] key momentarily to reset all settings to their factory defaults (press

any other key to cancel the Reset procedure).

 

 

Ellers fant jeg en Svensk test av VX-6R

Link to comment
Share on other sites

Den Svenske testeren er vist like fornøyd som meg :D

 

Nå er den restartet og alt virker :D Maritime kanalene som er forhånds programerte var der, de 6 jaktkanalene som jeg selv hadde lagt inn må legges inn på nytt.

 

Synes det er litt rart at det ikke er noen moderator som har stengt denne tråden for lenge siden.

Det er like forbudt og modifisere en 2 meter radio,som og skyte rev med salongen, eller rådyr i mai mnd? Og det blir fort slått ned på her inne.

Dessuten skal man inneha konsesjon på både jakt og 2 meter radio.

 

Syns ikke vi skal diskutere overlagte lovbrudd, og ihvertfall ikke veilede andre til det på Kammeret.

 

Ang ulovligheter: jeg kan bruke en datamaskin og finne opplysningene selv på nettet selv. Jeg kommer ikke til å bruke den til tull og tøys!!!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Sender denne til topps igjen!

 

En kollega av har en Icom IC-V8, kjøpt i Singapore. Har bare hatt den ett år, men fornøyd så langt. Ser at 409shop selger både den ($160) og YAESU VX-170 ($155). Er det noen som har noen erfaringer eller meninger om Icom'en? Spesielt i forhold til VX-170? Hvilken anbefales? Prisforskjellen er jo relativt liten

 

-Peder-

Link to comment
Share on other sites

Dessuten skal man inneha konsesjon på både jakt og 2 meter radio.

 

Syns ikke vi skal diskutere overlagte lovbrudd, og ihvertfall ikke veilede andre til det på Kammeret.

 

En kan kjøpe og eie alt en måtte ønske av radioutstyr uten å tenke på konsesjoner, sertifikat eller godkjent utstyr, å bruke det er en annen sak.

Ellers er jeg enig med deg, snodig at denne tråden får leve.

Link to comment
Share on other sites

Peder skreiv :

En kollega av har en Icom IC-V8, kjøpt i Singapore. Har bare hatt den ett år, men fornøyd så langt. Ser at 409shop selger både den ($160) og YAESU VX-170 ($155). Er det noen som har noen erfaringer eller meninger om Icom'en? Spesielt i forhold til VX-170? Hvilken anbefales? Prisforskjellen er jo relativt liten

 

Har sjølv ein IC-V8, det er ein kjempegod radio det. Det er ein amatør radio omtrent prikk lik den IC-F3GS, som er den betegnelsen den har når den er solgt som jaktradio.

Radioen er litt tung og stor, har litt små batterier orginalt ( kun 600 mAh ) men du kan få tak i opptil 1650 mAh NIMH batterier til den, og det funker. Har forøvrig et på 600 og et på 1100 mAH til min radio.

Den er grei å programmere, god lyd, god mottaker og ein grei radio til den prisen.

 

Morten Vinje skreiv :

Av vanlige "sivilister" er nok radioamatører eneste unntaket her - vi kan bruke hva vi vil

Det eneste helt klare problemet i forhold til lover og forskrifter jeg kan se her, er at importerte radioer fra USA neppe er CE-merkede. Det gjør dem ulovlig å bruke overhodet. Av vanlige "sivilister" er nok radioamatører eneste unntaket her - vi kan bruke hva vi vil :-)

 

Dei fleste importerte radioene er CE merket, men då kun for 144-148 Mhz, i det du opner den eller modifiserer den til å kunne brukes til jakt, så er den ikkje CE merka lenger, då har

du "brutt" den godkjenninga. Det er ført då den er blitt ulovlig.

 

Ellers så har me radioamatører ganske frie tøyler, men det er faktisk ikkje lov for oss heller å bruke ein amatør radio til jakt. Men eg trur eg dropper den der biten for no... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå er den restartet og alt virker :D

 

Søren og.... Jeg håpet at det ikke skulle virke, for nå må jeg bruke Visa'n igjen :mrgreen:

Hei, da har jeg fått radioen min, Yaesu VX-6R.

 

Fått testet noe mer?

Vurderer selv en VX-6R... Selv om jeg har en FT-11R fra før.

 

Jeg begynner å like denne radioen mer og mere. Jeg har programert inn jakt kanalene på kanal 1-6, men på kanal 2,4 og 6 får jeg ikke sendt ut??? Kansje jeg må legge de inn et annet sted?

 

Har testet den mot icom sin V-82. Den sender ut med 7 watt. Basestasjonen brukte V-82 og en V-85, begge med lang anntenne. Jeg hadde orginal antennene på begge. Avstaden var 4,5 km med varierende terreng. Icom sin er hakket bedre på motak, og to hakk bedre på sende. Siden VX-6 en er en del mindre av størrelse, var resultatet slik jeg hadde forventet det. VX-6 er god, icom er litt bedre.

 

Testet litt til.

Sende: Icom sin v82 og v85 er litt bedre, men de sender med 7watt, vx-6 sender med 5watt.

Motak: Icom sin v82 og v85 er litt bedre enn vx-6. Vx 6 er det litt støy, men icomene er sterk og klar.

 

Samlet vurdering: Tror jeg kommer til å bli veldig fornøyd med denne lille tassen.

 

Søkte frekvensen til ungene sin walki talki(434.375), men ble skuffet :( kunne ikke sende til de, bare motta samtale. Hadde vært artig å kunne brukt vx-6 til dette :roll:

Er det noen som vet om denne frekvensen er i nærheten av noe fy fy??

 

Nå er den restartet og alt virker :D

 

Søren og.... Jeg håpet at det ikke skulle virke, for nå må jeg bruke Visa'n igjen :mrgreen:

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Nå er den restartet og alt virker :D

 

Søren og.... Jeg håpet at det ikke skulle virke, for nå må jeg bruke Visa'n igjen :mrgreen:

Hei, da har jeg fått radioen min, Yaesu VX-6R.

 

Fått testet noe mer?

Vurderer selv en VX-6R... Selv om jeg har en FT-11R fra før.

 

Jeg begynner å like denne radioen mer og mere. Jeg har programert inn jakt kanalene på kanal 1-6, men på kanal 2,4 og 6 får jeg ikke sendt ut??? Kansje jeg må legge de inn et annet sted?

 

Har testet den mot icom sin V-82. Den sender ut med 7 watt. Basestasjonen brukte V-82 og en V-85, begge med lang anntenne. Jeg hadde orginal antennene på begge. Avstaden var 4,5 km med varierende terreng. Icom sin er hakket bedre på motak, og to hakk bedre på sende. Siden VX-6 en er en del mindre av størrelse, var resultatet slik jeg hadde forventet det. VX-6 er god, icom er litt bedre.

 

Testet litt til.

Sende: Icom sin v82 og v85 er litt bedre, men de sender med 7watt, vx-6 sender med 5watt.

Motak: Icom sin v82 og v85 er litt bedre enn vx-6. Vx 6 er det litt støy, men icomene er sterk og klar.

 

Samlet vurdering: Tror jeg kommer til å bli veldig fornøyd med denne lille tassen.

 

Søkte frekvensen til ungene sin walki talki(434.375), men ble skuffet :( kunne ikke sende til de, bare motta samtale. Hadde vært artig å kunne brukt vx-6 til dette :roll:

Er det noen som vet om denne frekvensen er i nærheten av noe fy fy??

 

Nå er den restartet og alt virker :D

 

Søren og.... Jeg håpet at det ikke skulle virke, for nå må jeg bruke Visa'n igjen :mrgreen:

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Hva med de veldig billige "kina-radioene", noen som tør innrømme at de har kjøpt en slik og kan fortelle om de? Likte spesielt de orange, mindre og mindre begeistret for camo-rambo-farget utstyr, det forsvinner jo f..n bare en legger det fra seg.

Link to comment
Share on other sites

Hva med de veldig billige "kina-radioene", noen som tør innrømme at de har kjøpt en slik og kan fortelle om de? Likte spesielt de orange, mindre og mindre begeistret for camo-rambo-farget utstyr, det forsvinner jo f..n bare en legger det fra seg.

 

Joa Chiefen, jeg kan godt bekjenne først :D

 

Jeg har en FDC (Feidaxin) fra Hong Kong. Den er liten, tjukk og virker solid som bare det. Den skal også tåle noe vann. Hadde jeg drivi med lagsjakt, ville jeg nok invistert i noe mer eksklusivt, men jeg tenkte jeg skulle bruke den for å holde meg unna elgjegerne som jakter i samme terrenget.

 

Meget enkel å programmere, men har foreløpig bare lagt inn jaktkanalene. Når det gjelder mottak ser den ut til å virke meget bra til tross for ei lita antenne på bare 15-20cm. Burde kanskje sette på en lengre pisk, men vi får se. Når det gjelder sending, har jeg ikke testa stort, men det funker det og. (Har ikke sammenligna med noe). Batterikapasiteten skal også være brukbar.

 

Min har lav rambofaktor, den er svart... Men den er også å få i rød utførelse.

 

Med ekstern mic, ledning til Sordin-klokkene + en enkel øremusling m mic, kom den vel på ca 350 kr, alt inkl. Frakta var gratis :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet min vx-6r i helga. Har kompletert med lengre pisk og meget fornøyd med sending og mottak i særdeles vanskelig terreng. (min er modifisert til å sende på alle frekvenser)

 

Ang lovlighetsdebatt: Å sammenligne en omprogramert radio med å skyte rev med salong synes jeg er provoserende. Rev med salong gir risiko for skadeskyting og er uetisk, en omprogramert radio påfører ingen noen skade. Ihvertfall ikke om man vet hva man gjør..

Link to comment
Share on other sites

Ang lovlighetsdebatt: Å sammenligne en omprogramert radio med å skyte rev med salong synes jeg er provoserende. Rev med salong gir risiko for skadeskyting og er uetisk, en omprogramert radio påfører ingen noen skade. Ihvertfall ikke om man vet hva man gjør..

Det er som regel dette som kan skape problemer; at man ikke vet hva man gjør. Jeg har ved utallige tilfeller opplevd å ha blitt blokkert av en eller annen gjøk som har sovnet på sendeknappen, aktivert VOX (nettopp fordi han ikke har hatt den ringeste snøring på hva han driver med), og dermed blokkert sambandet fullstendig. I tillegg sender de selvfølgelig på full røskings enten det er nødvendig eller ikke. Så kan du tenke deg scenariet der vedkommende fjompenisse har rotet seg borti en sikringsradiokanal, nødkanaler på VHF-båndet eller annet viktig, og blokkerer en eller annen stakkar med for eksempel sikringsradio som befinner seg på et sted som gjør hans signaler mottas svakere enn fjompenissens hos sambandsmottaker eller kanskje nødsentral.

 

Jeg kan være enig i at selvfølgeligheter som å jakte rev med 22lr ikke holder som motargument, men det gjør ikke dermed ditt eget poeng mer valid av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Ang lovlighetsdebatt: Å sammenligne en omprogramert radio med å skyte rev med salong synes jeg er provoserende. Rev med salong gir risiko for skadeskyting og er uetisk, en omprogramert radio påfører ingen noen skade. Ihvertfall ikke om man vet hva man gjør..

Det er som regel dette som kan skape problemer; at man ikke vet hva man gjør. Jeg har ved utallige tilfeller opplevd å ha blitt blokkert av en eller annen gjøk som har sovnet på sendeknappen, aktivert VOX (nettopp fordi han ikke har hatt den ringeste snøring på hva han driver med), og dermed blokkert sambandet fullstendig. I tillegg sender de selvfølgelig på full røskings enten det er nødvendig eller ikke. Så kan du tenke deg scenariet der vedkommende fjompenisse har rotet seg borti en sikringsradiokanal, nødkanaler på VHF-båndet eller annet viktig, og blokkerer en eller annen stakkar med for eksempel sikringsradio som befinner seg på et sted som gjør hans signaler mottas svakere enn fjompenissens hos sambandsmottaker eller kanskje nødsentral.

 

Jeg kan være enig i at selvfølgeligheter som å jakte rev med 22lr ikke holder som motargument, men det gjør ikke dermed ditt eget poeng mer valid av den grunn.

 

Vi kan vel her greit dra noen paraleller. En bil er et potensiellt farlig redskap som kan direkte! ta livet av andre mennesker ved feil bruk. Det er hverken ulovlig å omsette eller bruke biler.

 

Våpen har potensiale til å direkte ta liv ved feil bruk. Ikke ulovlig å omsette eller bruke!

 

Å argumentere med sosemikler med ulovlig radio som et problem i forhold til sikringsfrekvenser er dødfødt. Det er minst like mange sosemikkler med sikringsradio som her potensiale til å "jamme" sikringsfrekvenser

Link to comment
Share on other sites

Yeasu, Lafayette, og ICOM har alle SMA kontakter betyr det av antennene kan brukes om hverandre

Yaesu og Icom har forsjellige fester :D

Icom F51 har SMA, det samme har Lafayette og Yeasu. Jeg trodde at SMA var SMA og dermed burde antennene til en Lafayette passe de 2 andre. Det finnes 2 typer SMA SMA-F(female) og SMA-M(male), de som refereres til som SMA tror jeg er SMA-M.

Link to comment
Share on other sites

V111 skreiv :

Vi kan vel her greit dra noen paraleller. En bil er et potensiellt farlig redskap som kan direkte! ta livet av andre mennesker ved feil bruk. Det er hverken ulovlig å omsette eller bruke biler.

 

Heilt riktig.

 

Våpen har potensiale til å direkte ta liv ved feil bruk. Ikke ulovlig å omsette eller bruke!

 

Heilt riktig igjen.

 

Å argumentere med sosemikler med ulovlig radio som et problem i forhold til sikringsfrekvenser er dødfødt. Det er minst like mange sosemikkler med sikringsradio som her potensiale til å "jamme" sikringsfrekvenser

 

Og så totalt feil, men du hadde 2 av 3 rett, ikkje så aller værst alikevel. Du kan gjerne kalle meg sosemikkel, men det blir berre å pisse i motvind, for hvis du påstår at ikkje du kan ta liv med ein radio, så har du faktisk feil.

Du skjønner det, at det HAR faktisk hendt at moped unger( og faktisk eldre også ) , har klart å både lurt politi og nødetater, såpass at det har vært fare for liv. Hvis vedkommende har fått litt kunnskap om radioen og korleis systemene fungerer, så kan ein med ein slik radio lage ganske så mykje ubehag og situasjoner, som fører til at ein person som faktisk er i livstruende skadd ikkje får sin hjelp i tide. Med andre ord, så kan vedkommende sosemikkel med radio, ha tatt livet av vedkommende, som igjen kan føre til siktelse for medvirkning til drap. Dette er satt grådig på spissen, men så langt kan det faktisk nå. Og eg er vel redd for at det faktisk kan komme til og skje også. Er ikkje så lenge sidan dei hadde problem i ein by, med ein som kjørte rundt i bil og forstyra politiets samband. Men med god hjelp av Post og Teletilsynet og ein liten porsjon flaks, så blei han tatt i tide.

For dei som blir frista til å prøve seg, så kan Post og teletilsynet peile deg inn med mindre enn 10 meters presisjon...

 

Men det viktigaste i debatten her, det er ikkje kor alvorlig brudd på ei lov det er, det er alikevel ulovig. Det var i grunn det som var poenget. Om du syns at det er mindre viktig, det får være opp til deg. Men slik er iallefall ståa, det blir ikkje meir eller mindre ulovlig, ulovlig ER ulovlig... :)

 

Poacher skreiv :

Er det noen som har/bruker VX-3, den er så liten at det hadde vært "kjekt ha". Eneste bakdelen er at den ikke er vanntett slik VX-6, VX-7 og VX-170 er.

 

Har hatt ein VX-1 og VX-3 er nesten samme, men med litt utvida sende effekt og batteri kapasitet. Men den har 1.5 watt, det er for såvidt greit nok, men batteriet varer ikkje lenge, med den effekten. Men hvis det er snakk om mindre avstand og små variasjoner i terrenget, så kan bruke minste effekten, meiner den er på 0,3 watt. Med god antenne, når du et stykke med det. Men batteriene er vel svakheita på dei der, iallefall som eg har hørt.

Og du treng ikkje ein vanntett radio, det er snakk om f.eks stikke antenna gjennom ein plastpose og det samme med ledningen til øyrebøylen og pakke radioen inn i den posen, så har du nesten tett radio alikevel. Bruker du litt fornuft, så tåler dei ein del...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...