Jump to content

Jaktradio, hvem er best, under 3000,-??


raggen

Recommended Posts

Hei, jeg har hatt en Icom V82. Den fikk jeg inn alle jakt kanaler, politi, vhf mm. Nå vil jeg ha en som er midre og lettere(den veide 450gr).

 

Jeg ønsker ikke bare jakt kanalene, men også politi og vhf + vanntett, noen som har forslag??

Link to comment
Share on other sites

Har Lafayette 3+ og kan gjerast veldig lett, men det er berre avhengig av storleiken på batteriet eg nytter. Benytter eg 7,2 volts batteri blir den ekstrem lett. Men 9,4, eller rundt der, er den vesentlig tyngre.

 

Micro 4+ har større display og er meir støtsikker og vannavisande enn førstnevnte, MEN den er også tyngre. Utover det er eg svært godt nøgd med rekkevidda på radioen min, men har likevel måtte sende den inn en gang på reperasjon berre etter 2 års bruk. Var ein bra tråd om nettopp dette på sluttstykke.no, kanskje noken her som kjenner til den og som har meir kunnskap å gi enn meg.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ICom f34gs.

Kjempefornøyd med den. Kan legge inn ønskede kanaler.

Men den er ikke vanntett..

 

ICom har en litt mindre som er vanntett - f51. Se på den kanskje?

 

Huff, den var dyr.... på tilbud til 4900,- :(

 

Vurdere icom sin nye v85. Den selges på finn.no til 2200,- Der kan jeg få inn "alle kanaler"

 

Har Lafayette 3+ og kan gjerast veldig lett, men det er berre avhengig av storleiken på batteriet eg nytter. Benytter eg 7,2 volts batteri blir den ekstrem lett. Men 9,4, eller rundt der, er den vesentlig tyngre.

 

Micro 4+ har større display og er meir støtsikker og vannavisande enn førstnevnte, MEN den er også tyngre. Utover det er eg svært godt nøgd med rekkevidda på radioen min, men har likevel måtte sende den inn en gang på reperasjon berre etter 2 års bruk. Var ein bra tråd om nettopp dette på sluttstykke.no, kanskje noken her som kjenner til den og som har meir kunnskap å gi enn meg.

 

Hjortetrekk

 

Det var en bra tråd der ja, husker de snakket om en radio som du tok ut batteriet, skrudde av et deksel, klippet den blå ledningen og vips hadde du "alle kanaler". Husker bare ikke hvilken type det var :(

 

Micro 4 er vel låst til kun jakt kanaler? Eller kan man omprogrammere radioene?

Link to comment
Share on other sites

Det var en bra tråd der ja, husker de snakket om en radio som du tok ut batteriet, skrudde av et deksel, klippet den blå ledningen og vips hadde du "alle kanaler". Husker bare ikke hvilken type det var

 

Det er sikkert en Alinco DJ-195 du tenker på. Det er oprinnelig en amatørradio, men som "lett" kan gjøres anvendelig til også jakt.

Har selv en slik, og har brukt den i flere år. Ikke så brukervennlig som "vanlige" jaktradioer kanskje, men bruker du litt tid på å lese bruksanvisningen har du en veldig god og rimelig jaktradio.

Er muligens ikke så vanntett som enkelte andre radioer, men jeg har nå brukt den i all slags vestavær, og har ikke hatt noen problem med den.

Kan kjøpes her: http://radiorommet.no

Link to comment
Share on other sites

Hei, kjøpte nettop en YAESU VX-170 og denne er vanntett(IPx7) og programerbar.

 

Den leveres med ferdig programmert med jakt(nor/sve), sanke, sikrings, og maritime kanaler fra jegershop.no

 

Personlig synes jeg at den ble litt komlisert for å bruke kun som Jaktradio (gjør egentlig ingenting da den er ferdig programert), men klarte ikke å la alle knappene være i fred, så jeg slettet selvfølgelig noen kanaler under testing... Etter noen dager med nesen nede i instruksjonsboka, kunne jeg lagre de kanalene og funksjonene som jeg fant nyttig. (MAO, bruksannvisningen må frem uansett funksjoner du ikke benytter ofte...)

 

En kollega har denne radioen, og jakter i ulent terreng, blir brukt som speider, for alle klarer å motta sendingene hans.

 

Nå har ikke jeg prøvd VHF'en enda, så jeg kan ikke uttale meg særlig mere om kvalitet.

 

Den koster 2450kr (ferdig programert) hos jegershop.no, men havner nok på rundt 3000 kr med langpisk.

 

http://www.jegershop.no

 

T

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke bare jakt kanalene, men også politi og vhf + vanntett, noen som har forslag??

 

Jeg må bare spørre: Hva i alle dager skal du med de kanalene til Politiet?

Gidder du virkelig å sitte å høre på dette?

 

Nei, sitter ikke og hører på den kanalen, men "kjekt å ha"

 

Noen som bruker Hunter sine? kan de programeres?

Link to comment
Share on other sites

Har selv Yaesu VX-170. Denne ble kjøpt på Permo for 1990,-

Denne er åpen for hele frekvensbandet som du spør etter.(136-174Mhz) en er også IP:67

Har ikke prøvd den på jakt enda, men rekkevidden er testet og den er bra.

Var en tur i Singapore nettop, der kjøpte jeg et eksempar ekstra, for ca. 750,-

Så kjenner du noen som skal dit, er det jo et allternativ.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Fikk et tips fra en kollega som er radioamatør om en Hong Kong- basert nettbutikk med billige radioer. Sjekk ut http://www.409shop.com. Her oppereres det med dollar med de fordeler det gir for tiden og de sender fraktfritt i hele verden.

 

Se f.eks. på en Yaesu VX-170. Denne selges for ca. 820 kr inkl. frakt. (Premo 1995,-)

 

Jeg fikk anbefalt å kjøpe en Yaesu VX-6R. En liten, lett og vanntett radio. Ble også anbefalt å kjøpe med en litt bedre antenne om den skulle brukes til jakt. Denne selges for ca. 1300 kr inkl. frakt. (Premo 2980,-)

Dette kan jo være et bra alternativ for deg også raggen.

 

Med mva. påslag har man fortsatt en betraktelig bedre pris enn det man får her på berget, men ryktet sier at leveransen merkes med "TOYS" og dermed slipper gjennom tollen uten videre sermoni..

Link to comment
Share on other sites

beer_81, om man handler med den der Hong-Kong butikken, får man inn Norske jaktkanaler da?

Jeg har ikke brukererfaring, men det står det nok hvordan radioen programmeres i bruksanvisningen. Og radioene jeg nevnte skal dekke frekvensene for de norske jaktkanalene.

 

Trollelgen: Hvis du følger linken jeg la ut i forrige innlegg ser du at de også selger 6R.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Icom F3022 hos ebutikken.no i fjor. Dette er en billig Icom uten 100.000 funksjoner du ikke har bruk for. Jeg bruker radioen til snakking og lytting, ikke noe mer. Er strålende fornøyd med radioen etter 1 høst. Har ikke hatt noen problemer med den og batteritiden er bra. (Standardbatteriet har en kapasitet på 2000 mAh.

I tillegg til radioen kjøpte jeg en monofon og en tørrbatterikassett. (Bruker samme ekstrautstyr og batteri som Icom F34.)

ebutikken har i disse dager en kjempepris på Icom F3022 http://www.ebutikken.no/?vis=produkt&pf ... duktid=213

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Icom F3022 hos ebutikken.no i fjor. Dette er en billig Icom uten 100.000 funksjoner du ikke har bruk for. Jeg bruker radioen til snakking og lytting, ikke noe mer. Er strålende fornøyd med radioen etter 1 høst. Har ikke hatt noen problemer med den og batteritiden er bra. (Standardbatteriet har en kapasitet på 2000 mAh.

I tillegg til radioen kjøpte jeg en monofon og en tørrbatterikassett. (Bruker samme ekstrautstyr og batteri som Icom F34.)

ebutikken har i disse dager en kjempepris på Icom F3022 http://www.ebutikken.no/?vis=produkt&pf ... duktid=213

 

Lykke til :wink:

 

Godt å høre, kjøpte akkurat en slik for 1690 kr hos jakt&friluft. Er helt enig angående mengde knapper og funksjoner, jeg er på jakt for å jakte, ikke avlytte resten av kommunene eller drive lokalradio.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Icom F3022 hos ebutikken.no i fjor. Dette er en billig Icom uten 100.000 funksjoner du ikke har bruk for. Jeg bruker radioen til snakking og lytting, ikke noe mer. Er strålende fornøyd med radioen etter 1 høst. Har ikke hatt noen problemer med den og batteritiden er bra. (Standardbatteriet har en kapasitet på 2000 mAh.

I tillegg til radioen kjøpte jeg en monofon og en tørrbatterikassett. (Bruker samme ekstrautstyr og batteri som Icom F34.)

ebutikken har i disse dager en kjempepris på Icom F3022 http://www.ebutikken.no/?vis=produkt&pf ... duktid=213

 

Lykke til :wink:

 

Godt å høre, kjøpte akkurat en slik for 1690 kr hos jakt&friluft. Er helt enig angående mengde knapper og funksjoner, jeg er på jakt for å jakte, ikke avlytte resten av kommunene eller drive lokalradio.

 

Kan også nevne at mange av jaktdagene i fjor var regnværsager her på norvestlandet, så radioen har ikke bare vært ute i finvær :wink: Den er vel IP-54 kvalifisert

Link to comment
Share on other sites

Fikk et tips fra en kollega som er radioamatør om en Hong Kong- basert nettbutikk med billige radioer. Sjekk ut http://www.409shop.com. Her oppereres det med dollar med de fordeler det gir for tiden og de sender fraktfritt i hele verden.

 

Se f.eks. på en Yaesu VX-170. Denne selges for ca. 820 kr inkl. frakt. (Premo 1995,-)

 

Jeg fikk anbefalt å kjøpe en Yaesu VX-6R. En liten, lett og vanntett radio. Ble også anbefalt å kjøpe med en litt bedre antenne om den skulle brukes til jakt. Denne selges for ca. 1300 kr inkl. frakt. (Premo 2980,-)

Dette kan jo være et bra alternativ for deg også raggen.

 

Med mva. påslag har man fortsatt en betraktelig bedre pris enn det man får her på berget, men ryktet sier at leveransen merkes med "TOYS" og dermed slipper gjennom tollen uten videre sermoni..

 

Da er radioen bestil. Det ble en VX-6R fra Hong Kong. Ble trekt 1800,- fra konto. Bestilte med vantett mic + en temperatur giver :shock: Blir spennende og se hvor lang tid det tar før pakken er hos meg.

Link to comment
Share on other sites

 

Da er radioen bestil. Det ble en VX-6R fra Hong Kong. Ble trekt 1800,- fra konto. Bestilte med vantett mic + en temperatur giver :shock: Blir spennende og se hvor lang tid det tar før pakken er hos meg.

 

Grattis! Hvilke leveringsmetode valgte du? Gi en lyd når du har fått testet litt, regner med det blir den samme radioen på meg etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Fikk et tips fra en kollega som er radioamatør om en Hong Kong- basert nettbutikk med billige radioer. Sjekk ut http://www.409shop.com. Her oppereres det med dollar med de fordeler det gir for tiden og de sender fraktfritt i hele verden.

 

Se f.eks. på en Yaesu VX-170. Denne selges for ca. 820 kr inkl. frakt. (Premo 1995,-)

 

Jeg fikk anbefalt å kjøpe en Yaesu VX-6R. En liten, lett og vanntett radio. Ble også anbefalt å kjøpe med en litt bedre antenne om den skulle brukes til jakt. Denne selges for ca. 1300 kr inkl. frakt. (Premo 2980,-)

Dette kan jo være et bra alternativ for deg også raggen.

 

Med mva. påslag har man fortsatt en betraktelig bedre pris enn det man får her på berget, men ryktet sier at leveransen merkes med "TOYS" og dermed slipper gjennom tollen uten videre sermoni..

 

Da er radioen bestil. Det ble en VX-6R fra Hong Kong. Ble trekt 1800,- fra konto. Bestilte med vantett mic + en temperatur giver :shock: Blir spennende og se hvor lang tid det tar før pakken er hos meg.

 

Har også bestillt VX-6R, trenger en radio ekstra :D Han måtte ha noen kroner ekstra for å sende med DHL :? , men det blir jo ganske rimelig lell.. 1800,- sier du - det er jo langt over prisen?!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også handle radio, men sitter her og lurer på hvordan man får inn Norske jaktkanaler. Er det en funksjon der radionen søker opp det som er tilgjengelig i området, eller? Jeg er ikke interessert i amatørradion og synes bruksanvisninger er til for å brukes dersom fiklemetoden ikke funker :o:lol: Altså, jeg vil bestille derfra om det er lett å få det til. Er det noen som kan gi et kortfattet svar på om dette er lett å få til?

Link to comment
Share on other sites

VHV forkortelse for Very High Frequency og dei ligg mellom 30 og 300 Mhz.

 

For dei som vil vite det, så er radioer som f.eks Yaesu VX-6R amatør radioer og er ikkje godkjent til å bruke til jaktradioer. Den Yaseu FT-2800M, er ein mobil amatør radio, og heller ikkje godkjent som amatør radio. Denne leverer 65 watt ut på full effekt. Ein jakt radio har i frå gammalt av begrensing på 5 watt, men eg ser jo at enkelte opererer med effekt opptil 7 watt, på enkelte jaktradioer.

 

Eg skal ikkje leike Politi her, men for dei som absolutt skal bruke amatør radioer som jakt radioer, vil eg sei følgene :

 

Bruk dei lovlige watt styrkene, og ikkje gå over 5 watt. Det har ingenting å sei om du kjører ut 65 watt. Du sender lenger og forstyrrer dei andre i nærområdet, som bruker sammen kanalen. Men kutt ut den full effekt kjøringa. Det ødelegger for veldig mange i din omkrets, slik at dei ikkje kan bruke kanalen du sender på.

.

Og når det gjeld jaktradioer, så selger dei ein Icom IC-F3022 til rundt 1.700.- enkelte plasser. Det er ein godkjent jaktradio. Skal du bruke denne på andre frekvenser du har, eller som scanner i tillegg, så fins det program du kan laste ned og kabel finst på ebay til ein rimelig penge. Trur eg betalte 140.- med frakt frå USA, for den kabelen.

Link to comment
Share on other sites

VHV forkortelse for Very High Frequency og dei ligg mellom 30 og 300 Mhz.

 

For dei som vil vite det, så er radioer som f.eks Yaesu VX-6R amatør radioer og er ikkje godkjent til å bruke til jaktradioer. Den Yaseu FT-2800M, er ein mobil amatør radio, og heller ikkje godkjent som amatør radio. Denne leverer 65 watt ut på full effekt. Ein jakt radio har i frå gammalt av begrensing på 5 watt, men eg ser jo at enkelte opererer med effekt opptil 7 watt, på enkelte jaktradioer.

 

Eg skal ikkje leike Politi her, men for dei som absolutt skal bruke amatør radioer som jakt radioer, vil eg sei følgene :

 

Bruk dei lovlige watt styrkene, og ikkje gå over 5 watt. Det har ingenting å sei om du kjører ut 65 watt. Du sender lenger og forstyrrer dei andre i nærområdet, som bruker sammen kanalen. Men kutt ut den full effekt kjøringa. Det ødelegger for veldig mange i din omkrets, slik at dei ikkje kan bruke kanalen du sender på.

 

Og når det gjeld jaktradioer, så selger dei ein Icom IC-F3022 til rundt 1.700.- enkelte plasser. Det er ein godkjent jaktradio. Skal du bruke denne på andre frekvenser du har, eller som scanner i tillegg, så fins det program du kan laste ned og kabel finst på ebay til ein rimelig penge. Trur eg betalte 140.- med frakt frå USA, for den kabelen.

Er helt enig med Mauser68. Hvorfor må tråden om hvilken JAKTRADIO som er best til under kr. 3000,- handle om ulovlige amatørradioer med ulovlige frekvenser og ulovlige sendestyrker? Bruk av slikt utstyr ødelegger jo bare for alle andre som jakter i samme området i tillegg til at dere kanskje påvirker lovlig samband til private og offentlige aktører.

 

Viss rekkevidde er tingen så er en lang skogsantenne vel så viktig for rekkevidden som høy effekt.

Link to comment
Share on other sites

S.K. ulovlige amatørradioer fremstår som et så mye bedre kjøp at det er logisk å diskutere dette i en jaktradiotråd. En Yaesu VX-170 til 2.000,- hos Permo, eller 1.000,- på internett uten CE godkjenning og norsk garanti, er etter min mening den beste radioen du kan få til jakt. Jeg har både denne og en ICOM F34 og sammenligningsvis fremstår ICOM`en som et billig plastleketøy til grov overpris. VX-170 gir inntrykk av at du kan bruke den som hammer uten at den tar skade, har gode og enkle vanntette forbindelser til utsyret og en standard antennekontakt som gir stort utvalg antenner å velge i.

 

Jaktradiomarkedet er et sted jeg synes jegerne blir flådd for dårlig kvalitet. Hong Kong radioer (ikke nødvendigvis dårlig) til 500,- blir påklistret et fancy navn og solgt til 2.000,-. Kikker du litt rundt på nettet ser du disse s.k. billige jaktradioene som selges i Norge, under andre navn til helt andre priser. Jeg har en gammel Zodiac jaktradio, et "anerkjent" merke, som er produsert hos Chief tek industries i Hong Kong (i shit you not) og har vært solgt som Zodiac, Genzo, Chief, Commaster etc. Det er en 500,- kroners radio som skandinaviske importører uten videre har tatt 2.500,- for. Man blir med andre ord flådd.

 

Kjøper du Yaesu eller ICOM får du i det minste en jaktradio basert på en amatør- eller maritim VHF radio som produseres for profesjonelle markeder over hele verden i store serier, dette betyr god kvalitet + at du får kjøpt utstyr og ikke minst batterier også om 5 eller 10 år. Mindre "bruk og kast" og høyere pålitelighet enn om du kjøper "no name" radioer som er borte fra markedet om noen får år.

 

Ser forøvrig at det selges en ny "Jaktradio" fra Yaesu på det norske markedet, basert på en håndholdt maritim VHF radio, er neppe noe dumt kjøp.

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

 

Alle de nevnte radioene har maks 5 watt sendeeffekt og representerer ikke noe større problem for annen radiotrafikk enn en vanlig jaktradio.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Så var det dette med lovligheten da.... Diskusjonen rundt pris/kvalitet er forsåvidt en egen diskusjon og jeg er nødvendigvis ikke uenig med deg der. Men å anbefale en programmerbar Yaesu radio til Hvermansen er jeg helt uenig i. Det er så mange der ute som ikke har peiling på radiokommunikasjon og anbefale en amatør radio som jaktradio til dem vil bli helt feil. Med en slik radio har du full tilgang til konsesjonsbelagte samband som f.eks. politi/ambulanse/brannvesen og enkelte militære samband, noe som i ytterste konsekvens kan sette liv og helse i fare. I tillegg er det straffbart å bruke disse frekvensene.

 

Dessuten er det mange næringsdrivende som har betalt penger for å ha sin egen lovlige frekvens i et lukket samband og ikke ønsker "besøk" av uvedkommende. Med en Yaesu kan du ved en feiltagelse lett legge inn en slik frekvens. For ikke å nevne hvor lett det er å slette en kanal eller frekvens når du mest trenger den...

 

Personlig synest jeg vi skal holde oss til lovlige jaktradioer med lovlige frekvenser hvor kanalene er forhåndsprogrammert. Da unngår vi ulovlige samband på frekvenser som er reservert for andre.

 

Utgangseffekter på 65W hører ingen steds hjemme. Det ødelegger for alle i mils omkrets. Jeg trodde det var jakten som er hovedpoenget for oss jegere og ikke det å ødelegge for alle andre??

 

Selv har jeg en lovlig Zodiac Team Pro 140/155 til kr. 2750,- og er kjempefornøyd med denne.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt 3 lapper til bruk på jaktradio, så hadde jeg spytta inn ca. 300,- til, og fått en Lafayette Micro 4. Den er helt vanntett og støvtett.

 

Den leveres med alle jaktkanaler, og god batterikapasitet. Du slipper å tenke på regn, eller om du skulle gå på snørra uti vannet.

 

Sjøl så har jeg en Icom FG30 til ca. 1700,-

Den er ikke vanntett, men tåler da litt. Jeg er ihvertfall fornøyd med den så langt. Bytta en radiostyrt bil mot denne, derfor ble det akkurat denne radioen.

 

Skulle jeg lagt litt penger i en ny radio, så hadde jeg valgt Micro 4 uten tvil. Men det er nå min mening. Finnes sikkert mange andre radioer som er like bra eller bedre, men jeg har hørt mye skryt om denne, og sett div. tester der den har kommet kjempebra ut.

Link to comment
Share on other sites

Er vel mest smak og behag hva man vil ha av jakt radio. Er kjekt å kunne legge inn de kanalene som man vil ha på radioen. Har sittet å lest side opp og side ned her på kammeret om at vi er helt i mot de som driver med ulovlig jakt og krypskyting og alt det der. Men å bruke komunikasjons utstyr som ikke er lovlige å ha DET er helt greit. Blir vel litt å skyte seg i leggen. Bare en tanke som slo meg.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke ulovlig å ha radioer som tar inn alle kanaler.

Kan være mange grunner til at man vil ha en åpen radio. Hva trenger jeg? Norske og svenske jakt, sanke, 3 private kanaler. kanalen til JFF foreninga, kommunens kanal, kanalen til peileren.

Er lov å lytte på alle kanaler men man skal ikke sende på kanaler man ikke har noe å gjøre på.

Link to comment
Share on other sites

Tron skreiv :

S.K. ulovlige amatørradioer fremstår som et så mye bedre kjøp at det er logisk å diskutere dette i en jaktradiotråd. En Yaesu VX-170 til 2.000,- hos Permo, eller 1.000,- på internett uten CE godkjenning og norsk garanti, er etter min mening den beste radioen du kan få til jakt. Jeg har både denne og en ICOM F34 og sammenligningsvis fremstår ICOM`en som et billig plastleketøy til grov overpris.

 

Vel, hvis du syns det er ulogisk å diskutere ein ulovlig handling i ein tråd, så er jo det greitt for meg. Sjølv om det er ikkje kan virke som et stort problem, så er det faktisk blitt det i dei siste åra. Spesielt på østlandet, der det er så tett med radioer etterkvart at folk bruker Svenske jaktradio frekvenser, og tilfeldige valgte frekvenser som dei ikkje høyrer traffikk på ( som kanskje til og med er et frekvens område, som blir brukt til linking av nødfrekvenser osv ).

Det er faktisk ikkje alle som veit i praksis kva som skjer, men det er ikkje så få gonger at Post & Teletilsynet er ute å spaner med peilevogna, for å peile nettopp enkelte som ikkje veit kva dei gjer. Og som kanskje har forårsaka ein uønska utsending av frekvens som forstyrrer...

 

Og eg har solgt og hatt service på Icom, og har vel ikkje mindre enn 9 stk forskjellige Icom radier. Og at det er ein kjennsgjerning at amatør radioer er mykje billigere enn kommersielle radioer. Grunnen til dette, er at dei er bygd med andre spesifikasjoner, som gjer dei billigere å produsere. Toleranser og avvik er større på ein amatør radio enn ein kommersiell radio. Sendetrinnet er også som regel svakere og på ein amatør radio enn ein kommersiell radio.

Og ser det er ein del som kanskje har hatt dårlig erfaring med Icom, men eg har til dags dato ikkje klart å tatt knekken på ein enno. Det har faktisk litt med bruk og personen som har radioen også. Og hvis du syns at ein Icom IC-F34 er plast aktig og virker simpel, så kan eg trøste deg med at det er desverre feil. Radioen er faktisk ein ok radio. Det finst betre, men det finst jaggu også ein del dårligere. Men at dei har som du seier med antenner ein ikkje så vanlig plugg, det er ikkje så uvanlig. Men det har med også at ein skal bruke dertil egna antenner. For ei antenne er ikkje berre ei antenne, bruker du ein amatør antenne på jaktfrekvenser, så er faktisk ikkje antenna di tuna optimalt for den frekvensen. Dvs at du ikkje sender med fullt utstrålt effekt. På mottak er antenna ikkje så kritisk, men straks du sender, så er det ein fordel at antenna di er tilpassa sendetrinnet ditt. Hvis ikkje den er det, så kan du i verste fall skade sende trinnet ditt.

 

Men nok om det, dette var til litt generell info for folk, som kanskje har under gjennomsnittet peiling på radioer / frekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Vel, hvis du syns det er ulogisk å diskutere ein ulovlig handling i ein tråd, så er jo det greitt for meg.

 

Hva behager? Det synes jeg da slett ikke, hvor har du det fra? Derimot synes jeg det er logisk å diskutere de beste produktene, så får vær i sær avgjøre hva de vil bruke. Jeg har som nevnt en jaktradio til jaktbruk, og så har jeg en amtaørradio jeg kan bruke, helt lovlig, som scanner til frekvenser som sank, sikring, maritim VHF etc. I tillegg kan jeg, ulovlig, bruke den som jaktradio eller komunikasjonsradio, selv på frekvenser som er åpne eller som konsesjoninnehaver tillater meg å bruke. Det må fremstå som noe ulogisk at i en tid hvor denne type samband får stadig mindre betydning er det ulovlig selv for en radioamatør å bruke sin amtørradio som jaktradio på lovlige frekvenser og med lovlig sendestyrke? Lukter Krag-forbud av dette, penger i kassa til de som selger utstyr og liten tiltro til de som vet å bruke det utstyret de har på en riktig og forsvarlig måte.

 

Forøvrig er det ingen kvalitetsforskjell på ICOMS jaktradioer og de helt identiske radioene fra ICOM som selges på Ebay o.l. så den holder ikke. Jeg mener heller ikke det er troverdig at f.eks. en Yaesu vx-170 eller VX-7 for den saks skyld har dårligere kvalitet enn f.eks. Lafayette jaktradioer. "Snarere tvert i mot".

 

Ulovlig bruk av radioutstyr tar jeg selvsagt avstand fra.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Men at dei har som du seier med antenner ein ikkje så vanlig plugg, det er ikkje så uvanlig. Men det har med også at ein skal bruke dertil egna antenner. For ei antenne er ikkje berre ei antenne, bruker du ein amatør antenne på jaktfrekvenser, så er faktisk ikkje antenna di tuna optimalt for den frekvensen. Dvs at du ikkje sender med fullt utstrålt effekt. På mottak er antenna ikkje så kritisk, men straks du sender, så er det ein fordel at antenna di er tilpassa sendetrinnet ditt. Hvis ikkje den er det, så kan du i verste fall skade sende trinnet ditt.

 

Igjen blir det litt komisk for meg, de fleste antenner for amtørbåndet (2m) fungerer fint fra 140-146mhz og er fine jaktradioantenner, Selv måler jeg opp antennen med et SWR meter og har bla bygd meget gode J pæler av stigeledning (som s.k. kasteantenne) ved hjelp av denne. Dette er ikke raketteknologi.

 

Jeg er selvsagt enig i at den som ikke er interessert i å skaffe seg noe særlig kunnskap på dette feltet bør ta råd fra en forhandler eller radiokyndig og følge dette, kjøpe et ferdig oppsett.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Tron skreiv :

Hva behager? Det synes jeg da slett ikke, hvor har du det fra?

 

Tron skreiv :

En Yaesu VX-170 til 2.000,- hos Permo, eller 1.000,- på internett uten CE godkjenning og norsk garanti, er etter min mening den beste radioen du kan få til jakt

 

Dette var det du skreiv tidligere, og når du diskuterer radio uten CE godkjenning eller amatør radio til bruk som jaktradio, så vil eg vel påstå at du har igrunn gjort det. Men så skreiv du dette :

Ulovlig bruk av radioutstyr tar jeg selvsagt avstand fra.

Så eg blir litt forvirra her, kva du eigentlig meiner, men pytt, pytt, skal ikkje henge meg opp i dette.

 

Tron skreiv :

Det må fremstå som noe ulogisk at i en tid hvor denne type samband får stadig mindre betydning er det ulovlig selv for en radioamatør å bruke sin amtørradio som jaktradio på lovlige frekvenser og med lovlig sendestyrke?

 

Ja det er nok det. desverre. Amatører har heller ikkje lov å bruke sine radier til jaktradio eller anna kommersiell radiotrafikk. Grunnen til dette er kort å greitt at ein amatør radio ikkje har "klarering" dvs ikkje er laga etter gode nok spesifikasjoner til dette. Forstår det, den som kan, men slik er desverre reglene.

 

Tron skreiv :

Forøvrig er det ingen kvalitetsforskjell på ICOMS jaktradioer og de helt identiske radioene fra ICOM som selges på Ebay o.l. så den holder ikke. Jeg mener heller ikke det er troverdig at f.eks. en Yaesu vx-170 eller VX-7 for den saks skyld har dårligere kvalitet enn f.eks. Lafayette jaktradioer. "Snarere tvert i mot".

 

Som eg skreiv over her, så er det faktisk forskjeller. Ingen direkte forskjeller som menigmann i gata oppdager, men det er det. Uønska utstråling, mindre beskyttelse at radioen ikkje skal sende ut frekvenser den ikkje skal. Avvik frå sendefrekvens, båndbredde på signalet den sender ut. I tillegg, så har komersielle radioer som regel CCIR tonesignallering. Det er dette f.eks AMK bruker for å sende ut alarmer og trigge oppkall til sine vaktmannskaper. Kvalitetsmessig, så holder mange radioer samme standard. Ofte er faktisk mange radiomerker produsert på samme fabrikk, med forskjellig navn. Yaesu og Icom er produsert på sine eigne fabrikker.

 

Tron skreiv :

Lukter Krag-forbud av dette, penger i kassa til de som selger utstyr og liten tiltro til de som vet å bruke det utstyret de har på en riktig og forsvarlig måte.

 

Det kan nok virke som det er litt svilukt på akkurat dette. Men som eg har tatt opp over, så ER det forskjeller. Ein komersiell radio har blandt anna CCIR tonesignalering. Dette er ikkje vanlig på amatør radioer. Men at dei utnytter dette litt og kan ri litt på det, skal eg ikkje konkret avvise. Men har innpriser og sammenligninger med kommersielle radioer og f.eks amatør radioer. Der er det store forskjeller ja. Men søker du worldwide etter priser på komersielle og amatør radioer, så er det samma leksa i andre land også. Av det forstår eg det som at det er reelle foskjeller i produksjons kostnader. Komponenter med betre spesifikasjoner er dyrere enn dei med dårligere spesifikasjoner.

 

Tron skreiv :

Igjen blir det litt komisk for meg, de fleste antenner for amtørbåndet (2m) fungerer fint fra 140-146mhz og er fine jaktradioantenner, Selv måler jeg opp antennen med et SWR meter og har bla bygd meget gode J pæler av stigeledning (som s.k. kasteantenne) ved hjelp av denne. Dette er ikke raketteknologi.

 

Dei er i grunn i mykje samme område frekvensmessig. Stort sett er ikkje akkurat dette det største problemet frå jakt til amatør båndet. Dagens radioer er betre beskytta også av SWR, enn dei var før. Før kunne du faktisk risikere å få overbelasta sendetrinnet ditt med å bruke feil antenner. Har du ei grovt mistilpassa antenne, så sender du ikkje akkurat så mykje ut frå radioen din. Det meste returnerer til sendetrinnet igjen. Men når jakt frekvensene er frå 138-143 Mhz, og amatør båndet frå 144-146 Mhz, så er ikkje det stor forskjell akkurat. Men måler du SWR på forksjellige antenner, så vil du nok oppdage at rekner du på utstrålt effekt, så kan du fort miste ein 0,5-1 watt, dersom antenna di ikkje er heilt optimal. Men som sagt, akkurat dette er ikkje det aller værste. Tok det i grunn opp, for at dei som har minimal peiling, skulle forstå at ei antenne ikkje er berre ei antenne, når du sender.

 

Men du Tron, du er ikkje heilt på skogen når det gjeld radiotekninkk ser eg, men det er mange som ikkje har ein filla ide på kva dei driv på med. Ein radio er ikkje berre ein radio desverre.

Så tross alt, så har me fått ein tråd, med litt nyttig info om dette, sjølv om det blei relativt mykje OT frå trådstarter sin opprinnelse dette. Beklager dette så mykje, men følte eg måtte utdjupe dette litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg skal også handle radio, men sitter her og lurer på hvordan man får inn Norske jaktkanaler. Er det en funksjon der radionen søker opp det som er tilgjengelig i området, eller? Jeg er ikke interessert i amatørradion og synes bruksanvisninger er til for å brukes dersom fiklemetoden ikke funker :o:lol: Altså, jeg vil bestille derfra om det er lett å få det til. Er det noen som kan gi et kortfattet svar på om dette er lett å få til?

 

Fant bruksanvisningen til VX 170 som PDF på nettet. Der står det:

"Once you have set up an appropriate frequency inside the 144 MHz Amateur band on

which the VX-170 can transmit, you’re ready to go on the air!"

 

Betyr dette at den ikke kan sende på de norske jaktkanalene?

 

Mens her står det at den kan sende i hele frakvensområdet:

http://www.jegershop.no/vx170_spec.asp

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en VX 170E til 1990,- + øreplugg av den nye typen med luftslange, hele radioen virker solid og fornuftig bygd opp med skrukopling til ørepluggen, (Vanntett) har programmert inn sikring jakt og svenske jaktkanalene, har lisens som sikringsradiobruker. Virker som det er meget god rekkevidde på radioen.

 

Har også en Yaesu FT11R som har konka, vet ikke hva det er starter ikke når jeg trykker på Power, den har åppent band fra 110 - 180 Mhz. Mulig jeg selger denne om /når jeg får ¨fikset den.

 

Har også en Icom FC10 som går som ei klokke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...