Jump to content

Rimelige kuler for rev 30-06


Jon Martin

Recommended Posts

Takker for svar!

Tenkte kanskje å ta vare på noen skinn, spesielt de fine vinterpelsene. Hva med den kulen jeg linket til? Noen som i det hele tatt har erfaring med slike butte helmantelkuler? Har hørt at disse skal være mer effektiv enn spisse, men samtidig ta var på skinnet bedre enn helmantel/V-max.

 

Jon Martin

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg heller brukt 125 og kanskje helst 150 bal tip. Mer enn nok ekspansjon, treffpunkt mye nærmere "normal" ammo for kaliberet og såpass mye bedre balistikk at anslagshastigheten fort blir den samme.

 

Mye rev igjen blir det ikke uansett hverm av dem du bruker

 

FMJ er det samme som en ville brukt på fugl en bra greie. Lapua Cutting Edge/Sako sin tilsvarende. Hornady/Sierra sine 110 FMJRN i normal hastighet er også ganske så brukbare, men begrenser effektig rekkevidde ganske betydelig

Link to comment
Share on other sites

vil absolutt ikke anbefale å bruke noen form for helmantlede kuler på reven, da kan du regne med at 90% stikker av etter skuddet å du får et svara strev med å spore dem.

Så sulle egentlig ønske noen produsenter kunne lage en kule som ikke ekspanderer like mye som v-max, men ikke langt unna. Har ikke prøvd den som heter A-max enda, så vet ikke om det kan være noe lignende.

Link to comment
Share on other sites

skal ikke rare ekspansjonen til før den lager et skikkelig hull i den lille revekroppen. Å har du ei kule som ikke stopper inni, så ødelegger den også mye. Sånn sett er v-max ganske fin, ikke ofte den går gjennom men ødelegger så sinnsykt mye om den treffer bein på tur inn

Link to comment
Share on other sites

butte helmantel er vel anbefal til "matvilt" som skal taes vare på og ikke kastes, så da vil den være snill mot reveskinnet også, men gir ikke samme sårkanalen som en som eksanderer, så det vil ta lenger tid for reven og blø ihjel, ergo lenger flukt strekning.

 

vil anbefale v-max da det blir som regel(veldig ofte) kun et hull inn i reven, og kortsluttning av hele reven. ved treff rett i maskin rommet og ved bruk av v-max, kan flukt strekkningen trekker seg opp til tja, ca 7 mm :twisted:

Link to comment
Share on other sites

vell, har ved et tilfelle truffet rett bak siste ribbein slik at kulen gikk rett gjennom. Å den reven fant jeg aldrig igjen. Hørtes ut som en gris eller villsvin som løp fra åta da, kunne nesten se lyset gjennom den.

Synd at slike situasjoner skal oppstå, men er nok noe enhver jeger før eller senere vil oppleve.

Reven er egentlig et vanskelig vilt, både for stor og for liten på samme gang :winke1:

Link to comment
Share on other sites

vil absolutt ikke anbefale å bruke noen form for helmantlede kuler på reven, da kan du regne med at 90% stikker av etter skuddet å du får et svara strev med å spore dem.

 

Hmmmm......der kan jeg ikke si meg enig! Har testet en god del forskjellige kuler på rev så mener å ha ett relativt bra grunnlag for mine påstander :winke1:

Cal jeg har testet mest er 6.5x55.

Skaut på 10 rever med D-spiss. 9 funnet igjen fra 50-200m fra skuddplass. Den siste fulgte jeg ca 4-500m før jeg hentet støveren. Veldig mye blod hele veien :shock: Ble los 10 sek etter slipp. Losen gikk ut av hørehold etter to timer, reven ikke funnet :oops:

 

Skaut så på 15 rever med den gamle rekruttammoen til DFS. Den var som en del husker ganske så butt.

14 av disse gikk ikke lenger enn ca 5m :D Den siste ca 20m :) Alle skinna var fine.

Avstandene varierte fra ca 70-100m.

Konklusjonen kan hver enkelt selv trekke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser mange her anbefaler V-max fordi den stopper i reven... Vel - i mindre kalibre som 223 evt også 243 er dette mulig, men i grovere kalibre blir anslagsenergien for stor og restvekta høy nok til å sikre inntrenging tvers gjennom reven. Dette gjør at dette er de kulene som skaper mest skade på skinnet i disse kalibrene, selv om de kan være de mest besparende i småkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt rev med 222, å samme problemet der også med v-max. Men virker ikke som at det er utgangen som er problemet, men inngangen. Om kula treffer bein ved inngangen splintres den med en gang å ødeleggelsen blir nesten mere på yttersiden enn på innsiden.

På rev jeg har skutt der kulen har kommet inn litt skrått bakfra, altså inn bak ribbeina å framover slik at den ekspanderer i brystet har gitt di fineste skinnene.

Treffer du derimot andre veie slik at kula går litt bakover i reven, er du nesten garantert at det blir mye søl.

Tok en med 222 i februar i år. brukte blyspiss på denne, å da gikk den gjennom bogen på ene siden før den endret retning i bogen på den andre siden å sprengte ut hele ryggel mellom frambeina.

Har en del 220 grs RNSPBT som jeg har ladet så langt ned som mulig, kunne vært spennende å teste disse på rev. Er jo en kule som garantert vil gå gjennom, men med såpass lite fart som ca 700m/s er det ikke sikert den ekspanderer så mye. Det ideelle må jo være å få et hull tvers gjennom som ikke er så stort, men likavell så stort at gjennomtrekken blir for stor for mikkel

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
butte helmantel er vel anbefal til "matvilt" som skal taes vare på og ikke kastes, så da vil den være snill mot reveskinnet også, men gir ikke samme sårkanalen som en som eksanderer, så det vil ta lenger tid for reven og blø ihjel, ergo lenger flukt strekning.

 

vil anbefale v-max da det blir som regel(veldig ofte) kun et hull inn i reven, og kortsluttning av hele reven. ved treff rett i maskin rommet og ved bruk av v-max, kan flukt strekkningen trekker seg opp til tja, ca 7 mm :twisted:

 

Dette er det vi som går på universitetet ville definert som ett mekanisk natursyn xD HAHAHAHAHA

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...