Jump to content

Favoritt jaktkniv??


Shooter

Recommended Posts

Jeg skal vinne den konkurransen! Derfor bryter jeg løftet mitt om å trekke meg fra diskusjonen.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

 

@338RUM:

 

Jeg leser kanskje ikke så godt, nei, men nok til å stave meg gjennom det du postet. ;)

Om denne "bakteriesuppe-kjelen" er av eik, ask, bøk, bjørk (et treslag som symptomatisk nok ikke var med i noen av undersøkelsene!) eller plast, er altså av mindre interesse for meg.

 

Tja, ikke vet jeg hva du har lest, men tar meg friheten å klippe/lime litt fra den Danske testen:

4.1.4 Conclusion

It can be concluded, that in this experiment oak showed the best results in elimination of

bacteria on the surface followed by beech and ash. Last came plastic followed by stainless

steel. There was a remarkably big difference between wood samples and plastic and steel

in the amount of bacteria surviving on the surface after contamination.

 

Skal jeg være heeeelt ærlig så bryr jeg meg egentlig ikke så mye om dette, jeg har kniver med treskaft, med gummigrep og med plastmaterialer. Alle disse har vært brukt til både jakt, og ellers andre friluftsaktiviteter, uten at jeg har tatt skade av det.

Forøvrig benytter jeg meg av; for meg... :wink: "vanlig" regjøringsrutiner ute i marka, noe som, for meg, IKKE innebefatter det å fly rundt med Zalo i sekken (seee.. :mrgreen: jeg klarte å skrive Zalo med Z.....ikke værst?? men du finner sikkert andre skrive-gramatikkfeil her inne kjenner jeg deg rett!)) :roll::wink:

men det som trigget min reaksjon på denne tråden var egentlig din så til de grader usympatiske holdning til noen av dine meddebattanter;

"dette vet/kan jeg allt om,

dere vet ingenting",

en veldig belærende ovenfra/ned tone i "svarene" dine,

pluss en aldeles utrolig snørrhoven holdning til en del innlegg.

 

Men for all del, .......heldigvis er vi alle forskjellige, både med hensyn til renholdsrutiner, og respekt for andres meninger.

 

Det er godt mulig din måte å rengjøre knivene på i felt er bedre/rensligere enn mine, men jeg føler ikke at det er der jeg har noe å hente med hensyn til faren for å bli smittet av all verdens styggedom.

For meg er en allminnelig hverdag ett mye større, og mere ukontrolert miljø med "basselusker" uten at det nødvendigvis resulterer i att jeg mister nattesøvnen av den grunn.

 

Skitt jakt!.........fikk plutselig en dobbeltbetydning nå.... :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg må nesten få overbrnge mine mest ydmyke unskyldning overfor Omega, da jeg kom i skade for å kalle testene Kliniske (beklaglig misforståelse fra min side, da jeg med det ordvalget siktet til laboritorie utførte tester. Men nå har vi jo fått lære at så ikke er tilfelle og takker for det).

Selve testene jeg siktet til har Omega selv tydligvis nå lest, og jeg registrerer med glede at vår kjære meddebatant, nå har byttet standpunkt. Så her har vi tydligvis lært noe nytt alle som en.

 

Men så er det dette med tollekniv og ureinhet. Jeg anser at Omega henviser til den vanlige røde Morakniven med treskaft når han går så hardt ut. Jeg for min del henviser til de tolleknivene en får kjøpe for slik og ingenting med plastskaft. Ja bare så det er sagt.

 

Vi har tydligvis kommet til det punktet at man er enige i at alle og enhver bruker det som passer dem, samt at der er fordeler å hente ved å velge kniver med grep som er lette å rengjøre (skaftmateriale har vi nå fått begravd som tema, da det er fritt opp til enhver), om man skal tenke hygiene. Videre er de nok en fordel med blad som har en utforming som passer til jobben. Derifra er det vel personlige preferanser og lommebok som bestemmer. :wink:

 

Ganske morsomt å se en så opphetet diskusjon, munne ut i at de fleste grunner til uenighet var basert på ordvalg og fremferd. Og ikke egentlig uenighet i bunn. Nokså typisk for en saftig diskusjon, og ikke minst lærerikt.

 

Nå som hygiene er ett i hovedsakligt tilbakelagt tema, så kunne jeg tenke meg å spørre om knivens utforming. Hvorledes bør de se ut for å kunne utføre de forskjellige oppgavene på grei måte.

Link to comment
Share on other sites

[...]

 

Om denne "bakteriesuppe-kjelen" er av eik, ask, bøk, bjørk (et treslag som symptomatisk nok ikke var med i noen av undersøkelsene!) eller plast, er altså av mindre interesse for meg.

Tja, ikke vet jeg hva du har lest, men tar meg friheten å klippe/lime litt fra den Danske testen:

4.1.4 Conclusion

It can be concluded, that in this experiment oak showed the best results in elimination of

bacteria on the surface followed by beech and ash. Last came plastic followed by stainless

steel. There was a remarkably big difference between wood samples and plastic and steel

in the amount of bacteria surviving on the surface after contamination.

Det er åpenbart at du er av den oppfatning av at nå fikk du inn en innertier, jvf. uthevingen din. Så det føles nesten litt sjofelt å ta fra deg denne go'følelsen. Men a man's gotta do what a man's gotta do: Bjørk (lat. Betula ) heter, birch på engelsk, ikke beech. Beech er bøk (lat. Fagus). La meg låne uttrykket fra en annen debattant i denne tråden:

 

Fail.

Link to comment
Share on other sites

Du Omega, du Omega.....ikke tillegg meg dine egenskaper.......

Jeg skriver ikke her inne for å rakke ned på andre, eller for å oppnå noen form for godfølelse...

 

Jeg har overhodet ingen problemer med å se at jeg tok feil.

 

Jeg trodde faktisk beech var bjørk?????

 

Og derfor ville jeg gjøre deg oppmerksom på dette.

 

Jeg er ikke her inne for å score billige poeng, i motsetning til visse andre tydeligvis....

 

Til din verbalakrobatikk, hold deg til god dagligdags Norsk, de fleste her inne forstår det ser du. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde faktisk beech var bjørk?????

 

Og derfor ville jeg gjøre deg oppmerksom på dette.

Det lønner seg faktisk å lese undersøkelsene man viser til, før man poster dem. Særlig viktig blir det hvis man attpåtil slenger med leppa for å antyde at motparten ikke leser det som det refereres til. ;)

 

Nå er det virkelig slutt for meg i denne diskusjonen. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Okei, da puster vi inn gjennom nesen og ut av munnen. Det er ett spennende emne, og det er tydelig at det er like mange meninger som debatanter. Noen liker Mora og andre liker dattera (pun intended), men denne debatten har sklidd ut for lenge siden. Så mine herrer, tilbake til emnet om jeg må be. Nemlig din favorittkniv

Link to comment
Share on other sites

Tja favoritt jaktkniv, eg har ein kniv som alltid henger i belte uansett hvilken friluftsaktivitet . Den har vert min følgesvenn i rundt 20 år nå, noe så enkelt og kjedelig som ein Brusletto falken. Fungerer til all jakt for min del, slakting flåing og grovpartering. Har selskap med ei lapplander sammenleggbar tursag og ett Dmt diamantbrynesett.

De er litt synd på Gerbere og diverse andre fancy kniver som må ligge hjemme, men de er gamle bruslettoen som er jaktkniv for meg.

Link to comment
Share on other sites

Favoritt, tja vet ikke om jeg egentlig har noen favoritt egentlig. Om en skal behandle en skutt fuggel, så sier det seg selv at en ikke trekker frem en slik en:

DSC02060.jpg

er vel mere en kjekk turkniv, og har derfor ikke vært med så mye på jakt.

 

Ellers så har jeg selvfølgelig en slik en.... :mrgreen: :

DSC02072.jpg

Ligger alltid i sekken på jakt/tur, men da som en reservekniv.

 

Denne er arbeidshesten, Cold Steel Master Hunter. Tåler maaaasse julig uten å "miste" eggen. Stort sett alltid med på jakt på større dyr, pluss at den veldig ofte havner i beltet ved turer på sjøen.

DSC02062.jpg

 

Her en jeg kjøpte på .....tror det var Byggmakker??? Gerber. Kjekk kniv, lett å sette opp, men tåler ikke allverden før eggen må under sliper'n for å bli skarp igjen.

DSC02065.jpg

 

Ka-Bar. Kjekk liten kniv, utrolig skarp når jeg har gjort mitt riktig under "oppsettingen". Denne kjøpt i ett svakt øyeblikk. :roll: ikke allverdens egnet til slakting, men kan faktisk brukes til barbering... :shock:

DSC02068.jpg

 

Så de to siste innkjøpene: Benchmade Snody med D-2 stål.

DSC02070.jpg

Kjempe jaktkniv, bra stål, tar litt tid å sette opp men holder eggen leeenge.

 

"Lillegutt" :mrgreen: Benchmade Snody i S30V stål.

DSC02075.jpg

Avbildet sammen med Master Hunteren for å vise størrelsen.

DSC02076.jpg

Kjekk liten sak som henger irundt halsen på jakt og turer. Den var stri å sette opp, men holder eggen godt og er farlig skarp.

 

Har også ett lite utvalg av Hellekniver som ligger på hytta, og derfor ikke kunne avbildes her.

 

Så tilbake til topic.....beste jaktkniv av disse over....

tja Master Hunteren muligens,

eller Snodyen.

Her er det vel litt smak og behag, det viktigste for meg med tanke på kniver er at de er skarpe.

Uskarpe kniver er værre enn tomme ølflasker.

Link to comment
Share on other sites

*moderert av Aircooled*

Gutter, la ikke denne fine tråden bli ødelagt av kjekling. Ut og lufte hodet, klapp bikkja, kos kona, les Pondus, eller ta en kaffe, og kom så tilbake og del kunskapen deres.

 

EDIT: Siden dette innlegget ble moderert (no hard feelings! :)), poster jeg en haiku istedenfor:

 

  • September og regn;
    F1 henger i beltet.
    Tiden er kommet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Okei, da puster vi inn gjennom nesen og ut av munnen. Det er ett spennende emne, og det er tydelig at det er like mange meninger som debatanter. Noen liker Mora og andre liker dattera (pun intended), men denne debatten har sklidd ut for lenge siden. Så mine herrer, tilbake til emnet om jeg må be. Nemlig din favorittkniv

 

 

Oppfordrer dere til å følge dette Nå, ellers så stenger vi denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt å registrere fra min tilværelse oppe på gjerdet at en diskusjon om kniver etter hvert kom til å handle om skjærefjøler. Når det gjelder treets mange gode egenskaper som skjærefjøl, slår dere inn en vidåpen dør hos meg. Og de fleste andre opplyste mennesker, skulle en tro.

 

Likevel er det vel ikke fra et HACCP-perspektiv helt uproblematisk å konvertere til tre når det gjelder skjærefjøler. Og siden de fleste er fornøyd med å diskutere skjærefjøler istedenfor jaktkniver, benytter jeg anledningen til å stille et et par små spørsmål:

 

Brukt som forskjersbrett, så er det bevist gjennom kliniske tester at plast har betydligt dårligere egenskaper enn tre.

Kliniske tester? Kliniske. Ikke mindre! Hvor har du dette fra?

 

For å gjøre det enkelt for deg, foreslår jeg at du poster PubMed-linkene til artiklene. Imens venter vi andre i spenning.

 

 

Her har du en referanse der en slik undersøkelse diskuteres.

 

http://www.treteknisk.no/fullstory.aspx?m=514&amid=2798

 

Dere som er så opptatt av hvilke knivskaft som er mest hygienisk bør heller rette fokuset på hvordan dere bruker redskapen. Det er viktig at dere husker på hvordan dere åpner dyret, hvor nøye er dere på ikke å få hår, forurensning fra bakken, mage/tarminnhold etc. spredt rundt inne i dyret. Bruker dere arm beskyttere slik som slaktere bruker eller drar dere bare opp skjortearmen. Husker dere på å dra dyret opp av myra før dere åpner. Hvordan dere transporterer dyret, slakter det, og henger det opp. Det er mange ting som innvirker her. Eller er det bare knivskaftet som er av interesse.

 

Så til det som tråden skulle handle om.

Jeg har brukt Helle 3 lags kniver i mange år, i tillegg har jeg flere som Schrade PH 1 og 2 samt en Cold Steel Hunter i carbon 5. Det viktigste er at jeg bruker minst 3-4 kniver og de som jeg finner lettest å bruke er Helle sine kniver. De er lettest å sette opp i felt. I tillegg til knivene og arm beskytterne er små strips til å knytte for tarm og spiserør vesentlig for rene slakt. NB Husk å ta av klokke, ringer, og vær rene under neglene, samt god håndhygiene.

Link to comment
Share on other sites

Her er min kniv - en Gerber Longbow:

s7_517427_485_01

Har utbyttbart blad og litt å velge mellom. Strålende fornøyd, den er litt stor, men ligger såpass godt i hånden at jeg ser for meg at jeg heller venner meg til størrelsen enn å ha flere å velge mellom ;-)

Vel. Litt stor er vel å ikke ta i så mye.. Alt for stor vil jeg heller si. I alle fall hvis du skal fortsette å legge ned rådyrbukker. (Og middels store elger)

Gerberen din var på en måte ikke beregnet til rompejobber på små hjortevilt,.. men det gikk jo på et vis. :)

Men kniven var derimot utmerket til å skjære spekepølse med rett etter slaktingen. Går greit å bare gni av restene etter slaktinga nederst på buksebenet etter å ha rengjort den med litt spytt på bladet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har nå lest gjennom hele tråden.... :lol:

 

Hopper derfor direkte til det trådstarter spurte om:

Bruker selv Fällkniven F1, skal i tillegg skaffe meg en WM1

 

For min egen del så er kniven et verktøy, har ingen "knivfetisj" og ønsker bare at den gjør jobben jeg ønsker og holder ok kvalitet.

Valgte for mange år siden F1 og er så fornøyd at jeg vil ha av samme kvalitet bare mindre. Da blir det WM1

Det finnes garantert bedre kniver, men for mitt bruk holder Fällkniven F1 og WM1 mitt krav. Selv om jeg ikke har WM1 enda, så har jeg klådd såpass mye på den at jeg vet jeg blir fornøyd med den også.

 

Er det noen som vasker kniven sin i oppvaskmaskinen etter endt jakttur/bruk? Eller er det Zalo og børste som gjelder?

Siste spørsmål er ikke ment for å piske opp stemningen, men seriøst ment!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Favoritten er en håndlagd kniv jeg fikk til 30- års dagen. Bladet er smidd av en knivsmed på Jevnaker (heter Arnfinn til fornavn, for de som er kjent i distriktet). Skaftet er i valbjørk, pleksiglass og bøffelhorn, med sølvholk. Slira er også belagt med sølv på toppen. Går over den med ett keramisk bryne 3 - 4 ganger i året, det er nok til å holde den barberblad-skarp. Bladlengde er vel omtrent 7 cm.

Og ja, jeg vasker den vanligvis i skikkelig varmt vann og Zalo. Men kun dersom den er skikkelig møkkete. Ellers blir den tørket av på buksa :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Brukt som forskjersbrett, så er det bevist gjennom kliniske tester at plast har betydligt dårligere egenskaper enn tre.

Kliniske tester? Kliniske. Ikke mindre! Hvor har du dette fra?

 

For å gjøre det enkelt for deg, foreslår jeg at du poster PubMed-linkene til artiklene. Imens venter vi andre i spenning.

Her har du en referanse der en slik undersøkelse diskuteres.

 

http://www.treteknisk.no/fullstory.aspx?m=514&amid=2798

Jeg drister meg til å påstå at du neppe kan ha fått med deg andre deler av tråden før du poster i den? Eller er det bare sort ironi? Siste alternativ har jeg i tilfelle en viss sans for. :)

 

Dere som er så opptatt av hvilke knivskaft som er mest hygienisk bør heller rette fokuset på hvordan dere bruker redskapen. Det er viktig at dere husker på hvordan dere åpner dyret, hvor nøye er dere på ikke å få hår, forurensning fra bakken, mage/tarminnhold etc. spredt rundt inne i dyret. Bruker dere arm beskyttere slik som slaktere bruker eller drar dere bare opp skjortearmen. Husker dere på å dra dyret opp av myra før dere åpner. Hvordan dere transporterer dyret, slakter det, og henger det opp. Det er mange ting som innvirker her. Eller er det bare knivskaftet som er av interesse.

Det er selvfølgelig ikke bare knivskaftet som er av interesse! Hvem sier at i hvert fall noen av oss ikke har dette fokuset? ;) Prøv å slå et slag for armbeskyttere, engangshansker, HACCP/GMP osv., og se hvordan det går. Så lanserer du prinsippene fra toknivsmetoden, som er et av de viktigste tiltakene man kan/bør gjennomføre! På grunnlag av den noe rabiate motstanden (i hvert fall hos noen her inne) mot bare tanken om å ha én dedikert jaktkniv, har jeg en sterk mistanke hvor dette bærer av sted … Har tråden ikke blitt stengt før, så blir den det i hvert fall da!

 

Ad Poachers spørsmål:

Ville nok ikke vasket jaktkniven i oppvaskmaskin. Nå er jeg mildt sagt på gyngende grunn — og Metallurgen og andre ståleksperter og/eller -fetisjister må mer enn gjerne plukke meg ned — men jeg holder det ikke for absolutt umulig at gjentatte oppvarminger og nedkjølinger, selv om vi bare snakker om relativt lave temperaturer, vil kunne endre strukturen/egenskapene i stålet. Maskinvask er vel også en større påkjenning på skaftet, som nok vil bli som gråere etter hvert. Zalo/Sunlight og varmt vann holder i lange baner. En god, gammeldags vask fjerner minst 99,99 % av alle patogener. Husk å skylle med ordentlig varmt vann (gjerne 80–90° C). Da er kniven good to go!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker faktisk toknivsmetoden, en i beltet til alt muligbruk, en pakket i plast i sekken(WM1).

I tillegg har jeg med meg nyvaskede Jerven armings, også disse pakket i plastpose.

Som om det ikke er nok har jeg med en liten flaske med sprit i geleform fra apoteket som jeg bruker å vaske hender og armer før jeg går løs på rådyret.

Paranoid jeg? mulig det finnes en mellomting, men jeg kjenner en som har en kniv som er så grisete at jeg ikke vil holde den engang, langt mindre spise mat hos vedkommede.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk enig med Omega her ang. kniver i oppvaskmaskin, jeg synes kjøkkenknivene blir fortere uskarp etter at de har fått en omgang der, og ikke ser de videre pen ut etter behandlingen heller.

Når det gjelder endring av stålstruktur, er jeg vel mere tvilsom til at maskina greier å gjøre noe vesentlig.

 

Det er nok bedre å bruke zalo og børst til rengjøringa, bare husk på å børste rette veien så ikke busta fyker :D

 

Så har jeg et forslag, istede for å dra på zalo eller andre såpebaserte rengjøringsmiddler i skauen, det er jo tross alt en risiko for at sånt kan klisse til skikkelig i sekken, om flaska går sund mener jeg.

Hva med å bruke spritbaserte våtservietter, lett å bære, og ikke søler de til heller.

Kansje kan de dyppes i kaffen og hvis det var storfjæra i lommelerka å.. :D

Link to comment
Share on other sites

Neida Omega, du er ikkje på gyngende grunn, når det gjeld kniv og oppvaskmaskin. Det er dødens for kniver. Dei blir fort både uskarpe og det etsende oppvaskmiddelet, angrip stålet. Metallurgen kan sikkert utgreie eventuelle kniver som kan muligens tåle det, men det er absolutt ikkje noko du bør gjere med ein kniv. Oppvaskbørste og Zalo er nok tingen.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok ikke vasket jaktkniven i oppvaskmaskin. Nå er jeg mildt sagt på gyngende grunn — og Metallurgen og andre ståleksperter og/eller -fetisjister må mer enn gjerne plukke meg ned — men jeg holder det ikke for absolutt umulig at gjentatte oppvarminger og nedkjølinger, selv om vi bare snakker om relativt lave temperaturer, vil kunne endre strukturen/egenskapene i stålet. Maskinvask er vel også en større påkjenning på skaftet, som nok vil bli som gråere etter hvert. Zalo/Sunlight og varmt vann holder i lange baner. En god, gammeldags vask fjerner minst 99,99 % av alle patogener. Husk å skylle med ordentlig varmt vann (gjerne 80–90° C). Da er kniven good to go!

 

Som knivfetisjist vil jeg si at man aldri skal vaske kniv i oppvaskmaskinen. :evil::evil::evil:

Den største grunnen for dette er at kniven blir slengt rundt og eggen kan skades. (Dette kan bekreftes av mange kokker.)

På grunn av temperatur (tror den er opp i ca 90 grader), fukt og kraftig vaskemiddel vil det ødelegge hvilket som helst treskaft, og for plast/kompositt skaft kan temperaturen føre til sprekking mellom tange og skaft, både for påstøpt og limt. Det er sikkert flere her som har sett type Victorinox med treskaft, hvor skaftet har store sprekker og helt åpent rundt tangen :arrow: oppvaskmaskin...

Stålet i seg selv skal ikke ta noe skade av temperaturen for de fleste praktiske formål, men sykliske påkjenninger (temperatur og mekanisk) er greit å unngå uansett.

 

Jeg bruker Zalo og lunkent til varmt vann, vil gjette på at det er 40-50 garder.

Omega har sikkert rett at 80-90 er bedre.

 

Omega; har du noen ide om effekten til Zalo og kaldt vann (type bekk i skogen), i forhold til 80-90 grader?

Link to comment
Share on other sites

For bruk på tur har jeg Zalo Antibakteriell! Da er du ikke avhengig av drepende varmt vann ;-)

Bruker ikke den hjemme, men en skjelden gang på tur går bra.

Ble nevnt noe et sted om at vanlige bakterier kunne bli resistente av å bruke det for mye.

Men har jeg søla til kniven fælt er dette en god løsning.

Har til og med skylt den i vann og tørka den med en Anti-Bac våtserviett en gang...

 

Engangshansker er altid med i sekken, men det er mest for egen del.

Jeg er plaget av tørre og sprukne hender, og vil ha minst mulig kontakt mellom sår og slakt.

Men det er slett ikke dumt å bruke hansker om man er på jakt steder

man ikke så lett får vasket seg skikkelig rein før og under nedskjæring av dyret.

Også her er en Anti-Bac våtserviett smart å ha i sekken ;-)

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden hadde jeg nesten glemt! Men puh, heldigvis husket jeg på den. :)

 

Looking for trouble? You've come to the right place. Jasså, dere. Dere insisterer på å snakke om hygiene og vask av jaktkniven, dere. Dere er altså av den typen. I thought it enough, som danskene sier. Dere er ikke særlig street-smarte, for å si det på den måten, siden dere bare klemmer ivei. :lol: Det er jo nesten lettere å stå frem som pedofil enn som knivvasker her på forumet, så jeg tenkte jeg burde la det ligge. Men here we go:

 

Formålet med vask er strengt talt ikke å drepe mikrober. Det er å fjerne selve stoffet/massen mikrobene befinner seg i, og fjerne stoffer som, sammen med vann, kan fungere som næring for mikrober. Vasker man jaktkniven godt, er behovet for desinfisering som regel ikke særlig stort. Rett og slett fordi tilnærmet alle sykdomsfremkallende mikrober forsvinner etter vask. Da vil det rett og slett være få mikrober igjen til å drepe ved desinfisering. Så vasken er alltid viktigst:

 

Skyll først godt med lunkent (ev. kaldt, hvis du ikke har lunkent) vann — vannet bør ikke være så varmt at proteinene denaturerer — og vask med varmt vann og såpe, og skyll av. For kaldt vann vil ikke løse opp massen godt nok. Skylling ved meget høy temperatur er viktig for flere ting: Primært er det viktig for å få med seg all såpa, og dermed skitten som såpa har løst opp. Såperester kan inneholde mikrober og næringsstoffer til disse. I tillegg vil gjenblevne såperester, bl.a. pga. såpas alkaliske egenskaper, kunne påvirke effekten av ev. desinifeksjonsmidler. Sekundært er det selvfølgelig positivt at det varme vannet dreper mikrober. :)

 

Skal man desinfisere, bør man altså vaske godt først. Hvis ikke, er det liten vits i å desinfisere.

 

 

 

Bare til Aircooled:

Siden noen brukere (ikke du, altså!) som ikke leser så godt, har forsøkt å gjøre andres leseevner (eller påståtte mangel på disse) til et tema benytter jeg anledningen til å si at jeg i hvert fall kan lese det som tydeligvis ligger i bunnen av ditt innlegg. Og da må jeg i hvert fall være litt god!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmm, mere igjen....

Omega... hva har du å si til dette da.

Når jeg har skitna til kniven, eller en kaseroll på tur eller noe,

da går jeg i en bekk eller et vann, finner noe langfibret mose (fra ei myr) og vasker iveig med mosen.

Har hørt at mosen er grei til dette,den er bakteriehemmende, hender jeg har litt fin sand og på mosen

om det er veldig skittent.

Mulig det kan stå igjen noen få bakterier å skyggebokse her å der, men det "ser" vertfall rent ut.

Har praktisert metoden i alle år i felten, og har jeg blitt dårlig av det... nix.

Forestn så brukes jo ting man har med i skauen støtt å stadig, tviler på at bakteriene greier å formere seg så raskt at det blir farlig.

Forestn så koker jeg opp kaserollen etter bruk :D

Link to comment
Share on other sites

Har praktisert metoden i alle år i felten, og har jeg blitt dårlig av det... nix.

Forestn så brukes jo ting man har med i skauen støtt å stadig, tviler på at bakteriene greier å formere seg så raskt at det blir farlig.

Og jeg leste om ei som var toognitti år, og hu hadde røyka hele livet, uten å ta skade av det. Hu var sprek og til stede i ånden, inntil det var en bil som tok'a. Mannen hennes røyka han også, han ble sjuogåtti. Da dævva'n etter å ha satt en bolle i halsen.

 

Forestn så koker jeg opp kaserollen etter bruk :D

Kanskje er dette noe av forklaringen?

 

Ærlig talt, kjære venner, jeg har aldri påstått at det finnes en helt perfekt måte å gjøre dette på. Jeg hevder at noen måter er bedre enn andre. Og at noen kniver er bedre enn andre. Det beste må ikke bli det godes fiende. :)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Som om det ikke er nok har jeg med en liten flaske med sprit i geleform fra apoteket

 

Skikkelig,skikkelig OT - så fungerer den flasken der ypperlig som "tennsats" ved båloppfyring med jukkastikke også...

 

Da kan dere krangle videre gutter... :|

 

Denne var skikkelig OT også, har du prøvd å spise den?

Link to comment
Share on other sites

Fallkniven F1 har lenge vært min favoritt kniv, gjennomført praktisk, litt lett for å få rust mellom lagene. Dette er jo egentlig en svensk "stridskniv" så den har på toppen av skjefte et område du kan hamre på. Dette område har nå laget hakk i hagle skjefte selv om kniven var dekket av en fjellreven jakke :cry:

 

Så nå er fallkniven F1 degradert til nr 2 kniv og nr 1 kniven blir en liten kniv med damaskblad kjøpt på årlig knivmesse på eidsfoss

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag hoppas det blir min "favoritt jaktkniv" :!: Min svåger "FMH" har åtminstone den och är väldigt nöjd :!:

Köpte en Brusletto Hunter :!::D

 

Tror du har gjort et hur bra som helst kjøp :D Jeg har hat min Brusletto Hunter i 6 år nå og er vedlig fornøyd. Alltid med meg på tur. Kjøpte en sån liten slipe sak til den fra Helle. Ellers må jeg innrømme at som teknikker så har Leatherman Wave også en tendens til å bli med på tur!

Link to comment
Share on other sites

Jakt kniver/Frilufts kniv/Fiskekniv/Bruks kniv.

Her er mine to favoritter, begge er laget av Arne Grimseid i Bergen.

normal_DSC_1869A.jpg

Knivene har en kjerne av hardt stål og bløt jern som vegger. Knivene er laget til å passe mine øsekar.

Patronen som ligger mellom knivene er en 222rem.

normal_DSC_1867A.jpg

Kniven med Mørkt skaft har hengt på hoften min i over 10 år, og har vært brukt til absolutt alt.

Det å holde rust vekk fra bladet er ikke noe problem.

I tillegg til disse to ligger det normalt alltid en 110 hunter i sekken.

 

Kniv med buk åpner har jeg liten sans for, da vill jeg heller ha en spesial kniv fra ovennevnte smed som er spesial laget til å åpne skinnet. Det være seg buk eller annet skinn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bruker en Eka swingblade... Og den fungerer utmerket fra utvomming til flåing..... Mer trenger man vel ikke ute i skogen.... Når det kommer til utbeining og kjøtt skjæring, faller jeg på, som mange andre her, Brusletto Hunter eller en 5" Strømeng samekniv...

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Takk for at du dro fram denne tråden fra glemselen! Den viser, i det minste, at det var en del mer strev med å være moderator i den tida, enn det (tilsynelatende) er nå.

 

Som nevnt på side 1, bruker jeg fortsatt min nå snart 35 år gamle "Puma 4-star" til elgjakt.

 http://2.bp.blogspot.com/_iRHOoRzBrQU/SKCzlTtO9SI/AAAAAAAABY8/uKVtvDVXIwc/s1600-h/web+site%231090.JPG

Den er forresten ganske lik det utkastet til "Kammer-kniv" som, i sin tid, kokte bort i kålen:

 

https://www.kammeret.no/gallery/image/19912-kammerkniven/

 

Til hverdags, og da også til vanlige turer, småviltjakt etc., har jeg alltid på meg min Cold Steel Pendelton Mini Hunter.

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-cold-steel-pendleton-mini-hunter-36lpme.htm?gclid=EAIaIQobChMI362S85WG3gIVHIuyCh3_sAb3EAQYASABEgIYTPD_BwE

Jeg glemmer ofte å ta den av, når jeg, innimellom, er i litt mer sentrale strøk. Jeg har til og med møtt opp hos "Onkel Blå" med kniven i beltet!

 

I slakteutstyrs-boksen, som en av hundene vanligvis bærer, ligger det en Cold Steel Pendelton i "normal" størrelse:

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-cold-steel-pendleton-hunter.htm?gclid=EAIaIQobChMIjNLB75aG3gIVQ5SyCh3lDAaxEAQYAyABEgLozPD_BwE

 

Der ligger det også en "Kershaw Alaskan Blade Trader", som vist i de første 2 minuttene i denne filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=Ijfzu9IOPck

Standardbladet i min "Alaskan" er ikke en slik spiss Bowie-kopi, som vist i filmen, men et bredt knivblad med "drop-point".

 

"Bukåpnere" bruker jeg vanligvis ikke, hvertfall ikke hvis jeg ikke først har fjernet alle skarpe kanter på "ryggen", som ligger mot innvollene, når en åpner elgen. En av de yngre på jaktlaget skulle vise oss hvor lett det var å åpne buken med en slik remedie for mange år siden, dro den fra bryst til edlere deler - og kuttet opp alt av mager og tarmer, med de skarpe hjørnene på "ryggen" av bukåpneren.

 

"Bukåpneren" på Kershaw'en har jo en førsteklasses flåkniv på motsatt side, god på voksen/gammel elg (kalv, ungdyr og rådyr blir stort sett flådd med knyttneven).

 

De øvrige på laget har flotte jaktkniver, med fargesprakende skaft, og fancy blad, - - men når vi har felt dyr, blir det konkurranse om Kershaw'en og Pendelton'en - merkelig nok - .

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Den er forresten ganske lik det utkastet til "Kammer-kniv" som, i sin tid, kokte bort i kålen:

Kokte bort i Kålen? Morten Håkonsen lagde jo disse bladene. Og alle ble solgt til slutt. Det er mange i kammerkniv-tråden som kjøpte.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel kanskje jeg som sov i timen på den tida! Men det var visst (?) meningen (maaaange sider tråd) at det skulle bli en komplett kniv, med mulighet for spesielt interesserte/folk med litt mindre enn 10 venstre-tomler å lage skaft og slire sjøl.

 

Uansett, ganske lik Puma 4-star, iallefall.

https://www.google.com/search?q=Puma+4-star+nicker&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjI-8XqoIbeAhUPh6YKHa3lC1QQsAR6BAgFEAE&biw=1252&bih=600#imgrc=Y7sYTdB_21tx0M:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har hatt så lite bruk for jaktkniv denne ene sesongen jeg har vært på jakt nå, siden midt på 90 tallet, at jeg kan vel ikke klalle det for en favoritt-jaktkniv. Men siden jeg arvet denne fra Bestefar fro 15 år siden har den gått fra å ligge på hylla til å bli fast følgesvenn på fisketurer, og var også beltekniven min under jakta i høst. Bestefars gamle speiderkniv, en Rover fra Geilo knivfabrikk, produsert på 40-50 tallet en gang. 
Litt sånn livredd for å miste den, men en kniv skal brukes. Ikke ligge til pynt på ei hylle. 

Og er den duganes til ørreten, funker den vel til småvilt og....

IMG_20210311_104354.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Flott kniv @Tjukkas, slik skal det se ut - ikke ulik de finske Puukko. Enkel og gjennomtenk med "lagom" droppoint på blad og en slire som på sikker måte holder kniven og henger løst og ledig i  beltet.

 

Egentlig også ganske lik oppskriften på sameknivene (de små). - Forstår at du er redd om den 😉

 

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, bobby said:

Flott kniv @Tjukkas, slik skal det se ut - ikke ulik de finske Puukko. Enkel og gjennomtenk med "lagom" droppoint på blad og en slire som på sikker måte holder kniven og henger løst og ledig i  beltet.

 

Egentlig også ganske lik oppskriften på sameknivene (de små). - Forstår at du er redd om den 😉

 

 


Ja har som regel med joikesabelen også, men den henger jeg på sekken. Blir for dinglanes med sitt 9 tommers blad. 
Men kjekt om det skal fyres litt, kappes pølsespyd, osv. 

Ja liker designet på den. Litt sånn norsk tradisjonell tollekniv møter finsk puukko ja. 
 

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne i gave på min 50 års dag for 25 år siden. Har vært med på rein og elgjakt i Norge og hjort og villsvin jakt i Litauen og Tyskland. 

Utrolig holdbar kvalitet og skarphet på stålet merket Japan.

Den har vært brukt selv om det ikke ser slik ut!

20210311_135530.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 10/14/2018 at 5:35 PM, Jegermeistern said:

Det var vel kanskje jeg som sov i timen på den tida!

Du har nok sovet.😁

Her er mine to kammerkniver, en med elggevir som skaft og en med elgbein og bøffelhorn.

På jakt bruker jeg mest et verktøy som heter Swingblade, den er ikke like pen, men den har en skrikende farge på skafte slik at jeg finner den igjen når jeg legger den fra meg. Den er genial i sin enkelhet, bukåpneren gjør at skinnet på beina og buken åpnes like raskt som en glidelås. Den fungerer også uproblematisk til åpning av buken, ingen fare for å sprette vomma. Bladet er også riktig utformet for flåing der kniv er nødvendig.

Men dog, ingen prydgjenstand. Jeg slakter rundt 20 dyr i året, og den holder godt på skarpheten.

IMG_3043.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...