Jump to content

Hvor langt går en pistolrikosjett?


vingemutteren

Recommended Posts

@Kalstad, det får stå som din definisjon av rølpeskyting.

Her brøt ikke noen bevisst mot noen regler, men skytelederen hadde ikke læst nøye nok/forstått reglene for denne skytebanen ved den aktuelle tidspunkten.

 

Rølpeskyting i "min" mening er når skyttere og eventuelle skyteledere bevist bryter mot regler, feks skyter på annet enn de skiver, stålplater og annet som banen er regulert for/brukes av NSF eller tilsvarende forbund.

 

En man, alene i en bil, med åpent vindu, kjørandes på en liten grusvei i skogen som blir truffet av en prosjektil som har klart og komme seg så langt den i det hele tatt klarer og treffer mannen i hodet.

Det er i min mening maks uflaks for han som ble skutt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kulen skytes mot f.eks. mot vannflate kan kulen rikosjettere uten for stort hastighetstap. Da kan rikosjetten fra en .357 M nå svært langt. Samme med skyting mot steinet bakgrunn, selv om mer hastighet går tapt pga antatt deformasjon av kulen.
Felles for disse tilfellene er liten vinkelendring i kulebanen, dess krappere endring, dess mere energi legges igjen, og rotasjonen i prosjektilet er ikke lenger om lengdeaksen (= kort rekkevidde).

Her snakker man om en 25m pistolbane med 30m høy voll/skråning, slik at om en eventuell rikosjett skulle komme over, vill den ikke være i rotasjon om lengdeaksen, og vil lande mer eller mindre som en liten sten skutt ut av en sprettert i høy bue (200m er svært lang for en slik rikosjett med tanke på høyde og lengde, spesielt siden jeg knappest ser slike lengder med håndvåpen skutt i flat vinkel mot sjø/vann, som er av det værste man kan gjøre).

 

 

Ville ikke forundre meg om sikkerhetsinspeksjoner av flere skytebaner ville avsløre (rikosjett)kulehull i omegnen som kan vekke betydelig bekymring med tanke på andre brukere av de tilstøtende områder. Det slurves ikke sjelden for mye ved skyting, mtp. rikosjettfaren fra pistol og revolver.

Poenget med alle skytebaner, er at man skal ha trygge skytevinkler, som ikke skal kunne skade folk og fe, eller har oversikt over området som kan være farligt.

Pistolbaner der man finner rikosjettskader etc. (etter min erfaring mest skader grunnet vådeskudd), har normalt ett eller annet i veien for kulene, slik at de ikke forlater sikkert område. T.d. voller er der nettopp av denne grunn.

 

Om rikosjetter likevel skulle klare å lure seg ut, er medisinen grei. Juster voll høyder, blink utrustning, skyteopptreden slik at dette ikke skjer.

I tilfellet i Bergen, er det for meg litt rart politiet ikke har pålagt de oververn på standplass, slik at vådeskudd ikke skal kunne gå av i rettning byggefeltet (det tyder på at politiet ikke har sett for seg at en rikosjett skulle kunne komme over vollen, og ikke har tenkt på vådeskudd opp). Dette siden det ser ut som om kommunen har gitt blaffen i sunn fornuft og tillat bygging i ett område som kun burde ha vært regulert til industrielle formål (men den feilen ser vi skjer over hele landet, og det kommer til å bli skytesportens bane).

Link to comment
Share on other sites

Poenget med alle skytebaner, er at man skal ha trygge skytevinkler, som ikke skal kunne skade folk og fe

Eller skade bygninger/gjenstander (eller skremme ikke-skyttere som finner rikosjetter eller merker etter slike utenfor banens område.)

Pistolbaner der man finner rikosjettskader etc. (etter min erfaring mest skader grunnet vådeskudd), har normalt ett eller annet i veien for kulene, slik at de ikke forlater sikkert område. T.d. voller er der nettopp av denne grunn.

Ikke alle baner er så heldige at kuler på avveie stoppes før de forlater banen.

Vådeskudd? Uforsvarlig/uansvarlig rølpeskyting kan også være en årsak. :(

Om rikosjetter likevel skulle klare å lure seg ut, er medisinen grei. Juster voll høyder, blink utrustning, skyteopptreden slik at dette ikke skjer.

"Justere skyteopptreden" ja. Ligger nok mye å hente der, med tanke på sikkerhet for omgivelser. Ser det slik at lite av uønskede rikosjetter skjer i klubbenes ordinære regulerte bruk av banene. Rølperne derimot har en annen skytekultur enn andre, og bruker ofte banen utenom de regulære klubbtreninger. Dvs. på tider da ingen ansvarlig standplassleder kan korrigere "avvik" i bruken av banene.

Dette siden det ser ut som om kommunen har gitt blaffen i sunn fornuft og tillat bygging i ett område som kun burde ha vært regulert til industrielle formål (men den feilen ser vi skjer over hele landet, og det kommer til å bli skytesportens bane).

Baner tvinges til å flyttes, det har vi sett mange ganger. At de tvinges til å stenge, for deretter å ikke gjennoppstå et annet sted i regionen er vel sjednere? Noen steder tvinges skytesporten inn i lukkede haller/fjellhaller.

Link to comment
Share on other sites

Disse naboene her har jo klaget på skytebanen i all evig tid i håp om å bli kvitt støy i fra skytebanen. Hvorfor ikke ta seg en søndagstur oppi vollene og plukke prosjektiler og legge dem hist og her rundt husene. Deretter tilkalle politiet og slik at det blir enda mer negativitet angående skytebanen oppi i krohnegården....

 

Jeg kjenner området og ser det som høyst usannsynlig at disse kulene kan ha funnet veien ned dit uten hjelp. Banen der oppe ligger godt skjermet og har en trygg karakter. Unger kan f.eks ha plukket med seg prosjektiler og kastet dem fra seg utenfor husene. Den slags er jo spennende for barn, husker det i fra min egen barndom...

 

Er veldig enig i det som blir sagt i slutten av filmen, husene burde aldri ha vært bygget så nært en skytebane. Det har vært suttring på støy så lenge de husene har vært der...

Jeg ville ikke hatt betankeligheter med å bo der selv med tanke på sikkerhet, men ville ikke kjøpt hus der grunnet støy i fra skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
men rifle er vel inntil vidare forbudt.

 

Dere får be Bergen PK om å få en skriftlig og signert beskrivelse av hva som skal til for å få praktisk banene godkjente til bruk av rifle. Det burde i og for seg ikke være umulig å få til rifle i BPK så lenge der er riflebane "vegg i vegg" med dere "oss"...

Link to comment
Share on other sites

http://www.ba.no/nyheter/article5823273.ece" target="_blank

Banen gjenåpnet.

 

– Hvis prosjektilene ikke stammer fra skytebanen, hvordan har de da havnet der?

 

– Det vet vi ikke.

 

En nabo viste også til et kulehull i et plastoverheng på altanen.

 

– Hullet er laget innenfra og stammer ikke fra en rikosjett. ...................................

:lol:
Link to comment
Share on other sites

Jeg ble en smule irritert over at NRK Hordaland ikke fulgte opp saken, så i går sendte jeg en email til nyhetssjefen der jeg uttrykte at hvis de skulle oppfattes som en seriøs nyhetsformidler burde de formidle utfallet av saken. Og sannelig, i kveld kom det svar om at de hadde tatt det med i kveldens Vestlandsrevy-sending :thumbup:

 

http://go.nrk.no/go/e/nettvleft;siteId=185;afu=www.nrk.noa47nett-tva47kategoria471872/http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/288579

Link to comment
Share on other sites

Me lyt håpe det er unger og eventuelt sprettert som har vore i sving.

Ikke så urimelig det der. Vet at vi plukket opp kuler på våren etter hjemmevernets vinterskyting, og brukte disse i sprettert. Det var før sprettert ble forbode. 9 mm kuler har lagom størrelse og tyngde for en litt kraftig sprettert.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg likte spesiellt godt utsagnet hennes om at det smalt høyt rett ved siden av meg, har hørt mye rart men ikke høye smell fra et prosjektil som treffer bakken og er avfyrt 200 meter unna ...

 

Skjønner ikke folk som ikke er ute å finne en løsning, hva om sameiet hadde spyttet inn noen kroner på støydempende tiltak f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg 100% på pistolklubbens side her, men Varegg:

kuler som treffer noe smeller noe jævlig! I stål, vann, stein, våt mark, tre, kjøtt, papp, det smeller øredøvende... Og så kommer et lite skuddsmell rullende. Selv en .22LR smeller såpass når den treffer, på 3-400m hold, at skytter vanligvis kan høre det om han ikke har på hørselvern.

 

K

Link to comment
Share on other sites

kuler som treffer noe smeller noe jævlig!
Det har du helt rett i, men da refererer du til direkte treff. En rikosjett som daler ned noe hundre meter unna etter å ha gått i bratt parabolsk bane gir ikke mer lyd fra seg i anslaget enn om du slipper den fra høyde tilsvarende toppen av banen.
Link to comment
Share on other sites

Ille når det blir slik..

 

Jeg sitter i styret til ett borettslag som er nabo til en skytebane (ikke denne i Bergen). I den forbindelse har jeg mottatt flere klager på støy fra skytebanen.

Man skal ikke undervurdere den irritasjonen folk klarer å bygge seg opp der de sitter i sine pensjonist kuvøser (innbygd veranda). De fleste lar seg ikke affekte av litt knattring i det fjerne. Men når de irriterte ytterpunktene fronter saken, så overrasker det meg ikke at ting tar helt av..

 

Isbilen som plinger året rundt, er det merkelig nok ingen som klager på :roll:

Link to comment
Share on other sites

Joda Morgan, folk klager på "alt mulig". På Isbilen også, for ikke snakke om småfly som putrer over huset i 300 meters høyde, det er HELT FORFERDELIG!! De klager på nabogutter som kjører moped, på nabo Andersen som klipper plena, på septikbilen som tømmer tanken deres, på søppelbilen for den bråker så fælt og så kommer den så alt for tidlig om morran!! På sørlandet klager feite femtiåringer i cabincruiser med takterrasse på guttunger i joller med 9,9Hk på hekken, "det bråker så jeg ikke hører isbitene i pjolteren klirre!!" selv om de samme feite femtiåringene selv kjørte rundt med pappas jolle da de var gutter!! "Men DET var jo selvsagt noe helt annet"!!

 

Nei sannheten er at vi som nasjon har blitt en jævlig sutrete gjeng som ikke engang prøver å vise overbærenhet med vår neste. Og for skyttersporten er det et økende problem!

Link to comment
Share on other sites

Klager man over at det er så mange som klager, da har man en kinkig sirkel å komme ut av ;)

 

Som du sier er nok overbærenhet veien å gå, men noen bør også bli flinkere til å styre sitt eget liv. Man trenger ikke legge ferieturen dit 9,9 hesterene svirrer og det er mulig å skifte bosted om man ikke trives. Ofte er det langt enklere å ta grep selv enn å få andre til å tilpasse seg "sin verden".

Unntak blir de som av forskjellige grunner ikke kan styre sitt eget liv, deres meninger bør man ilegge mer vekt.

..synes jeg da :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg 100% på pistolklubbens side her, men Varegg:

kuler som treffer noe smeller noe jævlig! I stål, vann, stein, våt mark, tre, kjøtt, papp, det smeller øredøvende... Og så kommer et lite skuddsmell rullende. Selv en .22LR smeller såpass når den treffer, på 3-400m hold, at skytter vanligvis kan høre det om han ikke har på hørselvern.

 

K

 

Skjønner hva du tenker på men som tidligere nevnt er det rikosjetter vi prater om på minimum 2dre anslag og ikke direkte treff.

 

Har 15 år fra forsvaret bak meg og bred erfaring som skyteinstruktør derfra og har tilgode å kjenne meg igjen i forklaringene huseierne kommer med i denne saken ... sånn som denne banen ligger til er heller ikke direkte treff mulig hvis du ikke nærmest skyter rett opp i lufta ...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke helt skjønt hvorfor isbilen får lov til å bråke med flertonehorn, når dette vitterlig er forbudt for alle andre bilister. Russebilsjåfører bøtelegges jo hvis hornet sier noe mer enn bare "tut"...

 

 

Ja, jeg irriterer meg grønn over isbilen- men jeg går ikke ut og lager trøbbel for noen av den grunn. Det må gå an å irritere seg litt over andres aktiviteter uten å begynne med slik "kreativ klaging" som disse naboene til en skytebane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg likte spesiellt godt utsagnet hennes om at det smalt høyt rett ved siden av meg, har hørt mye rart men ikke høye smell fra et prosjektil som treffer bakken og er avfyrt 200 meter unna ...

 

Her er et eksempel ved skyting på is på nesten 1.4 km hold. Ved 1:43 hører en godt lyden av innslaget.

Link to comment
Share on other sites

En gang for mange, mange år siden (i en galakse, langt, langt unna) var det tre kamerater med 22'er og demper som lekte seg på et steinbrudd (bare for å presisere, jeg var IKKE med da). En fikk for seg at han ville oppleve hvordan det var på feil side av børsa. Det ble ordnet så han sto rett ved siden av målene der skytter ikke kunne se ham, ca 100m unna og 50 meter over (verifisert av 3. mann som spotter). Målene var diverse skrot, en stålplate og noen tomflasker.

På 1. skudd i stålplaten hoppet denne modige (les: totalt Vettlause) personen som en støkket katt, når tomflasken knuste var han på vei i dekning raskere enn jeg, eh, jeg mener spotteren, har sett noen andre løpe før. Hans beskrivelse var at han hørte kula kanskje et kvart sekund før den traff som et sleggeslag. Det var et eksperiment han ikke ville gjenta for noen betaling!

 

Så selv en fattig 22 kan virke svært imponerende når den lander. Hvis noen har skutt på vann med 22 så vet de hva det er snakk om, selv på flere hundre meters hold hører man et realt klask.

 

Men når det gjelder denne saken ville jeg sett mer etter guttunger med sprettert. Noen jeg kjenner klarte å lage stort sirkus når de sendte en skutt kule gjennom en verandadør midt i en bedre middag :mrgreen: Hva ville du trodd om det singlet i glass og du finner en 45 helmantel på gulvet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skyter mye på stål, mest med 9mm og 45acp på hold som varierer mellom 15 og 20m. Har fått endel småbiter i retur, fikk en rikosjett fra naboskytterns 45 for litt over en måned siden so traff meg i hånda, det blødde friskt, dersom en titter litt rundt på bakken rundt stålblinkene og på standplass finner en ofte en hel masse flate kuler og rester av mantel og bly, det meste rett i nærheten av blinkene, men jeg har også funnet småbiter 30-40m unna. BRUK BRILLER :D

Link to comment
Share on other sites

Har blitt truffet av en god del rikosjetter ved skyting på stålmål, når kulene treffer platen blir det mest seende ut som en snøball på en vegg, mesteparten av massen går vinkelrett ut i småbiter og resten ligger igjen som en flat skive, fått noen småkutt i ansiktet og hender fra mantelrester, men ikkje verre en blyspytting frå naboens revolver i magnumfelt. Mener nsf burde innføre påbud av briller men ellers helt ufarlig.

 

En ting som er alvorlig skummelt derimot er "miljøammo", vi hadde en dynamiskkonkurranse der en brukte Forsvarets 9mm uten bly, ble truffet i skulderen 9-10m frå stålplaten rett ved siden av skytter vinkelmessig, og den rikosjetten gjorde eit solid inntrykk (15cm blåmerke gjennom ullgenser og allværsjakke). Det satt og flere eksemplarer fast i veggen til skytterhuset 40m rett til siden for banen.

 

Så vanlig mantlede blykuler er fint på stål, homogene er svært fyfy, husk briller!

 

Sent fra mobilen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...