Jump to content

Noen som har erfaring med vortex optikk?


ersa

Recommended Posts

Har brukt litt en Vortex Vulture hånd kikkert, å den var veeeldig bra!. Her får du mye kikkert for pengene. Litt slitsomt med litt smalt synsfelt og at den var veldig nøye på øyen avstand og vinkel, når du så inn i den. Men ellers en rå bra kikkert, med sylskarp optikk.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har ikke vortex, men har lest en god del paa nett om merket. Ser at de fleste sier at det er bra, med veldig god garanti. Men flere har hatt enkelte feil med sine kikkertsikter og har faatt nye fra Vortex gjennom garanti.

 

Ser at Trijicon anbefales av mange som et bedre alternativ enn Vortex, da opptikken visst nok er hakket bedre enn hos Vortex.

 

Men det kommer ogsaa an paa hva du skal bruke siktet til? Langhold eller jakt, etc. Er det nok klikk paa kikkerten osv. osv.

 

Finnes masse diskusjon om Vortex paa Amerikanske forum:

 

eg. http://www.opticstalk.com/vortex-viper-pst-vs-trijicon-tr23_topic25293.html

 

Haaper det er til litt hjelp...

 

Edit: Som M67 paapeker saa er det sikter i "mellomsjiktet" jeg snakker om. (Da jeg uheldigvis ikke har nok cash akkurat til noe kjeop av optikk i "toppsjiktet" :oops: ) Der kommer Trijicon visst nok litte bedre ut enn Vortex...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det dere må legge merke til når dere diskuterer Vortex, er at de fører alle prisklasser og kvaliteter. De har ørten produktlinjer, og produskjon i Kina, Fillipinene og Japan. Det er rimelig å anta at et 100$ sikte ifra Kina eller Filipinene ikke er helt par med et 2500$ sikte fra Japan? Et Diamondback, er noe helt annet enn et Viper HS, som er no annet enn Razor HD, og ennå har de sikkert 6-7 "linjer" som jeg ikke husker navnet på

 

http://www.vortexoptics.com/

 

K

Link to comment
Share on other sites

Joda man får gjerne det man betaler for..,men Vortex har vunnet flere tester uansett pris dvs selv en rimelig Diamondback,slår gjerne kikkertsikter som er noen tusen kroner dyrere!Det er min erfaring også,sammenlignet med Leupold,Nikon Bushnell f.eks.Håndkikkertene mellom 3500-7000kr er vel så bra som kikkerter til 8-12000.Da optisk,hvor gode dem er når det gjelder dugg,mekanikk,slag/støt osv vet jeg ikke..men hvorfor har dem ikke retikler som vi nordmenn liker til skumringsjakt?F.eks Tysk4 med lys?Nevnte merker jeg har sammenlignet med koster forøvrig mellom 1500-3000kr mer enn Diamondback,men den banket dem optisk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Vortex Viper PST 6-24x50 på rifla jeg skyter mest med. Meget godt fornøyd med siktet. Klar og god optikk, solide klikk og god kvalitetsfølelse. Noe 'kilen' på øyeavstand ved 20-24x forstørrelse, men det går helt fint. Jeg liker også EBR-1 MRAD retikkelet godt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Har brukt litt en Vortex Vulture hånd kikkert, å den var veeeldig bra!. Her får du mye kikkert for pengene. Litt slitsomt med litt smalt synsfelt og at den var veldig nøye på øyen avstand og vinkel, når du så inn i den. Men ellers en rå bra kikkert, med sylskarp optikk.

Tja, veeeldig bra, men slitsomt med smalt synsfelt og veldig nøye på øyeavstand og vinkel?

For meg virker det som den ikke er så bra?

En annen ting ang garanti. Jaktfall lover i garantien å ta vare på deg som kunde. Hvor lenge har firmaet eksistert? Når man sjekker org.nr, så har startet de opp i 2010. Hvor lenge fortsetter de? De sier f.eks du får nytt kikkertsikte uansett om du har mistet det i bakken eller kjørt over det, og det er livstidsgaranti på produktene, også elektronikken. Da er spørsmålet, livstidsgaranti, hva er det? DIN livstid, eller produktets antatte livstid? For å klargjøre, en 70-åring har dårligere garanti enn en 16-åring dersom det er DIN livstid det snakkes om :-)

Jeg for min del liker å handle der jeg vet jeg kan få service i fremtiden.

(Vortex-produkter har jeg aldri prøvd, bare så det er sagt)

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at jaktfall byttet til Jaktfall AS i 2010. Derfor finner du ikke oppstartsdato på nett.

 

Hva Vortex angår så har de markedets beste garanti, punktum!

Og ja den fungerer...

 

Uansett om Jaktfall mister vortex eller nedlegges så kommer det jo "alltid" å være en norsk Vorteximportør å forholde seg til.

Men slike skrekkscenario bryr jeg meg lite med. Jeg har heller ikke bunkers i hagen med matrasjoner i tilfelle tilfelle... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sånn ser mitt retikkel ut opplyst:

 

Vortex Viper PST 6-24x50 EBR-1 Mrad

 

ebrc.jpg

 

Ok. For meg ser det ut som det blir vel mye lys å forholde seg til ved mål/siktepunkt identifikasjon, siden så mye av retikkelet er opplyst. Dette har også tidligere vært et ankepunkt for Nightforce.

:arrow: Spørsmålet blir da om det er for mye lys i kikkerten i mørket?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...