Jump to content

Rådyrjakt i skog/hogstfelt?


Sander_Sx

Recommended Posts

Noen som kan gi meg tips om hvordan man jakter rådyr i skog?

 

Jeg har et terreng som består kun av skog/hogstfelt og myr. Ingen nærliggende jorder.

Jeg har kun jakte rådyr på drev og på jorder før og føler meg sikker der, men er det noe forskjell? Evt hva?

Finner feiinger støtt, men ser hverken bukk eller geit. Noe som bare gir meg mer jaktlyst, men det hadde vært godt å fått utelling :P

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er at samme hva du prøver så klarer du ikke å være oppmerksom nok eller stille nok når du går, så gå heller over kortere avstander mer konsentrert om dine omgivelser og tenk på hvor mye lyd du lager når du går ( du skal helst ikke høre deg selv gå) å gå i mot vinden er en selvfølge. utover er det som noen andre skrev tidligere tilbringe mest mulig tid i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

HIW. (Hours In the Woods..).

Er nok mye sant i det.

Jeg vet at rådyr ofte kan holde til i nærheten av jorder og bebyggelser, men finnes det ren skogsrå?

Føler det er en liten mystikk rundt rådyr i skogen, ettersom dyra kan ha en tendens til å se/høre deg først. Elgen derimot ser jeg ofte.

 

så gå heller over kortere avstander mer konsentrert om dine omgivelser

 

Skal prøves før lyset går i dag =) Men hva med lokk så sent på året, har det noen hensikt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finnes nok rådyr som holder seg bare i skog. Mange steder er det jo ikke jorder, men rådyr er det allikevel! I områder hvor det er jorder beiter rådyrene mye der om sommeren og tidlig på høsten når det er næring i gress og korn, og mindre ut over høsten når det ikke er næring i maten på jordene. De kommer imidlertid ofte tilbake når etterveksten har satt inn sånn på ... ja.. denne tiden.

Dersom du bruker nok tid i skogen, og smyger stille avgårde og setter deg ned en stund innimellom vil du treffe på rådyr. Jeg har for øvrig smygjaktet meg inn på rådyr mange ganger, gjelder å gå stille! Sist gang var jeg 10 meter fra ei rågjeit (skyter ikke damene...) uten at dyret merket meg. Satt meg rolig ned og nøt synet. Det gjelder bare å ikke gi opp.

Ett tips til. Gå så sakte du kan, og så går du videre med halvparten så stort tempo... Dette er tusle-kikke-tusle jakt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har ei myr som vi jakter på.det er Skutt rundt 15 bukker der til sammen nå, men der har de et område de patruljerer opp og ned. Elva nederst, så krysser de jorder og så er det oppå myra.

 

Men hvor langt trekker de?

Jeg har erfaring fra rådyr som kan bo i små skogsholt som ikke er stort større enn en fotball bane, grunnet nærliggende jorde. Men hvordan er det storskogen?

Jeg har prøvd både smyg og posteringsjakt inn/på hogstfelt, men det virker som det er svært få rådyr i stor skog og vekk fra bebyggelse.

 

Jeg har aldri hatt helt troen på å jakte rådyr på terreng uten nærliggende jorder, men den ansatte som solgte meg jaktkortet sa dem forvaltet 80 rådyr årlig, og kun 9 var solgt og 6 var felt hittil. Så man skulle tro det var håp utifra villtforvaltningen!?

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk på bebyggelsen. Rådyra holder seg gjerne i nærheten av jorder tidlig i jakta, nå er ikke det aktuelt. Jeg har jorder i mitt terreng, men på denne tiden finner jeg oftes dyra langt inne i terrenget.

Ett tips til: Dersom det blir skikkelig kaldt kan du skynde deg inn i terrenget i halvmørket og sitte på det høyeste toppen der sola tar først. Rådyra trekker gjerne opp sånne steder for å få litt varme etter en kald natt. Men det er oftest knaseføre etter kalde netter så det gjelder å være på plass før dyra trekker opp. Spennende!

Link to comment
Share on other sites

Som bjønn skriver over her, topper og høydedrag er hotte plasser nå, er her dem hviler, da har dem oversikt, og kan nyte di få, men varmende solstrålene som finns. Har hatt hell med å sitte på en topp, og bruke kikkerten på omliggende topper......

Sniker du på samme topp, så er det oftest bare den kvite ræva du ser, idet dyra har oppdaget deg, før du oppdager dem.

Under nedbør, så er det gjerne di tetteste kjærr som gjelder, og her er det vanskelig, siden du oftest er helt innpå før du kan se noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...