Jump to content

Favoritt jaktkniv??


Shooter

Recommended Posts

Du veit (eller burde vite, med din bakgrunn) at trevirke er bakteriedrepende.

Nei, at tre generelt er et baktericid, visste jeg faktisk ikke. Jeg visste riktig nok at noen stoffer fra trÊr i stÞrre doser kan ha viss bakteriostatisk effekt pÄ enkelte mikrober. Men man lÊrer noe nytt hver dag.

 

Jeg har nemlig en viss empiri (fra egne svaberprÞver som er analysert pÄ laben) som indikerer det motsatte, for Ä si det forsiktig. Men jeg vet hva som skal fÄ meg til Ä skifte mening: at noen virkelig dokumenterer at denne valbjÞrka, eller altsÄ tre generelt, under slike forhold virkelig har slik bakteriedrepende kapasitet og at det i andre praktiske sammenhenger er like bra, eller bedre enn, kunststoff.

 

Opptil flere studier har vist lavere bakterietall pÄ skjÊrefjÞler av tre enn pÄ skjÊrefjÞler av "hygienisk" plastikk. Og det kan forklares vitenskapelig.

Du skal slippe Ä forklare dette sikkert uomtvistelige vitenskapelige faktum for meg. Skulle denne vitenskapen vÊre relevant, mÄtte vi ha sammenlignet en tradisjonell tollekniv med en tollekniv med et tilsvarende hult skaft i plast. Den tradisjonelle norske tollekniven har aldeles ikke noe hult skaft av plast, sÄ det blir i beste fall en hypotetisk problemstilling.

 

Rant'ingen om stÄlet og innfestinga skal jeg la passere nesten uten kommentar. Jeg skal nÞye meg med Ä pÄpeke at du ogsÄ burde vite at ytterst fÄ pinn'ete sideplater har gap til fulltangen pÄ mindre enn 0.22 mikron.

At du vil la det passere nesten uten kommentar, er litt trist. For en kommentar ville nok avslÞrt at du snakker om noe annet enn det jeg brakte pÄ banen, nemlig alle sprekkene og de dype furene som pÄ et tradisjonelt tolleknivblad finnes i ved bladets overgang til den pÄsveisede/pÄsmidde stanga, for ikke Ä snakke om overgangssonen og selve stangas struktur. Den har furer som kan sees pÄ flere meters avstand. Hvis du tror at epoxylim alltid tetter alle disse hullene og porene, har jeg en bro som jeg vil selge deg.

 

Jeg, eller noen andre for den saks skyld, hevder ikke at en moderne jaktkniv er perfekt. Jeg sier at den er mye bedre, ogsÄ fra et hygienisk synspunkt, enn den norske tollekniven. For en moderne jaktkniv gjelder fÞlgende: Den er enklere bygd - bestÄr av fÊrre elementer - enn tollekniven. Den har bl.a. ikke stikktange og dertil hÞrende innfestning, som altsÄ best av alt er Ä anse som ei gedigen bakteriefelle. Jaktknivens tange med grepsplater er betydelig lettere Ä vaske og desinfisere, og den slipper til luft pÄ en helt annen mÄte enn det hule treskaftet. Grepsmaterialer i kunststoffer tÄler - i motsetning til tre - gjentatt eksponering for syrer og alkalier (f.eks. sÄpe, blod, desinfeksjonsmidler osv.). Videre er grepsmaterialet ikke porÞst, slik som tre. PÄ noen jaktkniver er det t.o.m. mulig Ä ta av grepsplatene. Lista kan om nÞdvendig gjÞres lengre.

 

Siden du blar opp det du anser som trumfkortet, nemlig forskning og vitenskap, er det vel flere enn jeg spÞr seg: Hvis tre, f.eks. denne valbjÞrka, var kunststoffene sÄ overlegent pÄ det hygieniske feltet, hvorfor brukes ikke treskaft i f.eks. nÊringsmiddelindustrien og veterinÊrmedisin? Disse omrÄdene framstÄr vitterlig, i hvert fall for oss ikke helt fullt sÄ vitenskapelig (ut)dannede, som bÄde vitenskapsbaserte og forskningsdrevne disipliner.

 

Jeg synes nesten det lukter av intenst hat mot en enkelt knivtype...

Jeg antar du sikter til tollekniven? Da mÄ du til legen for Ä sjekke luktesansen din. :) Jeg er ubeskjeden nok til Ä sitere meg selv:

 

Jeg vil derimot vÊre klar pÄ at jeg selvfÞlgelig ikke Þnsker Ä rakke ned pÄ tollekniver! Tvert imot. :) SelvfÞlgelig skal tollekniven vÊre med pÄ jakt! Etter min mening skal tollekniven vÊre med pÄ alle turer, ogsÄ pÄ jakt.

Noen mennesker ser Äpenbart hat pÄ flere steder enn hva andre mennesker gjÞr. I de flestes begrepsverden, ogsÄ min, er nok ikke ovennevnte et uttrykk for hat. Det er beskrivelse av kjÊrlighet. KjÊrlighet til en kjÊr venn, nemlig min helnorske tollekniv.

 

En kniv som - i motsetning til sin fetter jaktkniven - alltid fÄr vÊre med pÄ tur. :)

Link to comment
Share on other sites

Artig diskusjon karer :D

 

FÞler bare at bakteriehysterien mÄ kommenteres... Jeg for min del ville gjerne lÄnt tollekniven til Sako for Ä smÞre skiva mi. Etter ei ukes jakt/fisketur der en slÞyer/vommer/klÞr seg i rÊva og nesa + bimmelim og bommelom, trur jeg faren er stÞrre dersom en skulle komme borti kjeften med en finger.

 

MĂ„ jo herdes litt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hysteri, herding osv. ... Joda, ser for sÄ vidt den. What doesn't kill you makes you stronger. (Det er, for Ä si det svÊrt forsiktig, ikke alltid riktig, men det blir sÄ vanskelig Ä finne et nytt ordtak! :))

 

Slikt kjekkaseri faller imidlertid gjerne som sten til marken idet Þyeblikk en selv blir rammet. Man har en tendens til Ä finne liten trÞst i fremtidig herding hvis en selv eller jaktkompisen (eller enda bedre: sÞnnen/dattera, som ble med mamma/pappa pÄ jakt; da avtar trÞsten virkelig dramatisk i styrke) blir liggende dagesvis - kanskje ukesvis - med oppkast, diaré, feber, kanskje blodig diaré, hodepine osv. Jeg skal love deg at trÞsten avtar ytterligere i styrke idet Þyeblikk det oppstÄr ytterligere komplikasjoner - f.eks. forverring av sykdommen, utvikling av sekundÊr sykdom, sykehusinnleggelse osv.

 

Har jeg med Zalo? Jepp. Vasker jeg jaktkniven i varmt vann etter bruk? Jepp. Velger jeg jaktkniver som er lette Ă„ holde rene? You bet your sweet ass. Noe mindre ville bare vĂŠre ekkelt. Jeg er ikke en av dem som ufarliggjĂžr - nesten romantiserer rundt - egen negleflora, manglende slaktehygiene, egen avfĂžring og busemenner, slik det gjĂžres ovenfor her.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

wow...

kniv er ikke bare en kniv, skjĂžnner jeg

 

hadde ingen anelse at noen hadde et sÄnt lidenskapelig forhold til et sÄnt "selvfÞlgelig" redskap.

 

men det er sikkert sammenlignbart med oss som synes at M98 er hellig og at ingenting kommer i nĂŠrheten engang.

 

 

 

men deres krangling om kniver gjĂžr en fantastisk jobb med og bevisstgjĂžre oss vanlige folk.

Link to comment
Share on other sites

hadde ingen anelse at noen hadde et sÄnt lidenskapelig forhold til et sÄnt "selvfÞlgelig" redskap.

Kniv er da for jegeren og friluftsmannen et enda viktigere redskap enn skytevÄpen! Og skytevÄpen klarer de fleste her inne Ä mobilisere en viss lidenskap for. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kniv er da for jegeren og friluftsmannen et enda viktigere redskap enn skytevÄpen! Og skytevÄpen klarer de fleste her inne Ä mobilisere en viss lidenskap for. ;)

 

Er det????? JĂžss...

Tror jeg kjenner iallefall minst ettpar jegere som muligens vil vĂŠre litt uenig med deg der...........men men du er vel kanskje mere en friluftsmann med bakteriebekymringer... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

men du er vel kanskje mere en friluftsmann med bakteriebekymringer... :mrgreen:

Bullseye. Der har du meg, gitt: VĂ„peneier og friluftsmann med et fjernt forhold til jakt, men med et kjĂŠrlighetsforhold til kniver. Og et nevrotisk, sykelig forhold til renhet - i alle betydninger av ordet.

 

Skulle vĂŠrt psykolog du, vet du.

 

 

 

 

EDIT: skrivefeil,det => vet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, alminnelig renslighet er jo en selvfÞlge med tanke pÄ slakting, men nÄ virker det som det stÄr om liv pga. ei ripe i kniven her, og hvilken tresort eller plastsoff skaftet er laget av, nei dette blir for dumt.

Vi er 7 i familien/husstanden, her gÄr det i 90 prosent viltkjÞtt, minst, pluss noen kilo heimeslakta sau.

Fisken pÄ bordet kommer fra nÊromrÄdet, sÄ mesteparten av maten er hjemmelaget.

BrÞdet er ogsÄ hjemmebakt, men mye av pÄleget er nok kjÞpt pÄ butikken.

Jeg kan ikke huske sist jeg var forkjÞla, eller syk pÄ noe vis, og unga her er sÄ Ä si aldri borte fra skolen pga.sykdom. Ikke er vi spessielt pÄ hugget nÄr det gjelder renslighet heller, men man vasker da hendene fÞr en setter seg ved matbordet, ja..

MĂ„ ha hatt utrolig mye flaks, siden jeg bruker tollekniv til mangt og meget i matforedlinga her i huset.

Ikke drar jeg pÄ saloflaske i ryggsekken heller :oops:

MĂ„ bare si det Omega, sorry, men jeg syns du overreagerer.......

Link to comment
Share on other sites

@Egil:

For all del: KjÞr pÄ, det betyr ikke sÄ mye for meg, eller noen av oss andre, at du bruker tollekniven din (som du er nÞye med Ä pÄpeke ikke blir vasket nÄr du bruker den som jaktkniv!) til alt det du hevder Ä bruke den til. Og ja, det er sikkert derfor du og barna er sÄ friske. Og hvem vet, kanskje altfor god hygiene er farlig for kreften ogsÄ.

 

@alle:

Her traff vi en nerve, gitt! Forrige gang vi traff en slik nerve, diskuterte vi rosa skjorter og caffé latte. (Har aldri skjÞnt det der med at latten skal vÊre et sÄ urbant kulturuttrykk; man fÄr jo snart kjÞpt latte over alt - ned til det minste sted - i hele Norge. Det er jo vanlige kaffebÞnner, altsÄ ferskbrent og av god kvalitet, som etter min erfaring er vanskelig Ä oppdrive utenfor byene.)

 

Jeg kan bare snakke for meg selv. Og jeg er sÄ kjedelig at jeg synes mystisismen rundt - og opphÞyningen av - rÊvklÞing(!), nesepilling, manikyr (og kanskje ogsÄ pedikyr, hvem vet?) med kniven som man like etter bruker som jaktkniv og til matlaging, andre brukeres spesielle forhold til egen avfÞring og urin, osv. er lite appellerende. Jeg har imidlertid et Äpent sinn, sÄ jeg skal avstÄ fra Ä harselere med denne kulten, selv om jeg personlig finner den i overkant spesiell. Men dere andre mÄ jo gjerne spinne videre rundt dette!

 

Til sist vil jeg si at den intense motstanden mot en egen dedikert jaktkniv har jeg Êrlig talt vansker med Ä forstÄ. Men det er slett ikke viktig for meg at alle gjÞr som meg, sÄ jeg kaster inn hÄndkleet og gir meg pÄ tap.

 

KjĂžr debatt. :)

Link to comment
Share on other sites

Her fÞlger jeg Omega laaaaangt pÄ vei.

Jaktkniven er til feltbereding av felt vilt.

Turkniven (som gjerne kan vÊre av tolleknivtype) er til det andre, den er ogsÄ alltid med i sekken.

Jaktkniven er IKKE av tolleknivtype, jeg har funnet andre typer med design, stÄlkvalitet og utfÞrelse som passer mye bedre.

 

NÄr det er sagt kjenner jeg, og har jaktet med personer som kun har hatt tollekniv med plastskaft kjÞpt hos Byggmakker el, og de har vitterlig slaktet bÄde elg og hjort med den, samt tilberedt sine mÄltider i felt.

Og alle lever i beste velgÄende sÄ vidt jeg vet.

Om det er en tilfeldighet vet jeg ikke, men bÄde vÄpen og kikkertsikte til disse personene ser ogsÄ ut som om de er kjÞpt hos Byggmakker eller Clas Olson :)

Link to comment
Share on other sites

Jaja, omega. Du fĂ„r ha det hyggelig med fjorten forskriftsmessig autoklaverte spesialkniver, et gross sterilpakkete kirurghansker og ei litersflaske Hibiscrub i sekken pĂ„ tur. Vi andre som tror det holder med vanlig sĂ„pe og vann og som tror at en kniv kan brukes til mer enn en arbeidsoppgave fĂ„r putle med vĂ„rt i stillhet og skrive oss bak Ăžret at man bĂžr unngĂ„ Ă„ gĂ„ inn i en knivdiskusjon her pĂ„ forumet med meninger om kniver som ikke stĂ„r pĂ„ Knivpolitietsℱ godkjenningsliste. For da kommer Knivpolitietℱ pĂ„ banen.

 

Personlig skal ihvertfall jeg fra nĂ„ av la vĂŠre Ă„ ytre min mening her inne om hva slags kniver jeg foretrekker, for en del av dem stĂ„r ikke pĂ„ Knivpolitietsℱ godkjenningsliste. Det blir ikke sĂŠrlig fruktbare diskusjoner utav det, noe vi har sett ganske tydelig i lĂžpet av den siste halvannen siden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He he Sako pleier ikkje du ha med deg tannbÞrste og zalo pÄ jakt nei og nei de er ikkje bra hehehe jo vasker den nok men kan ikkje si de at eg vasker den mellom hvert dyr men spyler av den i en rennende bekk de holder for meg. kan ikkje si de at eg har sett noe galt i de fÞr da kan de ikkje vere noe galt i de nÄ heller. de er da sÄnn dei har gjort de dei fÞr oss de var bra nok da.

 

 

 

sako ikkje glem zalo og tannbĂžrste neste gang

Link to comment
Share on other sites

Og denne trÄden tok jo bra av. he, he...

 

Eg er av den karakter at kniver er flotte uansett type, merke osv. Det finst sjĂžlvsagt stygge og ubrukelige kniver, og det er desverre et fakta.

Eg mÄ sei at ein fin fulltange kniv med micarta blad, er absolutt ein flott kniv, bruksomrÄdet pÄ den kjem jo an pÄ utforming og stÞrrelse, men har du et par av dei, sÄ dekkjer den dei fleste behov. Men det samme gjeld ogsÄ tollekniver.

Og det med at ein kniv med limt tange, knekker lett, tja det mÄ i sÄ fall vÊra kun fordi at den som bruker kniven ikkje har ein filla ide kva ein kniv skal brukes til, eller at det rett Ä slett er ein feil pÄ produksjon eller materialer.

Hysteri rundt hygiene og sÄnt, det kan ein vel diskutere i massevis, men hvis du ikkje tenkjer pÄ alt det du tar pÄ i lÞpet av ein dag, sÄ er vel ein kniv med normal reinsligheit langt i frÄ det vÊrste ein kan komme borti.

DÞrhÄndtak, toalett, mynter, pc tastatur og mobiltelefoner er av LANGT verre art enn ein kniv.

 

SÄ det er mange mÄter og omgÄ at ein ikkje liker eller synst at ein Norsk tollekniv er bra pÄ, men synst verkjeleg at svakheiter pÄ blad, og uhygeniske skaft, er heller visne bortforklaringer enn reelle problemstillinger.

Link to comment
Share on other sites

NÄr jeg tok jegerprÞven, pÄpekte kursholderen at han alltid brukte plasthansker nÄr han parterte kaniner, sÄ det er flere enn Omega som tenker pÄ hygiene i forbindelse med jakt. Han hadde ogsÄ en (skrekk)historie om en fyr som aldri var sÄ nÞye om han stakk hull pÄ mage/tarm under utvomming, han bare spylte dyret med hageslangen etterpÄ... :P

De fleste setter nok pris pÄ at det er restriksjoner/krav til utstyret i nÊringsmiddelindustrien.

Skal ikke sÄ langt tilbake i tid for Ä finne noen overskrifter i media rundt dette.

 

Tolleknivene blir omtalt under ett her. Det er stor variasjon pÄ brukervennlig utforming, bladkvalitet, skaftinnfestning, overflatebehandling og slire pÄ disse, sÄ funksjon vil variere dertil.

Det hadde vĂŠrt greit om folk presiserte om de snakker om disse nymotens "Voldbakken"-knivene, eller tradisjonskniver. :wink:

 

Neverskaft vil f.eks. Þke friksjonen nÄr kniven er vÄt.

 

En ting som er spesielt viktig Ä ta med i vurderingen, er at en dreven knivbruker er flink med kniven sin fordi det er den han har lÊrt seg Ä bruke, ikke nÞdvendigvis at kniven han bruker en den beste til formÄlet.

En tollekniv har sjelden fingervĂŠrn, og krever mer trening av brukern, enn en kniv med et (lite) fingervĂŠrn.

 

NÄr det er sagt kjenner jeg, og har jaktet med personer som kun har hatt tollekniv med plastskaft kjÞpt hos Byggmakker el, og de har vitterlig slaktet bÄde elg og hjort med den, samt tilberedt sine mÄltider i felt.

Og alle lever i beste velgÄende sÄ vidt jeg vet.

Om det er en tilfeldighet vet jeg ikke, men bÄde vÄpen og kikkertsikte til disse personene ser ogsÄ ut som om de er kjÞpt hos Byggmakker eller Clas Olson :)

Hahaha...

Har de komentert knivene dine, Seawolf? :lol:

Kniver, som alt annet, er en interessesak, og man gjĂžr innkjĂžpene deretter. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er litt spesielt Ä se presumptivt rasjonelle mennesker som bruker (ti)tusenvis av kroner pÄ nydelige vÄpen, avansert optikk og finurlige montasjer fordi de vil ha det aller besteste med seg i skauen, gladelig hiver samme rasjonale pÄ bÄten nÄr det kommer til jaktkniv. Kniven er et av jegerens viktigste redskaper, etter min mening kanskje det aller viktigste redskapet. Det er et uttrykk for mangel pÄ respekt for viltet Ä ikke kunne skyte godt. Et tilsvarende uttrykk for mangel pÄ respekt er det Ä ikke kunne hÄndtere kniven skikkelig og ikke utÞve god slaktehygiene.

 

Men du verden, det var virkelig vanskelig Ä nÄ fram med et nyansert budskap her! I retroskopets grelle lys ser jeg at mesteparten veltet pÄ et enkelt sprÄkbilde. SÄ jeg forlot denne vanskelige skimetaforen, siden sprÄkpolitiet mÄtte bruke sÄ mye tid pÄ Ä angripe min sikkert haltende lignelse. Jeg ber om unnskyldning for mine metaforer; sprÄk er Äpenbart ikke min sterkeste side. Jeg prÞvde derfor etter fattig evne Ä i klartekst - fri for sprÄkbilder! - si at:

 

  • Det er bedre med to kniver til jaktbruk, hvorav en jaktkniv, enn bare Ă©n universalkniv. Universalkniven vil alltid vĂŠre et kompromiss.
  • Jeg er glad i tollekniven min; den har en spesiell og stor plass i mitt hjerte. Tollekniven skal alltid vĂŠre med pĂ„ jakt. (Det er nesten sĂ„ jeg mĂ„ klype meg i armen nĂ„r brukere pĂ„stĂ„r at jeg hater norske tollekniver. Jeg, som t.o.m. har holdt kurs i voldbakkenkniver!)
  • Den moderne jaktkniven er bedre som jaktkniv enn den tradisjonelle norske tollekniven. DĂ©t er det mange grunner til, og en del av rasjonalet er basert pĂ„ hygiene. God hygiene gir bedre kvalitet pĂ„ kjĂžttet, og det minsker risiko for matvarebĂ„ren sykdom hos jegeren og hennes/hans middagsgjester.
  • En god jaktkniv er en hyggelig investering. Den er verdt hver krone, bĂ„de i kjĂžttkvalitet og eierglede.
  • The proof of the pudding is in the eating: Ingen slakterier, nĂŠringsmiddelbedrifter osv. bruker kniver med treskaft. Treskaft er der positivt forbudt - av hygieniske Ă„rsaker.

Ovennevnte har beviselig ingen sÊrlig kraftig klangbunn (uff, der kom det en metafor igjen!) hos mange av mine meddebattanter og -onkler. Det er ikke sÊrlig vanskelig Ä forstÄ, for mange er Äpenbart av den oppfatning at kniv er et tema der en kommer langt med fÞlelser, ikke fornuft. FÞleri synes jeg i utgangspunktet er litt sÞtt, i hvert fall inntil et visst punkt.

 

For Ä vÊre Êrlig synes jeg det er litt mer problematisk at man her inne driver det langt ved Ä plukke ut enkeltelementer i resonnementer, rive dem ut av sin sammenheng, nykonstruere feilaktig logikk og bedrive strÄmannsargumentasjon mot denne. Det er ikke slik at nÄr en meningsmotstander motsetter seg slike teknikker, har man i neste omgang rett til Ä kalle vedkommende hysterisk, bruker av penisforlenger, nevrotisk osv. Men sukk - alt dette er det altfor seint Ä kommentere. Skredet er allerede i gang, og jeg har altsÄ gitt meg pÄ tap.

 

Å bli stemplet som en sick bastard fordi jeg holder fokus pĂ„ hygiene under slakt og tilberedning av mat - og drister meg til Ă„ forskrive en egen dedikert jaktkniv, og kanskje til og med vasker kniven i felt! - er noe kan jeg leve relativt godt med. Det samme gjelder pĂ„stander om at jeg og/eller Edward opptrer som knivpoliti. Kjenner jeg Edward rett, gjelder det ogsĂ„ ham. Man mĂ„ nemlig ta i betraktning konteksten beskyldningene er framsatt i.

 

det blir ikke sĂŠrlig fruktbare diskusjoner utav det, noe vi har sett ganske tydelig i lĂžpet av den siste halvannen siden.

Der er vi enige. Men for oss andre blir det en del fornÞyelig lesing rundt enkelte brukeres refleksjon rundt flora fra egen kropps ulike Äpninger og slimhinner. Ekstra festlig blir det nÄr en registrerer de samme brukernes evne til Ä se dette i sammenheng med dette Äpenbart skrivebordteoretiske begrepet hygiene.

 

 

 

 

EDIT: slettet overflĂždig ord, (jeg); endret ord, brukerenes => brukernes

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg jobba pÄ slakteri, den gongen dei la om frÄ treskaft til plast skaft. Men den gongen, sÄ trudde dei at det var stor forskjell pÄ hygienen pÄ dei skaftene. Men pÄ det slakteriet eg jobba pÄ, var det ingen rutiner for vasking av kniven, anna enn Ä skylle den i varmt vann, nÄr dagen var over. Og nÄr ein gjer det, sÄ er faktisk trekniven et hakk betre hygiene enn pÄ ein plastkniv. For trevirke iallefall enkelte typer er faktisk bakterie hemmende. Meiner Ä huske at det blei dratt frem BÞk og BjÞrk, nÄr det gjaldt bakterie hemmende trevirker.

Link to comment
Share on other sites

[beklager at jeg siterer hele innlegget, men det er for Ä sikre meg at mitt svar kommer i konteksten det er gitt. (Noen deler nemlig ikke min oppfatning av at dette er sÄ viktig og sletter derfor sine innlegg.)]

 

Eg jobba pÄ slakteri, den gongen dei la om frÄ treskaft til plast skaft. Men den gongen, sÄ trudde dei at det var stor forskjell pÄ hygienen pÄ dei skaftene. Men pÄ det slakteriet eg jobba pÄ, var det ingen rutiner for vasking av kniven, anna enn Ä skylle den i varmt vann, nÄr dagen var over. Og nÄr ein gjer det, sÄ er faktisk trekniven et hakk betre hygiene enn pÄ ein plastkniv. For trevirke iallefall enkelte typer er faktisk bakterie hemmende. Meiner Ä huske at det blei dratt frem BÞk og BjÞrk, nÄr det gjaldt bakterie hemmende trevirker.

Jaha? Jeg antar at slakteriet fikk dispensasjon fra forskriften og umiddelbart faset ut alle kniver med plastskaft?

 

Hvis disse treskaftene virkelig er bedre, kan vi i hvert fall se fram til en endring i regelverket pÄ dette punktet. Inntil denne endringen kommer, har i hvert fall jeg en skeptisk og avventende holdning til akkurat dette punktet.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha...

Har de komentert knivene dine, Seawolf? :lol:

Kniver, som alt annet, er en interessesak, og man gjĂžr innkjĂžpene deretter. :)

 

Ja faktisk...mÄ vel inrÞmme at jeg ble stemplet som bortimot eksentrisk nÄr jeg viste dem at jeg hadde 4 kniver med meg til en total verdi av ca NOK 5500,- :mrgreen: (og kanskje er jeg det...)

Har vanligvis med kniv for Äpning av viltet og innvendig arbeid, flÄkniv, liten kniv fra Helle til flesk og pÞlseskjÊring mm, samt storkniven utenpÄ sekken til hugging og tyngre bruk.

 

Og vĂŠrre ble det uka etter da jeg hadde byttet ut en scrapyardkniv med Fallkniven H1. :lol:

Torde ikke fortelle hvor mange jeg egentlig har...

Link to comment
Share on other sites

... 4 kniver med meg til en total verdi av ca NOK 5500,- :mrgreen:

Det blir jo en stykkpris pÄ under 1500,- Finnes det kniver som koster sÄ lite?? :?

Det er nÄr prisen pÄ Ún kniv runder 5000,- sÄ kan man begynne Ä snakke om interessert. :lol:

NÄr den runder 10 000,- sÄ kan man kanskje snakke eksentrisk. :mrgreen:

 

Tilbake til trÄden:

Noe som kan vÊre interessant Ä se pÄ er likhetene mellom de nevnte "favoritt" jaktknivene.

-enkelt, rett skaft pÄ 10-11 cm

-blad pÄ 9-13 cm (mindre for smÄvilt)

-25-30 mm bredt

-drop-point

-lite eller ikke fingervĂŠrn

 

Det som gÄr igjen av fulltange kniver er mye basert pÄ Loveless-design, som igjen er inspirert av nordiske kniver.

Link to comment
Share on other sites

@Egil:

For all del: KjÞr pÄ, det betyr ikke sÄ mye for meg, eller noen av oss andre, at du bruker tollekniven din (som du er nÞye med Ä pÄpeke ikke blir vasket nÄr du bruker den som jaktkniv!) til alt det du hevder Ä bruke den til.

Hvis du ser pÄ side 1 i denne trÄden, pÄ mitt fÞrste innlegg, der ser du hvilke kniver jeg drar med meg pÄ jakt.

Jeg bruker egne kniver til slakting, og disse kaller jeg for slaktekniv, ikke jaktkniv.

Jaktkniv er for meg en kniv man har med pÄ jakt, og ikke nÞdvendigvis bukes denne til slakting.

BukÄpnerkniven/sprettekniven (den med plastskaft) bruker jeg til alle snitt i skinnet, denne er ikke i kontakt med kjÞtt, en fÄr ett finere snitt og mindre hÄrkapping med bruk av den, ergo er det vel ikke mindre hygienisk Ä bruke en sÄnn. Den gjÞr jobben mye raskere og enn en jaktkniv.

 

Kan foresten ikke huske Ä ha "pÄpekt" at jeg ikke vasker knivene mine, dette er isÄfall ikke tilfelle.

 

Den som "kjÞrer pÄ" her inne er jo deg "Omega", med dine nedsettende innlegg.

Du skulle hatt deg ett kurs i alminnelig folkeskikk, men jeg skal se positivt pÄ det, alle kan forbedre seg :wink:

 

NĂ„ smeller det vel :roll:

Link to comment
Share on other sites

TrÄdstarter fÄr ha unnskylt litt OT.

 

AngÄende treskaft og industri, sÄ mÄ man skille mellom klinten og hveten.

 

1:PĂ„ kniver som kun blir skylt/vasket i varmt vann ved dagsslutt, har endel tresorters naturlige evne til Ă„ ta livet av bakterier en fordel fremfor plastskaft.

2: PĂ„ kniver som blir vasket desinfisert eller utsatt for varmebehandling som renjĂžring ved dagsslutt, har plast/kompositt skaft som er betydligt mere motstandsdyktige mot kjemikalier/varme. En betydlig fordel framfor treskaft.

 

Som man ser har mÄten og frekvensen man skal rengjÞre skjeftene pÄ, betydning for valg av skjeftematerial.

SĂ„ skjeftematerialet har i utgangspunktet lite/ingenting Ă„ si for hygienen, der er nok utforming og vaske regimet som bestemmer. :wink:

 

Jeg har forsÄvidt hatt en fornÞylig og lÊrerik lesning hittils i trÄden. Og umiddelbart sÄ synes konklusjonene Ä ligge pÄ at man bruker en eller flere dedikerte jaktkniv/er til handtering av vilt/kjÞtt. Samtidigt er det klart at disse knivene forsÄvidt like gjerne kan vÊre fra Mora (tollekniver med andre ord), om man sÄ Þnsker eller liker de slik. Flertallet gÄr likevel for en jaktkniv type som er konstruert for jobben (Metallurgen oppsumerte det mesterlig).

 

Ellers sÄ kunne jeg i Änd av all OT som har vÊrt, ha tenkt meg litt mer info om hygiene i felt. Og ikke minst ved slakting.

Kansje noen kunne Äpne en egen trÄd om emnet, til nytte og lÊrdom for fÊrske og kanse ogsÄ endel erfarne jegre?

Og da med ett Þnske, hold ting nede pÄ ett normalt nivÄ, og ikke dra det helt til Omega's nivÄ (som sikkert er det korrekte). Slik at en kan fÄ en innfÞring hva som er tilstrekkeligt, og hva som er Þnskligt og hva man absolutt ikke skal gjÞre.

 

Ett par smÄ spÞrsmÄl tilslutt: Den derre Mora (eller tilsvarende merke) kniven som stÄr pÄ bygghandelen, men som ikke har gult/blÄtt/rÞdt etc skaft, men derimot ett grÞnt skaft uten fingerbeskyttelse med mykere gummi og bredere klinge.

Er det noen som vet om denne er brukbar som jakt kniv? Klarer nemlig glatt Ä Þdelegge enhver egg jeg og ett bryne mÄtte komme nÊr, og har som sÄdan nÊr,est lagt for hat alle kniver som ikke er av bruk og kast type. :oops:

Hey det er jo Mora 2000 jeg mener jo. :D

 

Men har likevel fÞlgende kniver (som aldri kommer i nÊrheten av ett bryne): Helle Nyingen, en Gerber foldekniv, og en Brusletto Bruslettokniven (var vel den man fikk for Ä abbonere pÄ jakt om jeg ikke husker helt feil). Og den Bruseltton har endel rÄkant som burde ha vÊrt borte om jeg turte. :roll: Helle og Bruslettoen er avsatt kun til vilt, og da lurte jeg pÄ om den Bruslettokniven egentlig er dugendes som jaktkniv, eller om den burde degraderes til altmuligtkniv?

 

Edited: La til Mora 2000

Link to comment
Share on other sites

Der er vi enige. Men for oss andre blir det en del fornÞyelig lesing rundt enkelte brukeres refleksjon rundt flora fra egen kropps ulike Äpninger og slimhinner. Ekstra festlig blir det nÄr en registrerer de samme brukernes evne til Ä se dette i sammenheng med dette Äpenbart skrivebordteoretiske begrepet hygiene.

 

FÞler at jeg mÄ kommentere dette da jeg muligens var den fÞrste som brakte rÊvklÞing og nesepelling inn i denne trÄden.

 

Det jeg Þnsket Ä formidle var at hÄndhygiene i felt er minst like viktig som desinfisering av jaktkniven (prÞvde med humor, men bomma muligens).

 

Jeg vil ikke ha det pÄ meg at jeg er gris pÄ tur, og vil derfor dele med dere at jeg har med meg bÄde sÄpe og tannbÞrste pÄ tur. Jeg vasker meg ogsÄ rutinemessig pÄ hender etter toalettbesÞk (bÄde pÄ tur, og nÄr jeg er hjemme).

 

HÄper trÄden kommer pÄ rett spor igjen, for jeg er veldig glad i nesten alle slags kniver, bÄde staskniver og brukskniver (unntatt "survivalkniver" med innebygd kompass, hengekÞye mm). HÄper dessuten pÄ flere bilder i trÄden, gjerne ogsÄ hjemmegjorte jaktkniver.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ja, denne trÄden tok jo heilt av den :). Ganske heftig hvor mye valg av kniv og argumentene gÄr inn pÄ folk.

NÄ har jeg en blanding av kniver til bruk pÄ jakt, jeg har en tollekniv, Bruslettokniven, 9.5 cm. Den brukes til alt feltarbeid, altsÄ, stikking, Äpning og utvomming. , altsÄ "ureine" oppgaver. Har et diamantbryne som ligger i sekken bestanding nÄr det er snakk om storvilt. Denne kniven er med pÄ alt av fisketurer i ferskvann til anna turbruk ogsÄ.

 

NÄr dyret fÞrst er kommet hjem til gÄrden sÄ komme Morra 2000 fra, :). Har to stykk som blir slipt sÄnn passe kvasse, tuppen pÄ begge kniven har forsvinnet opp gjennom tida pÄ begge to og siden slipt rund, noe som gjÞr dem glimrende til all flÄing, grovpartering etc. Da brukes en kniv til den er skitten eller slÞ, sÄ bytter jeg bare kniv.

 

NÄr viltes fÞrst har kommet pÄ kjÞkkenbenken sÄ er det fram med kjÞttkniven, dere veit, den lange med litt kurvet skaft og litt bredere tupp enn blad. D

 

Alle knivene og slirer vaskes nÞye med zalo og varmtvann etter bruk. I felt tÞrket jeg av med reint papir. LÊrslira smÞrer og skaftet pÄ kviven fÄr en klatt linolje nÄr den har tÞrka. Plastknivene fÄr en tur i oppvaskmaskina.

 

NÄr det gjelder temaet, tre og hygiene, sÄ er det ikke tvil i mine Þyne at godeste Omega har heilt rett.

 

Plastkniver gir er mye mindre attraktiv overflate for bakterier. En treoverflate vil bestanding gi flere porer, groper og microskopiske riller som gir bakterier grep. At tre dreper bakterier tror jeg ikke noe pÄ, har aldri hÞrt om det i Microbiologien, og vi blir grilla ganske hardt i akkuart det ;). Ingen detalj for liten til pugg som det heter pÄ skolen her. En plast kniv vil bestanding vÊre glattere, sÄ microorgansimer ikke blir sittende fast og det fÄr mye vanskeliger vekstforhold.

 

Likevel sÄ er det tollekniven i lÊrslira som er jaktkniven i skogen. Det holdes rein nok.. Har den kommet i kontakt med tarm/mage sÄ blir den ikke brukt til noe "reint" den dagen. Og det har gÄtt bra for de fleste, man jakter jo gjerne i den litt sure og kalde Ärstiden likevel, sÄ baterieveksten skremmer meg ikke.

 

SÄ jeg havner vel pÄ alle sider av saken her eller?? hahaha

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

Har en kniv hengende i beltet. Den blir brukt til Ă„ flĂ„, skjĂŠre brĂžd, smĂžre pĂ„ skiva osv Ă„ alt i lĂžpet av en dag, Ă„ det uten Ă„ steriliseres en eneste gang. Flaks man e i live. Å enda mere flaks at slekta er fĂžrt videre, for mine forfedre bodde Ă„ levde i skogen av det naturen gav dem. Å ikke hadde dem Ăžrten forskjellige kniver Ă„ dem ble ikke sterilisert hver dag. Var det snakk om bakterier tygde dem bare maten litt ekstra. :)

Nei her er det visst en smule hysteri ute Ä gÄr. Men hver sine lyster. Det blir en farli dag nÄr alt blir sÄ rent Ä sterilt at slipp man en fjert sÄ daue naboen. SÄnn satt pÄ spissen :)

Link to comment
Share on other sites

Ehh, rettelse nÄr det gjelder tre og plastikk. Brukt som forskjersbrett, sÄ er det bevist gjennom kliniske tester at plast har betydligt dÄrligere egenskaper enn tre. Da med tanke pÄ bakterievekst, dette kom vist helt bakpÄ de som gjorde den testen om jeg ikke husker helt feil. Konklusjonen dengang, var at det mÄtte vere treets iboende egenskaper som hindret bakteriveksten. I tillegg sÄ var det vanskligere Ä rengjÞre plastikken i skjeresporene etter kniven, da plasten holdt formen sÄ godt at sporene holdt fasongen slik at man rett og slett ikke kom til Ä fÄ rengjort nede i sporene pÄ en skikklig mÄte.

Om de egenskapene var bakteriedrepende stoffer, eller at en forskjersfjÞl i tre tÞrket helt (i motsettning til plastfjÞla som hadde vann lommer i knivspoerene), eller en kombinasjon av begge, husker jeg ikke (er jo noen Är siden nÄ).

 

NÄ var den testen som "alle" referer til, som nevnt gjort pÄ forskjersfjÞler, brukt pÄ vanlige kjÞkken (derfor bruker jeg ikke slike av plast, da jeg ikke har hatt oppvaskmaskin fÞr nÄ. Man mÄ ha godt med varme for Ä vÊre sikker pÄ at en slik plastfjÞl blir ren, og den bÞr vaskes i maskin etter hver bruk, da salo og skrubb ikke nÞdvendigvis er godt nokk).

Det er klart at dette ikke er helt overfÞrbart til ett plasthÄndtak som normalt ikke vil fÄ slike riper/knivspor i seg, men det er overfÞrbart pÄ trehÄndtak som jo er ganske porÞse i overflaten.

Merk at en trefjÞl ikke dreper bakteriene, den bare hindrer/bremser veksten av de. Noe en plastskjerefjÞl/plasthÄndtak ikke gjÞr.

 

SÄ poenget er vel at normalt renhold i felt vil gi mindre bakterier pÄ ett treskaft enn pÄ ett plastskaft, om der er festepunkt for bakteriene pÄ plastskaftet (skjÞter, glipper etc). PÄ den annen side er jo ett plastskaft mere tÄligt mot varme og kjemikalier, og kan derfor normalt vaskes med mindre innsats (vaskemaskin/varme). Og da med en helt ren kniv som resultat. Suma sumarium, det spiller ingen rolle hva skaftet er laget av, om man har normalt renhold. :D:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt endel jaktkniver opp igjennom har vel lagt ut litt om det fĂžr, idag er det en Gerber lst magnum som er fĂžrstevalget, den dekker de fleste behov i marka for meg. Kan brukes til alt jeg trenger men selvsagt ikke best til alt

 

DSC02041.jpg

 

 

Hjemme har jeg en flÄkniv som jeg brukte til Ä flÄ spekalv nÄr jeg jobbet som slakter tidlig pÄ '70 tallet, og jeg tar sÄ og si alle hjort og rÄdyr hjem og flÄr der.

 

DSC02040.jpg

 

Den med treskaft, ca 12cm blad. Den med kunststoff skaft er siste utgave av samme men dessverre gikk disse ut av produksjon for 2-3 Är siden, jeg klarte Ä spore opp noen fÄ til venner og kjente dengang og har et par igjen fremdeles. Regner med min gamle holder i min tid.

 

En annen kniv jeg har brukt mye og som jeg er meget glad i er Gerber Armorhide 425 men disse gikk ut av produksjon tidlig pÄ '80 tallet, se under

 

 

DSC02042.jpg

 

 

Dette er mine favoritter

 

 

 

 

-----

Link to comment
Share on other sites

Ehhh...

Kven i hulsete er det som brukar kniv nÄr dei klÞr seg i rÊva eller pilla seg i nasa??? HÄpar vedkommande ikkje er sÊrleg flink til Ä sette opp kniven, ellers blir det stygt...

Har sett at enkelte grev seg under neglene med kniven. Syns det vil vere litt pÄ kanten Ä bruke denne kniven pÄ slakt rett etterpÄ. Men magen min tÄler det meste, so eg mistar ikkje nattesÞvnen av den grunn.

 

Personleg so har eg etterkvart 2 knivar i beltet pÄ storviltjakt. Ein Hunter og ein Brusletto Spretter'n. Hunter'n dekkar alle "tolleknivbehov" samt stikking av dyret. Til utvomming og anna arbeid inne i dyret, syns eg Sprettern er genial.

Til vidare slakting og flÄing nÄr ein fÄr dyret heim, brukar eg fortsatt Sprettern. Den er overraskande genial til det meste av slaktearbeidet.

Hygienen kunne eg sikkert vore betre pÄ, i fÞlge enkelte. Eg skyllar vekk blod etc jamnleg i fÞrst kaldt og so varmt vatn under slaktinga, men ikkje noko sÊrleg meir komplisert enn det.

 

NÄr det gjelder slakting, og herunder knivbruk, fins det like mange meiningar som det fins jegerar, sÄnn ca. Det er eit litt Þmt tema, der alle er litt verdensmeisterar. Blir alltid herlege diskusjonar pÄ desse tema'ane:D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har en kniv hengende i beltet. Den blir brukt til Ă„ flĂ„, skjĂŠre brĂžd, smĂžre pĂ„ skiva osv Ă„ alt i lĂžpet av en dag, Ă„ det uten Ă„ steriliseres en eneste gang. Flaks man e i live. Å enda mere flaks at slekta er fĂžrt videre, for mine forfedre bodde Ă„ levde i skogen av det naturen gav dem. Å ikke hadde dem Ăžrten forskjellige kniver Ă„ dem ble ikke sterilisert hver dag. Var det snakk om bakterier tygde dem bare maten litt ekstra. :)

Nei her er det visst en smule hysteri ute Ä gÄr. Men hver sine lyster. Det blir en farli dag nÄr alt blir sÄ rent Ä sterilt at slipp man en fjert sÄ daue naboen. SÄnn satt pÄ spissen :)

 

Etter og ha lest denne trÄden stÞtter jeg "spelltiurens" inlegg av hele mitt hjerte. Makan til hysteri som har fremkommet tidligere i denne trÄden skal man leite lenge etter. Og det var MIN mening.

Link to comment
Share on other sites

Kan foresten ikke huske Ä ha "pÄpekt" at jeg ikke vasker knivene mine

Det er fint at vi andre har litt bedre hukommelse da:

 

MĂ„ ha hatt utrolig mye flaks, siden jeg bruker tollekniv til mangt og meget i matforedlinga her i huset.

Ikke drar jeg pÄ saloflaske i ryggsekken heller

Min utheving. Jeg antar at du med salo sikter til Zalo. Zalo er for de fleste, jeg antar ogsÄ deg, kjent som - nettopp! - et vaskemiddel.

Link to comment
Share on other sites

Ehh, rettelse nÄr det gjelder tre og plastikk. Brukt som forskjersbrett, sÄ er det bevist gjennom kliniske tester at plast har betydligt dÄrligere egenskaper enn tre. Da med tanke pÄ bakterievekst, dette kom vist helt bakpÄ de som gjorde den testen om jeg ikke husker helt feil. Konklusjonen dengang, var at det mÄtte vere treets iboende egenskaper som hindret bakteriveksten. I tillegg sÄ var det vanskligere Ä rengjÞre plastikken i skjeresporene etter kniven, da plasten holdt formen sÄ godt at sporene holdt fasongen slik at man rett og slett ikke kom til Ä fÄ rengjort nede i sporene pÄ en skikklig mÄte.

Om de egenskapene var bakteriedrepende stoffer, eller at en forskjersfjÞl i tre tÞrket helt (i motsettning til plastfjÞla som hadde vann lommer i knivspoerene), eller en kombinasjon av begge, husker jeg ikke (er jo noen Är siden nÄ).

 

Hvor har du funnet disse kliniske testene? De kunne jeg tenkt meg Ä lese, hvis en kunne slÄtt i bordet med slike tester ovenfor mattilsynet er det jo muliigheter for besparelser i nÊringsmiddelindustrien.

 

Selv bruker jeg en tollekniv, eller en medium samekniv til alt nÄr jeg er ute, matlaging, spikking og annet smÄtteri. NÄr det skal slaktes, tar jeg frem en annen kniv, og holder "matkniven" et stykke unna.

Til utvomming, flÄing og ringing bruker jeg FÀllkniven F1 og eller en Game Warden fra busse combat.

I tillegg har jeg med ei slik lita prÞveflaske med shampo, der jeg har byttet inholdet med Zalo. Fint Ä fÄ vasket litt nÄr man er flere dager i skogen eller pÄ fjellet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Omega skreiv :

Jaha? Jeg antar at slakteriet fikk dispensasjon fra forskriften og umiddelbart faset ut alle kniver med plastskaft?

 

Hvis disse treskaftene virkelig er bedre, kan vi i hvert fall se fram til en endring i regelverket pÄ dette punktet. Inntil denne endringen kommer, har i hvert fall jeg en skeptisk og avventende holdning til akkurat dette punktet.

 

Neida, dei mÄtte nok fint bruke dei med plastskaft. Og du veit kor enkelt det er Ä fÄ omgjort slike ting i etterkant, sÄ det blir vel neppe aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt Ä registrere fra min tilvÊrelse oppe pÄ gjerdet at en diskusjon om kniver etter hvert kom til Ä handle om skjÊrefjÞler. NÄr det gjelder treets mange gode egenskaper som skjÊrefjÞl, slÄr dere inn en vidÄpen dÞr hos meg. Og de fleste andre opplyste mennesker, skulle en tro.

 

Likevel er det vel ikke fra et HACCP-perspektiv helt uproblematisk Ä konvertere til tre nÄr det gjelder skjÊrefjÞler. Og siden de fleste er fornÞyd med Ä diskutere skjÊrefjÞler istedenfor jaktkniver, benytter jeg anledningen til Ä stille et et par smÄ spÞrsmÄl:

 

Brukt som forskjersbrett, sÄ er det bevist gjennom kliniske tester at plast har betydligt dÄrligere egenskaper enn tre.

Kliniske tester? Kliniske. Ikke mindre! Hvor har du dette fra?

 

For Ä gjÞre det enkelt for deg, foreslÄr jeg at du poster PubMed-linkene til artiklene. Imens venter vi andre i spenning.

Link to comment
Share on other sites

Og plutselig var ei skjÊrefjÞl blitt et springbrett for nok et par nedsettende kommentarer. Det var kun for Ä illustrere at treverks var betre enn plast, men du mÄtte vel berre vri utav deg et eller anna..

Om det er skjĂŠrefjĂžler eller dildoer, det var treets egenskaper mot bakterie som var poenget.

 

Og der fekk du ordet dildo i trÄden ogsÄ, eg er sikker pÄ at du bruker det pÄ ein overbevisande grei mÄte.

Link to comment
Share on other sites

Eg mÄ si de at nÄr eg er pÄ jakt sÄ er eg der for og hÞste av naturene.!

Eg er ikkje der for og vise naturen hvor mangen kniver eg klarer og fÄ med meg i belte prÞver og gÄ lettest mulig.

Zalo er heilt greit hva skal man med den vi har da vann i dunger her i norgen og vist vi skal vere sÄ prippne sÄ mÄ ikkje dyra komme nÊr hverandre og alt de der kansje vi burde vaske dyra med zalo eller rommpesprit fÞr man gjÞr noe med dem.

 

og nÄr du vommer ut og gjÞr de du skal sÄ er de alltid litt blod som skvetter i fjese og rundt om hva med de?

eg stÄr faen ikkje i 10- med vaskeklut og vasker meg i tryne har vell i grunnen nok med og halde varmen da.

 

sÄ zalo eller ikkje neee hva skal man med de pÄ fjelle eller i skogen Nei de er nok forurensing. bruk reint vann de er best.

Link to comment
Share on other sites

:roll::)

 

Jeg er spent pÄ disse kliniske testene, jeg. Hvilke klinikker/sykehus som har utfÞrt dem. Klinisk testing er utprÞving pÄ pasienter, vet du.

 

Morsomt hvordan en sÄ liketil diskusjon om hva som er en god jaktkniv kan utvikle seg.

 

Legger ved ettpar linker til de mest skrÄsikre her inne...... :roll::roll:

 

http://www.oyehaug.no/kjokken.htm

Se nederst pÄ denne siden.

 

En til.....hvorvidt denne kan kalles klinisk er ikke jeg "dannet" nok til Ä vite, men muligens Omega kan svare pÄ det... :roll:

 

http://www.treteknisk.no/fullstory.aspx?m=514&amid=2798

 

SÄnn ellers sÄ fÄr dere ha en fortreffelig SÞndagskveld.

Link to comment
Share on other sites

Kan foresten ikke huske Ä ha "pÄpekt" at jeg ikke vasker knivene mine

Det er fint at vi andre har litt bedre hukommelse da:

 

MĂ„ ha hatt utrolig mye flaks, siden jeg bruker tollekniv til mangt og meget i matforedlinga her i huset.

Ikke drar jeg pÄ saloflaske i ryggsekken heller

Min utheving. Jeg antar at du med salo sikter til Zalo. Zalo er for de fleste, jeg antar ogsÄ deg, kjent som - nettopp! - et vaskemiddel.

 

Og eg som trudde det fans ein mellomting mellom det Ä ikkje vaske kniven, og det Ä bere pÄ ei zaloflaske i sekken. So feil kunne eg ta...

 

Morsomt Ä registrere fra min tilvÊrelse oppe pÄ gjerdet at en diskusjon om kniver

 

Viss du sitte pÄ gjerdet i denne diskusjonen, omega... So lure eg jammen pÄ kven som gÄr nede pÄ beitet.

 

Men du har eit poeng, kanskje vi skal sette oss pÄ gjerdet litt, for

detta er hinsides all fornuft kronisk sprĂžtt

 

:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Ad siste innlegg: NĂ„ diskuterer vi skjĂŠrefjĂžler, ikke kniver, og da kommer jeg gjerne ned fra gjerdet igjen. ;)

 

Dere bjeffer dessverre opp feil tre nÄr det gjelder disse skjÊrefjÞlene. At trevirke har mange fordeler mht. mikrobevekst kjenner jeg meget godt til. Derfor har jeg, som nevnt flere ganger tidligere i denne trÄden, aldri hevdet noe annet. Jeg har derimot poengtert det selv. Det det vises til, er mikrobiologiske (lab-)tester for skjÊrefjÞler. SkjÊrefjÞler om vaskes, tÞrkes og luftes godt etter bruk. Som vi alle vet, eller burde vite, er forholdene ganske annerledes inni skaftet pÄ en tollekniv. Der man aldri kan vaske, rense og tÞrke godt etterpÄ. Der blir mye av forurensningen liggende, og forholdene for mikrober er ganske annerledes. Hvis man ikke skjÞnner denne enkle distinksjonen, som jeg har pÄpekt noen ganger nÄ, er det dessverre lite jeg kan gjÞre med det - annet enn Ä registrere at det bjeffes opp feil tre.

 

Med all respekt; dette er, sÄ langt jeg kan se, langt fra noen kliniske tester. Hvis man mener det er det, bÞr man slÄ opp ordet klinisk i ei ordbok. NÄ skal jeg aldeles ikke si at dette er tilfelle i saken om de kliniske testene - tvert imot! - men pÄ et rent generelt grunnlag (pun unintended) kan jeg si at det er en underdrivelse Ä si at henvisninger til oppdiktede tester fungerer lite overbevisende. Jeg holder det som lite sannsynlig at noen bedriver slik "argumentasjon", og jeg synes kliniske tester pÄ dette omrÄdet hÞrtes spennende ut! Jeg kunne tenke meg Ä lese mer om det. Det er derfor jeg, og sikkert mange andre, er interessert i Ä vite mer om disse studiene.

Link to comment
Share on other sites

SelvfÞlgelig er det viktig for mange av oss at kniven er lett og holde ren sÄ det vil jo pÄvirke valg av utforming og matriale.

Jeg brukte lenge en Buck foldekniv men sluttet Ă„ bruke den nettopp fordi det var vansklig Ă„ gjĂžre den ordentelig ren.

Selv har jeg som oftest med meg to kniver pÄ jakt, en litt kraftig til alt mulig bruk, og en ren mindre kniv med drop point blad til bruk pÄ viltet.

NÄr jeg bare drar pÄ tur bruker jeg en Brusletto Hunter, helt topp til matlaging, til brÞdskjÊring og ikke minst til Ä smÞre smÞr pÄ skiva, men jeg ville aldri drÞmme om Ä ha den med pÄ jakt, fordi: jeg har kniver som er mere egnet, som har en bedre utforming, som har et mindre blad, som har et tykkere blad, og ikke minst bedre stÄl.

Link to comment
Share on other sites

Meniallverden da???

Kan du ikke, eller vil du ikke lese Omega??

 

Resultatene vist i figur 1 avspeiler bakterieforekomsten pÄ tre som har vÊrt i direkte kontakt med kjÞtt, f.eks. skjÊrefjÞler, bordplater, knivskaft osv.

 

3351_8MtHqIC4YOM.img

 

Eik og bÞk hadde etter 2 timer den samme bakterieforekomsten som plastikk og stÄl har etter 168 timer.

 

Denne laboratorieundersÞkelsen indikerer derfor at bakterier har betydelig dÄrligere levevilkÄr pÄ eik og bÞk sammenlignet med plastikk og stÄl.

 

SÄ; har du en kniv med plastskaft som ikke er 100% tett omkring klingen ( og det er vel tilnÊrmet ingen kniv) sÄ er grobunnen for bakterieoppblomstring faktisk stÞrre der enn i en kniv med treskaft.

 

ForÞvrig beklager jeg min tildels dÄrlige hÞrsel............jeg har faktisk hverken sett, eller hÞrt bikkja... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hvor kan jeg levere inn kniven min? Den har treskaft Ă„ mĂ„ nok behandles som spesialavfall. Å samtlige som har vĂŠrt i nĂŠrheten av den destrueres, sĂ„nn for sikkerhets skyld. For lause kniver, som er borti ditt Ă„ datt, en mĂžrk kvell, dem spĂžker man ikke med. ( i sĂ„ fall hadde jeg vĂŠrt en kroppsdel fattigere. Å sannsynligvis lespet krafti.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal vinne den konkurransen! Derfor bryter jeg lĂžftet mitt om Ă„ trekke meg fra diskusjonen.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

 

@338RUM:

 

Jeg leser kanskje ikke sĂ„ godt, nei, men nok til Ă„ stave meg gjennom det du postet. ;) Figuren det vises til, er bygd pĂ„ data fra rapport nr. 10, Koch AP et al.: Wood, plastic and steel – a comparison of hygienic properties, 2002 (pdf-fil; pga. en feil mĂ„ man fjerne ".file" i filnavnet fĂžr fila kan Ă„pnes). Den beskriver tresorter som best kan karakteriseres som eksotiske og hĂžyst uvanlige materialer for tradisjonelle norske tollekniver, og mange av testbetingelsene bĂžr beskrives som Ă„ vĂŠre et stykke unna de forholdene man kan vente Ă„ finne inne i en tradisjonell norsk tollekniv. Ad. kniver og knivhĂ„ndtak: Ordet handles (eng.) nevnes Ă©n gang i Ă©n setning i innledningen, og av undersĂžkelsen framgĂ„r det at ordet bĂžr oversettes til hĂ„ndtak, som pĂ„ skuffer og skap. Teksten

 

Resultatene vist i figur 1 avspeiler bakterieforekomsten pÄ tre som har vÊrt i direkte kontakt med kjÞtt, f.eks. [...] knivskaft [...]

understÞttes ikke av rapporten, for denne nevner verken knivskaft eller kniver (annet enn i en helt annen sammenheng). Jeg vil vel tro at det er en eller annen informasjonsmedarbeider som har ekstrapolert litt etter eget forgodtbefinnende nÄr hun/han har presentert undersÞkelsen pÄ Treteknisk.nos nettsider. Jeg har videre selvfÞlgelig lest om forsÞksoppsett og metodebeskrivelser, og studert figurer og konklusjoner, ogsÄ i de andre rapportene. Selv om mye var gammelt nytt, ble jeg klar over noe nytt nytt. Eikas evner forbauset meg; kan hende velger jeg grepsplater i eik hvis jeg en gang i fremtiden skal fÄ laget meg en ny jaktkniv?

 

Men alt dette trepratet er strengt talt et sidespor til debatten om jaktkniver. Et materiales bakteriostatiske evner er bare én av mange kvaliteter som er naturlig Ä ta med i en vurdering av materialets egnethet til knivskaft. I jaktknivdebatten var altsÄ en av mine poenger at det er den ekte jaktknivens oppbygning som gjÞr den sÄ egnet. Blant annet fordi den er enklere Ä holde rein i felt. Tre er et flott materiale, bevares, og det har en god bakteriostatisk evne og kapasitet. Derfor er det under visse omstendigheter mange argumenter som kan tale for tre. PÄ samme mÄte kan mange materialer, ogsÄ andre kunststoffer enn dem som er med i undersÞkelsene, ha andre egenskaper som langt overgÄr tre.

 

Troen pÄ at trevirke (eller plast, for den saks skyld) har en sÄ hÞy bakteriostatisk kapasitet at den for alltid vil vÊre i stand til Ä utradere alt liv i en buljong, som stadig forsynes med nye bakterier og nÊringsstoffer, framstÄr derfor som i overkant optimistisk. Slik tiltro mÄ i hvert fall ikke alene baseres pÄ grunnlag av rapportene pÄ Treteknisk.no, for disse viser relativt store forskjeller treslagene imellom nÄr det gjelder bakteriostatisk kapasitet ved ulik fuktighet. I en tradisjonell norsk tollekniv brukt til jakt vil f.eks. risikoen for sprekker i innfestningen av bladet, i stÞrre grad enn hos en [annerledes konstruert] jaktkniv, fasilitere for innsig av blod, gÞrr og annen biologisk flytende masse, i tillegg til at vann kan renne inn, og massen vil vÊre godt beskyttet mot uttÞrking. Om denne "bakteriesuppe-kjelen" er av eik, ask, bÞk, bjÞrk (et treslag som symptomatisk nok ikke var med i noen av undersÞkelsene!) eller plast, er altsÄ av mindre interesse for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...